Gå til innhold

Boliglån


Kruskakli

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker på å kjøpe meg leilighet når jeg begynner å studere til høsten. Hvor mye vil jeg få låne? Og hvor mye er det lurt å låne? Dere må kanskje vite litt tall osv for å svare

Har ca 500.000 i egenkapital. Har ikke vært flink til å sette inn penger på BSU for har alltid tenkt at boligkjøp er laaaangt frem i tid. Står kanskje 20.000 der nå, men kommer til å sette inn iallefall 20.000 før årsskiftet. Lønner det seg å sette inn mer kanskje? Jeg har ingen peiling på sånn her. Skal gå et studie ved NTNU som nesten garanterer jobb før jeg er ferdig utdannet. Har dette noe å si? Ellers er jeg veldig flink til til å spare og betaler alltid i tide. Er veldig flink med penger om jeg skal si det selv

Har tenkt å kjøpe en leilighet som har minst 2 soverom sånn at jeg kan leie ut det ene. Hvor mye tror dere jeg kan kjøpe for? Er det andre ting jeg bør tenke på?

Endret av Kruskakli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortsett fra egenkapital (sikkerhet) er betalingsevne ett av de viktigste punktene bankene ser på når de skal innvilge lån.

Du sier ingenting om inntekten din, men dersom man regner studielånet som inntekt får du neppe lånt store summen. Å betale lån med lån er ikke ideelt.

Jeg forslår du setter opp budsjett, og så bestiller rådgivingstime i en bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betale lån med lån er ikke ideelt.

Å betale husleie med lån er strengt talt mer hull i hodet. Det de fleste studenter gjør siden man lever på lånte midler.

Sånn sett er det smartere å betale huslån med studielån, enn å betale ned lånet til en random huseier med studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt her så kan man ha så mye egenkapital som helst, det er betalingsevne som er vikitg. Mange som ikke får mye lån pga lite inntekt har gjerne en medlånetaker på lånet. Da er den personen like ansvarlig for lånet som du, og vedkommendes betalingsevne blir tatt med i betraktning.

Skal du gå på ntnu så skal du sannsynligvis bo i trondheim. Å finne en bolig her i byen verdt under 1,2mill skal godt gjøres...

Så da må du sannsynligvis ha et lån på minst 700000. Et lån som vil koste deg fra ca 3500-5400mnd (basert på renter fra renter rundt 3,5 til 8%)

I tillegg så vil du gjerne få utgifter som husleie (driftsutgifter for hele eiendommen for alle beboere) og andre utgifter slik som forsikring, kommunale avgifer(om selveier), strøm osv. Har du penger til å betjene slike utgifter?

BSU er absolutt en fin måte å spare på, men er mest gunstig om du har skattbar inntekt, da du får fradrag på skatten. BSU-kontoen kan du kun sette inn 20000 pr år og totalt 150000.

En annnen ting å tenke på er at så lenge du har formue over en viss sum (tror det ligger rundt 250000) så får du ikke omgjort alt av studielånet til stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare si en ting før jeg legger meg (er så trøtt). BSU bør du vente med å spare på til du har skattbar inntekt siden du da får igjen på skatten når du setter inn penger der. BSU bør man unngå å bruke så lenge man kan siden det er høye renter og skattefradrag. Har du først bruk BSUen så får du ikke ny, og har derfor tapt en del penger om du bruker den med bare 40.000 på kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste studenter hadde tatt opp lån hvis de fikk det, men realiteten er at de blir nødt til å leie i studietiden - nettopp pga manglende evne til å betjene lånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp deg bolig før du blir student, dermed vet ikke banken at du snart skal bli fattig. (Husk å tenk over hvor mye du greier å betale hver mnd og ikke lån mer enn det. Husk at renta kan øke. Du kan også velge å kun betale renter (men det er ikke så gøy!) og du kan velge å låne lengst mulig, slik at du sparer noen ekstra penger der..)

Banken ser etter om du har fast inntekt :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...