camze Skrevet 12. oktober 2011 #21 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg ville ringt de og hørt, så får du et svar som er 100%. På "min" blodbank ihvertfall er de utrolig hyggelige Skal ringe og høre jeg men tviler på at det er ok egentlig..
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #22 Skrevet 12. oktober 2011 Det er veldig strenge regler for og bli blodgiver. De tester blodet ditt for mange sykdommer før du blir godkjent. Jeg var på info møte og alle fikk beskjed om og være 100% ærlige på det man skrev ned. Husk du skal redde liv ikke motsatt. Du blir og sjekka for hiv/aids og diverse andre ting. Jeg ble godkjent men da de skulle tappe fant de ikke årene og det ble litt styre. Så ingen ville stikke meg til slutt. Jeg er Rhesus Minus en blodtype som de trenger da alle kan få dette blodet. Så de synes det var veldig dumt da. Har du hatt kreft og div andre sykdommer får du ikke gi blod. Har du hatt Hep B tviler jeg på at du blir godkjent. Men blodbanken kan gi nærmere info det du trenger og vite. Det tar en stund og får en får svar om en blir godkjent eller ikke.
Mus-Katt Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #23 Skrevet 12. oktober 2011 Vel, angående hva slags krav man må oppfylle kan man lese på nettet om. Evt kan det lages en annen tråd? : ) Jeg mener ikke å være sur altså, bare litt rotete... Jeg håper fremdeles, at hvis noen har svar på spørsmålet mitt vedr bivirkninger for giver, at folk svarer =) Alt godt: Ah ok det visste jeg ikke, men jeg antar man må svare på spørsmål om man har tatt migremedisiner 2 uker i forkant da for hver gang man skal gi? siden de er så strenge på det så tar de deg vel ikke på ordet hvis man sier at man ikke har tatt medisin på 3 uker. Det er jo bra det, altså.
Sissan9 Skrevet 12. oktober 2011 #24 Skrevet 12. oktober 2011 Immunforsvaret ligger i de hvite blodcellene. Disse lever uansett ikke mer enn et par dager, benmargen produserer dem kontinuerlig. Du vil derfor ikke få immunproblemer ved blodgivning. Du KAN få jernmangel, spesielt dersom du har lave jernLAGRE (altså ikke HBen de måler i blodet). Du kan motvirke kortidsvirkningene ved jernholdig kost, og jeg antar de måler jernlagrene dine ved blodbanken om du får langvarige problemer. Du kan også bli blå og hoven der de stikker deg, men det er ikke farlig. Men immunforsvaret trenger du ikke bekymre deg for. Å gi blod er en fantastisk gave til menneskene som trenger det! Det samme gjelder å registrere seg for å gi blodplater, og være benmargsdonor.
Lista Skrevet 12. oktober 2011 #25 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg gir blod hver tredje måned. Man kan ikke gjøre det oftere, men trodde det var vanlig å gi så ofte man kan? Det er ihvertfall slik på Blodbanken i Oslo (Ullevål). Jeg har aldri merket svimmelhet eller ubehg etter tapping
babord Skrevet 12. oktober 2011 #26 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg er blodgiver og merker ingen bivirkninger etter å ha gitt blod. Viktig å drikke nok under og etter blodgivning for å unngå blodtrykksfall(grunnen til at enkelte blir svimmel). Ingen effekt på migrene. Tar jern som jeg får hos blodbanken. Her blir jeg kalt inn ca. 3 ganger i året. Vil virkelig anbefale alle som får gi om å gjøre det! Hos blodbanken(min i alle fall) har de også organdonorkort som du kan ha i lommeboken i tilfelle noe skulle skje deg. Donorkort kan også lastes ned til iphone og sikkert android også.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #27 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg ga blod på tom mage en gang, og det var fryktelig dumt. Ble slapp og svimmel og besvimte på ulvet hjemme. Så spis og drikk godt før og etter!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #28 Skrevet 12. oktober 2011 AB over her, jeg mente selvsagt gulvet.
loppekasse Skrevet 12. oktober 2011 #29 Skrevet 12. oktober 2011 Det hjelper ikke å ta ut tungepiercing før du drar for å gi blod. Piercingen skal ha vært ute i hvertfall i tre måneder før du gir blod.
Mus-Katt Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #30 Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Takker for flere svar! jeg antar at jeg melder meg som interessert, jeg tok en liten online-sjekk, men den er jo selvfølgelig ikke så detaljert, men jeg antar den gikk igjennom de største spørsmålene, og den spurte om jeg hadde vært hos tannlegen etc de siste 2 ukene. Jeg skal dit neste uke så får kanskje drøye med registrere meg før det har gått 2 uker i tilfelle det bli boring og bedøvelse etc. Bare et siste spørsmål: må man, hver gang man skal gi, svare på disse detaljerte spørsmålene i spørreskjemaet, eller bare sier man ifra i innkallelsen at man dessverre f.eks ikke kan pga man har gått på antibiotika eller andre ting som gjør at man ikke kan? Endret 12. oktober 2011 av Mus-Katt
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #31 Skrevet 12. oktober 2011 Det er noen spørsmål du må svare på hver gang, og noen du skal svare på om du har byttet partner, vært på ferie e.l. Men ikke hele skjemaet. Om du er usikker så bare ring de når du får innkallelse, så svarer de på det du lurer på. :D
babord Skrevet 12. oktober 2011 #32 Skrevet 12. oktober 2011 Man må svare på skjemaet hver gang, men man trenger ikke å møte opp dersom an vet at man ikke kan gi. Da bare sier du fra når de ringer/sender SMS. Dette gjelder f.eks. når du går på spesielle medisiner, har blitt vaksinert nylig eller er syk. Ellers trenger du nok ikke å vente med registreringen, her gikk det nesten 2 mnd. fra jeg registrerte meg til jeg ble kalt inn til testing.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #33 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg hadde så lyst å bli blodgiver, jeg elsker å ta blodprøver og syns det er skikkelig avslappende, så jeg tenkte hva er vel bedre enn å bli blodgiver da? Men så fant jeg ut at jeg får ikke lov siden jeg har både astma og allergier.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #34 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg hadde så lyst å bli blodgiver, jeg elsker å ta blodprøver og syns det er skikkelig avslappende, så jeg tenkte hva er vel bedre enn å bli blodgiver da? Men så fant jeg ut at jeg får ikke lov siden jeg har både astma og allergier. Hm, jeg har også allergier, men fikk gi blod fordet..
solkrem Skrevet 12. oktober 2011 #35 Skrevet 12. oktober 2011 Det tok lang tid fra jeg registrerte meg og til jeg fikk innkallelse. I tillegg så er det vel slik at man kun skal gi blodprøver første gangen? Var i alle fall slik med meg. Har ikke hatt noen plager etter blodgivning. Kun god samvittighet Eller, det vil si at jeg ble skikkelig svimmel en gang. Men det var selvforskyldt siden jeg ikke spiste særlig den dagen og i tillegg gikk 5km hjem.
Mus-Katt Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #36 Skrevet 12. oktober 2011 Ok supert med alle svarene folkens! Jeg har nå registrert meg på siden deres, og det står at jeg kan vente meg å bli kontaktet innen 2 uker!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #37 Skrevet 12. oktober 2011 Bare et siste spørsmål: må man, hver gang man skal gi, svare på disse detaljerte spørsmålene i spørreskjemaet, eller bare sier man ifra i innkallelsen at man dessverre f.eks ikke kan pga man har gått på antibiotika eller andre ting som gjør at man ikke kan? Man fyller ut skjemaet hver gang. Om du lurer på ting når du får innkallelse, at du har tatt medisiner, har vært syk etc, ringer du bare til dem og forklarer situasjonen så vet de om du kan bruke timen eller at du må få en ny. Ring så raskt du kan i tilfelle så andre evt kan få din time. En annen her skrev at man bare blir innkalt hver 3.mnd. Blodgivere kan bli innkalt utenom tid ved f.eks. store ulykker med mange skadede. Jeg er en gammel traver som donator og ble, mfl. innkalt i 1988 da vi hadde den tragiske bussulykken i Måbødalen hvor 16 omkom, og 18 ble skadet og lagt inn på Haukeland. Jeg er Rhesus minus som er såkalt katastrofeblod som kan gis direkte til alle.
Gjest navnelapp Skrevet 13. oktober 2011 #38 Skrevet 13. oktober 2011 Eg har astma, men får gi likevel. Eg trur det kjem an på kva medisin du brukar. Eller kanskje har dei endra praksis? Sjekk på nytt.
Gjest Badabing Skrevet 14. oktober 2011 #39 Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Jeg hadde hanglet litt på forhånd en gang, og da ble jeg dårlig etterpå (forkjølet). Men turte ikke å avlyse siden jeg hadde gjort det gangen før pga jobben. Så det var min egen feil, og det har jeg lært av. Mye bedre å bare si i fra! Ellers har jeg vært blodgiver i 6 år nå, og har bare gode ting å si om det. Hadde sprøyteskrekk på forhånd jeg også, men nå går det helt fint. Man merker ikke at de stikker nesten, for de som jobber der er så flinke! Så nå har jeg meldt meg som benmargsdonor også Dette er selvfølgelig bare for de som virkelig har lyst, og ikke noe de spør om eller noe sånt. Glemte å si at jeg var plaget med migrene inntil for tre år siden, men at jeg aldri fikk migrene i forbindelse med tapping. Endret 14. oktober 2011 av Badabing
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå