Birgitte Skrevet 5. desember 2003 #1 Del Skrevet 5. desember 2003 Leser litt om størrelsen dere har på julegaver til barn, ektefelle, foreldre, venner, osv. Jeg ønsker å ta en debatt på dette med adventskalendre og pakke hver dag. Først av alt - jeg synes det er en uting! Ungene blir enten fryktelig bortskjemte: å forvente skikkelige presanger i dagene før julaften - hvem har godt av det? Å få CD, filmer, bøker, leker i ventetiden - hva venter man på da? Om foreldre legger opp til pakker i pakkekalenderen så blir jo ungene kjempeskuffet over en mandarin eller en femmer til Frelsesarmeen, og det synes jeg er trist! Men, om man venner barna til å få mandarin, sokker, blyanter og hårstrikk - blir ikke huset bare fyllt opp av flere TING? Truser skal de jo ha i både mai og juni også, blir det også presentert som pakker? Men hva synes dere, og hvordan forsvarer dere pakkekalendrer, dere som bruker dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 5. desember 2003 #2 Del Skrevet 5. desember 2003 Synes det er en koselig tradisjon for de som vil, og man trenger ikke gjøre så mye ut av det. Det kan selvsagt kompliseres om man ikke finner brukbare småting.. (Dette har jeg sutret om på juleforumet ) Sjansen for at sønnen min skal bli bortskjemt av kalenderen er liten. Huset fyllt av ting? Neppe. Han får delvis småting jeg ville gitt ham uansett, som ørevarmere, gullpenn, glitterlim, viskelær o.l. Noen små lekefigurer får han også, leker har han ikke så mye av fra før. Jeg benytter bare anledningen til å legge det i kalenderen fremfor å gi ham det rett i handa. Noe godt (kinderegg e.l.) får han i helgen. Ting ungene får i kalenderen, som de også får ellers i året (du nevnte truser) -jeg ser ikke problemet. Om de får nye truser i en pakke i desember, og noen rett i skuffen i mai, gjør det noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 5. desember 2003 #3 Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg hadde pakkekalender selv, men ungene får ikke. Ikke på noen år i hvert fall. Jeg synes de får så mye til jul uansett, så de kan fint klare seg med en sjokoladekalender hver og en tv kalender på deling. Det gikk fint da jeg var mindre. Så får vi se når de nærmer seg tenårene, det var da jeg fikk min pakkekalender også, kanskje de setter mer pris på den da. En annen side er det økonomiske, Om 3 unger skal ha hver sin pakkekalender blir det mange ekstra penger som jeg heller trenger til julegaver, mat og pynt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. desember 2003 #4 Del Skrevet 6. desember 2003 Vi hadde pakkekalender da vi var små - jeg synes det er en hyggelig tradisjon. Men vi har vært mange barn, og har delt kalenderne. Så dermed fikk vi pakke annenhver dag. Vi fikk aldri store ting og flere dager bare en liten tyggis eller sjokolade. Men jeg har alltid syntes at det er så utrolig mye hyggeligere med en hjemmelaget adventskalender enn en kjøpt. Man trenger jo ikke gjøre det så dyrt. Man kan få en lapp om at i dag er det pepperkakebaking, en tur i skogen, julegavehandling med en kopp kakao på kafé. Små ting som hårstrikk, blyanter og slik som man alltid har bruk for fikk vi også. Etter hvert som vi ble større kom det deodorant, hårspray o.l. Jeg skjønner at hvis pakkene "tar av" så er det voldsomt med en pakkekalender. Men så lenge pakkene holdes på et fornuftig prisnivå synes jeg det er kjempehyggelig. Jeg gledet meg ikke noe mindre til jul av å få noen små pakker mens jeg ventet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 6. desember 2003 #5 Del Skrevet 6. desember 2003 Det är så lätt att det blir för mycket till jul, både med och utan pakkekalender. Mannen och jag har pratat om det här med pakkekalender. Jag köpte en förra året med paket till honom. I år var det hans tur. Nästa år har vi ett barn på 11 månader och jag tror inte att vi ska ha någon kalender då. För mig och mannen är TANKEN det viktigaste men det blir ju lätt mycket pengar ändå. I år har jag fått en kylskåpsmagnet, sesamkakor, ett saffranspaket (med hint om att jag ska baka)... totalt säger mannen att hela kalendern kanske gick på 400 kr eller så. Jag skulle inte vilja ha mer heller. Då blir det dyrt och onödigt. Hur ska vi göra när barnen växer upp? Jag tror inte att vi ska ha en pakkekalender de först åren, sen kanske vi ska ha en gemensam kalender där vi turas om. Paket till pappa (mannen) 1 dec, Paket till barnet 2 dec och paket till mamma (jag då) 3 dec. Vi försöker redan nu begränsa antalet julklappar till andra och till oss själva. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 6. desember 2003 #6 Del Skrevet 6. desember 2003 Jeg lager pakkekalender til mine barn. I den putter jeg ting som jeg allikevel ville kjøpt, som fex nye truser eller viskelær og blyant til pennalet. Den dagen vi skal bake pepperkaker legger jeg en form i pakken, og den dagen vi skal på Putti ligger billettene i pakken. Jeg kjøper hverken cd eller andre dyre ting (bortsett fra billettene da men de hadde jeg jo kjøpt uansett.) Jeg syns tvert i mot at det er bedre enn en sjokoladekalender, det blir vel nok godterispising i julen om en ikke skal gi ungene sjokolad hver dag hele desember..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 6. desember 2003 #7 Del Skrevet 6. desember 2003 Nå tror jeg ikke unger tar skade av en liten sjokolade-bit hver dag fra 1.-24. desember. Merkelig at alle er så redde for det i stedet for å bekymre seg over at barna får i seg altfor mye sukker til daglig resten av året. Tenk på youghurter, syltetøy, andre søte pålegg, frokostblandinger og andre sukkerbomber ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 6. desember 2003 #8 Del Skrevet 6. desember 2003 Jag tycker själv det är lite tråkigt med chokladkalender. Man vet ju att det är en chokladbit i kalendern varje dag. Samma smak, bara annan form. Tänk om det var en chokladkalender med olika bitar i. Mörk choklad ena dagen, apelsinkrispchoklad andra dagen, kola-choklad nästa osv... Då tror jag hellre att jag gör en egen pakkekalender med olika gottsaker i. Meningen är ju att det ska vara små överraskningar. Fast jag tror jag kommer vänta med sådant till vårt barn är några år gammal... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. desember 2003 #9 Del Skrevet 6. desember 2003 Det har du helt rett i Nicoline, men jeg tror ikke noen barn har vondt av en liten pakke hver dag i desember heller. Tror de har mer vondt av å få alt de peker på resten av året. Litt som "det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som gjør deg fet, men hva du spiser mellom nyttår og jul". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 6. desember 2003 #10 Del Skrevet 6. desember 2003 Jeg samler opp inni hodet mitt alle de småtingene de ønsker seg i løpet av året. Dette får de i adventskalenderen. Synes det er helt greit, de får ikke mye utenom jul og bursdag. De får også en tur på kino, bowling og slike ting i adventskalenderen. Jeg synes det er helt ok å gi truser, sokker, belter og hva nå mer de måtte trenge. Ungene er inneforstått med dette på forhånd og blir faktisk glade for klær. De er på allerede neste morgen. Et barn er ikke bortskjemt før du gir det noe du egentlig IKKE ville gitt, KUN av frykt for reaksjonen dersom barnet ikke får det h*n vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2003 #11 Del Skrevet 6. desember 2003 Nå tror jeg ikke unger tar skade av en liten sjokolade-bit hver dag fra 1.-24. desember. Merkelig at alle er så redde for det i stedet for å bekymre seg over at barna får i seg altfor mye sukker til daglig resten av året. Tenk på youghurter, syltetøy, andre søte pålegg, frokostblandinger og andre sukkerbomber ... For meg er poenget å beholde lørdag som godteridag, det er ikke mengden sjokolade som er avgjørende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 6. desember 2003 #12 Del Skrevet 6. desember 2003 Gjesten over er meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2003 #13 Del Skrevet 6. desember 2003 Jeg grøssa litt selv her om dagen... Jobber i skolen (som lærer), og overhørte en samtale mellom noen av elevene. Han ene hadde fått en cd i kalenderen, men var sur og grinete fordi det var en cd han ikke hadde noe lyst på... Jeg syns det er rett og slett skremmende. Jeg er helt for julekalender, sjokolade eller hjemmelaget, men størrelsen på pakkene er noe annet... En annen lærer hadde kjøpt inn masse små pakker til elevene sine, og laget julekalender ( i fjor). Det endte opp med at halvparten ble misfornøyde når de fikk noe de ikke hadde lyst på. I år har han ikke noe kalender til klassen. Bare noen tanker fra meg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 6. desember 2003 #14 Del Skrevet 6. desember 2003 Pakkekalendere er jo bare kos da. Jeg har hatt det til barna flere ganger,men dette året ble det ikke noe av. Det ble for dyrt. Men litt kos i ventetiden fram til jul synes jeg de fortjener. Da går dagene fortere for de små som er så utolmodige. Det blir ikke bortskjemte barn av dette her. Hva med de 11 andre månedene da? Nei barna skal kose seg de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå