Gå til innhold

Hva er din beste, sunne middagsoppskrift?


Gelica

Anbefalte innlegg

Både jeg og mannen min trener og trenger å gå ned noen kg.

Vi er begge veldig glad i god mat, men jeg føler at jeg trenger inspirasjon og tips til gode og sunne middagsretter.

Kan du hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi spiser mye ytrefilet av svin (lite fett - høyt protein), med noen potet til, peppersaus og en eller annen frossen grønnsakspakke. Det står 3-4 porsjoner på grønnsakspakkene, men vi lager hele pakken og den blir borte på 2 persjoner. Lettvint, veldig norsk og sunt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også noe for meg. Kan prøve for vi trenger alle sammen en god del proteiner og ikke karbohydrater. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage en del laks/ørret når jeg vil ha noe sunt :)

En av mine kjappe favoritter er laks med tagliatellepasta - tar bare 15 min å lage. Hvis du vil unngå karbohydrater kan du jo kanskje erstatte tagiatelle med byggris eller noe?

1. Ta fullkornstagliatelle og sett den på kok, ha i gulrotbiter og evt andre grønnsaker som brokkoli.

2. Del en laksefilet i biter, pepre og rull dem evt. i mel hvis du vil ha dem sprø.

3. Når det er 5 min igjen av koketiden til pastaen steker du laksen sammen med purre/vårløk.

4. Ha evt. erter oppi kokevannet til pastaen rett før alt er klart.

5. Bland pastaen og grønnsakene med laksen, skvis litt sitron over og spis med litt rømmekolle (lettere enn lettrømme).

Ellers finnes det også mange alternativer til hva man kan gjøre med laks/ørret eller annen fisk, du kan grille den, ovnssteke den i folie ("dampe"), ovnssteke den med grønnsaker, ha den i supper osv...

Andre ting som er sunt er jo kylling, en lett og sunn oppskrift finner du her. Ellers kan jo kylling brukes til det meste, i gryter, supper, rullet i krydderblanding osv.

Jeg pleier å surfe en del på matblogger for å finne inspirasjon til nye retter, kanskje du også kan gjøre det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk er jo sunt og godt. Liker å bake laks i aluminiumsfolie i ovnen, sammen med masse grønnsaker. Serverer dette med byggris og sweet chili saus (det meste av tilbehør funker!)

Ellers spiser vi mye fiskesuppe hvor vi tilsetter f.eks en laksefilet og en seifilet. Andre slagere er kylling/svinewok, kyllingsalat, hjemmelagde hamburgere (laget av karbonadedeig. Serveres med masse salat og grove brød. Jeg pleier også å kutte ut brødet på toppen for å spare litt karbohydrater).

Veldig mange retter er jo også slik at man bare trenger å gjøre små grep for å gjøre dem sunnere. F.eks når man lager taco: bytt rømme med mager kesam, kutt ned på osten, og bruk evt lettere ost, bruk fullkornstortilla, eller dropp den! Den har et utrolig høyt kaloriinnhold og inneholder i tillegg en del transfett. Vanlig kjøttdeig kan byttes med karbonade/svin/kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...