Gå til innhold

Skal man ikke spise på natta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I jobben min går jeg veldig mye nattevakt. Jeg har hørt at man (helst) ikke skal spise etter kl 20.00 på kvelden.

men når jeg går nattevakt så begynner jeg 22.30 og er ferdig ca. 08.00. jeg har prøvd å gå alle de timene uten mat, men det er nesten helt umulig.

Er det flere her som går nattevakt? Hva spiser dere? Noen tips?

På jobben er det heller ikke så mye å gjøre, så blir mest sitting å se på tv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor har du hørt at man helst ikke skal spise etter kl 20? De fleste som driver med ernæringsfysiologi og kostholdsrådgivning er enige om at man ikke bør spise store måltider rett før man legger seg, men det går da fint an å spise kveldsmat klokka ni på kvelden.

Går du nattevakt så må du selvsagt spise, ellers vil du ikke være i stand til å gjøre en god jobb. Nattarbeid er jo egentlig ikke spesielt gunstig for mennesker, men visse ting må bare gjøres om natta, og visse steder må man han vaktordning på natta.

Er du sykepleier på en avdeling der det er ganske rolig på natta? Hva med om dere spleiser på en Nintendo Wii, den har jo diverse spill der man er fysisk aktiv. Så lenge ikke lyden er så høy så går vel det an å bruke selv om pasientene sover.

Jeg har ikke noen tips om mat som kan være gunstig for nattarbeidende, men jeg vil tro at du i det minste bør unngå høyglykemisk mat som sukker og loff. Det er lettere å holde seg våken hvis blodsukkeret er jevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

JEG mener at man skal spise når man er sulten. Er jo enda mer irriterende å legge seg sulten og i stedet for å sovne, blir du holdt våken av romling.. haha, vært med på den!

Så jeg spiser når jeg er sulten, og det funker veldig bra for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du hørt at man helst ikke skal spise etter kl 20? De fleste som driver med ernæringsfysiologi og kostholdsrådgivning er enige om at man ikke bør spise store måltider rett før man legger seg, men det går da fint an å spise kveldsmat klokka ni på kvelden.

Går du nattevakt så må du selvsagt spise, ellers vil du ikke være i stand til å gjøre en god jobb. Nattarbeid er jo egentlig ikke spesielt gunstig for mennesker, men visse ting må bare gjøres om natta, og visse steder må man han vaktordning på natta.

Er du sykepleier på en avdeling der det er ganske rolig på natta? Hva med om dere spleiser på en Nintendo Wii, den har jo diverse spill der man er fysisk aktiv. Så lenge ikke lyden er så høy så går vel det an å bruke selv om pasientene sover.

Jeg har ikke noen tips om mat som kan være gunstig for nattarbeidende, men jeg vil tro at du i det minste bør unngå høyglykemisk mat som sukker og loff. Det er lettere å holde seg våken hvis blodsukkeret er jevnt.

Jobber i bolig, så er helt alene på natta.

Gjennomsnittsalderen på de jeg jobber med er 50, så tviler på at en Wii blir aktuelt :P

Så jeg kan smøre meg en normal matpakke med grovt brød og godt pålegg (type, makrell i tomat, skinke, ost osv)? Uten at det byr på de store problemene? Redd for å legge på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å spise frokost ved midnatt og middag ca 05:00 da jeg jobbet natt. Funket helt greit, har ikke lagt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men hva er det beste brødet man kjøper på vanlig butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å kjøpe billige brød. Helst vanlig kneip. Hvis du ikke liker kneip eller vil prøve noe annet så er det jo bare å se på utvalget og lukte seg frem. Prøv et nytt brød i ny og ned så finner du fort noe du liker.

Jeg pleier også å kutte det i brødmaskinen også legge det i frysern. Dermed kan brødet holde kjempelenge samtidig som hver enkelt brødskive tiner på et kvarter, eller holder seg selv og pålegget kaldt mye lenger samlet i en nistepakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, grunnen til at mange sier man ikke skal spise etter et visst tidspunkt, har ingenting med det at man lettere legger på seg om natten. Det er bullshit. Noen sier "ikke spis etter syv", mens andre sier både 8 og 9. Jeg prøver å følge dette, og for meg handler det om at jeg ikke TRENGER mat etter klokken 7 (for meg) når jeg skal sove uansett. Det blir som... å spise unødvendig. Sover jo uansett.

Så det at du jobber nattevakt betyr INGEN verdens ting. Om du vil følge dette får du velge et klokkeslett selv som ligger noen få timer før du pleier å legge deg.

Det skal sies at OM jeg blir avsindig sulten, ja, da spiser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Unnskyld at jeg ler litt, jeg ler med deg, jeg lover :) Jeg bare synes dette var en litt søt misforståelse. Hele den "ikke spis etter er visst tidspunkt"-regelen er basert på at folk fleste legger seg når kvelden kommer, og da går forbrenningen kraftig ned. Du kan selvfølgelig spise på nattevakt, men hvis du går rett hjem og legger deg etter vakten, så ikke spis den siste timen før du går hjem :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jobben min går jeg veldig mye nattevakt. Jeg har hørt at man (helst) ikke skal spise etter kl 20.00 på kvelden.

men når jeg går nattevakt så begynner jeg 22.30 og er ferdig ca. 08.00. jeg har prøvd å gå alle de timene uten mat, men det er nesten helt umulig.

Er det flere her som går nattevakt? Hva spiser dere? Noen tips?

På jobben er det heller ikke så mye å gjøre, så blir mest sitting å se på tv...

Det er mange som står opp i 3-4 tiden fordi de skal veldig tidlig på jobb, eller har lang reisevei til en tidlig jobb, og de spiser jo i 3-4 tiden. Det er ingenting galt med det.

I deres tilfelle har de jo sikkert lagt seg kl.20 om kvelden, da..

En onkel av meg dro hjemmefra kl.5 hver morgen, og begynte kl.8.

Han spiste litt frokost før han dro kl.5, også spiste han litt mer når han kom til jobben litt før 8 en gang.

Du kan fint spise litt rett før du drar på jobb, eller når du komme til jobben.

Derette villle jeg spist i 3-4 tiden, også når du kommer hjem kan du ta en liten matbit igjen før du legger deg.

Det går helt fint, så lenge du spise noe som er lettfordøyelig.

Jeg ville heller valgt å spise grønnsaker, f.eks en salat, men fisk, reker eller kylling til. Gjerne avokado eller pinjekjerner i.

Jeg ville ikke valgt å spise sjokolade, chips, brødmat, pasta hele tiden, da det legger seg rett på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe billige brød. Helst vanlig kneip. Hvis du ikke liker kneip eller vil prøve noe annet så er det jo bare å se på utvalget og lukte seg frem. Prøv et nytt brød i ny og ned så finner du fort noe du liker.

Jeg pleier også å kutte det i brødmaskinen også legge det i frysern. Dermed kan brødet holde kjempelenge samtidig som hver enkelt brødskive tiner på et kvarter, eller holder seg selv og pålegget kaldt mye lenger samlet i en nistepakke.

Skal du først kjøpe brød så kjøp et som er grovt da. Billigkneip holder ikke. Jeg kjøper havrebrød fra Bakers. Dette er uten hele korn, har full pott på grovhetsskalaen og smaker godt. Skjærer det også i skiver i butikken og fryser det ned hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...