Gå til innhold

Å selge en utleid leilighet


Gjest Gaby

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har en leilighet i en annen by, som vi nå skal selge. Leiligheten er utleid, og vi aner ikke hvordan det ser ut der nå. Hvordan skal vi gå fram i forhold til meglere, takstmenn og fotografer, når vi selv ikke bor der? Enn om leieboerene har det helt horribelt møblert f.eks, kan vi be dem gjøre sånn og sånn før fotografering og visninger? Vil jo naturligvis få mest mulig penger for leiligheten...

Jeg har også forstått det sånn at salg av leilighet (når det ikke selges til nærmeste familie) ikke er god nok oppsigelsesgrunn. Men hvem vil vel kjøpe en leilighet hvor det bor noen?

:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salg er visstnok grunn til å bli sagt opp? Men er det bare en leilighet, ikke hus med utleiedel? For da vi leide og den skulle selges, skulle den visstnok selges "med oss". Men vet ikke om det gjelder om det kun er en leilighet.

Jeg hadde hvertfall blitt pissed hvis jeg måtte endre på min inredning, fjerne ting og gjøre sånn og sånn bare pga visning. Selv om man leier skal man faktisk leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt dem bo der ut oppsigelsestiden, og reist ned til selv til visningen. DEt er nok det enkleste

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil jo la dem bo der så lenge som mulig, både for deres egen del og for vår, siden de dekker utgiftene vi har der. Hvem vet hvor lang tid det vil ta å få solgt leiligheten? Men hadde jo blirr frustrert selv, hvis jeg måtte endre hele leiligheten pga visning...

Det er kun leilighet ja, ikke hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde jo et sted som kunne selges, det var krav til ditt og datt og vi kunne få mld om at det var visning om en halvtime. Og da skulle vi rekke og shine på en halvtime. I tillegg var det visninger HVER helg, vi hadde jo ikke noe privatliv til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dere kan si opp fordi dere skal selge.

Først og fremst bør dere inngå en dialog med leieboerne. Spør om de er villige til å godta fotografering og visninger mens de enda bor der, med alt det medfører av rydding og vasking, mot lavere husleie den tiden det er aktuelt. Hvis ikke dere stoler på leieboerne, eller de ikke går med på det, må dere bare vente til de er ute, og så ordne fotografering, takst, visninger osv. Det innebærer jo da at dere må reise dit minst én gang for å sjekke at leiligheten er ordentlig vasket og slikt.

Jeg skal derimot være helt ærlig; jeg har vært leieboeren i den situasjonen, og kommer aldri igjen til å gå med på å bo der under salget. Det var en enorm påkjenning for oss som ble "kastet ut" av hjemmet vårt, og i tilegg selv måtte selge det til andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi skal snakke med dem før vi gjør noe som helst annet! Det beste hadde jo vært om de hadde lyst til å kjøpe den selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide et hus engang, og etter 1 år ville eieren selge huset. Han spurte først om jeg ville kjøpe huset, men det ble for dyrt for meg.

Da ville han legge det ut for salg og sa oss opp, og vi flyttet før det ble noe visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben bodde i en leilighet som da han og de han bodde med sa opp, skulle selges (stor leilighet, fungerte som kollektiv). Eier tok en rask kjøkkenfornying (byttet dørfronter) mens de bodde der, samt at veggflater i fellesområder ble malt hvite. Dette ble gjort på dagtid, mens beboere var på jobb. Ellers ønsket han å renske leilighet for mest mulig ting før fotografering og visning, men der kom de til en enighet om at han ryddet unna, og satte fram igjen, før fotografering og visninger. Fotografering skjedde mens beboere var på jobb og visningstidspunkt ble satt sammen med beboerne. Leilighet ble solgt etter første visningsrunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge husleieloven har du krav på å få holdt visninger før leietakeren flytter ut.

Dette er altså ikke noe du trenger å spørre om eller få tillatelse til av leietaker.

Dette skal selvsagt avtales på forhånd og leietaker skal ha beskjed i rimelig tid før visninger. det holder altså ikke å sende en melding 30 minutter før, som en over her nevnte.

§ 10-1. Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rimelig utstrekning, ja. Ikke 10 visninger på 14 dager, hvor leieboer selv må holde visningen, fordi utleier ikke gidder å bruke så mye penger på megler.

Just saying.

I tillegg; det er snakk om visning i den paragrafen. Det er ikke snakk om den TOTALshiningen man må ta før fotografering. Den paragrafen er nok ment når det skal en ny leieboer inn; da er det greit at det er litt rotete på bildene eller under visning. Som leieboer ved salg kan man ikke tillate seg å ikke shine stedet 110%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke sant, det er jo noe helt annet å skulle ha visning for en ny leieboer, enn å ha visning for salg. Gruer meg litt til dette kjenner jeg.. Det er i tillegg en leilighet som ikke kommer til å bli enkel og få solgt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salg av boligen

Selger utleieren boligen, kan han samtidig overføre sine rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen til den nye eieren av boligen. Forøvrig skjer det ingen endringer i leieforholdet. Eierskifte gir altså ikke grunnlag for oppsigelse av leietaker, økning av husleien eller andre endringer i leieavtalen.

Du har ikke rett på å si opp leieavtalen pga salg, de følger leiligheten. Spiller ingen rolle om det er en bolig med utleiedel eller om det er en enkelt leilighet.

Det du derimot kan gjøre er å si opp avtalen på gunnlag av opppussing som gjør leiligheten ubeboelig. Men da må du uansett pusse opp for å ha ditt på det rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke rett på å si opp leieavtalen pga salg, de følger leiligheten. Spiller ingen rolle om det er en bolig med utleiedel eller om det er en enkelt leilighet.

Det du derimot kan gjøre er å si opp avtalen på gunnlag av opppussing som gjør leiligheten ubeboelig. Men da må du uansett pusse opp for å ha ditt på det rene.

Linken er forresten:

bolighjelpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vil vel kjøpe en leilighet, når de skal bo der selv og det fortsatt bor noen der (som kanskje ikke vil flytte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett så kan ny eier si dem opp med grunnlaget at de skal bo der selv (fullt gydlig oppsigelsesgrunn).

Korrekt, men nye eiere kan ikke si opp leieavtalen før den dagen de overtar leiligheten, og det er først da oppsigelsestiden begynner å løpe. Og hvis de har 3 mnd oppsigelsetid, så kan det ta sin tid før nye eiere får flytte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det var det jeg hadde lest et sted ja! Men det er ikke noe stort problem for oss alikevel, da vi har satt kun 1 mnd oppsigelsestid i kontrakten. Dermed kan de nye eierene flytte inn etter raltivt kort tid. Oppussingsgrunn kan vi nok ikke bruke, da leiligheten er i topp stand.

Tusen takk for info fra alle sammen :)

Endret av Gaby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi skal snakke med dem før vi gjør noe som helst annet! Det beste hadde jo vært om de hadde lyst til å kjøpe den selv :)

Jo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...