Gjest uregistrert Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Ja, rett og slett. Dere som er plaget med f.eks depresjoner ol, eller bare generelt tungsinn. Hva gjør dere når negative tanker detter ned i hodet? Slik at det ikke blir sittende og ødelegger dagen...tanker som utvikler seg til hjerteklapp ol. Noen tips for å stoppe dette i tide?
Lutetium 71 Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 Gjør noe fysisk utendørs, f.eks gå tur. Man kan selvsagt gjøre noe inndørs som f.eks ta oppvasken, men det er noe annet å få frisk luft og mer lys. Å prøve å tenke det bort funker ihvertfall veldig dårlig for undertegnede.
Heart Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 Signerer den ovenfor. I tillegg har jeg funnet ut at for mitt vedkommende finnes det enkelte typer musikk som hjelper meg å komme ut av spiralen. Det viktigste er å foreta seg noe som forandrer omgivelsene eller situasjonen der og da, for ellers blir den lett selvforsterkende: Man føler seg elendig, så man isolerer seg og blir sittende med bare negative tanker, som gjør at man føler seg verre osv.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Ja, rett og slett. Dere som er plaget med f.eks depresjoner ol, eller bare generelt tungsinn. Hva gjør dere når negative tanker detter ned i hodet? Slik at det ikke blir sittende og ødelegger dagen...tanker som utvikler seg til hjerteklapp ol. Noen tips for å stoppe dette i tide? Jeg vet at det kun er tankene som styrer. beste mot tunge depresjoner er å ta styring. Jeg har hatt store store problemer med å fungere når disse dagene kommer, kommer som ett slag i magen da er h.. i gang. Men jeg har lært meg å styre tankene mine, tenker at det er en illusjon. tok meg lang tid, men alt sitter i hodet. Jeg vil anbefale deg å dra på bokhandleren åkjøpe "The secret" eller " Det er nå du lever ". Hjulpet meg gjennom tunge tider . Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har lite dopamin, og derfor sliter jeg med det. Spørs om det ligger ihodet eller i kroppen, mangel på lykkehormon kan det ogå være. ta deg en tur til legen isamme slengen
Gjest TS Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har lite dopamin, og derfor sliter jeg med det. Spørs om det ligger ihodet eller i kroppen, mangel på lykkehormon kan det ogå være. ta deg en tur til legen isamme slengen Jeg har forsøkt ulike former for terapi. Psykolog, akupunktur, fotsone osv. Med varierende, men kortvarig, resultat. Jeg har aldri fått testet om jeg mangler noen nødvendige stoffer, f. eks dopamin.( Jeg mangler B12, men får dette i sprøyter. )Hvordan testes slike ting? Bare vanlig blodprøve eller?
Lutetium 71 Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg vet at det kun er tankene som styrer. beste mot tunge depresjoner er å ta styring. Jeg har hatt store store problemer med å fungere når disse dagene kommer, kommer som ett slag i magen da er h.. i gang. Men jeg har lært meg å styre tankene mine, tenker at det er en illusjon. tok meg lang tid, men alt sitter i hodet. Jeg vil anbefale deg å dra på bokhandleren åkjøpe "The secret" eller " Det er nå du lever ". Hjulpet meg gjennom tunge tider . Lykke til. The Secret er ikke noen god bok, den baserer seg på at tenker du positivt vil positive ting skje deg (for eksempel gi deg bedre helse, lykke, og rikdom), fordi noen mystiske frekvenser blir sendt ut i universet. Tenker du du negativt, vil negative ting skje deg. Dette vil jo bare fyre depresjonen du allerede har! Det man kan ha bruk for er mer rasjonell tankegang, noe man ofte har problemer med å stable på beina når man sliter. Vil anbefale ei anna bok (selv om jeg ikke er noen stor tilhenger av å tenke bort ting): Lykketyvene, av Torkil Berge og Arne Repål. Kritikk av The Secret: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret_%28book%29#Criticism 1
Lutetium 71 Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har forsøkt ulike former for terapi. Psykolog, akupunktur, fotsone osv. Med varierende, men kortvarig, resultat. Jeg har aldri fått testet om jeg mangler noen nødvendige stoffer, f. eks dopamin.( Jeg mangler B12, men får dette i sprøyter. )Hvordan testes slike ting? Bare vanlig blodprøve eller? Tror ikke man bare kan teste dopaminnivået med en blodprøve. Men man kan ta blodprpøver av mange andre ting, for å utelukke andre årsaker enn depresjon. For eksempel kan hypothyreose gi depresjonslignende symptomer. Du har ikke fått tilbud om antidepressive medikamenter hos fastlegen din? Disse vil ofte påvirke dopaminnivået direkte. Det fins litt forskjellige typer av dem, som påvirker litt forskjellige typer signalstoffer. Er som regel virketiden til noradrenalin, dopamin og serotonin man prøver å "justere". (Vanlige antidepressiva vil ikke tilføre noe, bare forlenge virketiden til stoffene du allerede naturlig har i hjernen)
