Gå til innhold

4-åring som leser og skriver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente som ble 4 år nå i høst. Hun har alltid vært moden og tidlig ute, både motorisk og verbalt. Nå skriver og leser hun altså ganske greit allerede, og hun blir bare bedre og bedre for hver dag som går... Hun er sosial, omsorgsfull, trygg. Leker flott med andre unger, men jeg ser at hun foretrekker barn som er noe eldre enn seg selv. Hun er svært kunnskapstørst, og har en utrolig evne til å tilegne seg kunnskap. Kan bokstavlig talt se hvordan hjernen hennes jobber og prosesserer ny informasjon...

Så vi har altså begynt å tenke litt på hvordan det blir når hun skal begynne på skolen. Vil hun da få tilpasset undervisningen? Er så redd for at hun skal kjede seg og for at hun ikke skal få utvikle seg i det tempoet som er naturlig for henne.

Noen her om erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun skal i prinsippet få tilpasset opplæring, og dette er noe dere kan kreve. Om det er lett å få det til å skje i praksis, er et helt annet spørsmål.

• Liker 4
Skrevet

Hun skal i prinsippet få tilpasset opplæring, og dette er noe dere kan kreve. Om det er lett å få det til å skje i praksis, er et helt annet spørsmål.

Ja, det er akkurat hva vi frykter. At det står på papiret, men at det kanskje ikke blir slik i praksis. VI bor i en større by, og har også tenkt på dette med privatskole. F.eks Montessori eller IB. Blir vel så vi tar en ringerunde til de forskjellige skolene for å høre. Veldig takknemlig for eventuelle erfaringer fra dere her inne på forumet!

TS

Skrevet

Jeg håper virkelig det har forandret seg de siste tyve årene! Jeg var brukte mye av barne/ungdomsskole bare på å VENTE på de andre elevene, og gjorde aldri en lekse, men fikk likevel til alt. På vgs møtte jeg opp, gjorde aldri en lekse, men lå likevel over gjennomsnittet karaktermessig. (Jeg var dessuten den eleven i klassen som hadde mest skulk, jeg kjedet meg noe forferdelig! Men pga resultatene mine var det ikke en eneste lærer som la merke til det før det var for sent å sette meg ned i ordenskarakter.)

Resultatet? Jeg lærte aldri å anstrenge meg. Så hele første året på universitetet gikk med til å lære seg dette. Det var en sjokkerende opplevelse, kan man vel si.

Håper virkelig datteren din får utfordringer på skolen. Om det ikke går, så kan man gjøre en del på fritiden. Jeg satt mye på fritiden og regnet sammen med en venn av familien som var utdannet ingeniør, når jeg ville gå videre i matteboka, men på skolen ble jeg satt til å vente på at "de andre skulle bli ferdige med kapittelet".

• Liker 8
Skrevet

Hei

Jobber som lærer i første klasse. De fleste skoler tilpasser slik at de som leser og skriver før skolestart får utfordringer i undervisningen. Det kan være lurt å sende en mail til lærer om at datteren din leser godt, når våre før skolestart kommer, slik at skolen er forberedt.

De fleste oppgaver i starten av skoleåret er dessuten ganske selvdiffrensierende. Det vil si at når elevene øver på å skrive bokstaven s, så kan de som skriver/leser skrive ord med s, setninger med s-ordene i, eller for de aller flinkeste- små fortellinger der de bruker s-ordet. Når bokstavinnlæringen er gjennomført er det mange leseverk som har nivådifferensierte leselekser, eller holder på med veiledet lesing. Det vil si at de leser små bøker, eller små lesetekster, sammen m. andre barn på omtrent samme nivå.

Det er helt sikkert flere som leser og skriver før skolestart. Så det er ikke sikkert du trenger å starte skolen tidligere for det, men forstår at du vurderer det.

Når på året er datteren din født? Er hun født i januar-februar kan du få utredet av en psykolog og lege, om dere skal få fremskutt skolestart. Det skal ganske mye til for å få dette, nå for tiden, i.o.m at alle barn har rett til tilpasset opplæring. Er hun født senere kan du ikke regne med å få starte skolen før. Men dette er altfor tidlig å avgjøre...

Neste mer enn hvor tidlig hun skriver/leser så hadde jeg vært opptatt av språkforståelse ( at hun forstår, og snakker rent), motivasjon, konsentrasjon, ro i kroppen, sosiale ferdigheter og fysisk størrelse (viktig ift. lek i skolegården. Mange barn innebærer litt tøffere lek.)Dersom hun skal starte før på skolen.

Du skriver mye om lesing og skriving. Men det er jo mye annet de jobber med i skolen. Tall, tallforståelse, lesing, telling etc. Ligger hun like langt fremme her?

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper virkelig det har forandret seg de siste tyve årene! Jeg var brukte mye av barne/ungdomsskole bare på å VENTE på de andre elevene, og gjorde aldri en lekse, men fikk likevel til alt. På vgs møtte jeg opp, gjorde aldri en lekse, men lå likevel over gjennomsnittet karaktermessig. (Jeg var dessuten den eleven i klassen som hadde mest skulk, jeg kjedet meg noe forferdelig! Men pga resultatene mine var det ikke en eneste lærer som la merke til det før det var for sent å sette meg ned i ordenskarakter.)

Resultatet? Jeg lærte aldri å anstrenge meg. Så hele første året på universitetet gikk med til å lære seg dette. Det var en sjokkerende opplevelse, kan man vel si.

Håper virkelig datteren din får utfordringer på skolen. Om det ikke går, så kan man gjøre en del på fritiden. Jeg satt mye på fritiden og regnet sammen med en venn av familien som var utdannet ingeniør, når jeg ville gå videre i matteboka, men på skolen ble jeg satt til å vente på at "de andre skulle bli ferdige med kapittelet".

Ja, jeg håper jo også at ting er annerledes. Det du skriver her er jo noe av det vi frykter. Tror ikke det blir noe problem for henne å lese og lære på fritiden (på et annet nivå enn det hun kanskje vil på skolen). Hun er som sagt veldig frempå selv til å tilegne seg kunnskap.

Hei

Jobber som lærer i første klasse. De fleste skoler tilpasser slik at de som leser og skriver før skolestart får utfordringer i undervisningen. Det kan være lurt å sende en mail til lærer om at datteren din leser godt, når våre før skolestart kommer, slik at skolen er forberedt.

De fleste oppgaver i starten av skoleåret er dessuten ganske selvdiffrensierende. Det vil si at når elevene øver på å skrive bokstaven s, så kan de som skriver/leser skrive ord med s, setninger med s-ordene i, eller for de aller flinkeste- små fortellinger der de bruker s-ordet. Når bokstavinnlæringen er gjennomført er det mange leseverk som har nivådifferensierte leselekser, eller holder på med veiledet lesing. Det vil si at de leser små bøker, eller små lesetekster, sammen m. andre barn på omtrent samme nivå.

Det er helt sikkert flere som leser og skriver før skolestart. Så det er ikke sikkert du trenger å starte skolen tidligere for det, men forstår at du vurderer det.

Når på året er datteren din født? Er hun født i januar-februar kan du få utredet av en psykolog og lege, om dere skal få fremskutt skolestart. Det skal ganske mye til for å få dette, nå for tiden, i.o.m at alle barn har rett til tilpasset opplæring. Er hun født senere kan du ikke regne med å få starte skolen før. Men dette er altfor tidlig å avgjøre...

Neste mer enn hvor tidlig hun skriver/leser så hadde jeg vært opptatt av språkforståelse ( at hun forstår, og snakker rent), motivasjon, konsentrasjon, ro i kroppen, sosiale ferdigheter og fysisk størrelse (viktig ift. lek i skolegården. Mange barn innebærer litt tøffere lek.)Dersom hun skal starte før på skolen.

Du skriver mye om lesing og skriving. Men det er jo mye annet de jobber med i skolen. Tall, tallforståelse, lesing, telling etc. Ligger hun like langt fremme her?

Hei! Fint med svar fra en lærer. Vi tenker ikke på fremskyndet skolestart, vil helst unngå det. Hun ble 4 år nå i høst, så den prosessen ville vel uansett bli ganske umulig etter hva du skriver over.

Ja, jeg skjønner at det sikkert er flere barn som vil kunne lese og skrive ved skolestart, men som du nevner her også tallforståelse og tall. Hun er også godt i gang her også. Kan pluss, minus og deling (selvfølgelig på et begrenset nivå, men forståelsen er der). Og i dag spurte hun faren når hun kunne får begynne å lære brøk...

Og hun er som sagt sosial, empatisk, glad, glad i å hjelpe til hjemme og har mange venner. Har ikke sett noe ved hennes adferd som tilsier allerede nå at hun kjeder seg, men hun er ganske sprellete, morsom og slagferdig av seg, så jeg er jo redd for at motivasjonen hennes vil synke når skoletiden kommer, og at hun da kan bli noe kroppslig urolig. Og kanskje også ta litt for mye plass? Hun er robust for alderen, ikke så høy, men liker å leke spenningslek som skateboard og råkjøring på sykkel... Sutrer aldri om hun slår seg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne lese godt når jeg begynte på skolen. Min tilpassede undervisning var at isteden for å lese små ord som de andre hadde jeg små tekster i leselekse. Dette holdt jeg ikke på med lenge, for det var lite vits. Jeg leste så godt at det var omtrent som om jeg skulle ha hatt leselekse idag. Utenom dette kan jeg ikke huske at jeg hadde noe tilpasset undervisning, selv om jeg var langt foran de fleste de første årene. (Men dette er jo 15-20 år siden, går ut ifra det er anderledes nå). Men jeg trivdes faglig på skolen alikevel tror jeg bare hadde godtatt at det var slik det skulle være. Og kanskje jeg skilte meg så mye ut faglig at det kunne vært litt negativt at jeg skulle være enda mer "anderledes" med annen undervisning?

Jeg vet egentlig ikke om jeg svarte på spørsmålet ditt egentlig, men poenget mitt var vel at dersom hun skulle få lite tilpasset undervisning så er det kanskje ikke krise? Kan kanskje tilføye at jeg hele skolegangen var blandt de smarteste i klassen selv om jeg ikke hadde tilpasset undervisning, så jeg tror ikke jeg mistet så mye...

Skrevet

Ja, jeg håper jo også at ting er annerledes. Det du skriver her er jo noe av det vi frykter. Tror ikke det blir noe problem for henne å lese og lære på fritiden (på et annet nivå enn det hun kanskje vil på skolen). Hun er som sagt veldig frempå selv til å tilegne seg kunnskap.

Håper dere gjør det dere kan for tilpasset undervisning. Jeg har ofte lurt på hvorfor mine foreldre aldri gjorde det for meg.

Skrevet

Jeg kunne lese godt når jeg begynte på skolen. Min tilpassede undervisning var at isteden for å lese små ord som de andre hadde jeg små tekster i leselekse. Dette holdt jeg ikke på med lenge, for det var lite vits. Jeg leste så godt at det var omtrent som om jeg skulle ha hatt leselekse idag. Utenom dette kan jeg ikke huske at jeg hadde noe tilpasset undervisning, selv om jeg var langt foran de fleste de første årene. (Men dette er jo 15-20 år siden, går ut ifra det er anderledes nå). Men jeg trivdes faglig på skolen alikevel tror jeg bare hadde godtatt at det var slik det skulle være. Og kanskje jeg skilte meg så mye ut faglig at det kunne vært litt negativt at jeg skulle være enda mer "anderledes" med annen undervisning?

Jeg vet egentlig ikke om jeg svarte på spørsmålet ditt egentlig, men poenget mitt var vel at dersom hun skulle få lite tilpasset undervisning så er det kanskje ikke krise? Kan kanskje tilføye at jeg hele skolegangen var blandt de smarteste i klassen selv om jeg ikke hadde tilpasset undervisning, så jeg tror ikke jeg mistet så mye...

Takk for svar og egne erfaringer. Nei, det behøver ikke bli noen krise. Og det kan jo hende at dette kunnskapsbehovet flater ut etterhvert også. Men det vet vi jo ikke per i dag. Tror uansett hun vil trives på skolen, siden hun er så sosial og liker vanlig lek, tull og tøys også. Hjelpsom er hun også, og driver nå og lærer nabobarna bokstavene... Men man ønsker jo at barnet sitt skal får utfordringer av den art som er naturlig for de? Tenker f.eks på la henne få velge et instrument når hun begynner på skolen. Altså; musikkskole i tillegg. Tror dere det kan være en god ide?

-TS

Skrevet

Blæh! Glem det.

Det er de "skoleleie" som får noe ekstra. De skoleflinke må klare seg selv. Norsk enhetsskole i ett nøtteskall.

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar og egne erfaringer. Nei, det behøver ikke bli noen krise. Og det kan jo hende at dette kunnskapsbehovet flater ut etterhvert også. Men det vet vi jo ikke per i dag. Tror uansett hun vil trives på skolen, siden hun er så sosial og liker vanlig lek, tull og tøys også. Hjelpsom er hun også, og driver nå og lærer nabobarna bokstavene... Men man ønsker jo at barnet sitt skal får utfordringer av den art som er naturlig for de? Tenker f.eks på la henne få velge et instrument når hun begynner på skolen. Altså; musikkskole i tillegg. Tror dere det kan være en god ide?

-TS

Ja jeg spilte instrument, så jeg fikk jo noen utfordringer der. I tillegg hadde jeg en slektning som likte godt å sitte å lære meg nye ting i f.eks. matte, og jeg likte å lære av han. Det er nok en ide ja å gi barnet utfordringer utenom skoletid, dersom skolen ikke er utfordrende nok.

Skrevet

-TS

Kunnskapsbehovet flatet ut for meg. Ting ble veldig kjedelig. Jeg møtte opp, og fikk litt skryt og ble aktivisert med tegning/en bok mens vi ventet. Senere møtte jeg stort sett opp, gjorde ikke en lekse, fikk gode karakterer.

På fritiden las jeg, regnet litt som sagt, lærte meg programmering (som er fullstendig utdatert i dag!), gikk på musikkskolen (men måtte slutte pga det kostet for mye og en av mine foreldre ble uten jobb) og spilte fotball. (Dette var på barne- og ungdomsskole, på vgs brukte jeg fritiden på å drikke alkohol med eldre venner.)

Man er barn, og man er tenåring. Det å drive å skolere seg på fritiden er ikke akkurat kult. Derfor bør man få utfordringer på skolen, slik at man iallfall lærer seg hvordan man skal takle en faglig utfordring før man begynner på universitet som 19åring. (For når man plutselig ikke er flinkest i klassen lenger, og man faktisk stryker når man gjør som før, møter opp når man skal og ikke noe mer... Kjipe greier.)

Blæh! Glem det.

Det er de "skoleleie" som får noe ekstra. De skoleflinke må klare seg selv. Norsk enhetsskole i ett nøtteskall.

Det er vel det inntrykket jeg fikk også, ja.

• Liker 1
Skrevet

Hei

"små fortellinger der de bruker s-ordet." Det er det dere har å tilby? Når 4åringen som ts skriver om ligger på det nivået hun ligger på nå, og hun er såpass kunnskapstørst, vil "små fortellinger der de bruker s-ordet." være en direkte hån når hun starter på skolen! Ikke rart dette landet er en sinke på alle mulige måter, når dette er "utfordringene" dere tilbyr flinke skoleelever.

Eh.. hallo? Tilpasset opplæring er jo ofte en forbanna vits i dette landet her. De som får tilpasset opplæring er de som er i andre enden av skalaen, de skoleflinke "er det ikke så nøye med", og må klare seg selv. Fremskutt skolestart, endogtil flytte de flinkeste frem 2 eller 3 klasser, hadde løst hele problemet med den jævla "tilpassede opplæringen" dere er så glad i å snakke om. Da hadde de fått gå på det nivået de hører hjemme, men det er visst viktigere å dra alle ned her i landet!

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble ekstremt skolelei av at jeg aldri fikk tilpassa undervisning. Jeg var "for flink" i enkelte fag og klarte meg bra i andre fag, så det var vel derfor jeg ikke ble flytta opp (fordi i noen fag var utfordringene greie). Det gjorde at jeg som hadde gleda meg så mye til å LÆRE ble drittlei hele skolen i andre klasse. Så det ble ikke så mye individuell læring, nei. Kanskje det er best med privat skole for datteren din. Men det kan jo hende de er flinkere i storbyene. Kanskje det fins offentlige barneskoler hvor de legger ekstra vekt på det?

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble ekstremt skolelei av at jeg aldri fikk tilpassa undervisning. Jeg var "for flink" i enkelte fag og klarte meg bra i andre fag, så det var vel derfor jeg ikke ble flytta opp (fordi i noen fag var utfordringene greie). Det gjorde at jeg som hadde gleda meg så mye til å LÆRE ble drittlei hele skolen i andre klasse. Så det ble ikke så mye individuell læring, nei. Kanskje det er best med privat skole for datteren din. Men det kan jo hende de er flinkere i storbyene. Kanskje det fins offentlige barneskoler hvor de legger ekstra vekt på det?

Du kunne jo blitt flytta opp en klasse, og fått tilpassa undervisning i de fagene der nivået lå litt over deg? Men nei, lærerkrekene vil jo ikke tenke nytt..

Gjest Purple Haze
Skrevet

Det er jo ikke sikkert at denne interessen hennes vedvarer heller da. Jeg har sett mange eksempler på barn som virker veldig faglig sterke i den alderen der, men så flater det ut. Det er to år til skolestart for henne, så ikke ta sorgene på forskudd.

Jeg kunne selv å lese, skrive og regne da jeg var 4 år. Nå er det 40 år siden, men jeg hadde en flink lærer som så meg og ga meg ekstrahefter i alle fag, slik at jeg slapp å kjede meg. Jeg flatet ut i 10-årsalderen.

Min eldste sønn var helt lik, men jeg vil vel ikke si han flatet ut sånn som meg. Han har vært en av de mest faglig sterke i sin klasse hele veien.

Skrevet

Du kunne jo blitt flytta opp en klasse, og fått tilpassa undervisning i de fagene der nivået lå litt over deg? Men nei, lærerkrekene vil jo ikke tenke nytt..

Nå er det ikke opp til lærerene hvorvidt en kan flytte opp en klasse eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

"små fortellinger der de bruker s-ordet." Det er det dere har å tilby? Når 4åringen som ts skriver om ligger på det nivået hun ligger på nå, og hun er såpass kunnskapstørst, vil "små fortellinger der de bruker s-ordet." være en direkte hån når hun starter på skolen! Ikke rart dette landet er en sinke på alle mulige måter, når dette er "utfordringene" dere tilbyr flinke skoleelever.

Nå har jeg jobbet mange år med første og andre klasse ( og eldre barn også). Jeg har enda tilgode å møte en elev som skriver fortellinger, før de starter skolen, uten at det er en utfordring for dem.

Men dette er bare et av mange eksempler på måter å tilpasse på. Jeg tilpasser også med ekstra "kan" lekser som gir mer utfordring for alle som ønsker det. I både engelsk, matematikk og norsk. Elever som leser får i lekse å lese små tekster, små bøker eller større leseløver. Noen får også hefter med tekster med spørsmål som trenger forståelse. Når vi har oppgaver i klasserommet har vi gjerne minst tre nivåer på oppgavene, slik at de som trenger mer utfordring kan velge den vanskeligste løypa.

Grunnen til at det kan være uklokt, i mange tilfeller (sier ikke alle, det finnes alltid unntak), å hoppe over et år eller to, er at de ikke er modne nok sosialt. Det er mye sosial trening i å være med jevnaldrende. De fleste arbeidsplasser krever at en deltar i team/samarbeid med kolleger. Siden vi også skal oppfra elevene til å bli aktive sammfunsborgere, så er den sosiale læringen også viktig. Når det er sagt så har skolen hatt et par tilfeller der en av "mine" elever fått delta i undervisningen til eldre skolebarn i noen utvalgte timer hver uke. For eksempel dersom de ligger langt frem i matematikk. Jeg har gode erfaringer med dette for da har de fortsatt klassen og kontakten med jevnaldrende.

Til TS: Lurer bare på? Hvor mye er det deres som tar tak i og trener disse tingene med henne, og hvor mye er det hennes egen interesse? Det er viktig at dere ikke pusher for mye, men lar hennes motivasjon og lærelyst styre. Dersom hun blir lei... la hun gjøre noe annet. Men når hun selv kommer og spør, og ønsker det.. så er det bare å stå på. Er hun interessert så er det kjempe positivt.

Noen barn er jo spesielt begavet utover normalen. Dere kan jo forhøre dere med mensa. Vet de har noen grupper for barn i noen fylker/kommuner der de jobber for eksempel m. matematikk. Mange kommuner har også sommerskole for de som er interessert i naturfag, samfunnsfag, matematikk,m.m.

Skrevet

En kamerat av meg begynte på skolen ett år for tidlig. Kan det være et alternativ for dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...