AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #21 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg vil på det sterkeste anbefale Montessori!
challenger Skrevet 11. oktober 2011 #22 Skrevet 11. oktober 2011 Det var ikke tilrettelagt for meg når jeg gikk på barneskole iallefall. Vi var et par stykker som var litt over gjennomsnittet god i norsk(rettskriving, leste plettfritt osv) i forhold til alderen, men fikk aldri noe tilrettelagt.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #23 Skrevet 11. oktober 2011 Ja jeg spilte instrument, så jeg fikk jo noen utfordringer der. I tillegg hadde jeg en slektning som likte godt å sitte å lære meg nye ting i f.eks. matte, og jeg likte å lære av han. Det er nok en ide ja å gi barnet utfordringer utenom skoletid, dersom skolen ikke er utfordrende nok. Ja, tror instrument kan være noe for henne. Her vil hun jo få utfordringer, samt øving i konsentrasjon (om den skulle svikte når hun begynner på skole). Det er jo ikke sikkert at denne interessen hennes vedvarer heller da. Jeg har sett mange eksempler på barn som virker veldig faglig sterke i den alderen der, men så flater det ut. Det er to år til skolestart for henne, så ikke ta sorgene på forskudd. Jeg kunne selv å lese, skrive og regne da jeg var 4 år. Nå er det 40 år siden, men jeg hadde en flink lærer som så meg og ga meg ekstrahefter i alle fag, slik at jeg slapp å kjede meg. Jeg flatet ut i 10-årsalderen. Min eldste sønn var helt lik, men jeg vil vel ikke si han flatet ut sånn som meg. Han har vært en av de mest faglig sterke i sin klasse hele veien. Takk for svar og deling av egne erfaringer. Tja, vi tar ikke sorgene på forskudd, er vel heller litt føre var. Hun har hatt jevn progresjon siden hun var bitteliten, så merker ingen tegn til utflating ennå. O
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #24 Skrevet 11. oktober 2011 "små fortellinger der de bruker s-ordet." Det er det dere har å tilby? Når 4åringen som ts skriver om ligger på det nivået hun ligger på nå, og hun er såpass kunnskapstørst, vil "små fortellinger der de bruker s-ordet." være en direkte hån når hun starter på skolen! Ikke rart dette landet er en sinke på alle mulige måter, når dette er "utfordringene" dere tilbyr flinke skoleelever. Nå har jeg jobbet mange år med første og andre klasse ( og eldre barn også). Jeg har enda tilgode å møte en elev som skriver fortellinger, før de starter skolen, uten at det er en utfordring for dem. Men dette er bare et av mange eksempler på måter å tilpasse på. Jeg tilpasser også med ekstra "kan" lekser som gir mer utfordring for alle som ønsker det. I både engelsk, matematikk og norsk. Elever som leser får i lekse å lese små tekster, små bøker eller større leseløver. Noen får også hefter med tekster med spørsmål som trenger forståelse. Når vi har oppgaver i klasserommet har vi gjerne minst tre nivåer på oppgavene, slik at de som trenger mer utfordring kan velge den vanskeligste løypa. Grunnen til at det kan være uklokt, i mange tilfeller (sier ikke alle, det finnes alltid unntak), å hoppe over et år eller to, er at de ikke er modne nok sosialt. Det er mye sosial trening i å være med jevnaldrende. De fleste arbeidsplasser krever at en deltar i team/samarbeid med kolleger. Siden vi også skal oppfra elevene til å bli aktive sammfunsborgere, så er den sosiale læringen også viktig. Når det er sagt så har skolen hatt et par tilfeller der en av "mine" elever fått delta i undervisningen til eldre skolebarn i noen utvalgte timer hver uke. For eksempel dersom de ligger langt frem i matematikk. Jeg har gode erfaringer med dette for da har de fortsatt klassen og kontakten med jevnaldrende. Til TS: Lurer bare på? Hvor mye er det deres som tar tak i og trener disse tingene med henne, og hvor mye er det hennes egen interesse? Det er viktig at dere ikke pusher for mye, men lar hennes motivasjon og lærelyst styre. Dersom hun blir lei... la hun gjøre noe annet. Men når hun selv kommer og spør, og ønsker det.. så er det bare å stå på. Er hun interessert så er det kjempe positivt. Noen barn er jo spesielt begavet utover normalen. Dere kan jo forhøre dere med mensa. Vet de har noen grupper for barn i noen fylker/kommuner der de jobber for eksempel m. matematikk. Mange kommuner har også sommerskole for de som er interessert i naturfag, samfunnsfag, matematikk,m.m. Takk! Sosialt er