Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

God kveld i stua

Jeg har vurdert å melde meg som interessert i å være giver og var ganske klar for dette egentlig. Jeg har også sprøyteskrekk, men jeg tenker også at det kan sikkert hjelpe å komme over dette hvis jeg bare blir vant til å sitte der i stolen, møte frykten sånn sett. Uansett det var ikke spørsmålet : )

Videre..

Jeg har hørt at man selv kan få dårligere immunforsvar av å være giver. Et kjapt Google-søk forteller meg ikke det, men jeg blir da i tvil. Noen som har noe å tilføye på dette? I tillegg, dere med migrene som er givere, hvordan har dette påvirket? jeg kan f.eks tenke meg at man kan få et sabla sterkt anfall etter å ha blitt tappet.

Erfaringer på hvordan det har påvirket deg selv å gi blod? :)

Takker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg selv har lyst til det, men har både tatoveringer og piercinger, så vet ikke om det er lov da?

Skrevet

Jeg selv har lyst til det, men har både tatoveringer og piercinger, så vet ikke om det er lov da?

Så lenge de er over 6 mnd gamle skal det ikke være noe problem :)

Skrevet

Nå glemte jeg jo helt å svare på det TS spør om.

Jeg sliter ikke med migrene, men med hyppig hodepine. Jeg har ikke merket noen forandringer i dette etter at jeg ble blodgiver. Har i liten grad merket noe, bortsett fra at jeg blir litt fortere sliten og slapp ved fysisk aktivitet de påfølgende dagene.

• Liker 1
Skrevet

Mene å ha lest et sted at man absolutt ikke kunne ha piercing i tunga om man sku være det?

Skrevet

Jeg har vært blodgiver i ca fem år, og det har aldri påvirket meg negativt. Så lenge man passer på å spise og drikke godt den dagen man gir blod, er det ikke vanlig å oppleve ubehag.

• Liker 1
Skrevet

Mene å ha lest et sted at man absolutt ikke kunne ha piercing i tunga om man sku være det?

Det stemmer, man får ikke gi blod om man har piercing i slimhinner.

Skrevet

Hvorfor ikke egentlig? Og hva vet de evnt om jeg tar ut den før jeg kommer osv? :S bare lurer

Skrevet

Hvorfor ikke egentlig? Og hva vet de evnt om jeg tar ut den før jeg kommer osv? :S bare lurer

Er nok fordi det er en viss fare for infeksjoner ved slike piercinger, og blodet må være 100% friskt da det ellers kan få alvorlige konsekvenser for de som får det. De i blodbanken kan selvfølgelig ikke vite om du tar ut smykket før du kommer, men det ville jo være en ganske uansvarlig ting å gjøre.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har vært blodgiver i ca fem år, og det har aldri påvirket meg negativt. Så lenge man passer på å spise og drikke godt den dagen man gir blod, er det ikke vanlig å oppleve ubehag.

Signerer denne.

De som jobber på blodbanken er også veldig trivelige og man blir godt fulgt opp. Hos meg måler de blodprosenten hver gang, og hvis den er litt lav må jeg ta tabletter i noen uker og så komme tilbake, så de lar deg ikke gi om du ikke er i form til det.

Det er supert å være blodgiver, det koster så lite og så får man kjempegod samvittighet etterpå :)

Skrevet

Jeg har ikke før de siste gangene merket at jeg har gitt blod. Jeg har gitt blod i mange år.

De siste gangene har jeg blitt skikkelig sliten. Jeg gir blod hver tredje mnd, det er nok litt for ofte for meg.

Skrevet

Hei og takker for de relevante svarene =)

Til sistemann, jeg har hørt at vanligvis gir man kun 2 per år, kan det stemme? Isåfall er hver 3mnd mer enn normalen.. Jeg vet ikke : )

Hvordan er det mens man gir? Ligger man koblet til noe og så tas det automatisk eller sitter det en ansatt der sammen med deg osv?

Gjest navnelapp
Skrevet

Den ansatte er der viss det er nødvendig, men sidan det tek 10-15 minutt så er det mest naturleg for meg å kose meg med noko lesestoff i staden for å site og tørrprate med sjukepleiaren. Eg har migrene, og må vente to veker etter å ha teke medisin for å gi blod. Har ikkje merka noko til at eg får anfall etterpå.

• Liker 1
Gjest blodgiver
Skrevet

jeg gir hver fjerde mnd. det et normalt. Jeg hadde mye plager med svimmelhet de første gangene. besvimte nesten den første gangen, men nå er det ok. blir litt fortere sliten, som flere her påpekte, og svetter litt mer den dagen jeg har gitt blod. Men det er ikke sånn kjempe slitsomt.

Jeg har og litt sprøyteskrekk, men jeg ser den andre veien hele tiden. Ikke se på sprøyten, det gir ubehag.

Skrevet

Hei og takker for de relevante svarene =)

Til sistemann, jeg har hørt at vanligvis gir man kun 2 per år, kan det stemme? Isåfall er hver 3mnd mer enn normalen.. Jeg vet ikke : )

Hvordan er det mens man gir? Ligger man koblet til noe og så tas det automatisk eller sitter det en ansatt der sammen med deg osv?

Det opptimale er egentlig 1 gang i året, men de fleste gir nok 2 ganger i året. Jeg har universalblod (0-) så derfor er jeg ettertraktet på blodgivermarkedet, derfor så ofte som hver tredje mnd. ;)

Hos "oss" ligger vi koblet til kun slangen som blodet går igjennom. Men vet om noen som også blir tatt blodtrykket av regelmessig. Man får drikke, det er viktig og kan lese eller bare slappe av.

Skrevet

Jeg gir blod hver tredje måned, og har ennå ikke merket noe plager. Blir heller ikke sliten eller slapp.

Gjest blodgiver
Skrevet

jeg glemte å si at jeg og var litt plaget med at jeg fikk forkjølelse etter de første blodgivningene.

Skrevet

Hvordan er det om man har vært smitta med hep b, men har det ikke nå? er immun.. kan man da gi?

Skrevet

Hvordan er det om man har vært smitta med hep b, men har det ikke nå? er immun.. kan man da gi?

Jeg ville ringt de og hørt, så får du et svar som er 100%. På "min" blodbank ihvertfall er de utrolig hyggelige :)

Skrevet

Man må visst veie over 50 kg for å være blodgiver, har jeg lest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...