Gjest TS Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 Tror ikke man bare kan teste dopaminnivået med en blodprøve. Men man kan ta blodprpøver av mange andre ting, for å utelukke andre årsaker enn depresjon. For eksempel kan hypothyreose gi depresjonslignende symptomer. Du har ikke fått tilbud om antidepressive medikamenter hos fastlegen din? Disse vil ofte påvirke dopaminnivået direkte. Det fins litt forskjellige typer av dem, som påvirker litt forskjellige typer signalstoffer. Er som regel virketiden til noradrenalin, dopamin og serotonin man prøver å "justere". (Vanlige antidepressiva vil ikke tilføre noe, bare forlenge virketiden til stoffene du allerede naturlig har i hjernen) Joda, jeg har diskutert antidepressiva med legen min, men jeg er veldig skeptisk til dette, så jeg har så langt valgt å la det være. Jeg har en mann som er svært skeptisk, og han mener det hele "bare" handler om min innfallsvinkel til ting, og at jeg bør greie å endre tankemønsteret selv. Samtidig har han signalisert at han ikke vet hvor lenge han orker å være sammen med meg hvis jeg ikke slutter å se så mørkt på alt. Så jeg er veldig usikker på hva jeg bør gjøre. Har slitt i et par år nå, og begynner å vurdere veldig om jeg kanskje skulle prøve ut noen medisiner. Men samtidig vet jeg ikke...Mannen har jo kanskje rett..kanskje burde jeg prøve litt til selv, men dette tar på.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #10 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har forsøkt ulike former for terapi. Psykolog, akupunktur, fotsone osv. Med varierende, men kortvarig, resultat. Jeg har aldri fått testet om jeg mangler noen nødvendige stoffer, f. eks dopamin.( Jeg mangler B12, men får dette i sprøyter. )Hvordan testes slike ting? Bare vanlig blodprøve eller? Jeg ble testet med blodprøve, nevrolog, spesialister. Mitt tilfelle var litt mer enn som så, hvis du skal skjekke dette vil jeg tro det ikke er så lang prosess. ta det opp med legen din, har også en mormor om har lite dopamin å sliter med dt samme
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 The Secret er ikke noen god bok, den baserer seg på at tenker du positivt vil positive ting skje deg (for eksempel gi deg bedre helse, lykke, og rikdom), fordi noen mystiske frekvenser blir sendt ut i universet. Tenker du du negativt, vil negative ting skje deg. Dette vil jo bare fyre depresjonen du allerede har! Det man kan ha bruk for er mer rasjonell tankegang, noe man ofte har problemer med å stable på beina når man sliter. Vil anbefale ei anna bok (selv om jeg ikke er noen stor tilhenger av å tenke bort ting): Lykketyvene, av Torkil Berge og Arne Repål. Kritikk av The Secret: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret_%28book%29#Criticism jeg anbefaler ikke the secret fordi den trekker til seg negative eller positive ting, om jeg skrev så mener jeg at alt ligger i hodet å hvis du ikke har kontroll over tanker så kan du lett skeie ut. The secret var en bok som gjorde at jeg forstod hvor stor kraft tanker har, uavhengig av hva hensikten med boken er. The secret er ikke noe lanvarig løsning på livet, mens tanker derimot. Den handler om TANKER. har du forresten lest boka ?
kari2 Skrevet 13. oktober 2011 #12 Skrevet 13. oktober 2011 Dette kan ikke mannen din noe om, tydeligvis. Stol heller på profesjonelle. Medisin kan hjelpe mange. Anbefaler deg å ta kontakt med legen snarest, og ikke gå med dette alene. Kanskje kan du få god hjelp fort, og komme deg ut av det. Lykke til:)
Gjest TS Skrevet 13. oktober 2011 #13 Skrevet 13. oktober 2011 Dette kan ikke mannen din noe om, tydeligvis. Stol heller på profesjonelle. Medisin kan hjelpe mange. Anbefaler deg å ta kontakt med legen snarest, og ikke gå med dette alene. Kanskje kan du få god hjelp fort, og komme deg ut av det. Lykke til:) Nei, han kan nok ikke så mye om det. Dessverre kan ikke jeg nok til å forklare han HVORFOR jeg kanskje burde få medisiner. For dette greier jeg ikke helt å forstå selv. HVORFOR greier jeg det ikke selv? Det er jo mange som greier det....
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #14 Skrevet 13. oktober 2011 serotonin er jo også ett hormon som noen har stor mangel av. Kjøp supermat boka, les, spis! Det hjalp meg. du kommer til å føle deg så mye bedre. det fyller opp tomrommene du har av mineraler osv. Du blir faktisk hva du spiser. kroppen reagerer på hva du dytter i deg. det ligger mer bak det hvis du har en lengere å dypere depresjon. Jeg spiser supermat å aldri hatt det så bra. Jeg har tatt rensinger av kroppen, fått ut avfalls stoffene å du blir usedvanlig rolig å mer lett til sinns. Jg vil anbefale å prøve detox.
Lutetium 71 Skrevet 13. oktober 2011 #15 Skrevet 13. oktober 2011 jeg anbefaler ikke the secret fordi den trekker til seg negative eller positive ting, om jeg skrev så mener jeg at alt ligger i hodet å hvis du ikke har kontroll over tanker så kan du lett skeie ut. The secret var en bok som gjorde at jeg forstod hvor stor kraft tanker har, uavhengig av hva hensikten med boken er. The secret er ikke noe lanvarig løsning på livet, mens tanker derimot. Den handler om TANKER. har du forresten lest boka ? Skeie ut?? Det handler ikke om å kontrollere tanker, eller å prøve å lure seg til å tenke positivt. Det handler om å finne ut om de negative tankene er rasjonelle, eller ikke. The Secret er bygd på en forstiling om at visualiserer du jevnlig det du ønsker deg, fikser universet resten. Det blir fremstilt som om dette er en gammel hemmelighet som de rike og mektige alltid har visst om. Men nå skal vi vanlige dødelige få tilgang til trylleformelen. Denne tankegangen gjør at man får inntrykk av at dette er noe mystisk og uforståelig, som man må betale penger for. Det er det ikke. Det siste man trenger, når man er deprimert, er mer irrasjonalitet. The Secret ER irrasjonell. Å bekjempe irrasjonell tankegang med mer irrasjonalitet er en dårlig deal. Man er nødt til å innse at man tenker skjeivt, når man er deprimert. Å prøve å kontrollere tanker er feil. Hvis du får beskjed om å aldri tenke på ordet elefant, hva skjer da? Akkurat. Man må ta en diskusjon med seg selv, og undersøke om de negative tankene man har, har en rasjonell grunn. Veldig ofte har de ikke det. DET er veien å gå, ikke gjennom tankekontroll, og redsel for å "skeie ut". Og nei, jeg har ikke tenkt å spandere tid på dritten. Jeg vil faktisk betegne den som farlig, fordi den retter seg blant annet inn mot folk som sliter fra før. Klarer man ikke å unngå å skeie ut, som du sier, så kan man jo tenke seg til hvordan det går. Til slutt: Det er en grunn til at leger og psykologer anbefaler Lykketyvene, og ikke "The Secret". Leger tjener ingen penger å anbefale den boka. Men jeg kan tenke meg mange tjener penger på å anbefale "The Secret".
Lutetium 71 Skrevet 13. oktober 2011 #16 Skrevet 13. oktober 2011 serotonin er jo også ett hormon som noen har stor mangel av. Kjøp supermat boka, les, spis! Det hjalp meg. du kommer til å føle deg så mye bedre. det fyller opp tomrommene du har av mineraler osv. Du blir faktisk hva du spiser. kroppen reagerer på hva du dytter i deg. det ligger mer bak det hvis du har en lengere å dypere depresjon. Jeg spiser supermat å aldri hatt det så bra. Jeg har tatt rensinger av kroppen, fått ut avfalls stoffene å du blir usedvanlig rolig å mer lett til sinns. Jg vil anbefale å prøve detox. Har man ett normalt greit kosthold blir man ikke frisk av å legge om. Mat er ikke medisin. Jeg skal ikke si at du ikke har fått utbytte av det du snakker om, men grunnen kan like gjerne være fordi du gjorde noe aktivt med tilstanden din. Det er ikke alltid så nøye hva man gjør, bare man gjør noe. Bare det at man er klar over at man er inne i en form for behandling, kan være nok til å lette på humøret, så lenge man tror at det virker. "Å ta detox" for å rense kroppen, kan sikkert ha noe for seg om man har treg mage (man påfører seg i realiteten en mild diare). Men avfallsstoffer blir skilt ut av kroppen på ett regulært basis, så lenge man ikke er svært syk. Bortkasta penger med andre ord.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #17 Skrevet 13. oktober 2011 Skeie ut?? Det handler ikke om å kontrollere tanker, eller å prøve å lure seg til å tenke positivt. Det handler om å finne ut om de negative tankene er rasjonelle, eller ikke. The Secret er bygd på en forstiling om at visualiserer du jevnlig det du ønsker deg, fikser universet resten. Det blir fremstilt som om dette er en gammel hemmelighet som de rike og mektige alltid har visst om. Men nå skal vi vanlige dødelige få tilgang til trylleformelen. Denne tankegangen gjør at man får inntrykk av at dette er noe mystisk og uforståelig, som man må betale penger for. Det er det ikke. Det siste man trenger, når man er deprimert, er mer irrasjonalitet. The Secret ER irrasjonell. Å bekjempe irrasjonell tankegang med mer irrasjonalitet er en dårlig deal. Man er nødt til å innse at man tenker skjeivt, når man er deprimert. Å prøve å kontrollere tanker er feil. Hvis du får beskjed om å aldri tenke på ordet elefant, hva skjer da? Akkurat. Man må ta en diskusjon med seg selv, og undersøke om de negative tankene man har, har en rasjonell grunn. Veldig ofte har de ikke det. DET er veien å gå, ikke gjennom tankekontroll, og redsel for å "skeie ut". Og nei, jeg har ikke tenkt å spandere tid på dritten. Jeg vil faktisk betegne den som farlig, fordi den retter seg blant annet inn mot folk som sliter fra før. Klarer man ikke å unngå å skeie ut, som du sier, så kan man jo tenke seg til hvordan det går. Til slutt: Det er en grunn til at leger og psykologer anbefaler Lykketyvene, og ikke "The Secret". Leger tjener ingen penger å anbefale den boka. Men jeg kan tenke meg mange tjener penger på å anbefale "The Secret". herregud for ett foredrag. Du kan vel ikke fortelle meg hva som er rett å galt iforhold til en bok som har hjulpet meg. Det kan vel ikke du vite. Hva hensikten med boken er å hvordan den går inn på deg er inviduelt. Slapp av på tastaturet.. Det er en bok. Skeie ut kan bety noe annet i ditt hodet enn mitt, også kontrollere tanker. Om det fungere for meg så er det slik!! Geniet selv
Heart Skrevet 13. oktober 2011 #18 Skrevet 13. oktober 2011 herregud for ett foredrag. Du kan vel ikke fortelle meg hva som er rett å galt iforhold til en bok som har hjulpet meg. Det kan vel ikke du vite. Nei, la oss ikke avspore denne tråden ved å starte en diskusjon om en bok. Men jeg tror likevel ikke vi skal anbefale TS å prøve å bekjempe depresjon og tungsinn ved å tenke "happy thoughts" som skal sende ut bølger i kosmos som får gode ting til å skje. For det høres ut som kvasi-religiøst New Age-visvas som det ikke er noen som helst grunn til å tro på. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #19 Skrevet 13. oktober 2011 Kortvarig * Gå en tur i skogen/på fjellet. * Sett på god musikk som får deg i gladhumør. * Spander noe godt på deg selv. Skjem deg litt bort. * Ta en lang, varm dusj, etterfult med manikyr, pedikyr, ansiktsmaske ol. * Ring familie eller venner og planlegg en kafétur. * Nettshopping. * Dr. Burns' "Tenk deg glad"-håndbok har et par skjemaer du kan prøve deg på. Husker ikke helt hva de heter, men består blant annet av å skrive ned tankene dine for så å skrive ned mer realistiske tanker. Anbefales! Langvarig * Skaff deg en hund/katt/marsvin du kan dulle med. * Tenk ut realistiske fremtidsplaner - utdanning, ferietur. * Hva med å prøve ut Depridix? Urter etc. som fåes kjøpt i en helsebutikk. * Forny livet ditt litt. Ny hårklipp, nytt garderobeskap, ny farge på rommet ditt. * Finn en hobby du virkelig brenner for. Det finnes tusenvis av dem der ute, prøv ut noe som interesserer deg. Ridning, fallskjermhopping, brodering, kokkekurs. Ikke nøl, meld deg på i dag! Det er også viktig å huske på at det er helt OK å ha tider man føler seg ekstra ille. Da er det lov å låse seg inne og gråte ut. Men stable deg sammen og tenk på det fantastiske individet du er. Du er akkurat du, du har blitt formet ni måneder inni en livmor, alle gener klaffet for at akkurat DU ble den du er. Vær deg selv med stolthet. Våg å vise deg frem. Det finnes personer der ute som trenger deg, familie, venner og kanskje noen du ikke har møtt enda? Uavhengig av hva du tror på, er du skapt og du er unik. 1
Ego Skrevet 13. oktober 2011 #20 Skrevet 13. oktober 2011 Nei, han kan nok ikke så mye om det. Dessverre kan ikke jeg nok til å forklare han HVORFOR jeg kanskje burde få medisiner. For dette greier jeg ikke helt å forstå selv. HVORFOR greier jeg det ikke selv? Det er jo mange som greier det.... Mange greier å "tenke seg frisk", du greier det ikke (ikke jeg heller for den saks skyld...) - DERFOR kan det være en idé å prøve antidepressiva. Det er rart hvordan akkurat antidepressiva skal ses på som 'fy-fy', mens de fleste gladelig tar imot medisiner mot nærmest alt annet...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå