AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg lurer litt på dette med styrtfødsel. Leser at det kalles styrtfødsel om man bruker 3 timer eller mindre. Men når regner de disse timene fra? Fra første tegn på fødsel i det hele tatt? Jeg er litt bekymret for fødsel nr to. Det sies jo at det ofte går raskere for hver gang. Om man regner kun "aktiv fødsel", fra 3-4 cm, så brukte jeg 5,5 time første gang, så det kan fort nærme seg 3 timer om jeg er en av de som føder raskere andre gang. Men om de tar fra første tegn så hadde jeg jo maserier i 1,5 døgn i forkant. Vannet gikk ikke før jeg var 1,5 time inn i de 5,5 timene på sykehuset. Men de regner vel ikke min fødsel som en som varte i over 40 timer? Jeg hadde en super fødeopplevelse sist og er ikke så redd for selve fødselen. Men når jeg tenker på dette så blir jeg litt engstelig da, ettersom kroppen ikke får tid til å "være med", ungen kan bli stresset, revning osv..
Admeliora Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg trodde det ble regnet fra første tegnet på at fødselen er i gang. Men mulig jeg tar feil. Første fødselen min varte i ca 15 timer fra første tegn, og andre fødselen varte i ca 4 timer. Den første var mye mer behagelig.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg blir bare glad om de regner fra første tegn jeg altså, for da slipper jeg egentlig å bekymre meg så mye.. TS
SummerJoy Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg hadde styrtfødsel med siste sa de, men det tok mer enn 3 timer fra første tegn til gutten var ute. (det tok 6 timer) Men jeg gikk fra 4 cm åpning (aktiv fødsel) til 10 cm (full åpning) på to minutter. Får enda litt hjertebank når jeg tenker tilbake på det forskrekkede ansiktet til jordmora i det, det går opp for henne at babyen kommer ut, og jeg ikke har rukket å få føderom, eller noe. Hun bare rev av meg joggebuksa mens hun ropte ut på gangen etter hjelp..
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Huff, jeg føler virkelig med dere! Jeg syns mine 5,5 timer gikk veldig fort, men jeg følte at både jeg og kroppen hang med på alt, det gikk ikke for fort.
snart3barnsmor Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 Siste fødselen min varte 2 timer fra første tegn (vannet gikk) og til gutten var ute Var veldig intenst, men gud så sprek jeg var etterpå Var kjempedeilig å kunne være oppe å gå, og fokusere fullt på lillemannen Første fødselen min varte i 3 døgn fra første rie og til han var ute, og DET var slitsomt!!! Var som et slakt de første ukene etter fødselen.. Så er veldig spent på når tredje kommer og hvor lang tid det tar.. De sier jo at nummer 3 er en luring
Gjest pysepusen Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 De sa til meg også at jeg hadde en styrtfødsel, jeg gikk fra 4 til 10 cm på i underkant av 2 timer. Det tok ca 6 timer fra første tegn til han var ute. Har fått beskjed om å kjøre til sykehuset med en gang jeg kjenner noe neste gang jeg er gravid.
Soul Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg hadde en styrtfødsel nå for 10 dager siden. Det tok 2 timer fra første lille murring til hun var ute. Det ble egentlig aldri regelmessige rier, bare pang! Fra uregelmessige murringer, litt rier ogaå plutselig ble det sinnsykt vondt og intenst og jeg måtte presse. Kjente hodet hennes gjennom buksa! Jeg rakk ikke sykehuset og fødte hjemme med pappaen og toåringen tilstede...ambulansen kom fem min etterpå. Første fødsel var også rask, men ikke sliksom denne. Tok ca6 t fra første murring, men bare 1t fra 4-5 cm til han var ute.
Miss moneypenny Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg er også livredd for at det skal gå fort med nr 2, og jeg ble ikke akkurat betrygget av å lese denne tråden Min første fødsel starta med rier kl 13 ca, kl 22 hadde jeg 1 cm åpning. Kl 01 ca hadde jeg 4 cm, og 04.45 var hun ute. Jeg fikk beskjed på sykehuset om at det var styrtfødsel, (men kan ikke helt skjønne det ) og i papirene mine står det at den tok 2 timer og 3 kvarter. Denne gangen har jeg lang vei til sykehuset, også er jeg egentlig ganske rolig av meg så jeg er redd for at jeg kommer til å bagatellisere det når fødselen begynner, og ikke skjønne at jeg må dra på sykehuset.. det skjedde sist så det var bare såvidt sambo rakk frem til sykehuset
Arkana Skrevet 13. oktober 2011 #10 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg hadde en styrtfødsel med nr 2. Det tok bare to timer fra første ri til han var ute (første fødsel var helt gjennomsnittlig med 16 timer). Det var intenst, men jeg synes det var mange ganger bedre enn første fødsel. Man blir rett og slett mindre sliten av en kjapp fødsel så jeg tar gjerne en styrtfødsel til.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 Vannet mitt gikk helt plutselig to uker før termin, og så gikk det 1,5 time før jeg kjente noe som helst annet. Gikk bare å trakket rundt, pakket bagen, ladet batteriene på kamera....osv Etter 1,5 time kjente jeg et varmebelte stramme lett rundt mage og rygg, ikke noe vondt. Begynte ikke å vere vondt før etter ca en time med disse strammende, varme beltene Så gikk det 2,5 time til og jenta var ute Altså fødte jeg 5 timer etter vannet gikk, 3,5 time etter jeg kjente noe som helst, og 2,5 time etter jeg kjente noe som var vondt Er blitt anbefalt å kjøre rett til føden neste gang om vannet går (Denne gangen ventet vi til vi kjente der var rier, og vi har nesten 1 time å kjøre til sykehuset ) Blir kanskje ikke betegnet som styrtfødsel dette, men jeg syns dette var helt greit. Ja - ting skjedde raskt, og vi ante vel ikke helt hvor raskt det bar, men alt i alt hadde jeg en kjempeflott opplevelse! Og verken jeg eller sambo var utslitt, selv om vi fødte på morgenkvisten og ikke hadde sovet noe hele natten
Miss moneypenny Skrevet 13. oktober 2011 #12 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg hadde en styrtfødsel med nr 2. Det tok bare to timer fra første ri til han var ute (første fødsel var helt gjennomsnittlig med 16 timer). Det var intenst, men jeg synes det var mange ganger bedre enn første fødsel. Man blir rett og slett mindre sliten av en kjapp fødsel så jeg tar gjerne en styrtfødsel til. Ja sånsett tar jeg selvfølgelig gjerne en rask fødsel/styrtfødsel, men er så redd for å ikke rekke frem til sykehuset. Har en samboer som kommer til å bli lettere panisk om jeg føder i bilen
Merlion Skrevet 13. oktober 2011 #13 Skrevet 13. oktober 2011 Nå med min 2. fødsel våknet jeg kl 8 om morgenen og kjente jeg hadde murringer. De kom i tak, 5-6 min i mellom, men gjorde ikke vondt. Kl 10.30 fikk jeg første rien som jeg måtte puste meg litt gjennom. De kom fra da med 2-3 min i mellom. Kl 11 kjørte vi hjemmefra. Hadde ca 20-30 min å kjøre til sykehuset. Kl 12 ble jenta født. Hadde da blitt plukket opp av ambulanse på veien og fødte i denne utenfor sykehuset. Jeg regner fødselen fra den første rien jeg måtte puste meg gjennom. Så den varte da 1,5 time. Ble jo aldri undersøkt så aner jo ikke hvordan jeg lå an underveis. Første fødsel ble igangsatt, så den kan jeg ikke akkurat sammenligne med, men den gikk ganske raskt og greit til å være igangsatt. Til full åpning tok det ca 7 timer. Men pga av at han var stjernekikker og stod litt fast tok fødselen totalt 9 timer.
Gjest Lottiplott Skrevet 13. oktober 2011 #14 Skrevet 13. oktober 2011 Er det større risiko med styrtfødsel enn fødsel "vanlig tempo"? Sett bort i fra at man muligens ikke rekker sykehuset i tide?
Merlion Skrevet 13. oktober 2011 #15 Skrevet 13. oktober 2011 Er det større risiko med styrtfødsel enn fødsel "vanlig tempo"? Sett bort i fra at man muligens ikke rekker sykehuset i tide? For min del viste kroppen meg veldig godt at den hadde kontrollen på dette selv, i langt større grad en ved første fødsel. Jeg kunne ikke annet enn å følge på. Jeg skjønte fort at kroppen ordner ut, så derfor klarte jeg å beholde roen og visste det ville gå bra. Riene kom jo tett hele veien, og jeg pustet som en helt(det kommer automatisk for min del). Kroppen ga meg tydelige beskjeder, og jeg var aldri i tvil om at jeg måtte presse når jeg fikk en pressri. Jeg hadde svake pressrier under første fødsel, så hadde i grunn ikke opplevd skikkelige fra før. Jeg tenkte ikke på at jeg ikke hadde "kyndig" hjelp hos meg(bortsett fra ambulansepersonalet da). Jeg var aldri redd. Jeg var mer bekymret på slutten av første fødsel, enn jeg noengang var under andre. Og det gikk helt fint. Det gikk kanskje litt fort når hodet kom(selv om jordmor kom akkurat da), så jeg revnet opp igjen klippet etter første fødsel. Men det var like greit, for jeg var sydd stramt og hadde ubehag i ettertid, det er borte nå
Miss moneypenny Skrevet 13. oktober 2011 #16 Skrevet 13. oktober 2011 Bittelitt off topic, men grunnet min redsel for å føde uten kyndig hjelp må jeg bare spørre... hva om ungen kommer ut før man rekker frem? Regner med at jeg har vett til å ringe etter ambulanse i tilfelle da, men jeg tenker på barnet, kan det gå gærent på noe vis eller er det stor sannsynlighet for at barnet klarer seg? Er sikkert helt unødvendig å bekymre seg for disse tingene, men.. tankene er der jo fordet
Arkana Skrevet 13. oktober 2011 #17 Skrevet 13. oktober 2011 Ja sånsett tar jeg selvfølgelig gjerne en rask fødsel/styrtfødsel, men er så redd for å ikke rekke frem til sykehuset. Har en samboer som kommer til å bli lettere panisk om jeg føder i bilen Ja, jeg fikk beskjed om at neste gang må jeg komme med en gang uansett om fødselen starter med rier eller vannavgang. Siden det er en stund til vi skal ha nestemann tenker jeg ikke videre over det, men sånn generelt er jeg bittelitt bekymret for å måtte føde hjemme (jeg har dessuten risikofødsler pga sykdom). Samtidig handler det jo bare om å kaste seg i bilen straks man kjenner noe, og veien til sykehuset er ikke lang så to timer fra start til slutt er i grunnen nok tid til å komme seg fram så sannsynligheten for å føde hjemme er ganske liten.
Soul Skrevet 13. oktober 2011 #18 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg fikk beskjed nå etter hjemmefødselen at slike raske fødsler som regel er lette og ukomplisert fødsler hvor man har kraftige rier og kroppen gjør akkurat det den skal gjøre. Slik følte jeg det også ved begge fødslene mine. Verken jeg eller mannen var redde nå, selvom vi på forhånd fryktet fødsel hjemme eller under transport. Egentlig var det litt fint også når det først ble slik. Litt stressende med toåringen bare også røk navlestrengen, noe som visst er veldig sjelden. Men det gikk fint.
Gjest Lottiplott Skrevet 13. oktober 2011 #19 Skrevet 13. oktober 2011 Så egentlig er det bare bra med styrtfødsel, så fremt man rekker frem til sykehuset?
Gjest white tiger Skrevet 13. oktober 2011 #20 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg synes i alle fall at min andre fødsel var 1 million ganger bedre enn min første. Aner ikke om min andre fødsel var en styrtfødsel da. Begynte å kjenne svake rier kl 9, de kom hvert minutt og økte sakte i styrke. Det begynte å bli sånn at jeg måtte puste meg gjennom i 12-tida kanskje. I bilen på vei til sykehuset ble det virkelig vondt, og utenfor sykehuset kom pressriene. Rakk 10 min med pressing på fødestua før hun var ute. Det var virkelig en drømmefødsel i forhold til den første. Da gikk vannet før hodet var festa, og jeg måtte ligge i 22 timer. Den fødselen var veldig "teknisk" med alle mulige ledninger inni meg, i tillegg var den ekstremt smertefull. Skal jeg føde igjen engangh håper jeg på en lignende fødsel som nr 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå