Pusekatt Skrevet 8. desember 2003 Forfatter #21 Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis du kjenner til aldersgrensene for kino og hvordan de fungerer, burde det hele være nokså åpenbart. En 8-åring slipper ikke inn på RH alene (fordi den har 11-års-grense). En 13-åring slipper ikke inn på en 15-års-grense-film alene (fordi den har 15-års-grense). En 11-åring slipper inn på RH alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 8. desember 2003 #22 Del Skrevet 8. desember 2003 Klart at en 11års aldersgrense gir antydninger til barna, og kan gjøre det vanskelig for voksne og si nei. Men også naboens nye sykkel eller mobil eller nye klær eller nye soverom gir antydninger til barna om hva de skulle eller ikke skulle få eller få lov til. Der er ingen lov som nekter voksne og sette egne grenser for barna sine. I hvertfall ikke i dette tilfellet her. En del av det å være foreldre er å også gjøre upopulære ting når det er nødvendig. Men for all del, barn er forsjellige, kanskje noen 11 åringer kan se ringenes herre, bare ingen jeg kjenner. Eller, forresten kjenner jeg noen, jeg kjenner barn som har sett skrekkfilmer, voldsfilmer og andre voksenfilmer hele livet fordi de ser det foreldrene ser. Om jeg syns det er greit, nei, men de kunne nok sett Ringenes herre uten større problemer. En annen sak er om de egentlig forstår noe særlig av den, det tror jeg nemlig ikke. De får ofte ikke med seg handlingen, men bare aktionen i filmen likevel. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 8. desember 2003 #23 Del Skrevet 8. desember 2003 Må vi forholde oss til barnas KRAV om å se RH??? Vel, slik vurderer ikke jeg hvilke filmer mine barn skal se. Hvis jeg SYNES en film burde ha 15 års grense, gjør jeg mine vurderinger utifra det. Fint! Håper du informerer kinokontrollørene om at din 11 åring ikke skal se filmen da... For kontrollørene forholder seg faktisk til angitt aldersgrense, ikke til foreldrenes regler... Hissig idag? Jeg tenkte faktisk akkurat det samme som Pusekatt etter å ha lest innleggene dine. Kanskje det ikke er vi som leser overfladisk, men heller du som utrykker deg uklart?! Hissig? Mulig det, men jeg har lest innlegget mitt en gang til - og kan fremdeles ikke se at jeg noe sted skriver at jeg syns det OK at en 11 åring ser RH alene, jeg skriver at man må forholde seg til aldersgrensen som er satt. Hvis du kjenner til aldersgrensene for kino og hvordan de fungerer, burde det hele være nokså åpenbart. En 8-åring slipper ikke inn på RH alene (fordi den har 11-års-grense). En 13-åring slipper ikke inn på en 15-års-grense-film alene (fordi den har 15-års-grense). En 11-åring slipper inn på RH alene. Med fare forå gjenta meg selv: JA, en 11 åring slipper inn på RH alene - OG DERFOR MÅ VI FORHOLDE OSS TIL DEN ALDERSGRENSEN. Og ja, jeg kjenner aldersgrensene - og hvordan de fungerer, vil du jeg skal forklare det til deg også? Og nå skal jeg sette meg godt til rette og vite at jeg gjør det rette når 13 åringen og jeg går på kino 17. desember. Og det var heksas siste ord i denne diskusjonen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. desember 2003 #24 Del Skrevet 8. desember 2003 Fint! Håper du informerer kinokontrollørene om at din 11 åring ikke skal se filmen da... For kontrollørene forholder seg faktisk til angitt aldersgrense, ikke til foreldrenes regler... Men så små barn går da vel ikke alene på kino uten at foreldre vet hvor de er?? :o Hvor får de penger til det fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 8. desember 2003 #25 Del Skrevet 8. desember 2003 Ja, jeg må vel si at dersom du ikke har mer kontroll over barna dine på 11, enn at de uten din viten tropper opp på kino, med penger til billett - da tenker jeg at barnet nok helt sikkert er utrustet nok til å se ringenes herre. da er barnet ganske mye mer selvstendig enn det som er vanlig for en 11 åring. Så jeg ser egentlig ikke dette som noe problem i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Såpebobla Skrevet 8. desember 2003 #26 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg syns ikke Ringenes Herre er en film for barn og absolutt ikke for de under 12-13.... I alle fall syns jeg foreldrene bør se den selv først, før de lar barn se den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 8. desember 2003 #27 Del Skrevet 8. desember 2003 Ja' date=' jeg må vel si at dersom du ikke har mer kontroll over barna dine på 11, enn at de uten din viten tropper opp på kino, med penger til billett - da tenker jeg at barnet nok helt sikkert er utrustet nok til å se ringenes herre. da er barnet ganske mye mer selvstendig enn det som er vanlig for en 11 åring. Så jeg ser egentlig ikke dette som noe problem i det hele tatt.[/quote'] Gjorde meg samme tanker rundt dette som deg og Donpedro!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 9. desember 2003 #28 Del Skrevet 9. desember 2003 Ja - jeg må helt ærlig si at jeg finner det bekymringsfult hvis 11 åringer kan være borte uten at noen vet hvor for å se ringenes herre på kino. Det vil nemlig si at de må ha en del penger, hvor mye koster kino? 90 kroner? I tillegg må de ha penger til å komme seg frem og tilbake til kinoen - med mindre kinoen ligger nær hjemmet. De må også kunne være borte i minst 4 timer uten at foreldrene har peiling på hvor de er - for filmen varer jo i 3, gjør den ikke? Og ikke bare det, men de fleste ringenes herre forestillinger er vel også litt seint på kvelden, det er ikke klokken 2 disse forestillingene begynner - men det er kvelds forestillinger som begynner i 7 tiden eller i 9 tiden eller så. Det vil jo si at disse 11 åringene som er borte fra hjemmet i minst fire timer uten at foreldrene vet hvor, og også har med seg over hundre kroner som foreldrene ikke vet om - disse elleve åringene er faktisk ute til minst klokken 11 på kvelden - helt alene, uten noen som vet hvor? Og på toppen av alt vil dette ofte være på byen!! Ærlig talt - sjelden jeg ser varseltrekant, men her gjør jeg det altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 9. desember 2003 #29 Del Skrevet 9. desember 2003 Jeg er i daglig kontakt med elleveåringer i jobben, og jeg er rett som det er sjokkert over hva de får lov til å se. Det virker som om noen ikke setter grenser i det hele tatt. De ser grøssere og bloddryppende voldsfilmer som jeg - sarte sjel - synes er for ekle/ skumle. Det er for enkelt å gi filmer og dataspill skylda for alt som er av elendighet ungdommer imellom, men jeg tror det gjør noe med ungene når det er dagligdags å se folk bli skutt/ drept/ torturert/ voldtatt. Når de har sett "alt" før de engang begynner på ungdomsskolen - hva blir neste kick da? Jeg ser at jeg blir snerpete her... Må få nevne at jeg synes RH er fantastiske filmer (og bøker!)! Selvfølgelig er det forskjell på barn - men det er vårt ansvar som voksne å sette grenser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå