Gå til innhold

Hvorfor må folk skrive sambo istedet for samboer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når folk skriver "sambo" forestiller jeg meg med en gang en feit dame som endelig, mot alle odds, har fått en kjæreste og gjør alt for å være hipster og kul og henge seg på trenden. Sambo liksom. Patetisk.

Hehe ja jeg ser ikke nødvendigvis for meg ei feit dame, men jeg føler også at dette er noe som skrives for å virke hippere. Når man er yngre kan man kalle kjæresten for typen, men når man blir litt eldre og bor sammen så blir det teit å si typen. Og samboeren blir for "treigt". Jeg syns ordet "sambo" er helt latterlig.

Og "hjelpes" er i og for seg greit om man kun sier "helpes". Men når man sier "hjelpes meg" så har man misforstått uttrykket. Irriterer meg.

Ts

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sevastra

Når jeg først kom hit syntes jeg også det var kjempeteit, men så leser man postene her og alle skiver det jo, så jeg ble vant til det og tok meg selv i å begynne og skrive det også.

Det minner meg om Coop sambo og jeg ser som regel for meg besteforeldrene mine i matchende joggedress mens de handler på sambo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel ord og utrykk jeg må si jeg stusser litt på her på KG:

Sambo

Min kjære (hehe - det høres helt fjollete ut, synes nå jeg)

Biomor (tenker gjødsel hver gang jeg leser det)

Bonusbarn (ser at det blir mer og mer brukt, men når man i de fleste tilfellene bruker det ifm med irritasjon så virker det ikke særlig positivt)

Prøver ("Nå er jeg endelig blitt en prøver" .. javel, prøver på hva? Hva var du før du ble en prøver?)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Blir ofte heile fire ekstra bokstaver når man må skrive samboEREN :snurt: Lettere å bare kutte det ned til sambo :fnise:

Sier og skriver du sambo min og ikke samboeren min?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å skrive "sambo" fordi jeg syns det høres mer koselig ut enn "samboer", av en eller annen merkelig grunn :gjeiper: I tillegg tenker jeg ofte at folk som skriver "samboer" kanskje mener en samboer som de bare bor sammen med, men som ikke er kjæresten, mens når folk skriver "sambo" vet jeg at det handler om kjæresten som også er samboeren.

Enig, sånn tenker jeg også! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja jeg ser ikke nødvendigvis for meg ei feit dame, men jeg føler også at dette er noe som skrives for å virke hippere. Når man er yngre kan man kalle kjæresten for typen, men når man blir litt eldre og bor sammen så blir det teit å si typen. Og samboeren blir for "treigt". Jeg syns ordet "sambo" er helt latterlig.

Og "hjelpes" er i og for seg greit om man kun sier "helpes". Men når man sier "hjelpes meg" så har man misforstått uttrykket. Irriterer meg.

Ts

Jeg er 23 år og er vel blant den "yngre garde", men typen min føler jeg blir for fjortis. Såeh.. hvor ung skal man være for å kunne bruke dét uttrykket?

Jeg bruker ordet sambo fordi det er enkelt. Har egentlig ikke noen rare forestillinger ift det ordet, i motsetning til en del andre ser jeg :ler: Jeg tror bruken av ordet ligger mer i vane for de fleste av oss. Det brukes hyppig på forumer, og dermed blir det til at de fleste skriver det selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Jeg liker heller ikke "sambo", ettersom jeg er vant til at dette ordet betyr "liten negergutt". Allikevel - jeg skjønner godt hvorfor det har bredt om seg, for, i likhet med f.eks. det amerikanske "hubby" (som jeg for øvrig heller ikke liker :fnise:), er det er jo et slags kjælenavn/kallenavn, i motsetning til "my husband"/"samboeren min", som bare er deskriptive fraser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lurer? Syns det ser teit ut. Det er bare to bokstaver til å slenge på.

Det samme med "hjelpes meg". Der legger man jo til en bokstav. Jeg kan skjønne uttrykket "hjelpes", men ikke "hjelpes meg". Det virker jo som en tale/skrivefeil.

:popcorn:

Hvorfor må folk lage tråder om at folk bruker to bokstaver for lite. Ja, jeg lurer bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel ord og utrykk jeg må si jeg stusser litt på her på KG:

Sambo

Min kjære (hehe - det høres helt fjollete ut, synes nå jeg)

Biomor (tenker gjødsel hver gang jeg leser det)

Bonusbarn (ser at det blir mer og mer brukt, men når man i de fleste tilfellene bruker det ifm med irritasjon så virker det ikke særlig positivt)

Prøver ("Nå er jeg endelig blitt en prøver" .. javel, prøver på hva? Hva var du før du ble en prøver?)

Heilt einig med deg, spesielt i dei tre fyrste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lurer? Syns det ser teit ut. Det er bare to bokstaver til å slenge på.

Det samme med "hjelpes meg". Der legger man jo til en bokstav. Jeg kan skjønne uttrykket "hjelpes", men ikke "hjelpes meg". Det virker jo som en tale/skrivefeil.

:popcorn:

Enig med deg. I tillegg ser det jo utrolig harry ut å skrive "sambo", som om man er for dum og/eller lat til å skrive hele ordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

I tidenes morgen, - før det å være samboere ble allment akseptert enn si vanlig, oppstod følgende situasjon i mine foreldres nærmeste vennekrets:

Mine foreldes venner var meget aktive i NOrges hundekjører-miljø.

Samholdet og vennskapet over den Norsk/Svenske grensen var godt innen dette miljøet.

En Svensk "kollega" spurte om mine foreldes vennepar ville komme og besøke ham når de var over grensen neste gang, "och helsa på min sambo :)"

- respons fra Norsk side: :klo: .... "hvilken hunderase er det... sambo... ??" "Er det en bladning med samojed kanskje..." :klo:

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel ord og utrykk jeg må si jeg stusser litt på her på KG:

Sambo

Min kjære (hehe - det høres helt fjollete ut, synes nå jeg)

Biomor (tenker gjødsel hver gang jeg leser det)

Bonusbarn (ser at det blir mer og mer brukt, men når man i de fleste tilfellene bruker det ifm med irritasjon så virker det ikke særlig positivt)

Prøver ("Nå er jeg endelig blitt en prøver" .. javel, prøver på hva? Hva var du før du ble en prøver?)

Veldig enig! Jeg liker heller ikke "typen". Høres for barnslig og useriøst ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å skrive "sambo" fordi jeg syns det høres mer koselig ut enn "samboer", av en eller annen merkelig grunn :gjeiper: I tillegg tenker jeg ofte at folk som skriver "samboer" kanskje mener en samboer som de bare bor sammen med, men som ikke er kjæresten, mens når folk skriver "sambo" vet jeg at det handler om kjæresten som også er samboeren.

Hvordan vet du noen mener kjæresten når de skriver sambo? Det må jo være lov å forkorte selv om man ikke har kjæreste.

Helt tåpelig.

Fra nå av skal jeg skrive sambo om leieboeren min. Som absolutt ikke er min kjæreste i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Survival

Hvordan vet du noen mener kjæresten når de skriver sambo? Det må jo være lov å forkorte selv om man ikke har kjæreste.

Helt tåpelig.

Fra nå av skal jeg skrive sambo om leieboeren min. Som absolutt ikke er min kjæreste i det hele tatt.

Så sur du er da ;) Er det fordi du ikke har en samboer som du også ligger med, eller er du bare generelt så gretten?

Nei, det er bare et inntrykk jeg har, at folk skriver "sambo" når de mener kjæresten som de bor sammen med. Du må for all del skrive akkurat hva du vil for min del altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker det som et slags kjælenavn. Høres ikke like formelt ut.

Det er et ord jeg bruker mest skriftlig. Men de få gangene jeg har sagt det, og slik jeg leser det, så uttaler jeg det ikke som i "negergutt-sambo". Neger-sambo er tonem 1 (som i landet og bønder), mens kjæreste-sambo er tonem 2 (som i lande og bønner). Det er jo den uttalen som ligger nærest opp til "samboer" også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg besøkte et kollektiv i dag hvor alle som bodde der sa sambo når de prata om hverandre. Det var forvirrende.

Anonym poster: e8e342ce56210d4963c683f624127c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg liker ikke sambo i det hele tatt. meget harry.

irriterende at folk må bruke det om og om igjen spesielt her inn :kjempesinna:

Anonym poster: 6f7569e26ae679333a61c7055377430a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres mer korrekt ut. Som "særbo" :)

Anonym poster: e8e342ce56210d4963c683f624127c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...