Gå til innhold

å få betalt svart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er barnevakt noen timer i uken (dårlig studentøkonomi!), og får betalt svart. Burde jeg ha dårlig samvittighet for dette? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det synes jeg ikke. Er stor forskjell på å bare jobbe noen timer i uken svart, og det og jobbe fulltid svart. Og tror de fleste som har barnevakt eller vaskehjelp bare en dag i uken betaler svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg!

Alle inntekter skal innrapporteres, og man skal skatte av disse. Man bidrar til fellesskapet, og svart arbeid underbygger dette.

Shame on you!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Jeg er barnevakt noen timer i uken (dårlig studentøkonomi!), og får betalt svart. Burde jeg ha dårlig samvittighet for dette? :sjenert:

Ikke i det hele tatt. Som sagt betaler vi nok... Til og med de som styrer landet bryter loven. Er noe hele tiden liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet er jeg imot all svart arbeid. Husk at du kan tjene opp til 1000,- kr i året fra hver arbeidsgiver, uten at det regnes som svart arbeid.

Men i tilfeller som dette tror jeg faktisk ikke jeg hadde brydd meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg imot all svart arbeid. Husk at du kan tjene opp til 1000,- kr i året fra hver arbeidsgiver, uten at det regnes som svart arbeid.

Enig. Men jeg trodde det var mer? Har noen en link?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg imot all svart arbeid. Husk at du kan tjene opp til 1000,- kr i året fra hver arbeidsgiver, uten at det regnes som svart arbeid.

Men i tilfeller som dette tror jeg faktisk ikke jeg hadde brydd meg.

Det er 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da frikort. Og fradrag for liten skatteevne. Da blir det ikke skatt å betale allikevel.

Synd/surt å få straffeskatt på noe du ikke skulle ha betalt skatt på. Det er nok å ikke oppgi det eller ikke ha opptegnelser.

Jeg vet flere trygda som lager et lite regnskap med bare inntekter og utgifter, oppgir et lite overskudd på selvangivelsen og betaler bare 7-12 prosent skatt av det. Den nye elektronsike selvangivelsen har eget system for slike hobyyinntekter. Da har de i hvert fall ren samvittighet, trekker fra utgifter og kan gi kvittering. Hvis de passer på å få betalt gjennom bank, og har en mappe med bilag i, så er de helt sikre.

Enda finere er hvis noen ringer ligningskontoret og sladrer, så vil de se at du fører regnskap og betaler litt skatt. Da skjer det ikke noe som helst. En kompis driver regnskapsbyrå og har aldri hørt om at noen slike har fått bokettersyn.

En skrekkhistorie.

Derimot en damefrisør ikke så langt unna fikk en regning på 200 000 i moms, skatt og straffeskatt. Hun hadde to kunder i uka og førte ikke regnskap eller betalte skatt. Det er surt når man ikke har penger. Beløpet øker med 20 tusen i året i renter og hun trues med utpanting av en gammel bil. Vrakpanten ble inndratt da hun skulle vrake den, skattepenger tilbake og feriepenger av sykepenger ble inndratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ha dårlig samvittighet!

Jeg tviler på at det finnes foreldre som er villig til å betale den ekstra "lønnen" som skal til for at du skal kunne skatte av pengene og fortsatt ha noe igjen. Og hvis ikke DU sitter barnevakt, så er det jo sikkert noen andre som gjør det, og staten får aldri kloa i de pengene uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...