AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Er nysgjerrig på hvilke problemer man kan støte på i forhold til en som har Asbergers i en kjæresterelasjon? Noen som har erfaringer?
Yogamann Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Det er en bok som heter born on a blue day som gir et godt bilde av asperger. I hvert fall en kraftig variant av det. Slik jeg forstar det er problemet ofte at de tar ting ekstremt bokstavelig og ikke klarer aa lese subkommunikasjonen. Et par menn med aspberger har paa nett fortalt meg at de klarte aa laere seg aa lese kvinners subkommunikasjon gjennom aa lese masse boker om kvinners kommunikasjonsstil og kroppssprak. Jeg tror deborah tannen har en bra bok om det og jhon grays boker om det er gode.
Personlig12 Skrevet 9. oktober 2011 #3 Skrevet 9. oktober 2011 Asperger, Asbergers er en grønnsak... 2
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 Det er en bok som heter born on a blue day som gir et godt bilde av asperger. I hvert fall en kraftig variant av det. Slik jeg forstar det er problemet ofte at de tar ting ekstremt bokstavelig og ikke klarer aa lese subkommunikasjonen. Et par menn med aspberger har paa nett fortalt meg at de klarte aa laere seg aa lese kvinners subkommunikasjon gjennom aa lese masse boker om kvinners kommunikasjonsstil og kroppssprak. Jeg tror deborah tannen har en bra bok om det og jhon grays boker om det er gode. "Born on a blue day" gir svært lite info om asperger og forhold. Boken i seg selv er forsåvidt grei. Donna Williams og Temple Gradin har bedre utgangspunkt, men bøkene er "tørrere". Det er derimot 2 filmer som er svært bra. "Adam" og "Mozart and the whale". Adam er trolig den beste av de and forhold mellom en med AS or en NT (nevrotypical, alså en "normal" person). Wrongplanet er også et svært godt forum om du er stå i engelsk. Personlig har jeg en god del erfaring med personer med AS, og andre former for høytfungerende autisme. Det som er viktig å huske på er at de er individer. En er svært rett på sak. En annen unngår det som unngås kan. En er hypertaktil. En annen har nedsatt følsomhet. En leser sosiale koder godt, og kan "spille på de" som han vil. En annen må jeg stave alt for (det går overraskende lett når du venner deg av den typiske jentehintingen). En er OCD når det gjelder orden. En annen har det konstant rotete og til tider direkte skittent. Osv osv. Det er folk. Satt sammen litt orginalt, men fortsatt folk med særtrekk og styrker og svakheter. 1
Mr.Omg Skrevet 9. oktober 2011 #5 Skrevet 9. oktober 2011 Asperger, Asbergers er en grønnsak... Asparges mener du vel 8
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 Blant høytfungerende autister (med Aspergers syndrom) er absolutt gehør relativt utbredt. Absolute pitch does not depend upon a refined ability to perceive and discriminate gradations of sound frequencies,[37] but upon detecting and categorizing a subjective perceptual quality typically referred to as "chroma". - Musicians with absolute perception may experience difficulties which do not exist for other musicians. Because absolute listeners are capable of recognizing that a musical composition has been transposed from its original key, or that a pitch is being produced at a nonstandard frequency (either sharp or flat), a musician with absolute pitch may become distressed upon perceiving tones they believe to be "wrong". - Further, speakers of European languages have been found to make use of an absolute, though subconscious, pitch memory when speaking. http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_pitch Wittgenstein hadde visstnok Aspergers syndrom -> http://www.bmj.com/content/328/7448/1139.2.full
Personlig12 Skrevet 9. oktober 2011 #7 Skrevet 9. oktober 2011 Asparges mener du vel Javisst, se der. Var ikke bedre her heller. Asparges, asperges er uansett ikke Asperger. Aspi eller Autisme om en ikke helt klarer å skille hehe
Renapur Skrevet 9. oktober 2011 #8 Skrevet 9. oktober 2011 kan anbefale en nettside som heter bokstavbarna... der har du alle typer folk. mødre, fedre personer med diagnosen og de som er sammen med de...
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2011 #9 Skrevet 9. oktober 2011 Blant høytfungerende autister (med Aspergers syndrom) er absolutt gehør relativt utbredt. http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_pitch Wittgenstein hadde visstnok Aspergers syndrom -> http://www.bmj.com/content/328/7448/1139.2.full Trolig korrekt med tanke på hvor ofte det er vanlig med endrede sanser (Sterkere, svakere, eller rett ofg slett bare anderledes) hos personer i autisme spektrumet. Men, dette er skjelden et problem i et forhold. Det kan til en viss grad vise seg i at enkelte har problemer med ulike stemmer, lyder, ol, men det er uvanlig at det er såpass uttalt at det er et problem. Det mest vanlige der jeg kan tenke på er at det kan være lettere som noen med AS eller HF å "falle inn" i musikk i ulike settinger. Men det er skjelden verre enn at partner/venn/familiemedlem lærer seg hvordan man mest humant "vekker" personen, og husker det. Kan være noe så enkelt som å ikke slå av musikken brått, men bruke 10 sekunder på å skru lyden ned til 0.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2011 #10 Skrevet 10. oktober 2011 Umiddelbart vil du tro det ikke er et problem med AS. Etter en stund endrer det bildet seg ofte. Begrenset sosial omgang. Har han noen venner ? Eller er du hans eneste venn ? Manglende empat. Sier han forstår hva du opplever og føler, men gjør han det tror du ? OCD. Særinteresser. Disse vil kreve kapital. Du kan fort oppleve å bli sittende med alt av regninger, - fordi han "bare måtte" ha noe som faller innenfor interessefeltet. Tror du at han forteller deg at de pengene er borte ? Å nei du. Vær forsiktig sier jeg. Det er ikke vondt ment fra hans side, han er bare skrudd sammen slik. Bruk god tid før du flytter sammen med ham... 1
Perelandra Skrevet 10. oktober 2011 #11 Skrevet 10. oktober 2011 Er nysgjerrig på hvilke problemer man kan støte på i forhold til en som har Asbergers i en kjæresterelasjon? Noen som har erfaringer? Jeg har definitivt erfaring med Asperger og parforhold siden både jeg og kjæresten har diagnosen. Det er nok lettere for oss siden begge to har det. Jeg kan likevel prøve å gi noen råd siden jeg vet både fra innsida og fra utsida hvordan det er å være i et forhold til en som har Asperger. Husk likevel at personer med diagnosen er minst like ulike som alle andre! - Som nevnt har vi et annerledes sanseapparat. Det kan ofte føre til at opplevelsen av berøring skiller seg fra gjennomsnittsbefolkningen. Mange er overfølsomme i huden og vil oppleve en del former for berøring som smertefulle. Det kan også føre til at den som har Asperger ikke forstår betydningen av kjærtegn og berøring for partneren. Dette er derfor viktig å snakke om! - Personer med Asperger tenker konkret og vil ha vansker med å skjønne hint og vage antydninger. Snakk derfor tydelig og direkte til oss. Dessverre kan det lett oppstå vonde situasjoner på grunn av misforståelser, og i mange tilfeller over saker som egentlig er bagateller. - Særinteresser er vanlig, men de er ofte mer tydelig og mer spesielle hos menn enn hos kvinner. Selv lever jeg med en som samler på togtabeller. Aksepter interessene, prøv gjerne om du kan å lære mer om dem selv. Det er også selvsagt fullt lov å si i fra at nå blir det for mye, prøv likevel å gjøre det på en vennlig og grei måte. Særinteresser er et veldig personlig område. For noen er det sterk kraft som gir intens glede. Når det gjelder hobbyer og interesser er det jammen meg mange ikke-aspergere som bruker mye tid og penger også... Ellers finnes det mye litteratur om temaet. Hvis du søker på Asperger og love eller relationship hos Amazon vil du få mange treff. Jeg kunne ha skrevet mer, men er litt opptatt nå, skal se om jeg kommer på mer siden. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #12 Skrevet 10. oktober 2011 hun ene i tangerudbakken har det.. Hun er jo kjempe søt, men er kanskje vanskelig å være i et forhold med en person som har det.. Det virker jo som de er ganske barn i hode..(ikke negatovt ment)
Perelandra Skrevet 10. oktober 2011 #13 Skrevet 10. oktober 2011 hun ene i tangerudbakken har det.. Hun er jo kjempe søt, men er kanskje vanskelig å være i et forhold med en person som har det.. Det virker jo som de er ganske barn i hode..(ikke negatovt ment) Hvor gammel er hun? Personer med Asperger modnes vanligvis seinere enn normalt. Ellers er som nevnt folk med Asperger veldig ulike. Noen er etablert med familie og fungerer i arbeidslivet. Andre igjen sliter såpass at de har behov for omsorgsbolig. Noen kan trenge en del ekstrahjelp for å klare å bli selvstendige. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #14 Skrevet 10. oktober 2011 Umiddelbart vil du tro det ikke er et problem med AS. Etter en stund endrer det bildet seg ofte. Begrenset sosial omgang. Har han noen venner ? Eller er du hans eneste venn ? Manglende empat. Sier han forstår hva du opplever og føler, men gjør han det tror du ? OCD. Særinteresser. Disse vil kreve kapital. Du kan fort oppleve å bli sittende med alt av regninger, - fordi han "bare måtte" ha noe som faller innenfor interessefeltet. Tror du at han forteller deg at de pengene er borte ? Å nei du. Vær forsiktig sier jeg. Det er ikke vondt ment fra hans side, han er bare skrudd sammen slik. Bruk god tid før du flytter sammen med ham... Alt hva jeg har skjønt om min mann det siste året. 8 år brukte jeg på å forstå hva det var med ham, jeg trodde det var meg. Hadde jeg visst dengang så hadde jeg nok allikevel gått inn i forholdet men jeg hadde vært ute igjen etter kjapp tid. Han selv er ikke interessert i å finne ut eller få en diagnose. Man sliter jo selv med ting og med en udiagnostisert aspie så blir livet ett kaos av vanvittig tåkete kommunikasjon, pengene som bare forsvinner og når mantraet er "bare du har det bra så har jeg det bra" har gått i 8 år. Jeg får det aldri bra med ham, så jeg må gå. Jeg føler han kunne ha hengt seg på hvem som helst, men så ble det meg og jeg er oppdratt til å normalisere abnormal adferd. Han tok de årene jeg trodde jeg skulle bygge familie med ham. Nå har jeg lest om andre som har fått barn med aspier i de siste dager og jeg må vel bare være takknemlig for at man ikke ble "alene-mor". Det har jeg jo vært for ham i de siste årene. Fy faen så bitter jeg er, kjenner det brenner i hjertet av sinne. Auuu.....
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #15 Skrevet 11. oktober 2011 Fy faen så bitter jeg er, kjenner det brenner i hjertet av sinne. Auuu..... Hvorfor kaste bort tid på å være bitter? Livet blir ikke alltid slik vi ser for oss eller ønsker, men det viktigste er å dra mest mulig lærdom av erfaringer man gjør seg. Du har helt sikkert blitt bedre kjent med deg selv via ditt forhold til ham, hvis ikke bør du gå i dybden av det og se hva du kan lære. Og så nyte livet som best du kan. Med mindre du er 35-40år, kan du enda bli mor dersom det er det du ønsker. Eller adoptere... :-) Takker ellers for svar, jeg mistenker daten min for å ha asberger nemlig. TS 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #16 Skrevet 11. oktober 2011 Var sammen med en Aperger, ALDRI MER!! Det er som en annen gjest her sa, vel oppsumert tenker de stort sett bare på seg selv. Uttrykker forståelse, empati, når jeg snakket med ham så sa han at han forstod, at vi var enige. I stede så stod han der og løy meg rett opp i ansiktet. Vi hadde felles økonomi, som plutselig satte meg i gjeld, han kunne plutselig bare "måtte ha" en ting, og da røk pengene dit. Han forstod heller ikke hvorfor man ikke bare kunne kose seg med god mat og ny film i stede for å betale strømregninga. Han kunne aldri være der for meg, han oppsøkte kun min intimitet når han ville ha sex, trøst, omtanke, at jeg skulle ta vare på ham osv. Ellers så var det på en måte han og hans verden som gjaldt. Vi greide jo ikke å kommunisere, for han sa èn ting og gjorde en annen. Hele samboerskapet bestod til slutt av at jeg MÅTTE sjekke opp at han gjorde som han lovet. Jeg måtte feks være ansvarlig for å ta inn posten vår, for han kunne plutselig skjule ting for meg. Han kunne feks gjemme vekk det at han skyldte 50 000kr for å beskytte meg, han mener at han ikke såret meg eller ødela for meg ved å holde det skjult, han skulle bare beskytte meg. Han forstd ikke at han hadde løyet og gått bak ryggen min, i hans verden gjorde han bare det han mente var best. Det gjorde han hele tiden, jeg og han kunne ta en felles viktig avgjørelse, være enige, så gikk han og gjorde det han mente var best bak ryggen min etterpå. Feks vi hadde vært i banken og fått lånesøknad fordi vi ville kjøpe ny bil. Men så ombestemte vi oss og vi avtalte at å ta opp et nytt lån for å kjøpe bil nr 2, ikke skulle være aktuelt på daværende tidspunkt. En måneds tid senere kom han kjørende med ny bil, han hadde forfalsket min underskrift fordi HAN mente det var best at vi hadde to biler slik at vi kunne komme oss dit vi ville uten å tenke på den andre. Det var praktisk mente han, og han forstod ikke at jeg ble både sint og såret. Bilen ble levert tilbake, lånet omgjort, men ikke før jeg hadde tvunget det gjennom. Da ble han lei seg, og jeg var den store stygge ulven. Kort oppsumert, det var som å være sammen med et barn med ALTFOR stor råderett over ting. Dessverre hadde mannen også 2 barn fra tidligere forhold, han greide ikke å følge opp de barna, når barna var hos oss, var jeg fungerende voksen. Eksn sa ingenting på det, hun forstod hvordan han var, og hun var glad jeg var der for å være der for barna. I ettertid tenker jeg mest på barna, hvordan det gikk med dem etter at jeg forsvant. Jeg greide ikke mer, altfor ofte måtte jeg være den voksne, ta avgjørelsene, og nærmest tvinge ham til å høre etter. Han var en voksen mann på 36. 2
Gjest fjosa Skrevet 11. oktober 2011 #17 Skrevet 11. oktober 2011 hun ene i tangerudbakken har det.. Hun er jo kjempe søt, men er kanskje vanskelig å være i et forhold med en person som har det.. Det virker jo som de er ganske barn i hode..(ikke negatovt ment) Neppe kun asperger hun har. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #18 Skrevet 11. oktober 2011 Hun i Tangerudbakken er autist. En stor forskjell vel. Tror det er en bruker her som har det. Kanskje har vil fortelle om det.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #19 Skrevet 11. oktober 2011 Med mindre du er 35-40år, kan du enda bli mor dersom det er det du ønsker. Eller adoptere... :-) Takker ellers for svar, jeg mistenker daten min for å ha asberger nemlig. TS Jeg er 35-40. Det livet forsvant. Du har ett "forsprang" ved at du mistenker dette allerede ved dating. Jeg hadde ingen anelse, jeg skjønte ikke hva det var før ett søsken avslører sin Asperber. Åh hvilket lys det var. Jeg har forstått dette i det siste året, jeg klarer ikke å ikke være bitter, enda. Allikevel er jeg veldig glad i mannen. Han har aldri såret meg med vilje, det vet jeg jo, han er snill som dagen er lang. Som jeg også skrev, hadde jeg visst så hadde jeg allikevel gitt forholdet en sjanse. Hun som har skrevet i tråden og som selv har sier jo, aspier er bare folk og de er forskjellige. Jeg håper daten din og du finner ut av det. Hans måte å være aspie på behøver ikke by på annet enn utfordringer, noe som kommer med ethvert menneske. Jeg har sitti med dette her de siste dagene og lest og tenkt, det bare klikket så godt med min det en annen anonym skrev til deg og det pøste litt gift ut av meg om min. Det var ikke helt meningen å skremme deg med mine erfaringer, de behøver på ingen måte å bli dine. Ønsker dere lykke til og håper det går bra for dere
Sinner Skrevet 11. oktober 2011 #20 Skrevet 11. oktober 2011 Hun i Tangerudbakken er autist. En stor forskjell vel. Tror det er en bruker her som har det. Kanskje har vil fortelle om det. Nå hører vel aspergers til under autisme forstyrrelsene. Blir ofte sett på som en velfungerende form for autisme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå