AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #1 Del Skrevet 10. oktober 2011 Så ja, jeg har ikke vært hos tannlegen på 3 år. Da var jeg 25 og jeg har hørt at det er greit å redegjøre tidlig i 20-årene om man ikke har plass til dem og om de bør fjernes. Når jeg var hos tannlegen sa hun ingenting om visdomstennene mine, til tross for at man kunne skimte litt av en av dem nederst venstre side. Nå har jeg de siste 2 mnd merket at den har villet mer ut enn før, og hadde en dag der jeg omtrent ikke kunne lukke igjen munnen, men nå går det fint igjen. Kjenner det av og til, og om jeg ser inn selv så ser det ut som den vokser fint, den kommer på linje med de andre tennene og ser ikke skjev ut. Det er litt ømt baki der siden den da driver og presser... Det gjør ikke vondt å pusse på tannen direkte.. Har tannlegeskrekk men ikke såpass at jeg aldri hadde gått dit. Jeg har hørt om de som sier de bare ventet og til slutt roet det seg, eller den kom ut og de hadde ikke vondt igjen. Hvordan vet man om det er greit? Blir det uutholdelig vondt hvis det ikke er plass? Og dere som ikke gikk til tannlegen selv om den grodde ut og det var vondt, merker dere noe til det nå? Har den funnet sin plass og det ikke er noen problemer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #2 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg går til tannlegen hvert år så tannlegen følger hele tiden med på visdomsjekslene. 3 år er over tiden og du bør gå til tannlegen nå, du vil ikke ende opp med en fæl infeksjon eller rotfylling vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyStarlight Skrevet 10. oktober 2011 #3 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg lurte litt på om jeg burde fjernet dem siden de ikke grodde helt ut, i tillegg til at enkelte tenner begynte å bli skjeve. Tannlegen min sa at så lenge jeg ikke hadde noe problemer, burde de bare være. Dro deretter til gamle reguleringstannlegen min som tok røntgen av alle og ba meg få de fjernet, spesielt nede, til og med den som lå under tannkjøttet. Dro til en annen fast tannlege jeg har, spurte om de under en tannsjekk, og da skjedde det endelig fortgang i sakene. Fikk operert ut 2, og skal se om jeg tar de 2 siste neste år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jente16 Skrevet 10. oktober 2011 #4 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg skal snart operere bort mine visdomstenner. Jeg går til en overdrevet nøyaktig reguleringstannlege, og jeg bruker plater oppe og nede på grunn av at visdomstennene mine nede vokser feil. Jeg skal operere ut tennene nå leeenge før de kommer ut, for da er det lettere eller noe sånt... De fleste sier at det er best å bare fjerne visdomstennene siden de kommer sannsynligvis til å skape problemer en gang. Jeg fikk velge om jeg ville ha lokalbedøvelse eller narkose, jeg valgte narkose.. Jeg har ikke så veldig lyst til å være våken når de sitter og skjærer i munnen min... :S Når man tar lokalbedøvelse opererer man 2 tenner om gangen og har det jævlig i ei uke og må gjøre dette på ny.. Mens når man tar narkose tar man alle 4 på en gang og har det jævlig i ei uke.. vet ikke om dette er så veldig mye til hjelp da, men jaja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #5 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hva?? er det virkelig så ille å fjerne en tann? En venninne av meg fjernet og gikk på smertestillende et par dager ettepå, men hun var på forelesning osv og sa at ja, det var jo vondt, men ikke et helvete. Jeg må nok be om full narkose tenker jeg da.. har et syndrom der dog narkose ikke alltid fungerer 100 % og man kan fremdeles merke det, så jeg er ekstra nervøs for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå