Gjest Ludovie Skrevet 14. oktober 2011 #21 Skrevet 14. oktober 2011 Å skal bare stå foran infinitivsformen av ordet, har jeg lært. Og det er korrekt. Men det er allikevel ikke slik at "og" ikke kan forekomme foran infinitiv - det er det jo flere som har kommet med eksempler på i denne tråden.
Gjest Ludovie Skrevet 14. oktober 2011 #22 Skrevet 14. oktober 2011 For øvrig, når det gjelder "sitter og ...", "driver og ...", "ligger og ...", osv, som har vært nevnt tidligere i denne tråden, så dreier det seg om idiomer (faste uttrykk) som har en spesifikk grammatisk funksjon, nemlig det å indikere en pågående handling, tilsvarende f.eks. progresssive tense i engelsk. "Jeg sitter og skriver" kan f.eks. som regel oversettes med "I am writing" (og altså ikke) *"I am sitting and writing"/*"I sit and write". Det dreier seg som nevnt om idiomatiske uttrykk/faste forbindelser her, og alle disse som brukes til å indikere en pågående handling, har "og", og ikke "å". 1
Gjest Herr Drue Skrevet 14. oktober 2011 #23 Skrevet 14. oktober 2011 (endret) For øvrig, når det gjelder "sitter og ...", "driver og ...", "ligger og ...", osv, som har vært nevnt tidligere i denne tråden, så dreier det seg om idiomer (faste uttrykk) som har en spesifikk grammatisk funksjon, nemlig det å indikere en pågående handling, tilsvarende f.eks. progresssive tense i engelsk. "Jeg sitter og skriver" kan f.eks. som regel oversettes med "I am writing" (og altså ikke) *"I am sitting and writing"/*"I sit and write". Det dreier seg som nevnt om idiomatiske uttrykk/faste forbindelser her, og alle disse som brukes til å indikere en pågående handling, har "og", og ikke "å". Jeg er stor fan av deg, Ludovie Endret 14. oktober 2011 av Herr Drue 1
Personlig12 Skrevet 14. oktober 2011 #24 Skrevet 14. oktober 2011 Ingen ide. Skriver som en tosk på norsk Men god å rime, DET er du
Xaphan Skrevet 15. oktober 2011 #25 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg er stor fan av deg, Ludovie Jeg og, hun er smart, og dessuten flink til å forklare uten å virke bedrevitende og irettesettende
Mamma1 Skrevet 15. oktober 2011 #26 Skrevet 15. oktober 2011 Hva jobber du med, og hvilken utdannelse har du Ludovie?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå