Gjest kath93 Skrevet 29. november 2011 #41 Skrevet 29. november 2011 Hverken bind eller tampong er uhygienisk synes jeg. Det som er uhygienisk er hvis man går en hel dag uten å bytte det.
Kami88 Skrevet 29. november 2011 #42 Skrevet 29. november 2011 Mooncup/menskopp er et annet alternativ... Har nettopp begynt med det, og det føles ganske greit. Det viktigste er at vi selv finner hva som passer oss best, siden perioden med mensen er sykt ubehagelig!
Minya Skrevet 29. november 2011 #43 Skrevet 29. november 2011 Jeg synes for min egen del at bind er disgusting og jeg klarer ikke tanken på å gå med det lenger. Bruker Ellen Mini både dag og natt. 2
Gjest Gaby Skrevet 29. november 2011 #44 Skrevet 29. november 2011 Tøybind er tingen! Jeg syns tamponger er ubehagelig, og vanlige bind er jeg allergisk mot. Tøybind blir ikke klamme, og som med tøybleier vs. engangsbleier, lukter de mye mindre. 3
Siiw Skrevet 29. november 2011 #45 Skrevet 29. november 2011 Det blir vel litt til hva man gjør det til ? (noe sånt) Klart du er uhygenisk om du ikke vasker deg og bytter bind i løpet av dagen:P men om du bytter og vasker deg normalt så er det vel ikke noe problem??. Jeg er mest glad i tamponger! og sverger til det. men på slutten når jeg blødningene er mindre såå bruker jeg truseinnlegg....... I forhold til trening og sånt er tampong knall! i steden for og få et bind oppi rompa:P hehe! Man gjør det som funker for en selv!!
Gjest "gjest" Skrevet 29. november 2011 #46 Skrevet 29. november 2011 Vel, jeg bruker tamponger bare når jeg må, pga jeg ikke liker tanken på at mensblod ligger og marinerer opp i skjeden min. 2
Pringle Skrevet 16. mars 2013 #47 Skrevet 16. mars 2013 ... jeg vil fortsatt bruke bind, og sånn er det med den saken. Jeg kan overhodet ikke fordra tamponger, og da er bind det eneste reelle alternativet for meg. ... Jeg blør gjerne mye også, og føler meg derfor ikke trygg på å bruke noe annet enn bind (jeg bruker gjerne to bind om gangen). For min del takler jeg ikke å bruke bind. Blør ganske mye og føler meg mye mer sikker med tamponger. Har til dags dato ikke hatt noen uhell, i motsetning til med bind. Dessuten føler jeg meg litt ekkel med bind. Dette fascinerer meg. Hvorfor er vi så forskjellige?? (retorisk spørsmål, men jeg lurer veldig.) Hvis det var sånn at tamponger objektivt suger best, så ville kanskje Yvonne valgt dette til tross for ubehaget - og motsatt, hvis bind var mest effektivt, hadde AB følt seg mer sikker selv om hun følte seg ekkel... Har det bare med vanen å gjøre? Tilfeldigheter, hva men ble eksponert for da man fikk mensen første gang?
Anglofil Skrevet 16. mars 2013 #48 Skrevet 16. mars 2013 Dette fascinerer meg. Hvorfor er vi så forskjellige?? (retorisk spørsmål, men jeg lurer veldig.) Hvis det var sånn at tamponger objektivt suger best, så ville kanskje Yvonne valgt dette til tross for ubehaget - og motsatt, hvis bind var mest effektivt, hadde AB følt seg mer sikker selv om hun følte seg ekkel... Har det bare med vanen å gjøre? Tilfeldigheter, hva men ble eksponert for da man fikk mensen første gang? Uavhengig av sugeevne kommer jeg nok alltid til å bruke bind. Og det har ingenting med miljø å gjøre, i så fall burde jeg ha brukt tampong. Mvh Yvonne
Wolfmoon Skrevet 16. mars 2013 #49 Skrevet 16. mars 2013 Dette fascinerer meg. Hvorfor er vi så forskjellige?? (retorisk spørsmål, men jeg lurer veldig.) Hvis det var sånn at tamponger objektivt suger best, så ville kanskje Yvonne valgt dette til tross for ubehaget - og motsatt, hvis bind var mest effektivt, hadde AB følt seg mer sikker selv om hun følte seg ekkel... Har det bare med vanen å gjøre? Tilfeldigheter, hva men ble eksponert for da man fikk mensen første gang? For meg har aldri tamponger vært et trygt alternativ i perioder der jeg blør mye, fordi de lekker lenge før de er fulle. Da jeg oppdaget menskopp ble det en ny verden for meg, fordi jeg heller aldri har vært spesielt glad i bind. Så for meg handler det altså om at kroppen og tampongen ikke samarbeider, dermed funker ikke det.
Pringle Skrevet 16. mars 2013 #50 Skrevet 16. mars 2013 For meg har aldri tamponger vært et trygt alternativ i perioder der jeg blør mye, fordi de lekker lenge før de er fulle. Da jeg oppdaget menskopp ble det en ny verden for meg, fordi jeg heller aldri har vært spesielt glad i bind. Så for meg handler det altså om at kroppen og tampongen ikke samarbeider, dermed funker ikke det. Har nøyaktig samme erfaringen som deg. Fatter ikke den generelle anbefalingen om å bruke bind om natten, det er jo ekstra problematisk fordi det renner mer ukontrollert når jeg ligger enn når jeg sitter eller står. Og så skal ikke tampong brukes mer enn 8 timer av gangen... pga faren for TSS... Men slik jeg ser det - så er det i hovedsak to grupper kvinner som får TSS av tampong: de som er spesielt disponert for det og blir syke etter én time med tampongbruk, og de som bruker samme tampong i to døgn eller mer. Å ha i en tampong i 12 timer burde være helt greit hvis den ikke lekker. Fint å spille på vår frykt for å oppfattes som urenslige, da vil vi bytte oftere og oftere... Det blir mye søppel av sånt. Og penger.
Pringle Skrevet 16. mars 2013 #51 Skrevet 16. mars 2013 Uavhengig av sugeevne kommer jeg nok alltid til å bruke bind. Og det har ingenting med miljø å gjøre, i så fall burde jeg ha brukt tampong. Det gjelder å finne det som passer for en selv. (Men da må man også vite om hva som finnes.) Miljø? Miljøet i skjeden, eller miljøet på kloden? Tampong er vel ikke noen forbedring i noen av tilfellene? Men hvis du tenker på miljøet og vil bruke bind, synes jeg nesten at jeg må nevne tøybind og økologiske engangsbind, feks Natracare, Vuokkoset, Renée Voltaire.
Anglofil Skrevet 16. mars 2013 #52 Skrevet 16. mars 2013 Det gjelder å finne det som passer for en selv. (Men da må man også vite om hva som finnes.) Miljø? Miljøet i skjeden, eller miljøet på kloden? Tampong er vel ikke noen forbedring i noen av tilfellene? Men hvis du tenker på miljøet og vil bruke bind, synes jeg nesten at jeg må nevne tøybind og økologiske engangsbind, feks Natracare, Vuokkoset, Renée Voltaire. Oppvekstmiljø. Alle jeg kjenner bruker tampong. Uansett sugeevne er tampong uaktuelt. Mvh Yvonne
Pringle Skrevet 16. mars 2013 #53 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Ups, jeg er helt kake, teflonhukommelse - beklager, jeg burde ha husket på at miljø har enda en betydning! Endret 16. mars 2013 av Pringle
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå