Gå til innhold

Rettskriving

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie
Skrevet

Å skal bare stå foran infinitivsformen av ordet, har jeg lært.

Og det er korrekt. Men det er allikevel ikke slik at "og" ikke kan forekomme foran infinitiv - det er det jo flere som har kommet med eksempler på i denne tråden.

Gjest Ludovie
Skrevet

For øvrig, når det gjelder "sitter og ...", "driver og ...", "ligger og ...", osv, som har vært nevnt tidligere i denne tråden, så dreier det seg om idiomer (faste uttrykk) som har en spesifikk grammatisk funksjon, nemlig det å indikere en pågående handling, tilsvarende f.eks. progresssive tense i engelsk. "Jeg sitter og skriver" kan f.eks. som regel oversettes med "I am writing" (og altså ikke) *"I am sitting and writing"/*"I sit and write".

Det dreier seg som nevnt om idiomatiske uttrykk/faste forbindelser her, og alle disse som brukes til å indikere en pågående handling, har "og", og ikke "å". :)

• Liker 1
Gjest Herr Drue
Skrevet (endret)

For øvrig, når det gjelder "sitter og ...", "driver og ...", "ligger og ...", osv, som har vært nevnt tidligere i denne tråden, så dreier det seg om idiomer (faste uttrykk) som har en spesifikk grammatisk funksjon, nemlig det å indikere en pågående handling, tilsvarende f.eks. progresssive tense i engelsk. "Jeg sitter og skriver" kan f.eks. som regel oversettes med "I am writing" (og altså ikke) *"I am sitting and writing"/*"I sit and write".

Det dreier seg som nevnt om idiomatiske uttrykk/faste forbindelser her, og alle disse som brukes til å indikere en pågående handling, har "og", og ikke "å". :)

Jeg er stor fan av deg, Ludovie :rodmer:

Endret av Herr Drue
  • Liker 1
Skrevet

Ingen ide. Skriver som en tosk på norsk :(

Men god å rime, DET er du :goodbye:

Skrevet

Jeg er stor fan av deg, Ludovie :rodmer:

Jeg og, hun er smart, og dessuten flink til å forklare uten å virke bedrevitende og irettesettende :)

Skrevet

Hva jobber du med, og hvilken utdannelse har du Ludovie?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...