Gå til innhold

Forbanna idioter blender meg bakfra!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så utrolig irritert, kjørte hjem fra jobb forrige kvelden og idioten bak meg kjørte med fullelyskastere rett inn i akterspeilet mitt. Tok ikke lang tid før jeg begynte å få hodepine av det sterke lyset. Selv kjørte jeg med kjørelys siden jeg hadde noen foran meg, og likevel så jeg veien veldig bra.

Skal det virkelig være nødvendig å kjøre med fulle langlys når man likevel har flere biler foran seg? Så meg nødt til å la nautet kjøre forbi, han som la seg bak meg etter det igjen, hadde vett til å ikke bruke langlys når det ikke var nødvendig.

Dette opplever jeg flere ganger på mørke kvelder, det er til å bli gal av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg vet det, men til gjengjeld ser jeg da ikke skikkelig det som foregår bak meg når jeg feks skal blinke meg av veien osv. Å styre med å stille speilet tilbake igjen midt på natta mens jeg kjører føler jeg meg ikke så trygg på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flipp opp, flipp ned. Jeg kaller ikke dette å "styre med speilet".

Disse idiotene, som du kaller dem, følger rett og slett loven. Beklager å måtte si det. Manglende bruk av lys er en grunn til at man kan få forelegg på kr 2000.

Du får heller belage deg på å faktisk måtte blinke ut og slippe andre bilister forbi, frem til du føler deg komfortabel med å strekke opp hånda og flippe opp, eller ned, midtspeilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men faen, på kjøreskolen lærte jeg det motsatte... Beklager, føler meg selv som en idiot nå, unnskyld.

PÅ kjøreskolen lærte vi at når man kjører flere på rekka, skal man bruke kjørelys, ikke langlys osv. Ingen lærte meg noe om speilet. Og vi hadde 3 timers mørkekjøringsopplegg, ingen nevnte det der heller.

SOrry, sorry, sorry sorry. :flau:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Kjøreskolen lærer dessverre bort mye rart. Nå vet du bedre. All hail, KG.

MEN... Jeg må likevel påpeke.. Det står i alt som finnes av teoribøker.

Endret av Lille Måne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vi fikk beskjed om å ikke forholde oss til teoriboka, men kjørelærer når vi var ute og kjørte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du lærte på kjøreskolen er også det rette. Man skal ikke ha på langlysa når man ligger bak en annen bil og jeg forstår ikke helt hvorfor Lille Måne sier at disse folka rett og slett følger loven. De aller fleste husker da også å skru ned til nærlys når man tar igjen en bil.

Men løsningen er helt klart å stille litt på speilet.

Endret av Windsor
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lært å skifte til nærlys når jeg kjører bak noen, hvis ikke jeg kjører veldig laaaangt bak noen, da. Og fjernlys når det ikke er noen foran som lyser opp veien med fjernlys uansett. Jeg blir også irritert hvis folk blender meg, men jeg bare vipper speilet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger man 3 sekunder etter en bil/ rett oppi hekken så er det KONDUITE å slå ned langlysene. Det er derimot ikke ulovlig å kjøre med langlys da. Og det at kjærelæreren din har sagt at man skal ikke forholde seg til teoriboka er hårreisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det erliksom det som er problemet da, de kjører så nær meg at om jeg hadde bråbremset så spørs det om de ikke hadde endt i ræva mi! TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bruker ikke langlys oppi ræven på den foran, men mange nye lys blender litt uansett også h is bilen din er i treffhøyde. Hvis du hele tiden opplever dette så er det nærlys du ser, for så utbredd er det ikke at folk har langlys på. En og annen idiot kanskje. Bruk flippmekanismen i speilet ditt.

Du får med deg hva som skjer bak også i de andré speilene. Lastebiler og noen varebiler har ikke speil i midten og dem klarer jo seg.

Endret av solosuper10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man følger 3 sekundsregelen er det ved vanlig fart ikke nødvendig å dimme for biler foran, bla fordi det ikke er noen fare for blending, siden de bare kan flippe speilet, og da er gevinsten ved økt sikt større enn ulempen for de foran.

Det jeg lærte på mørkekjøringa var at man skal dimme minst mulig, i utgangspunktet bare ved direkte møte med kjøretøy, fordi man mister så mye sikt på det, og fordi det er lett for andre trafikanter å unngå å bli blendet dersom de lærer seg rett se-teknikk.

Å flippe speilet i fart var som alt annet man må gjøre i bilen litt ekkelt de første gangene, men har man gjort det noen ganger går det automatisk.

Endret av Rayanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du lærte på kjøreskolen er også det rette. Man skal ikke ha på langlysa når man ligger bak en annen bil og jeg forstår ikke helt hvorfor Lille Måne sier at disse folka rett og slett følger loven. De aller fleste husker da også å skru ned til nærlys når man tar igjen en bil.

Men løsningen er helt klart å stille litt på speilet.

Jeg sier det fordi det er det som loven sier. Og man KAN bli bøtelagt for feil bruk av lys. At 90% av befolkningen er "høflige" og dimmer ned når de kjører bak en bil, gjør ikke at dette er det loven tilsier. Det er som å si at siden 90% av befolkningen sykler hjem fra fest, så er dette også lov.

Jeg stiller heller spørsmål ved at du sier at det er det rette å gjøre? Man skal dimme ned lysene sine SÅ LITE SOM MULIG, ettersom det er omtrent en million ganger viktigere at man ser den gutten som går langs veien, enn at bilen foran deg slipper å flippe ned midtspeilet sitt.

EDIT: Føler for å forklare enda litt mer her. Hvis det forferdelige skulle skje, og en person som kjører etter en annen bil faktisk kjører på en liten gutt i veibanen, og denne dør. Da vil det garantert bli stilt spørsmål om føreren av bilen brukte langlys (som rett er), og da hvorfor føreren IKKE brukte langlys? Man kan faktisk bli stilt til ansvar for det man gjør. Selv om det høres bagatellmessig ut til vanlig, så kan det ha store konsekvenser. Noe så lite som å velge å blende ned når man kjører bak en bil, kan føre til at man ikke ser den lille gutten, og dermed blir tiltalt for uaktsomt bildrap. Fordi man BURDE ha innsett at å ikke se veien like godt, KUNNE ha ført til noe slikt. (END EDIT)

Det erliksom det som er problemet da, de kjører så nær meg at om jeg hadde bråbremset så spørs det om de ikke hadde endt i ræva mi! TS

Hvis det er dette som er situasjonen, så er det nok tilbøyelig å tro at det er vanlige nærlys du ser. I alle tilfeller hvis det gjelder nye biler. Dette er noe du blir vant med etterhvert når du har kjørt mer, og lært deg se-teknikk (som tidligere nevnt her). Bruk midtspeilet ditt aktivt. :) Og ja, det er svært irriterende med bilister som ikke følger 3-sekundersregelen.

Endret av Lille Måne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg lærte også på kjøreskolen at man skal sku av fjernlysa når man ligger bak andre biler, netopp pga blendefaren. Og at man uansett ser veien langt fremme fordi førstemann i rekke bruker fjernlys.

Og alle andre jeg kjenner som har lappen (alder 75 til 19) har også lært dette på kjøreskolen. Hvorfor lærer de bort det hvis det er forbudt, og ikke korrekt?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det fordi det er det som loven sier. Og man KAN bli bøtelagt for feil bruk av lys. At 90% av befolkningen er "høflige" og dimmer ned når de kjører bak en bil, gjør ikke at dette er det loven tilsier. Det er som å si at siden 90% av befolkningen sykler hjem fra fest, så er dette også lov.

Beklager, jeg tolket dit første innlegg som "du bryter loven dersom du ikke bruker fjernlys".

Jeg stiller heller spørsmål ved at du sier at det er det rette å gjøre? Man skal dimme ned lysene sine SÅ LITE SOM MULIG, ettersom det er omtrent en million ganger viktigere at man ser den gutten som går langs veien, enn at bilen foran deg slipper å flippe ned midtspeilet sitt.

Du får ikke noe bedre oversikt av å holde lysshow på bilen foran deg. I mine øyne er dette noe nesten samtlige trafikanter klarer å bedømme fint ute i trafikken. Skal jeg tolke deg dithen at du synes man svært sjeldent bør dimme ned og således at de fleste feilvurderer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Om man er avhengig av å bruke bakspeilet for å kunne kjøre bil, så burde man vel ikke kjørt bil.

Når noen blender meg bakfra så vipper jeg bare ned speilet. Bruker aldri det speilet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er avhengig av å bruke bakspeilet for å kunne kjøre bil, så burde man vel ikke kjørt bil.

Når noen blender meg bakfra så vipper jeg bare ned speilet. Bruker aldri det speilet uansett.

Er ikke snakk om å være avhengig, men det er vel kjekt å ha. Hvordan ser du det som er RETT bak bilen da? Greier du å stille sidespeilene slik at de viser alt som rett bak bilen, som om du skulle sett det ut bakruta?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...