Gå til innhold

Jeg skal til fastlegen imorgen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal jeg gjøre?

HÆ? :klo:

Skrevet

Du må nesten gi oss litt informasjon for at vi kan svare. :)

Skrevet

Ja dette var seriøse greier du. Spør etter henvisning til psykologisk utreding du.

• Liker 1
Skrevet

ooops! :sjenert:

Jeg skal faktisk RINGE til fastlegen imorgen, og jeg vet ikke hva jeg skal si!

Jeg vil gjerne bli utredet for om jeg har add og aspergers. Kan man ha begge deler?

Jeg sliter i hverdagen, og må nesten gjøre noe med det - få litt hjelp.

Skrevet

Skriv ned det du sliter med. Går oftere lettere å formidle ting på papiret.

• Liker 2
Skrevet

Si at du ønsker å prate om utredning for ADD og Aspergers. Det er vanskelig for deg selv å komme med eksempler her, det er jo mest folk rundt som legger merke til dette.

Ikke tenk så mye på dette, legen hører mye forskjellig, og du kommer ikke til å høres teit ut i det hele tatt :)

• Liker 2
Skrevet

ooops! :sjenert:

Jeg skal faktisk RINGE til fastlegen imorgen, og jeg vet ikke hva jeg skal si!

Jeg vil gjerne bli utredet for om jeg har add og aspergers. Kan man ha begge deler?

Jeg sliter i hverdagen, og må nesten gjøre noe med det - få litt hjelp.

Ja. Du kan ha begge deler.

Skrevet

Du sier "Hei dette er Fornavn Etternavn som ringer. Jeg skulle gjerne ha bestillt en time hos Navnetpåfastlegen." Så spør sikkert hun som tar telefonen "hva er fødselsdatoen din?" Så svarer du "det er tall" Så kan det være at hun spør om du har en spesiell dag som passer for deg eller om det passer for deg sånn og sånn. Så svarer du hvordan det passer. Så kan det være hun spør hvorfor du vil komme. Da kan du enten si sannheten "Jeg ønsker utredning for om jeg kanskje har add og aspberger" eller du kan si "det ønsker jeg ikke å si". Om det blir for vanskelig så lyver du og sier "jeg har vondt i et kne" eller "jeg trenger p-piller".

Når du da kommer til legen så åpner du med å si "da jeg ringte for å bestille timen så spurte de hva det gjaldt. Jeg løy og sa at det gjaldt noe annet, men egentlig er jeg her fordi jeg ønsker å bli utredet for add og aspberger. Det var så vanskelig å si på telefonen da jeg ringte for å bestille time".

• Liker 11
Skrevet

Da er det vel egentlig en time hos fastlegen du skal be om på telefonen. Si at du ønsker en time for å snakke om disse to diagnosene, som du gjerne vil utredes for.

Skrevet

Du sier "Hei dette er Fornavn Etternavn som ringer. Jeg skulle gjerne ha bestillt en time hos Navnetpåfastlegen." Så spør sikkert hun som tar telefonen "hva er fødselsdatoen din?" Så svarer du "det er tall" Så kan det være at hun spør om du har en spesiell dag som passer for deg eller om det passer for deg sånn og sånn. Så svarer du hvordan det passer. Så kan det være hun spør hvorfor du vil komme. Da kan du enten si sannheten "Jeg ønsker utredning for om jeg kanskje har add og aspberger" eller du kan si "det ønsker jeg ikke å si". Om det blir for vanskelig så lyver du og sier "jeg har vondt i et kne" eller "jeg trenger p-piller".

Når du da kommer til legen så åpner du med å si "da jeg ringte for å bestille timen så spurte de hva det gjaldt. Jeg løy og sa at det gjaldt noe annet, men egentlig er jeg her fordi jeg ønsker å bli utredet for add og aspberger. Det var så vanskelig å si på telefonen da jeg ringte for å bestille time".

Eller du sier bare kort og greit at "det gjelder utredning for add". Kort og greit.

Skrevet

Eller du sier bare kort og greit at "det gjelder utredning for add". Kort og greit.