det som sagt ikke noe å utsi på henne. Hun er glad, lettlivet og sosial. Det er hun selv som styrer denne progresjon i kunnskap og lærelyst. Vi som foreldre er ganske avslappet i forhold til, bremser henne ikke, men pusher henne langtifra! Hun har mange faglige interesser utover lesing/skriving. Hun liker tall, hun liker naturfag (dyr, vulkaner, verdensrommet). Hun liker sport og aktivitet. Og hun liker dukkevogn og Barbiedokker . Veldig glad i å hjelpe til hjemme også, vaske, rydde, være med på matlaging. Føler Mensa blir litt for ambisiøst akkurat nå, men takk for tips. Det vi vil fokusere på er å finne en bra skole til henne når den tid kommer. En kamerat av meg begynte på skolen ett år for tidlig. Kan det være et alternativ for dere? Vi har tenkt tanken, men slik jeg har forstått kan det være en drøy prosess. Særlig siden hun er født sent på året. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #25 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg vil på det sterkeste anbefale Montessori! Ok? Blir veldig glad om du kan utdype! TS
kaprifolen Skrevet 11. oktober 2011 #26 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg signerer AB 19:27. Jeg leste flytende da jeg var 3,5 år, og lærte meg selv engelsk fra søsteren min sine skolebøker så jeg snakket flytende før jeg begynte på skolen. Læreren min presterte å bruke meg som assistent, siden jeg kjedet meg mye. Slikt blir man populær av! Jeg fikk velge meg en ny lesebok fra "lageret", og det ble vurdert å flytte meg opp to år. Men foreldrene mine var redd jeg ikke skulle få "innpass" som "liten" i en etablert klasse på samme skole. De kunne ikke stille med noen garantier om ekstrahjelp hvis jeg f.eks ville falle av lasset i matte, hvor det er ganske viktig å lære i riktig rekkefølge. Tilpasningen forøvrig var en vits!!! Null skolevaner som resultat! Det er viktig at dere foreldre er "på" her... Om mitt barn viser samme tendenser som meg, kommer jeg til å velge privatskole som f.eks IB. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #27 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg signerer AB 19:27. Jeg leste flytende da jeg var 3,5 år, og lærte meg selv engelsk fra søsteren min sine skolebøker så jeg snakket flytende før jeg begynte på skolen. Læreren min presterte å bruke meg som assistent, siden jeg kjedet meg mye. Slikt blir man populær av! Jeg fikk velge meg en ny lesebok fra "lageret", og det ble vurdert å flytte meg opp to år. Men foreldrene mine var redd jeg ikke skulle få "innpass" som "liten" i en etablert klasse på samme skole. De kunne ikke stille med noen garantier om ekstrahjelp hvis jeg f.eks ville falle av lasset i matte, hvor det er ganske viktig å lære i riktig rekkefølge. Tilpasningen forøvrig var en vits!!! Null skolevaner som resultat! Det er viktig at dere foreldre er "på" her... Om mitt barn viser samme tendenser som meg, kommer jeg til å velge privatskole som f.eks IB. Det er akkurat det du beskriver her som er selve skrekken for oss. Og det er også derfor vi er føre var... Det er tydelig at norsk skolevesen har en utfordring når det kommer til å vare på begavede elever. Ja, vi skal snuse på både Montessori og IB.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #28 Skrevet 11. oktober 2011 Du kunne jo blitt flytta opp en klasse, og fått tilpassa undervisning i de fagene der nivået lå litt over deg? Men nei, lærerkrekene vil jo ikke tenke nytt.. Ja, la oss for all del "ta" lærerne uten tanke for at de utfører en jobb der administrasjon og politikere setter begrensninger for hvor mye tid og midler de skal få til rådighet. For lite utvalg i bøker? Store mangler i annet materiell? For liten voksentetthet? Liten tid til å planlegge differensiering oppi alt av møter og papirarbeide? Lærernes feil. Dumme krekene. 4
