Gå til innhold

Mor forteller barna "alt" - far ingenting

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Pirrevimp

Eksen til samboeren min bruker å snakke med barna (spesielt den eldste) om "alt". Det jeg mener er at hun legger fram ting på en måte som får samboeren min til å virke som en skikkelig drittsekk, men glemmer på en måte å si hele sannheten. Hun er veldig glad i penger, og det er ofte det det går på. Selv om hun får mer enn det hun har krav på.

Samboeren min og jeg har aldri pratet stygt om henne ovenfor barna, selv om vi vet hun gjør det om oss. Nå ser det ut som at særlig eldstemann har begynt å snu seg mot oss fordi hun forteller sin versjon hele tiden. Vi har prøvd å si til eldstemann at det er to sider av en sak, men har ikke lyst til å gi igjen med samme mynt, selv om det er fristende.

Hva gjør man? Det er ikke så lett å skulle forklare barn en slik situasjon. De bor sammen med moren til daglig, og hun har derfor større innflytelse på dem. Jeg synes det er fryktelig feil av mor å skulle bruke barna for å øse ut av seg, har hun ting som plager henne får hun heller oppsøke en voksen person. Resultatet er jo at barna blir slitt mellom mor og far i en forferdelig lojalitetskonflikt.

Noen som har gode råd her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gamle er barna?

Jeg ville snakket med moren.

Vet selv om et liknende tilfelle, der en grisk mor går på trygd og jobber fulltid svart. Barna er sure på far (som betaler mye i bidrag) fordi de ikke kan få like fine gaver og sydenturer som det de får med mor.

Hva sier man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pirrevimp

Poirot: Barna er i begynnelsen av tenårene. Å snakke med mor er dødfødt. Samboeren min har prøvd, på en rolig og logisk måte å vise henne hva hun faktisk sitter igjen med mer enn ham (oss: vi har felles økonomi), men det er aldri nok.

Sexysadie: Selvfølgelig prøver jeg å ordne opp! Jeg er glad i både samboeren min og barna, og synes det er forderdelig å se at det forholdet de har til ham skal bli ødelagt! Er det en dårlig egenskap???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poirot: Da rapporterer du den sure griske moren til trygdeetaten.. Så får hun mindre penger å reise til syden for.

Jeg synes han skal være ærlig og oppriktig med barna. Ikke starte en krig, men fortelle barna hvordan det er. Mor synes dette, men jeg synes dette fordi.. du ser det er to perspektiver her, og det er det ofte i en konflikt. Og kanskje også fortelle hvorfor han informerer dem, han vil ikke risikere å miste kontakten med dem selv om han og mor er uenige.

Er de i begynnelsen av tenårene så tåler de da å høre litt forskjellig, og de må uansett lære seg å ta avstand fra mor og fars uenigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pirrevimp

Veslebråka: Takk! godt å få en konstruktiv tilbakemelding! Det er forsåvidt det vi etterhvert har begynt å diskutere oss frem til. At de snart burde få vite begge sider av saken. Men jeg er faktisk livredd for å blande meg, men hvem diskuterer man slike ting med? Jo, den som står en nærmest. Og for samboeren min er den personen MEG. Men jeg er ikke noe orakel...

Det er veldig vanskelig å håndtere slike ting. Det er så mange hensyn å ta. Men når man har forsøkt alle de "snille" løsningene og det ikke fungerer, så må man kanskje ty til mer effektivt skyts? Uansett så er jeg opptatt av at forholdet mellom han og barna skal være best mulig, det har ikke noe med hvor mye penger hun får! Bare så det er sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så store barn kan høre sannheten på en skånsom måte.

Poirot: Da rapporterer du den sure griske moren til trygdeetaten.. Så får hun mindre penger å reise til syden for.

De har vært forsøkt, men de hadde ikke tid til å gjøre noe med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katarine
Fars nye samboer skal ordne opp...

Meire som blitt litt oppgitt over d.....

Jeg vet iallfall at jeg selv hadde blitt glad og takknemlig dersom jeg hadde hatt en far og han hadde en samboer som hadde tatt initiativ til å ordne opp med min mor og stoppe den til tider ondskapsfulle oppførselen hennes. Noen må våge å stille opp for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg vet iallfall at jeg selv hadde blitt glad og takknemlig dersom jeg hadde hatt en far og han hadde en samboer som hadde tatt initiativ til å ordne opp med min mor og stoppe den til tider ondskapsfulle oppførselen hennes. Noen må våge å stille opp for barna.

nå har vi jo bare den ene versjonen av saken da..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Helt enig med deg, Sexy ... det er umulig å kommentere innlegg som dette. Ingen kan ta stilling til noe som helst uten å ha hørt begge parter uttale seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Ta tiden til hjelp, for sannheten kommer alltid frem til slutt.

Har det på samme måte med faren til eldstemann, men jeg har sluttet å bry meg om det. De vokser til, og vil finne ut hva sannheten er tilslutt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart den "nye" må bry seg. Hadde ikke samboeren min brydd seg dersom jeg og faren til barnet begynte å oppføre oss som tosker så hadde jo han vært like teit! Er farligere å bry seg en gang for lite en en gang for mye mener nå jeg.. Tross alt er de jo ett par!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er at fars nye samboer skal ligge unna, en annen ting er at hvis far og hans nye samboer sammen tar seg av barna når de er hos ham, så fortjener samboeren også å ytre en mening. Klart hun ikke skal overstyre far og snakke direkte med mor, men jeg synes helt klart at far og samboer i fellesskap skal finne en løsning de synes er god. Og være forsiktig så det ikke blir krig, vær skånsom og ærlig.

(Jeg er sjokkert, Poirot. For pengene de sparte ved å kutte uriktige trygdeutbetalinger kunne de da ha ansatt en ny til å hjelpe med å få unna arbeidsoppg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den nye damen setter en stopper for mye av mors inntekt, hvem blir skadelidende da?

For det første, stemor -ligg unna, og for det andre, sett fart i ræva på mannen din. Dette er hans bissniss, og du bør ligge lavt.

Og dessuten, hva med en god oppdragelse til disse bortskjemte barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...