Men siden ts spør nøyaktig hva hun skal si så skriver jeg det for henne. Det er mange som har telefonskrekk og jeg tenker at siden hun spør her inne så er hun ikke vant til å ringe til legen. Var bare derfor :)

Du må jo si noe mer enn kun den setningen du skrev. Om sekretæren tar telefonen og sier "Dr. Proktors Helsesenter" så kan du jo ikke begynne med å si "det gjelder utredning for add", og kun det. Du må jo si hvem du er og slike ting også :)

• Liker 6
Skrevet

Men siden ts spør nøyaktig hva hun skal si så skriver jeg det for henne. Det er mange som har telefonskrekk og jeg tenker at siden hun spør her inne så er hun ikke vant til å ringe til legen. Var bare derfor :)

Du må jo si noe mer enn kun den setningen du skrev. Om sekretæren tar telefonen og sier "Dr. Proktors Helsesenter" så kan du jo ikke begynne med å si "det gjelder utredning for add", og kun det. Du må jo si hvem du er og slike ting også :)

Jajaja, selvfølgelig, jeg mente jo den setningen i tillegg til å presentere seg, da. Og å si at man ønsker time. Men det hadde jo du allerede skrevet, jeg tenkte det var unødvendig å igjen skrive det. Regnet med at ts skjønte såpass.

Skrevet

Jeg trenger å få ting inn med teskje noen ganger, men når det først sitter, da sitter det som spikret! :)

Turte ikke ringe idag, jeg ... får prøve imorgen. Eller dagen etter der, eller den neste.

Er så redd, for jeg aner ikke hva add og aspergers går ut på. Vet bare at jeg muligens kan ha det.

Skrevet

Jeg trenger å få ting inn med teskje noen ganger, men når det først sitter, da sitter det som spikret! :)

Turte ikke ringe idag, jeg ... får prøve imorgen. Eller dagen etter der, eller den neste.

Er så redd, for jeg aner ikke hva add og aspergers går ut på. Vet bare at jeg muligens kan ha det.

Hvis du ikke aner hva add og aspergers går ut på, hvordan kan du da mistenke at du har det? :klo:

Skrevet

Hvis du ikke aner hva add og aspergers går ut på, hvordan kan du da mistenke at du har det? :klo:

Hallo..det er jo often at de blir fortalt det av familie og venner, det er ikke alltid at man merker selv at man er litt annerledes vet du.

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Mange legesentre har muligheter for timebestilling på nett. Google navnet på legesenteret der fastlegen din er, og undersøk om den muligheten fins. Da slipper du å ringe for timebestilling :)

De kan ha litt ulike nettløsninger, men hos mitt legesenter kan man skrive en kort kommentar om hva det gjelder, f.eks.

"Aspergers-/add-utredning". Dessuten kan man velge hvilken av de ledige timene som passer best. Ganske greit, egentlig :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet hva add går ut på. Leset om hvordan jente-adhd-en var. Jeg er den stille og lydige jenta og alltid er i bakgrunnen. Leste ganske mye om det, men likevel klarer jeg ikke forstå. Det eneste jeg forstår er at jeg er veldig annerledes enn andre siden jeg er veldig umoden og jeg er ikke der mine jevnaldrende er.

Prøvde å finne ut hvordan aspergers fungerer, men det var helt umulig å forstå. Hvordan er aspergers på jenter?

Eneste jeg vet er at jeg er så forferdelig overfølsom på lyder og lukter og følelser generelt, og at foreldrene mine alltid har måttet ta på meg med silkehansker, hvis ikke ble jeg helt ifra meg og trakk meg langt inni meg selv.

Skrevet (endret)

Jeg vet hva add går ut på. Leset om hvordan jente-adhd-en var. Jeg er den stille og lydige jenta og alltid er i bakgrunnen. Leste ganske mye om det, men likevel klarer jeg ikke forstå. Det eneste jeg forstår er at jeg er veldig annerledes enn andre siden jeg er veldig umoden og jeg er ikke der mine jevnaldrende er.

Prøvde å finne ut hvordan aspergers fungerer, men det var helt umulig å forstå. Hvordan er aspergers på jenter?

Eneste jeg vet er at jeg er så forferdelig overfølsom på lyder og lukter og følelser generelt, og at foreldrene mine alltid har måttet ta på meg med silkehansker, hvis ikke ble jeg helt ifra meg og trakk meg langt inni meg selv.

Du ikke forstå det. Legen må forstå, og gjør det ofte også. Så! Kom deg til legen du. :)

Det er ikke noen eksamen du skal opp til, du skal simpelthen be om hjelp.

Edit: Angående Aspergers, fant en tråd om Aspergers i forhold. Noen tips om bra bøker om temaet i den tråden.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...