AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #21 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg ser ikke problemet med å forsøke anti depressiva om man først har forsøkt endel annet. Det verste som skjer er at det ikke fungerer som ønsket, eksempelvis ved at du opplever at bivirkningene ikke er verdt det. Og da trapper du ned ifølge med fastlege og kutte dem ut(mange antidepressiva må trappes ned, ikke kuttes tvert). Jeg har et par venninner som alltid har slitt med tunge depresjoner i perioder(du ville ikke trodd det om du møtte dem) og de bruker begge antidepressiva, går i terapi - og bruker mange av de tipsene som en av gjestene her snakker om(kortvarige, langvarige). Det kan være å melde seg på et kurs i noe, trening(det er viktig uansett), gjøre ting som kjennes godt - prioritere å få inn ting som gir deg noe positivt. Den ene venninnen min kan holde seg innendørs i dagesvis(sosial angst), og da bruker hun gjerne mer energi på å drive med en hobby/lage litt tidkrevende mat(hun elsker matlaging) osv.
Gjest *smak* Skrevet 14. oktober 2011 #22 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg vil bare komme med et innspill anngående The secret.. Jeg får masse ut av å lese om hvor viktig det er å tenke positivt., og det står masse mer i boka enn bare om "loven om tiltrkning", selv om det er bokas røde tråd.. Om loven om tiltrekning stemmer vet jeg ikke... jeg har en viss tro på at det stemmer litt... men som sagt står det mye om positive tenkning også, derfor har jeg utbytte av den.
Karry Skrevet 14. oktober 2011 #23 Skrevet 14. oktober 2011 Helt konkret så må jeg si for min egen del at det erfaringsvis er noen kjennetegn ved situasjonen når det begynner å kunne bikke mot en (lett)depresjon. Ofte tar jeg meg selv da i å ha mye negative tanker surrende rundt i hodet, jeg er mer bekymret, og tenker mer negative tanker om meg selv. Når det er kommet dit så har det gjerne pågått en stund, men det er gjerne noen ytre årsaker og måten jeg reagerer på dem på som iallefall er deler av grunnen. I kombinasjon med at hodet ikke er fyllt opp med tilstrekkelig med positive drivkrefter og energi, slik at de negative tankene ikke blir balansert. Ofte kan det være en negativ opplevelse ift arbeidsforhold eller på privatplan som kan starte det. Noe som rokker ved selvfølelsen. Hvis jeg da ikke har hyggelige ferieplaner eller andre aktiviteter i kalenderen frem i tid som lyser som positive og gledesskapende soler inn i fremtiden, da er det større sannsynlighet for at hodet begynner å plages med negative tanker. Som etterhvert skaper seldestruktive mønstre. Så selv om det er vondt og vanskelig så vet jeg erfaringsvis at jeg bare er helt nødt til å gjøre noe aktivt med å få positive ting inn i livet slik at energien øker. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #24 Skrevet 14. oktober 2011 Nei, han kan nok ikke så mye om det. Dessverre kan ikke jeg nok til å forklare han HVORFOR jeg kanskje burde få medisiner. For dette greier jeg ikke helt å forstå selv. HVORFOR greier jeg det ikke selv? Det er jo mange som greier det.... Ta med deg mannen din til legen! Dette gjorde jeg, og nå skjønner han mye mer av alt jeg sliter med. Da kan han heller hjelpe deg i stedet for og true med å gå i fra deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå