Gå til innhold

Begynne å bruke tampong

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 19 år, som har brukt bind siden jeg fikk mensen, som var når jeg var 13 år eller noe. Jeg har prøvd tampong innimellom, men ikke noe lenge eller fast. Men nå har jeg lyst til å begynne å bruke tampong fast. Jeg synes det virker mye rensligere enn bind, og jeg merker at de fleste på min alder bruker tampong, og det må være en grunn til.

Men jeg klarer liksom ikke å slappe helt av med tampong, jeg synes det er litt ekkelt å ha noe "inni der" hele tiden liksom... hvordan kan jeg bli vant med denne følelsen? Er det btw noen som har noen synspunkter hvorfor tampong er bedre enn bind, eller motsatt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ei jente på 19 år, som har brukt bind siden jeg fikk mensen, som var når jeg var 13 år eller noe. Jeg har prøvd tampong innimellom, men ikke noe lenge eller fast. Men nå har jeg lyst til å begynne å bruke tampong fast. Jeg synes det virker mye rensligere enn bind, og jeg merker at de fleste på min alder bruker tampong, og det må være en grunn til.

Men jeg klarer liksom ikke å slappe helt av med tampong, jeg synes det er litt ekkelt å ha noe "inni der" hele tiden liksom... hvordan kan jeg bli vant med denne følelsen? Er det btw noen som har noen synspunkter hvorfor tampong er bedre enn bind, eller motsatt? :)

Jeg ser du synes det er "ekkelt" å ha i tampong. Er det fordi du er usikker på om den faktisk gjør jobben sin godt nok, eller er det rett og slett fordi du synes det er ubehagelig å ha den i?

For min egen del vet jeg at jeg i starten syntes det var ubehagelig å ha i tampong, fordi jeg kjente så godt at den satt der. Etter hvert forsto jeg at det var fordi jeg rett og slett ikke trykket den langt nok inn. Når en tampong sitter i riktig, skal du egentlig kjenne den minimalt, kanskje egentlig kun dersom du strammer skjedemuskulaturen. Og, det er jo ikke som at man er bunnløs der inne, den har jo en lang tråd, og forsvinner ikke akkurat av seg selv, hehe...

Dersom du synes det er ekkelt fordi du ikke helt klarer "stole" på at tampongene gjør jobben sin godt nok, går det an (og dette gjør jeg alltid) å ha et lite truseinnlegg samtidig.

Personliger liker jeg tamponger best, men jeg har samtidig full forståelse for at noen kan like bind bedre - det er jo egentlig bare en smakssak. Min grunn er vel egentlig den at jeg føler meg mye mer "mobil" og bevegelig når jeg bruker tampong. Når jeg bruker bind føler jeg meg rett og slett mer "bevisst" på at jeg har mensen, og at jeg må forholde meg mye mer til det. Hvor reell denne følelsen egentlig er, er så klart en annen sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ts, og vil ikke kuppe tråden, men har egentlig samme tankene som ts, så jeg spør her;

Hvor mye mensen må man ha for å kunne bruke tampong? Jeg blør ofte veldig lite, og i løpet av mensen er det kanskje en dag jeg trenger å skifte bind midt på dagen (men jeg gjør det alltid og vasker meg og sånn selv om jeg blør lite), og denne dagen kan komme som dag nr. 2 eller 3 eller 4 eller.. altså veldig varierende!

Blir det ikke tørt/vondt med tampong da, eller går det greit selv med små blødninger?

Tror nesten ikke jeg har brukt tampong siden ungdomsskolen, og da blødde jeg mye mer enn nå :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener heller ikke å kuppe tråden her, men vil bare gi et tips om at menskopp også er et alternativ. Jeg går aldri tilbake til bind og tamponger etter å ha begynt med det. Jeg har små blødninger og ble ofte sår av tamponger, og jeg fikk soppinfeksjoner av både bind og tamponger. Menskopp kan man skifte bare to ganger i døgnet (hvis man ikke har store blødninger), den kan bades med uten å måtte byttes, og det er bedre for miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...