Gå til innhold

Ta med barn på RIngenes Herre 3?


Pusekatt

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=204417

Litt usikker på om denne passer best her eller under Kultur, men:

"Atter en konge" har nå fått 11-års-grense, samtidig som det frarådes at barn under 11 ser filmen.

Tar dere med deres håpefulle under 11 på en slik film? Har de sett de to andre Ringenes Herre-filmene?

Har en gutt på 9 selv som får stjerner i øynene bare man nevner Ringenes Herre. Han har sett de to første filmene. Samtidig er det jo blitt sagt om den tredje filmen at den er vesentlig mer krigersk og blodig enn de to første.

Selv mener jeg vel at Ringenes Herre ikke er noen barnefilm, og skulle vel gjerne sett at den hadde |5-års-gense (evt et sted midt imellom - 13).

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt totalt UENIG i den aldersgrensen som er satt på Ringenes herre. Men så er jo den satt ut fra kommersielle interesser og ikke av fagfolk. Her blir altså ansvaret lagt hos foreldre. Jeg råder foreldre å se filmen før de tar med seg barna på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Kan lokale kinoer høyne aldersgrenser om de ønsker det? Var nemlig og sjekka grensen på nett, og der sto det 15 år. Tror oppsetningen av de to forrige filmene hadde 11 år.

Sønnen min (10) har sett de to første, men ikke på kino. Jeg var usikker på om jeg skulle la ham se den tredje på kino. Jeg tror imidlertid han får vente til den kommer på dvd. Jeg synes det gir et helt annet inntrykk å se voldsscener på kinolerretet fremfor en liten 20" tv... Han blir ikke skremt, men det er heller ikke det avgjørende. Ja ja, jeg får grunne på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har en sønn på 9 år, og han har ikke sett noen av dem.

Jeg syns ikke de passer for barn å se - hverken på tv eller kino. Dette er en film for voksne, ikke for barn. La barn være barn så lenge de kan!

Noen syns det er ok å la ungene se dem på tv, og hvis de mener at ungene takler å se filmen - de om det. Jeg har min mening om saken.

Men på kino blir inntrykket et helt annet, man kan ikke skru ned lyden, man kan ikke stoppe filmen og forklare. På kino "sluker" lerret deg.

Jeg syns at hvis man absolutt må vise denne filmen til ungene, så gjør det hjemme!

La det være lyst i rommet og se den da for guds skyld sammen med barnet, stopp og ta pauser, diskuter og forklar.

Og helt til slutt; er det virkelig nødvendig for dem å se filmen....???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som så hva Brita Møystad Engset sa om saken??

At hun anbefalte ikke at 11 åringer fikk se filmen. Heller ikke svaknervete voksne...

Så da kan du tenke deg selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg så to tårn kvelden etter at den kom ut i fjor, kl. 24.- 03 om natten på colloseum (stoor kino i oslo for dere som ikke har vært der). Da var det barn i salen :o

Helt utrolig spør du meg. En del av senene var som skapt for mareritt, og jeg skal love jeg drømte mye rart når jeg kom hjem halv fire om morgenen ...

Vi altså ikke anbefale foreldre å ta med seg barna hvis de ikke er forberedt på noen våkennetter i etterkant

Tingeling

(som er forberedt på å få pepper for dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Min sønn på 10 skal få se den på kino, men han på 9 får vente til den kommer på video. Begge to har sett de to andre på video før, men ikke på kino, men har nå lovet 10 åringen at han skal få lov.

Det er stor forskjell på barn også, og minstemann her i gården får ikke lov å se den på kino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig spør du meg. En del av senene var som skapt for mareritt, og jeg skal love jeg drømte mye rart når jeg kom hjem halv fire om morgenen ...

Folk reagerer ulikt på filminntrykk. Personlig synes jeg ikke det var noe som var spesielt skremmende med To Tårn. Og joda, ti-åringen har sett den. Mange ganger (DVD). Han fant den heller ikke skremmende (spennede, ja) og "dør" etter å få vite hvordan historien ender.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Nei og nei og nei!

Aldergrenser er til for å overholdes.....

Ja - og nei.

Det er engang slik at man, i følge med personer over 18 år, kan se filmer hvor man er inntil 3 år yngre enn aldersgrensen. Den eneste grensen i Norge som er absolutt når det gjelder film er 18 års grensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Det hjelper lite å "synes det skulle være 15 år". Det ER 11 år, og det er det vi må forholde oss til.

Jeg har, som nevnt, ingen problemer med å ta med 13 åringen min å se denne filmen. Vi går jo sammen, vi to og noen venner, og da blir det en opplevelse vi snakker om etterpå. Å la en 11 åring gå ALENE er jeg meget skeptisk til, men tror det kan gå bra hvis h*n er sammen med voksne h*n stoler på.

Om "Atter en Konge" var kommet med 15 års grense ville jeg allikevel tatt 13 åringen med å se den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om "Atter en Konge" var kommet med 15 års grense ville jeg allikevel tatt 13 åringen med å se den!

Det er forskjell på en 13-åring og en 8-åring, og det tror jeg du også er enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest India Gyllenhaal
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=204417

Litt usikker på om denne passer best her eller under Kultur, men:

"Atter en konge" har nå fått 11-års-grense, samtidig som det frarådes at barn under 11 ser filmen.

Tar dere med deres håpefulle under 11 på en slik film? Har de sett de to andre Ringenes Herre-filmene?

Har en gutt på 9 selv som får stjerner i øynene bare man nevner Ringenes Herre. Han har sett de to første filmene. Samtidig er det jo blitt sagt om den tredje filmen at den er vesentlig mer krigersk og blodig enn de to første.

Selv mener jeg vel at Ringenes Herre ikke er noen barnefilm, og skulle vel gjerne sett at den hadde |5-års-gense (evt et sted midt imellom - 13).

Hva synes dere?

Har han sett de 2 første filmene og taklet det bra så la nå gutten få se den siste og avsluttende filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hjelper lite å "synes det skulle være 15 år". Det ER 11 år, og det er det vi må forholde oss til.

Ingen MÅ forholde seg til noen ting som helst. Dersom en mor mener at hennes 12 åring er for ung til å se Ringenes Herre er der ingen som kan si noe på det. Loven sier IKKE at alle som er 11 har lov å se filmen, aldersgrensen er fordi det anbefales at de som ser filmen er minst 11 år. Jeg ville aldri tatt med meg noen 11 åring å sett den filmen. Kanskje en moden 13 åring.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Ingen MÅ forholde seg til noen ting som helst. Dersom en mor mener at hennes 12 åring er for ung til å se Ringenes Herre er der ingen som kan si noe på det. Loven sier IKKE at alle som er 11 har lov å se filmen, aldersgrensen er fordi det anbefales at de som ser filmen er minst 11 år. Jeg ville aldri tatt med meg noen 11 åring å sett den filmen. Kanskje en moden 13 åring.

Atmi

Jo, Atmi, vi MÅ forholde oss til at det er 11 års grense med de forventninger og krav det medfører fra barna!

Dermed hjelper det fremdeles lite å SYNES at det skulle vært 15 års grense! Skjønner?

Det er forskjell på en 13-åring og en 8-åring' date=' og det tror jeg du også er enig i.[/quote']

Jeg blir så imponert over folks evne til å lese HELE innlegg, jeg skriver at jeg er skeptisk til å la en 11 åring gå alene og se filmen, da burde det være enkel hoderegning å forstå at jeg ikke syns det er OK at en 8 åring ser den....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Atmi, vi MÅ forholde oss til at det er 11 års grense med de forventninger og krav det medfører fra barna!

Dermed hjelper det fremdeles lite å SYNES at det skulle vært 15 års grense! Skjønner?

Må vi forholde oss til barnas KRAV om å se RH??? Vel, slik vurderer ikke jeg hvilke filmer mine barn skal se. Hvis jeg SYNES en film burde ha 15 års grense, gjør jeg mine vurderinger utifra det.

Hissig idag?

Jeg tenkte faktisk akkurat det samme som Pusekatt etter å ha lest innleggene dine. Kanskje det ikke er vi som leser overfladisk, men heller du som utrykker deg uklart?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ringenes Herre er en av de flotteste historiene jeg vet om. Filmene overgår alt man skulle tro var mulig å lage. Jeg ser aldri voldsfilmer, men disse filmene er bare utrolig fantastiske. Jeg forstår godt at barn gjerne vil se dem, men er fullstendig enig i at det må være sammen med voksne.

Når kan de se dem alene? Selvfølgelig avhengig av alder og modenhet. Min eldste fikk se den første filmen alene (dvs sammen med kamerater) på kino på nattpremiere, da var han 15 år. I år skal også 13-åringen få se den på nattpremiere, sammen med oss voksne.

Det er viktig å gi ungene opplevelser i hverdagen! Alt behøver ikke å være så snusfornuftig hele tiden.

Jeg forutsetter dog at foreldre kjenner ungene sine godt nok til å vite hva de tåler. Det vil jo uansett være tull å skulle se Atter en Konge hvis man ikke har sett de to første filmene - og har du sett dem på DVD sammen med ungene, så vet du jo litt om hvordan de reagerer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...