Gå til innhold

Forbanna idioter blender meg bakfra!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man er avhengig av å bruke bakspeilet for å kunne kjøre bil, så burde man vel ikke kjørt bil.

Når noen blender meg bakfra så vipper jeg bare ned speilet. Bruker aldri det speilet uansett.

Kjører du aldri forbi andre biler?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man er avhengig av å bruke bakspeilet for å kunne kjøre bil, så burde man vel ikke kjørt bil.

Når noen blender meg bakfra så vipper jeg bare ned speilet. Bruker aldri det speilet uansett.

Jeg syntes det hørtes veldig skummelt ut jeg da men.. om jeg rygger rundt et hjørne for eksempel, og må se både foran/på siden av bilen og bak, bruker jeg speilet. Tenker det kan være litt greit så jeg ikke kjører ned unger, folk, dyr eller rygger i en bygning eller lignende jeg da men. Betyr ikke at jeg er avhengig av det fordet..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har en bil rett bak meg som kjærer med fjernlysa på, så skrur jeg på tåkelysa. (Forsåvidt også motsatt, har bilen foran meg tåkelysa på, så skrur jeg på fjernlysa.) Det fungerer.

Uvettig lysbruk er irriterende, forstyrrende og kan skape farlige situasjoner.

Når det er mørkt og man har en bil rett bak seg kan selv nærlysa virke kraftige. Da får man bruke vippefunksjonen på speilet eller stille vekk speilet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Kjører du aldri forbi andre biler?

Jo, hvordan det?

Hvordan tror du folk som kjører varebiler, lastebiler etc gjør det da? Man trenger ikke bakspeilet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hvordan det?

Hvordan tror du folk som kjører varebiler, lastebiler etc gjør det da? Man trenger ikke bakspeilet...

Joda, men jeg som har varebil har ganske store fine sidespeil som gjør at jeg ser alt på kryss og tvers bak meg så og si. En vanlig personbil har bakrute og akterspeil for en grunn ser du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Joda, men jeg som har varebil har ganske store fine sidespeil som gjør at jeg ser alt på kryss og tvers bak meg så og si. En vanlig personbil har bakrute og akterspeil for en grunn ser du.

Da burde du teste å kjøre biler uten bakspeil. Finnes plenty av blindesoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis sånne ting skjer kjører jeg inntil en plass for å slippe forbi fremfor å irritere meg over det. Er det virkelig så fjernt gjøre noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg tolket dit første innlegg som "du bryter loven dersom du ikke bruker fjernlys".

Du får ikke noe bedre oversikt av å holde lysshow på bilen foran deg. I mine øyne er dette noe nesten samtlige trafikanter klarer å bedømme fint ute i trafikken. Skal jeg tolke deg dithen at du synes man svært sjeldent bør dimme ned og således at de fleste feilvurderer?

Neida, man skal selvsagt blende ned ved trafikk som kommer mot en, men da langtfra så tidlig som "folk flest" gjør. Jeg vet likegodt som alle at det er ubehagelig når det kommer fjernlys mot en, men igjen sier jeg bare hva man SKAL gjøre. Det skal være et absolutt minimum med "mørke" mellom to møtende biler, og det samme gjelder når man kjører bak noen. :) For eksempel ved en høyresving vil man ikke trenge å blende ned for møtende trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Consensio har et poeng, det er bare påbudt med to speil, og uansett hvordan man vrir og vender på det vil man alltid ha blindsoner på en bil. Midtspeilet kan gi nyttig ekstrainformasjon, men man har godt nok overblikk med to speil, dersom man følger litt med før man vrenger bilen til sida/rygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Consensio har et poeng, det er bare påbudt med to speil, og uansett hvordan man vrir og vender på det vil man alltid ha blindsoner på en bil. Midtspeilet kan gi nyttig ekstrainformasjon, men man har godt nok overblikk med to speil, dersom man følger litt med før man vrenger bilen til sida/rygger.

Dette stemmer IKKE.

Ifølge kjøretøyforskriftene §30-3, punkt 2:

"Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes."

Altså vil en normal personbil være påkrevd MINST 3 speil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Mener dere at man ikke ser noe når man vipper speilet? Jeg kan da virkelig holde oversikter over biler (med lys) bak meg selv om jeg har vippet opp speilet. Blir jo et slags mørkt "speil", og jeg ser lysene på biler bak meg godt!

Så at man mister så mye oversikt av å vippe speilet, det skjønner jeg ikke!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flipp opp, flipp ned. Jeg kaller ikke dette å "styre med speilet".

Disse idiotene, som du kaller dem, følger rett og slett loven. Beklager å måtte si det. Manglende bruk av lys er en grunn til at man kan få forelegg på kr 2000.

Du får heller belage deg på å faktisk måtte blinke ut og slippe andre bilister forbi, frem til du føler deg komfortabel med å strekke opp hånda og flippe opp, eller ned, midtspeilet.

Man skal ikke ha på fulltlys når man ligger bak noen så nære at lysene irriterer de, da.

Komfortabel? Det er vi som liker å følge med på hva som skjer bak oss også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med at man ikke kan kjøre bil og gjøre, men det speilet er faktisk veldig kjekt å ha. Man trenger ikke være en dårlig sjåfør av den grunn.

Blir litt oppgitt over at det går ann å diskutere noe så teit, man blender ikke de man ligger bak med fulltlys, punktum.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hva gjør du hvis du må bremse? Rygge? Her lærer man at man skal se i bakspeilet hvert 2-5 sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Så hva gjør du hvis du må bremse? Rygge? Her lærer man at man skal se i bakspeilet hvert 2-5 sekund.

Jeg bruker sidespeilene. Igjen....hva tror dere de med kassebil, lastebil etc gjør? Bremser og rygger de aldri?

Jeg vet at kjørelærere lærer elevene å se i bakspeilet hele tiden, noe som er greit nok, men jeg syns de burde fokusere mer på andre metoder.

Kjenner flere som får helt hetta første gangen de skal kjøre en kassebil uten bakspeil eller mulighet til å se ut bakvinduet (om bilen i det hele tatt har bakvindu)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så utrolig irritert, kjørte hjem fra jobb forrige kvelden og idioten bak meg kjørte med fullelyskastere rett inn i akterspeilet mitt. Tok ikke lang tid før jeg begynte å få hodepine av det sterke lyset. Selv kjørte jeg med kjørelys siden jeg hadde noen foran meg, og likevel så jeg veien veldig bra.

Skal det virkelig være nødvendig å kjøre med fulle langlys når man likevel har flere biler foran seg? Så meg nødt til å la nautet kjøre forbi, han som la seg bak meg etter det igjen, hadde vett til å ikke bruke langlys når det ikke var nødvendig.

Dette opplever jeg flere ganger på mørke kvelder, det er til å bli gal av!

Hvorfor tar du bare ikke å vrir på speilet sånn at lyset ikke blender deg Voila enkelt... så tar du speilet tilbake i rett posisjon når bilen bak er forsvunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ligger man 3 sekunder etter en bil/ rett oppi hekken så er det KONDUITE å slå ned langlysene. Det er derimot ikke ulovlig å kjøre med langlys da. Og det at kjærelæreren din har sagt at man skal ikke forholde seg til teoriboka er hårreisende.

Jo, det er definitivt ulovlig.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

§ 15. Bruk av lys

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

Du slenger i det hele tatt rundt deg med mye merkelig "informasjon" i denne tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er definitivt ulovlig.

Du slenger i det hele tatt rundt deg med mye merkelig "informasjon" i denne tråden.

Okay? Var ikke klar over at kjøreforskriftene var definert under merkelig informasjon. Men skal ta den til "etterretning". ;) Å kjøre med fjernlys på bak en bil inntil veien du kjører på er korrekt opplyst, er IKKE å definere som blending, ettersom man har "anti-blender" på midtspeilet til nettopp dette bruk. Den paragrafen du trekker frem gjelder uhørt bruk av blending av f.eks. motsatt kjørefelt, fjernlys på opplyste strekninger, blending av gående, etc.

Endret av Lille Måne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da alle har lært at man skrur av fjernlysene når man kjører så nærme bilen foran at man lyser opp bakskiltet? Trodde dette var noe alle kunne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så har man lært noe nytt på kg i dag også gitt!

Jeg dimmer alltid ned lysene når jeg havner bak noen jeg. Vet hvor GRUSOMT jeg selv synes det er når folk ligger bak meg med fjernlys, så jeg tar det som en selvfølge at jeg er grei mot vedkommende foran og dimmer. Ligger man i 1003 sek avstand holder det jo med kjørelys, så lenge han som da er foran har på fjernlys.

Dette lærte jeg forøvrig på kjøreskolen også. Har aldri lært at man skal være nødt til å sitte og bruke den flippflappen hver gang man får en bil bak seg. Er vel normalt å ha litt folkeskikk i trafikken også vel?

Jeg for min del synes det er ubehagelig med den blendingen i sidespeilene også. Ser jo ikke en dr*tt i noen av speilene når folk kjører med fjernlys bak.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...