Gjest Marianne Skrevet 10. oktober 2011 #1 Del Skrevet 10. oktober 2011 Huff. kjenner den kommer snikende igjen. Trenger litt råd på å lindre. Vet ikke helt om dette engentlig er migrene slik legen engang mente. Er ikke migrene pulserende ? Det jeg får er intens. Dagen før eller samme dag som anfallet starter. Får flimring, tåkesyn og/eller merkelig synsforstyrrelser i forkant. Smertene øker gradvis til et pungt som er intenst og blir vedvarende. Dette det er det konstant smerte, ikke pulserende. Av og til får jeg akkurat som lynende smerter på faste pungter i hodet. (tinning h-side, litt bak over øret v-side og nesten midt på hodet v-side) Etter en slitsom dag med slik hodepine (hvor jeg antakelig blir ganske stram i muskelaturen med så mye hodesmerter) begynner det værke og brenne i bakhodet, nedover nakken og øvre del av ryggen. Varighet mest vanlig 3 dager. Er jeg heldig varer det bare 2 dager. De verste rundene varer 4 dager, da går det gjerne 1-2-3 dager etterpå hvor jeg er utrolig sliten, uggen og føles tom ut i hodet etterpå. Kan komme utenom mensperioden også, men det er uhyre skjeldent. Prøver slappe av, puste godt med magen og forsøke ikke stramme muskelaturen mens anfallene pågår, ellers blir det fort værre. MÅ ha det mørkt/dust i rommet (trekker for alle gardiner) Lite lyder, men helst litt bakgrunnsmusikk for å overdøve øresusen som gjerne blir ille under slike anfall. Kaldt og frisk luft i rommet er en fårdel. Har et tørkle som jeg fukter med kaldt vann og knyter rundt hodet slik at den kalde delen kommer over pannen. Må også ha et annet tørkle som fuktes kaldt jeg bruker til å tørke meg i ansiktet og nakken for å kjøle ned, det pleier lindre litt. Er det ellers noe jeg kan gjøre ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^KinderMaxi^ Skrevet 10. oktober 2011 #2 Del Skrevet 10. oktober 2011 Har du vært hos legen din i det siste? Kanskje noen tester og slik kunne gitt deg et svar!? Og du kunne fått noen smertestillende mot det. Når jeg får migrene anfall har jeg konstant vondt slik du beskriver det. Kaster opp, ingen matlyst, bør ligge i et helt svart og kaldt rom. Men det har aldri vart i flere dager. Men er sliten dagen etter. Syns virkelig synd på deg. Vet hvordan det er og å ha det i flere dager må være et rent helvete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Renapur Skrevet 10. oktober 2011 #3 Del Skrevet 10. oktober 2011 det høres ut som om det kan være migrene du har.... det eneste som lindrer bortesett fra medisin er mørkt rom, kaldt. gjerne kald klut på panna. Ha det stille rundt seg. Ta kontakt med legen å få en utredning hos nevrolog... raskt. dette kan lindres. og forebygges Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 10. oktober 2011 #4 Del Skrevet 10. oktober 2011 En ting du kan vurdere er å starte på prevensjon og hoppe over mensen, f.eks ppiller. Dette funket for meg, da mine hodepine'topper' var da jeg hadde mensen. En gang i blant må man jo ha mensen, men man slipper iallefall å ha den smerten hver mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Isil Skrevet 10. oktober 2011 #5 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hvis du har lyst/mulighet å starte med prevensjon så er det cerazette (minipille/p-pille) som er den typen som blir anbefalt for de som sliter med migrene. Med cerazette så pleier de fleste å miste mensen helt til slutt, dermed kan du unngå å få mensen med disse anfallene. Etter hvert som kroppen har tilpasset seg cerazette så er det også mulig å hoppe over til p-stav som har de samme stoffene, slik at kroppen allerede har vent seg til det...men p-stav kan du ha opptil tre år, og du slipper å bekymre deg med å huske å ta p-pillen... Bare et forslag om det er noe du kan ha opp til vurdering! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marianne Skrevet 10. oktober 2011 #6 Del Skrevet 10. oktober 2011 Takk for gode forslag. P-piller brukte jeg i tennårene, men uansett hvilke merke jeg forsøkte fikk jeg mye bivirkninger. Viste seg noe senere at jeg reagerer på ganske mange type medisiner. Er derfor jeg ikke har noe annet en paracet å bruke til hodepinen. Paracet virker jo ikke på dette. Nå er jeg kommet i 40årene og har muligens startet på overgangsalderen. Dvs. ustabil mens-syklus og varmetokter. Har ikke gitt utslag på prøvene ennå, men det har jeg hørt er ganske vanlig. Forhåpentligvis er jeg tidlig ferdig med å få mens håper jeg. Har to barn som er i tennårene nå. Bestemte oss da nr to ble født at vi ikke skulle få flere. Både siden det tok mange år før jeg ble gravid og fødtslene var rimelig tøffe. Så det gjør meg ingenting om overgangsalderen kommer tidlig og vi ikke kan få flere barn nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kanelsnurr Skrevet 10. oktober 2011 #7 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det høres veldig ut som migrene ja. Synes du skal komme deg til legen med problemet, h*n vet jo hva av medisiner du tåler/ikke tåler, og dermed hva du kan prøve (du må jo uansett dit å få resepten). Den vanligste medisinene mot migrene (som jeg synes burde nevnes før hormontukling med p-piller, som forøvrig gjør fler migrene-pasienter verre enn bedre så vidt jeg har fått høre) er triptaner. Det er medisiner du tar med en gang du kjenner anfallet kommer, altså når aura-fasen (flimring/tåkesyn) begynner. Det finnes ganske mange forskjellige triptaner, så det kan være at du må prøve deg litt frem før du finner den varianten som fungerer best på deg. (Jeg hadde i alle fall et mye dårligere liv, før jeg kom til immigran injeksjon på lista over ting som kunne testes.) Uansett så skal man gå til legen om man plutselig får hodepine man ikke har hatt tidligere, selv om det mest sannsynelig er migrene, kan det og være symptom på andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 10. oktober 2011 #8 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hei TS Kjenner meg veldig godt igjen. Man skal jo ikke si for sikkert hva det kan være, men jeg har iallefall migrene og kjenner igjen mange av tingene du skriver.Mine varer ogsa ofte 3 dager, og det er helt uutholdelig. Du må gå til legen, helst igår. Det finnes mange forskjellige ting du kan ta, men da begynner dere å teste med noe og se hva som fungerer. Selv fikk jeg også normalt sett migrene i forbindelse med menstruasjonsuken, og selv om jeg tok piller sammenhengende så hjalp det ikke. Etterhvert kom det bare likevel. Nå har jeg sluttet på pillen, og har gått på betablokkere for å prøve å unngå å få de i det hele tatt. Det hjelper for mange men ikke for meg. Uansett, medisiner må du ha, og det kan jo hende det er noe annet. Kom det til legen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå