Gå til innhold

Lettbrus


Gjest Bomullsdott

Anbefalte innlegg

Gjest Bomullsdott

Hei

Jeg har søkt på google og funnet hundrevis av forskjellige svar på dette. Jeg er så usikker når det gjelder lettbrus.

Jeg vet at lettbrus ikke er sunt for kroppen, og at man ikke kjenner til konsekvensene på sikt. At man kan få økt apetitt av det er jeg også fullstendig klar over.

Men lettbrusen i seg selv, kan man drikke det uten at det har noe som helst betydning for vekta? Kan jeg drikke 3 liter cola zero om dagen hvis jeg vil (totalt 9 kalorier i 3 liter)?

Jeg hører så mye forskjellig, så blir så rådvill av hele greia... Jeg er avhengig av å ha noe i munnen hele tiden, eller så blir jeg sprø. Cola zero er så utrolig godt, og gjør det mye lettere å slanke seg, for da slipper jeg å overspise på kaloririk mat.

Jeg forstår jo at hvis det øker apetitten så spiser man mer, men hvis man ikke gir etter for dette, har lettbrusen noen som helst innvirkningen på vekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan det, det er ikke et eneste fnugg av bevis på at lightbrus påvirker vekten. Og hittil så har de kommet frem til at man skal drikke over 5 liter daglig for at det KAN være farlig, ikke at det er nødvendigs er så ille. Davy Whatne har jo drukket nærmere 9-10 liter light brus daglig i et par år nå, etter at han slutet med sukkerbrus, og det ser ut som at det går greit med han.

Alt med måte, jeg har også vært fryktelig avhengig av lighbrus, men det påvirker som sagt ikke vekten, men det beste og billigste må vel være å drikke vann? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke ha noe å si på vekta nei.

Når det gjelder tennene, så er det jo lurt å drikke med sugerør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et studie viste at aspartam som finnes i mange lettbruser gjør at man lagrer fett på magen..

Det er fint om du linker til studien når du forteller om den slik at vi kritiske mennesker kan se på den og se om den er gjennomført ordentlig.

Man ser ikke på hypotesen når man skal finne ut om hvilke svar en studie gir.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte ikke om virkningen det hadde på tennene.

Men jeg følte for og si det uansett.. LEV MED DET!!

Som jeg skulle spørre deg om lov først liksom :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et studie viste at aspartam som finnes i mange lettbruser gjør at man lagrer fett på magen..

Det er ingen studie som viser til det, all seriøs forskning på aspartam har konkludert med at det ikke påvirker vekten. Det vil ikke dermed si at det er sunt å bøtte nedpå med lightbrus daglig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Som liquorice sier... Det påvirker insulinproduksjonen. Aspartam er MANGE ganger søtere enn vanlig sukker, og vil i bare en bitteliten mengde virke som et glass brus, siden det nesten ikke er noe som skal til.

Så nei, det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg er avhengig av å ha noe i munnen hele tiden, eller så blir jeg sprø.

Hva kommer dette av tror du? Noen mennesker har nedsatt spyttproduksjon/munntørrhet, og det kan være et symptom på andre plager. Hvis det er psykisk kan det også gjøres noe med. Uansett råder jeg deg til å oppsøke hjelp hos lege eller lignende.I mellomtiden kan du forsøke sukkerfri tyggis f.eks, det er mye bedre for tennene enn konstant syrebad fra cola.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aspartam påvirker insulinet, insulin gjør at man lagrer fett.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6217715

Som liquorice sier... Det påvirker insulinproduksjonen. Aspartam er MANGE ganger søtere enn vanlig sukker, og vil i bare en bitteliten mengde virke som et glass brus, siden det nesten ikke er noe som skal til.

Så nei, det er ikke bra.

Jeg leste gjennom artikkelen og den sier ingenting nyttig. Det var flere påstander som jeg har klippet ut her. De er ikke tatt ut av sammenheng, men alle bør lese hele artikkelen slik at de ikke tror jeg kryssklipper.

Kroppen reagerer på det kunstige søtningsstoffet som om det var sukker, viser ny norsk forskning...

Aspartamet i brusen gir deg et høyt insulinnivå i kroppen. Insulinet skal egentlig åpne sukkerdørene til musklene slik at sukkeret kan brukes til arbeid, som å pumpe jern for eksempel. Men nå kommer det ikke noe sukker. Da får du et sterkt behov for raske karbohydrater, som boller og sjokolade - karbohydrater du blir fet av. Og ved høyt insulinnivå lagres mer av maten du spiser som fett.

Det er imidlertid disse to jeg vil kommentere.

For det første. Ny norsk forskning. Hvor da? Jeg finner ingen henvisninger til dette. I tillegg er denne Fedmeforsker Grethe Støa Birketvedt omtalt i en rekke artikler som omhandler fabrikkering av data til studier, og bruk av falske titler fra universiteter som ikke finnes.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=523987

Dersom aspartam faktisk økte utskillelsen av insulin (som skilles ut når blodsukkeret kommer over et visst nivå) så ville diabetikere hatt store problemer med å drikke dette uten å få for høyt blodsukker.

Disse påstandene er like idiotiske som Gillian McKeiths oppfordring til å spise grønne grønnsaker fordi de inneholder klorofyll som visstnok oksigeniserer (ikke oksidere, for det er jo ikke bra!) blodet fra innsiden.

Alle som har hatt naturfag vet jo at fotosyntesen skjer kun med lys og det er ikke så mye lys i magen.

Liquorice og Rastl0s: Det er viktig å skille mellom enkeltstudier som kan lett fabrikkeres og få falske resultater og store samlinger av studier om det samme temaet (metastudier). Det finnes garantert noen der ute som påstår og har funnet ut at aspartam er farlig, men samler du alle studiene om det slik at antall forsøk gjort, og antall personer forsket på er svært høyt, så begynner man å nærme seg sannheten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspartam påvirker insulinet, insulin gjør at man lagrer fett.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6217715

Som ikke stemmer, som en over skrev utifra en enkeltstudie, men jeg har sett hundrevis av artikler og studier som konkluderer med at Aspartam ikke øker insulin og lagrer fett, hvem tror du egentlig produkter med aspartam er beregnet for, jo, diabetikere.

Det minner meg om de idiotene i, og jeg tror det var USA, som for et par år siden konkluderte med at: Så og så mange av de overvektige drikker lightbrus, ergo, lightbrus gjør deg tjukk.

Det er ikke de tusenvis av kaloriene ekstra som de stappet i seg, neida, det var selvfølgelig lightbrusen. Jeg har selv hatt en bmi på 31, fedme altså, og har alltid vært glad i lightbrus, men var det lightbrusen som gjorde meg tjukk? Nei, det var all take-away maten, isen, sjokolade, bollene osv.

Jeg har gått ned over 40 kg, og nei, jeg kuttet ikke ut lightbrusen, jeg drakk fortsatt 2 liter pepsi max daglig, dette gjorde jeg også etter at jeg var ferdig med vektnedgangen og frem til i fjor, da jeg fant ut at for lommeboken sin skyld, og for helsen sin skyld, at jeg skulle kutte ned på. Så nå drikker jeg det kun i helgene, og da går det som regel med 4.5 liter iløpet av en helg.

Se på Davy Whatne, etter å ha byttet ut sukkerbrus, med lightbrus, så gikk han ned EKSTREMT mye. Hvis det du hadde linket til hadde stemt, så hadde ikke det vært mulig. Og merk deg, han drikker 9-10 liter lightbrus HVER dag. Jeg uttaler meg utifra egne erfaringer, og hva jeg har observert når det gjelder andre, og hva flere studier sier, seriøse studier, ikke en enkeltstudie som ikke holder vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Leste senest i går om en som hadde starta med LCHF diett, og han hadde drukket lettbrus som inneholdt aspartam og testet blodsukkeret hvert kvarter i 5 timer. Blodsukkeret steg. Da utskilles insulin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leste senest i går om en som hadde starta med LCHF diett, og han hadde drukket lettbrus som inneholdt aspartam og testet blodsukkeret hvert kvarter i 5 timer. Blodsukkeret steg. Da utskilles insulin.

Hvor kan jeg lese dette selv?

Jeg antar du gjengir fra hukommelsen her. Uansett, jeg reagerte med en gang jeg leste dette på tidsrommet. 5 timer? Selvfølgelig vil blodsukkeret svinge ila 5 timer.

Du sier ingenting om når han spiste vanlige måltider rundt dette eller hvordan han testet blodsukkeret. Dessuten tipper jeg at han selv er fargelagt. H*n vet hvilket resultat h*n ser etter. Og da finner man det.

Likevel er dette en interessant anekdote. Derfor kunne jeg godt tenkt meg å se den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Skal prøve å finne den... Men jo han drakk lettbrus hvert kvarter eller noe tror jeg kanskje det var, så målte han blodsukkeret.

Skal søke litt så legger jeg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Hvorfor drikker folk med diabetes lettbrus da? :klo: De burde vel fått føling eller hva det heter?

Jeg er skeptisk til lettbrus selv, etter å ha lest på www.dorway.com (med en o), men jeg vet ikke om det som publiseres der er vitenskaplig eller ikke. Det virker jo skummelt, men det er vel noe med at mengden aspartam rottene fikk var helt ekstrem, og at det var derfor de fikk kreft. Men nå har jeg slutta å lese den sida og begynt å drikke lettbrus! :fnise:

Endret av Dragonfly84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...