Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lenge bør jeg koke

-Flasker?

-Leker?

-Smokker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsesøster sa til meg at vi burde sterilisere til snuppis begynner å putte alt hun finner i munnen. Sånn ca 4-5 mndr og etter det holder det med oppvaskmaskin hvis den har en temp på 70 grader eller over. Jeg kommer nok til å steriliserer tuttene en stund lengre. :)

(I grunnen alt, siden vår oppvaskmaskin er eldgammel og bare holder 55 grader.)

Skrevet

Helsesøster sa til meg at vi burde sterilisere til snuppis begynner å putte alt hun finner i munnen. Sånn ca 4-5 mndr og etter det holder det med oppvaskmaskin hvis den har en temp på 70 grader eller over. Jeg kommer nok til å steriliserer tuttene en stund lengre. :)

skal du sterilisere smokkene hver gang de er brukt? lykke til :)

Skrevet

Til og med jeg forstod at hun ikke mente det......

Takk for svar du øverst :)

Skrevet

Til og med jeg forstod at hun ikke mente det......

Takk for svar du øverst :)

Det var bra den jeg svarte skjønte hva jeg mente. ;) Og jeg mente smokkene til flaskene, forøvrig. Den andre typen smokker liker hun ikke, men jeg ville sterilisert dem en gang i blant.

Noen legger bare vrangviljen til og tolker alle som dumme. *himle med øynene*

Skrevet

Det var bra den jeg svarte skjønte hva jeg mente. ;) Og jeg mente smokkene til flaskene, forøvrig. Den andre typen smokker liker hun ikke, men jeg ville sterilisert dem en gang i blant.

Noen legger bare vrangviljen til og tolker alle som dumme. *himle med øynene*

Ja, det er helt utrolig!! Men jeg satt hvertfall pris på at du svarte meg skikkelig :) ha en god kveld 

Skrevet

Jeg har lest at det er til 6 måneder. Husker dessverre ikke hvor, men at man etter 6 måneder bare kunne ta det i oppvaskmaskin på over 60 grader.

Skrevet

Vi begynte tidlig å bare vaske i oppvaskmaskin - flasketutter inkludert (på 70 grader). Rundt 4 eller 4,5 måneder, kanskje?

Smokker koker vi innimellom, og da gir jeg gryta et oppkok, og slår av plata, så står de i det kokende vannet en stund. Det er viktig å se på smokkene av og til, og ikke minst lukte på dem! Det kommer jo væske inn i smokkene (spytt, gulp etc.), og selv om man koker dem, får man jo ikke dritten ut. Så de må byttes ut med jevne mellomrom :).

Leker trenger du da ikke koke?

• Liker 1
Skrevet

Har kokt til nå da, slutta når hun var 7 mnd :)

Leker blir jo spydd på, slikket på av hunden og knidd i gris på gulvet, så de kommer jeg til å koke en stund til :)

• Liker 1
Skrevet

Har kokt til nå da, slutta når hun var 7 mnd :)

Leker blir jo spydd på, slikket på av hunden og knidd i gris på gulvet, så de kommer jeg til å koke en stund til :)

Men hva slags leker koker du? Jeg har aldri kokt en eneste leke, selv om de fleste har blitt badet i gulp fra tre forskjellige barn :fnise:. Babyene putter jo ALT i munnen, og slikker på gulvet, og gnager på teppet etc. De bakteriene er sjelden farlige for babyer, det er jo melkebakteriene i MME som man skal passe seg for.

Skrevet

Men hva slags leker koker du? Jeg har aldri kokt en eneste leke, selv om de fleste har blitt badet i gulp fra tre forskjellige barn :fnise:. Babyene putter jo ALT i munnen, og slikker på gulvet, og gnager på teppet etc. De bakteriene er sjelden farlige for babyer, det er jo melkebakteriene i MME som man skal passe seg for.

Bite leker og rangler. Skal sies at jeg har vaska de 2-3 ganger i hele hennes liv da :)

Skrevet

Jeg har heller aldri kokt leker. Men jeg steriliserte flasker og flasketilbehør hvertfall et halvt år. Bedre å gjøre det litt for lenge syns jeg da. Bakterier fra leker osv er jo ikke farlig, men akkurat melkebakterier syns jeg er litt skumle.

Skrevet

Helsesøster sa at jeg fint kunne vaske flasker og pumpedeler i oppvaskmaskinen allerede nå så lenge det ble vasket på minst 60 grader. Hun anbefalte en liten skylling for å fjerne evt såperester etterpå. Det viktigste var å få bort melkefettet.

Likevel trives jeg best med å koke, så her koker jeg som oftest flasker og pumpedeler, og smokker en gang i blant. Vi har vel 6-7 smokker rundt omkring så jeg plukker med meg de jeg finner.

Skrevet

Jeg sier bare en ting: Mikrosterilisator! Gjett om det gjorde hverdagen lettere etter den kom i hus! Ikke mer baling med oppkok av vann og styr, ha i 200ml vann, peis på lokket, inn i mikroen i 5 miutter, VOILA! Vi har Avent sin, koster 269,- på apoteket. Ikke plaget med damp i mikroen med den heller. Rett og slett genialt!

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

En digresjon. Bestevenninnene mine i barndommen var tvillinger som ble kalt tuttene, Storetutt og Vesletutt :ler: .

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier bare en ting: Mikrosterilisator! Gjett om det gjorde hverdagen lettere etter den kom i hus! Ikke mer baling med oppkok av vann og styr, ha i 200ml vann, peis på lokket, inn i mikroen i 5 miutter, VOILA! Vi har Avent sin, koster 269,- på apoteket. Ikke plaget med damp i mikroen med den heller. Rett og slett genialt!

Vi har vanlig sterilisator. Hadde ikke komt igjennom hverdagen uten den i begynnelsen :)

Skrevet

Her har snuppa trøske så jeg steriliserer smokkene for hver gang de er brukt ja. Som i: hun får en ny smokk hver gang hun vil ha smokken. Har åtte smokker og koker hver dag. Går så fint atte. :kgbaby:

Gjest navnelapp
Skrevet

Barn nr. 1: Smokken fell i bakken, og den må kokast.

Barn nr. 2. Smokken fell i bakken, og du puttar den i munnen og sleikar av den.

Barn nr. 3. Smokken fell i bakken, og hunden sleikar den rein.

• Liker 1
Skrevet

Barn nr. 1: Smokken fell i bakken, og den må kokast.

Barn nr. 2. Smokken fell i bakken, og du puttar den i munnen og sleikar av den.

Barn nr. 3. Smokken fell i bakken, og hunden sleikar den rein.

:fnise:

Barn nr. 1 bader man hver dag. Barn nr. 2 vasker man i ansiktet sånn at h*n ser noenlunde presentabel. Barn nr. 3 tørker man bare støv av :fnise:.

Ang. mikrosterilisator så skjønner jeg ikke helt greia. Nå begynte ikke vi med flaske før babyen vår var 3 måneder da, så det ble jo ikke like mange flasker i døgnet, men det er jo selve vaskingen som er herkete? Når man likevel må skrubbe alle flaskene og tutene, er det nesten lettere å pælme alt i en stor gryte enn å stable og dandere alt i en sterilisator.

Skrevet

:fnise:

Barn nr. 1 bader man hver dag. Barn nr. 2 vasker man i ansiktet sånn at h*n ser noenlunde presentabel. Barn nr. 3 tørker man bare støv av :fnise:.

Ang. mikrosterilisator så skjønner jeg ikke helt greia. Nå begynte ikke vi med flaske før babyen vår var 3 måneder da, så det ble jo ikke like mange flasker i døgnet, men det er jo selve vaskingen som er herkete? Når man likevel må skrubbe alle flaskene og tutene, er det nesten lettere å pælme alt i en stor gryte enn å stable og dandere alt i en sterilisator.

Veel, ikke for min del. Har blitt så distré etter to barn at jeg har holdt på å sette fyr på huset flere ganger. Setter på flasker/pumpe til koking, går å gjør andre ting og glemmer det fullstendig. Farlig! Så her er sterilisatoren virkelig tingen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...