Selje Skrevet 11. oktober 2011 #29 Skrevet 11. oktober 2011 Kunne nesten tro du beskriver min datter som nå er 15. Hun kunne lese som treåring og forsto deling og ganging lenge før skolealder. Veldig kunnskapstørst og konsentrert om det hun holdt på med, og jeg må si at vi vurderte å søke om tidligere skolestart. Hun hadde eldre venner som hun fungerte fint sammen med, var høy for alderen og sportslig og sosialt flink. (På en uoffisiell iq-test for voksne fikk scoret hun 104 poeng som fireåring) Nå valgte vi å ikke la henne begynne på skolen før tiden, av forskjellige grunner, og det må jeg si jeg er kjempeglad for. Jenta vår er fremdeles kjempeflink og har supre karakterer, men hun er fysisk sent moden og egentlig barnslig på mange måter, så for henne ville det ikke vært noen fordel nå å gå sammen med eldre ungdommer, virkelig ikke! Jeg syns også for hennes del at det er en fordel at hun går sammen med "ungene i gata" og ikke på en annen skole enn nabo-ungene. Skolegangen hennes har vært preget av at ting har vært relativt lett for henne, men hun har aldri mistet interessen, hun har på en måte drevet seg fram selv, selvfølgelig med tilrettelegging fra lærerne, som også har vært flinke til å sette sammen grupper med skoleflinke elever iblant, sånn at de har kunnet heve hverandre. Jeg syns mange av uttalelsene her om lærere og skole blir helt fjollete og usaklige og bygger mer på synsing enn kunnskap. Når det er sagt, selvfølgelig kan ting bli bedre, utviklingspotensiale har alle. Lykke til med valg av skole for jentungen, enhetsskolen har vært utmerket for vår:)
Gjest Leste Skrevet 11. oktober 2011 #30 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg vil bare nevne at jeg leste fra jeg var 3 år gammel og fikk ingen "tilpasset undervisning" på skolen. Leste alltid mye fortere enn alle andre i klassen, men det gikk greit. Kjedet meg ikke, lekte og hadde det gøy.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #31 Skrevet 11. oktober 2011 Nå har jeg jobbet mange år med første og andre klasse ( og eldre barn også). Jeg har enda tilgode å møte en elev som skriver fortellinger, før de starter skolen, uten at det er en utfordring for dem. Du har ikke møtt meg. Jeg skrev en hel roman før jeg begynte på skolen. Har i senere tid skrevet den over på PC. 474 dataskrevne sider med normal linjeavstand. Riktignok er jeg såpass gammel at jeg startet på skolen den høsten jeg fylte syv, men likevel. 1
Alvina Skrevet 11. oktober 2011 #32 Skrevet 11. oktober 2011 Hei Jobber som lærer i første klasse. De fleste skoler tilpasser slik at de som leser og skriver før skolestart får utfordringer i undervisningen. Det kan være lurt å sende en mail til lærer om at datteren din leser godt, når våre før skolestart kommer, slik at skolen er forberedt. De fleste oppgaver i starten av skoleåret er dessuten ganske selvdiffrensierende. Det vil si at når elevene øver på å skrive bokstaven s, så kan de som skriver/leser skrive ord med s, setninger med s-ordene i, eller for de aller flinkeste- små fortellinger der de bruker s-ordet. Når bokstavinnlæringen er gjennomført er det mange leseverk som har nivådifferensierte leselekser, eller holder på med veiledet lesing. Det vil si at de leser små bøker, eller små lesetekster, sammen m. andre barn på omtrent samme nivå. Det er helt sikkert flere som leser og skriver før skolestart. Så det er ikke sikkert du trenger å starte skolen tidligere for det, men forstår at du vurderer det. Når på året er datteren din født? Er hun født i januar-februar kan du få utredet av en psykolog og lege, om dere skal få fremskutt skolestart. Det skal ganske mye til for å få dette, nå for tiden, i.o.m at alle barn har rett til tilpasset opplæring. Er hun født senere kan du ikke regne med å få starte skolen før. Men dette er altfor tidlig å avgjøre... Neste mer enn hvor tidlig hun skriver/leser så hadde jeg vært opptatt av språkforståelse ( at hun forstår, og snakker rent), motivasjon, konsentrasjon, ro i kroppen, sosiale ferdigheter og fysisk størrelse (viktig ift. lek i skolegården. Mange barn innebærer litt tøffere lek.)Dersom hun skal starte før på skolen. Du skriver mye om lesing og skriving. Men det er jo mye annet de jobber med i skolen. Tall, tallforståelse, lesing, telling etc. Ligger hun like langt fremme her? Hm. Hva skal lærere si når det viser seg at førsteklassinger overgår dem? Sannheten er at det ikke finnes et tilbud for barn med høy iq. 1
Meridian Skrevet 11. oktober 2011 #33 Skrevet 11. oktober 2011 F.eks i Storbritannia får de flinkere elevene lov til å gå opp et eller to klassetrinn om det er behov for det. I norge står vi nok på stedet hvil enda ... 1
Gjest otrivin Skrevet 12. oktober 2011 #34 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg gjorde også det, fikk alltid bøker som var for de som var 5 år eldre og sånt helt til US hvor jeg bare falt helt ut fordi de bøkene hadde jeg jo hatt for lengst... Så ble man rebelsk istedet.
riotgrrrl Skrevet 12. oktober 2011 #35 Skrevet 12. oktober 2011 F.eks i Storbritannia får de flinkere elevene lov til å gå opp et eller to klassetrinn om det er behov for det. I norge står vi nok på stedet hvil enda ... Men hallo, det skal jo mye til for at et barn er mye flinkere enn de andre barna i alt. Som oftest er de flinke i et par fag, men ikke så flinke i andre fag igjen, og vil.dermed slite med disse på et høyere nivå.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #36 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg har selv gått på IB, og hvis min datter viser tegn til å være spesielt flink og (ikke minst) ivrig til å tilegne seg kunnskap, ville jeg ikke nølt med å søke henne inn der, eller ved en tilsvarende skole der kunnskap er i fokus, og der det er lov, og helt alminnelig, å være flink. Jeg anbefaler også din datter å spille instrument, få utvikle seg i bredden hvis det ikke er lett for (den offentlige) skolen å la henne utvikle seg i dybden. Uansett om denne kunnskapstørstheten til din datter er en fase, eller om den vil flate ut etter hvert, fortjener den en sjanse! Her i byen har vitenskapsakademiet og bibliotekene ofte opplegg for barn knyttet til vitenskap eller flora eller fauna, dette er inspirerende læring utenfor skolens regi.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #37 Skrevet 12. oktober 2011 Men hallo, det skal jo mye til for at et barn er mye flinkere enn de andre barna i alt. Som oftest er de flinke i et par fag, men ikke så flinke i andre fag igjen, og vil.dermed slite med disse på et høyere nivå. Jeg tror ikke det er det faglige som er utfordringen ved å flyttes opp en klasse. Jeg - og egentlig de fleste typisk flinke elevene jeg har gått sammen med - var stort sett flink i alle fag helt gjennom videregående. Jeg tror derimot fysisk utvikling, sosial modenhet osv vil være større problemer. Selv kunne jeg også lese da jeg var 4, og kjedet meg på barneskolen, men "mentalt" er jeg glad jeg ikke ble satt i noen annen klasse, da jeg på noen slike områder heller lå etter i utvikling enn foran.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #38 Skrevet 12. oktober 2011 Ok? Blir veldig glad om du kan utdype! TS Jeg jobber på en montessoriskole. Muligheten jeg har til å følge opp mine elever er helt spesiell i forhold til offentlig skole. Et eksempel kan være: jeg har en elev som er utrolig flink i et fag. Så flink at jeg har besluttet å flytte vedkommende opp en klasse i det faget. Slikt kan jeg gjøre uten problemer. Vi har og mulighet til å gi veldig mye ekstraoppgaver som de kanskje ikke kunne fått ellers. De får fordype seg i sine interesser. Vi kan trekke de til side og gi ekstra"undervisning". Alt dette gjelder også for svake elever. De får en mye bedre oppfølgning. Kontakt en montessoriskole. De inviterer gjerne på observasjon hvor folk kan få komme og se hvordan montessorihverdagen fungerer.
Leanne Skrevet 12. oktober 2011 #40 Skrevet 12. oktober 2011 Det er ikke bare bare å begynne på skolen 1 år for tidlig heller. Da havner man i en klasse hvor man er minst, og veldig mye mindre enn de eldste som er født i januar.. i første og andre klasse går det kanskje greit, men etterhvert vil jo barna modnes ulikt. Interessen for dukker, barbier etc.. hva som er "lov" å leke med og ikke. Ser jo at barn på skolen leker veldig ulikt etterhvert som de blir eldre, og sånn sett mister jo datteren din noen fine år med lek om hun begynner på skolen fortidlig. Og senere, puberteten, er ikke gøy å være først, men heller ikke sist. Så har man jo vgs, velger datteren din å gå yrkesfaglig - så er man russ etter to år, rimelig kjipt å være russ og 17 år... Jeg ville latt henne starte på skolen sammen med de som hun skal starte med, det er mye mer tilpasset opplæring nå. F.eks i lesing så bruker mange veiledet lesing hvor elevene får forskjellige nivådelte leselekser. Skolen skal ha tilpasset opplæring for alle. Selv om ikke alle her har hatt gode erfaringer med dette, så kan det hende at dine erfaringer blir annerledes
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå