Gå til innhold

Lavkarbo - Når gi opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes hele lavkarbohysteriet er litt merkelig. Det er jo noe i det, vi har altfor mye sukker i kostholdet i dette landet, men å ikke kunne spise frukt eller rotgrønnsaker synes jeg virker rimelig loco.

Det er forskjell på hvitt sukker og en banan!

Det er det som gjorde at jeg ikke valgte lavkarbo i utgangspunktet også, selv før jeg fikk problemer med fet mat.

Jeg klarer bare ikke å ta en diett som sier at frukt og bær og en liten gulrot er usunt seriøst. Jeg var ikke villig til å gi fra meg alt det jeg liker til fordel for alt det jeg ikke liker.

Jeg valgte heller å spise normalt sunt, og gikk ned 15 kg med det. Når jeg fikk galleblærebetennelse kuttet jeg ut enda mer av fett og slikt, og gikk ned 5 kg til.

Det jeg spiser er magre produkter, men får i meg fett gjennom nøtter, mozzarellaost (16% fett), og fiberrike karbohydrater. Det passer ypperlig til meg. Jeg blir stappmett, har masse energi, og humøret er på topp :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daemonia: Det er flere på lavkarbo som spiser bær, og også litt frukt :)

Godt mulig det, men når jeg søkte etter hva lavkarbo egentlig gikk ut på så var absolutt alt av frukt og bær omtrent dødelig. Verste frukt-haterne var å finne på lavkarbo.no. Og der var holdningene veldig selvgode. "Spiser du ikke lavkarbo? Jaja, da vet jeg hva du spiser! Sukker og loff!" Bare det var mer enn nok for min del.

Godt mulig jeg var veldig uheldig med informasjonen som kom opp for et par år siden, men lavkarbo er uansett basert på fett, og det er den verste smaken av alle for min gane. Så selv om det er mulig å spise frukt og bær på lavkarbo så er det ikke for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det, men når jeg søkte etter hva lavkarbo egentlig gikk ut på så var absolutt alt av frukt og bær omtrent dødelig. Verste frukt-haterne var å finne på lavkarbo.no. Og der var holdningene veldig selvgode. "Spiser du ikke lavkarbo? Jaja, da vet jeg hva du spiser! Sukker og loff!" Bare det var mer enn nok for min del.

Godt mulig jeg var veldig uheldig med informasjonen som kom opp for et par år siden, men lavkarbo er uansett basert på fett, og det er den verste smaken av alle for min gane. Så selv om det er mulig å spise frukt og bær på lavkarbo så er det ikke for meg :)

Jeg bruker lavkarbo-forumet daglig og får mye hjelp derifra. Det er flere der inne som spiser en ganske liberal lavkarbodiett. Fedon sin lavkarbodiett er vel f.eks. åpen for både havregrøt og frukt, i moderate mengder - tror jeg?

Men ja, jeg ser hva du mener. Det er også mange der inne som kan bikke litt over mot å være fanatiske, og veldig skråsikre i sin sak. Det synes jeg er dumt, for kosthold er på mange måter en subjektiv sak, og jeg tror ikke at streng lavkarbo er svaret for alle.

Jeg spiser lavkarbo og får i meg litt bær daglig :) Likevel ligger jeg som regel på rundt 30-35 gram karbohydrater om dagen, og enda mindre før. Har planer om å spise litt mer enn det fremover for å se hvordan kroppen reagerer, men har ikke helt surret meg til det ennå.

EDIT: Og jeg kan forstå at lavkarbo ikke er det enkleste om man for det meste hater smaken av fett, uansett form.

Endret av Tonje!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt og bær er jo næring jordkloden gir oss. Å ikke stå klar med åpne armer for disse godene er for meg utrolig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frukt og bær er jo næring jordkloden gir oss. Å ikke stå klar med åpne armer for disse godene er for meg utrolig. :)

Så det er sunt fordi det er naturlig? Fluesopp er også naturlig. Så den logikken er ikke akkurat helt vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er sunt fordi det er naturlig? Fluesopp er også naturlig. Så den logikken er ikke akkurat helt vanntett.

Ikke bare fordi det er naturlig, men fordi det faktisk kan spises. På samme måte som fisk og røtter eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare fordi det er naturlig, men fordi det faktisk kan spises. På samme måte som fisk og røtter eller hva det måtte være.

Det finnes nok også mye fra naturen som kan spises men likevel ikke er sunt. Så argumentet med at det er naturlig og kan spises fungerer ikke helt.

Da får man heller ta for seg hvorfor hver enkelt matvare er sunn, hva den gir kroppen, og eventuelle negative sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, jeg ser hva du mener. Det er også mange der inne som kan bikke litt over mot å være fanatiske, og veldig skråsikre i sin sak. Det synes jeg er dumt, for kosthold er på mange måter en subjektiv sak, og jeg tror ikke at streng lavkarbo er svaret for alle.

......

EDIT: Og jeg kan forstå at lavkarbo ikke er det enkleste om man for det meste hater smaken av fett, uansett form.

Det var nok noen fanatiske troll av noen debattanter jeg kom over akkurat den dagen jeg spurte om de kunne fortelle meg litt om det ja. Men den holdningen og de spydige svarene som ikke hørte hjemme noe sted gjorde at jeg fikk avsmak fra hele forumet og hele kostholdet. Eller.. kostholdet fikk jeg jo bokstavelig talt avsmak fra når jeg fant ut at en er nødt til å spise fettranden rundt koteletter osv. Jeg har faktisk alltid blitt kvalm av det. Både smaken og konsistensen.

Men jeg har full forståelse for at det kan funke for noen, men jeg klarer ikke å se lavkarbo som noe som skal vare for evig. Men det er meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok noen fanatiske troll av noen debattanter jeg kom over akkurat den dagen jeg spurte om de kunne fortelle meg litt om det ja. Men den holdningen og de spydige svarene som ikke hørte hjemme noe sted gjorde at jeg fikk avsmak fra hele forumet og hele kostholdet. Eller.. kostholdet fikk jeg jo bokstavelig talt avsmak fra når jeg fant ut at en er nødt til å spise fettranden rundt koteletter osv. Jeg har faktisk alltid blitt kvalm av det. Både smaken og konsistensen.

Men jeg har full forståelse for at det kan funke for noen, men jeg klarer ikke å se lavkarbo som noe som skal vare for evig. Men det er meg :)

Ja, kan hende du var litt uheldig. Men som sagt, jeg skjønner hva du mener. Det er alltid noen som mister evnen til å tenke kritisk og blir litt for halleluja, uansett om det er snakk om mat og helse eller et helt annet tema :fnise:

Forresten, det er ganske sjeldent at jeg får i meg fettet fra kjøtt altså. Så det går an å unngå fettranden på koteletter. Selv om jeg personlig synes litt sånt fett er godt :gjeiper: Men dette blir jo bare pirk, du har prøvd en lavkarbodiett og likte det ikke, og da var det ikke det riktige for deg. Som du nevnte, man skal jo helst finne et kosthold som man fungerer på og som man klarer å gå på lenge, gjerne livet ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...