ladyeh Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 jeg fant ut i dag at jeg er gravid, 4 uker på vei. I utgangspunktet burde jeg vært kjempeglad, men det er et skår i gleden. Jeg har drukket mye alkohol de siste 4 ukene, kanskje 2-3 ganger i uken. Sitter nå med utrolig skyldfølelse. Hvorfor drakk jeg så mye nå, jeg som nesten ikke pleier og drikke i det hele tatt? Og hvilke konsekvenser kan dette få for barnet? Jeg føler meg skikkelig råtten.... Jeg og samboeren snakket om og prøve og i november/desember. Dette var altså ikke helt planlagt. Kun en gang uten prevansjon, så var det gjort. Jeg er helt fortvilt nå.... Dersom dette får konsekvenser for ungen, klarer jeg og leve med det resten av livet?!
^me^ Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 du kan trøste deg med det at det går som regel fint!det er MANGE som har drukket de 4-5 første ukene før de fant ut at de var gravide! legg bak deg det som er gjort og se frem og kos deg med graviditeten nå
Andrea89 Skrevet 9. oktober 2011 #3 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg fikk beskjed av legen at dette ikke var uvanlig, at det mest sannsynlig kom til å gå helt bra, og det var ikke noe jeg skulle bekymre meg for.
Gjest Nuppa_ Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 Gjort er gjort, hjelper ikke å dvele ved det. Mest sannsynlig går det bra
Gjest snoopy_93 Skrevet 9. oktober 2011 #5 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg tror det skal ganske store mengder alkohol til for å skade fosteret sånn egentlig. Mora til venninna mi fikk faktisk beskjed av legen å drikke ett glass rødvin hver dag fordi det var bra for barnet. (Hun har nå en perfekt liten sønn uten feil)
Jade Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Noen ganger går det bra, andre ganger ikke. Som regel går det vel bra, enten man gravid-drikker med vilje eller ikke. Om noe skulle gå galt, så kan du ihvertfall trøste deg med at du ikke gjorde det med vilje. De to første ukene har vel uansett ikke noe å si, siden du ikke var befruktet enda da. Endret 9. oktober 2011 av Jade
Gjest Annaires Skrevet 9. oktober 2011 #8 Skrevet 9. oktober 2011 Du deler ikke blod med ungen før uke 4! Deler blod? Man deler da aldri blod med fosteret.
Gjest Nuppa_ Skrevet 9. oktober 2011 #9 Skrevet 9. oktober 2011 Du deler ikke blod med ungen før uke 4! Det kan være skadelig før det også.
Vera Vinge Skrevet 10. oktober 2011 #10 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg tror det skal ganske store mengder alkohol til for å skade fosteret sånn egentlig. Mora til venninna mi fikk faktisk beskjed av legen å drikke ett glass rødvin hver dag fordi det var bra for barnet. (Hun har nå en perfekt liten sønn uten feil) Men jeg regner med at dette var ganske mange år siden, med mindre du og venninna di er veldig unge... Man har lært mye siden den gang, og man anbefaler selvfølgelig ingen å drikke rødvin hver dag som gravid. Problemet er jo at man ikke vet hvor lite som er skadelige mengder, også fordi fostre har ulik sårbarhet når det gjelder dette. Det som kan være levelig mengde for ett foster, kan gjøre skade på et annet. Men så er det jo også sånn at mange drikker alkohol uforvarende før de vet at de er gravide, og det går jo helt fint for de aller fleste. Man skal nok være uheldig om fosteret tar skade av drikking slik ts har gjort. Det betyr at man kan tenke at gjort er gjort og det går mest sannsynlig bra, men det er ikke akkurat sånn at man kan anbefale det heller. Det er jo en grunn til at helsedirektoratet anbefaler de som planlegger å bli gravide å ikke drikke mellom eggløsning og forventet menstruasjon. Men i ts sitt tilfelle var ikke graviditeten planlagt nå, og jeg tror ikke man gjør fosteret noen tjenester ved å gå og bekymre seg for dette. Det var jo noen fastleger som fortalte i avisa for en stund siden at det kom kvinner til dem som ønsket abort fordi de hadde drukket litt i starten, men det beste man kan gjøre er å forsøke å legge skyldfølelsen bak seg og trøste seg med at man ikke visste bedre der og da. 1
Gjest Purple Haze Skrevet 10. oktober 2011 #11 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg var på ei skikkelig fyllekule da jeg var bare noen uker på vei, før jeg visste at jeg var gravid. Det gikk helt fint, gutten er nå 23 år og temmelig normal
missLynch Skrevet 10. oktober 2011 #12 Skrevet 10. oktober 2011 Du er ikke den første, ei heller den siste. Jeg drakk moderat (ingen fyll) ved et par anledninger før ikke kommet mens. Jeg snakket med jordmor og lege om det- det råder jeg deg også til å gjøre. Det viktigste er jo å kutte all drikking NÅ. Og det gjør vel de aller, aller fleste når de finner ut om graviditeten. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #13 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg hadde en skikkelig fyllekule den dagen jeg ble gravid (fikk fullklaff tidlig på dagen) og så full fest på kvelden... Drakk vel også et glass vin et par ganger før jeg testet positivt. Jeg har en perfekt liten frøken... Hvis du er fire uker på vei så er det vel bare de to siste ukene du har vært gravid. Jeg ville luftet det for lege og jordmor, ikke fordi de kan gjøre så mye, men det er godt å få det ut av systemet. En annen ting jeg fikk hørevar at hvis det var noe galt med barnet ville kroppen i mange tilfeller ordne opp selv (dvs at man desverre mister).
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #14 Skrevet 10. oktober 2011 Det verste er vel om man drikker når man er 6-7 osv uker på vei- da dannes de ørsmå organene til embryoet, og det er ytterst sårbart for alkohol? 1
Jade Skrevet 10. oktober 2011 #15 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Greia er jo at det *kan* gå galt. Ikke at det går galt alle gangene. Så at noen her har drukket seg fra sans og samling før de visste at de var gravide (og det gikk bra), beviser jo ikke at det alltid går greitt å drikke når man er gravid. Endret 10. oktober 2011 av Jade
Teriyaki Skrevet 10. oktober 2011 #16 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg tror det skal ganske store mengder alkohol til for å skade fosteret sånn egentlig. Mora til venninna mi fikk faktisk beskjed av legen å drikke ett glass rødvin hver dag fordi det var bra for barnet. (Hun har nå en perfekt liten sønn uten feil) Enten er det der kjempelenge siden, eller så burde den legen der få seg en real smekk på fingrene!! Du deler ikke blod med ungen før uke 4! Man deler aldri blod med ungen. Ungen har sitt eget hjerte, hvorfor skulle det trenge å dele blod med moren? Næringsstoffer fra mor diffunderer ("vandrer") fra mors blodårer over i morkaken som igjen går over i blodårene til fosteret. Altså har fosteret sitt eget blod og sitt eget blodomløp. Derimot så tar det jo en stund før morkaken er oppe og går og fungerer slik som den skal. Før denne tid næres embryoet av plommesekken. Men godt mulig alkoholen kan nå fosteret på andre måter også enn gjennom morkaken, så man bør uansett holde seg unna så fort man vet man er gravid. Når det er sagt, så har det helt sikkert gått fint, ts. Det gjør det for de fleste. Viktigste er at du holder deg unna nå som du vet om graviditeten.
Charlie28 Skrevet 10. oktober 2011 #17 Skrevet 10. oktober 2011 I en bok om svangerskap (skrevet av en lege og jordmor) står det at fostere ikke får "næring" fra mor før i uke 5. Først da begynner morkaken å utvikle seg og stoffer fra mor siver over til barnet. Før uke 5 er det "yolksacken" som har hovedansvaret for næring. Så, dersom du drakk før du visste om graviditeten så skal det ha gått bra. Hvertfal ifølge denne boken da.
Gjest Annaires Skrevet 10. oktober 2011 #18 Skrevet 10. oktober 2011 I en bok om svangerskap (skrevet av en lege og jordmor) står det at fostere ikke får "næring" fra mor før i uke 5. Først da begynner morkaken å utvikle seg og stoffer fra mor siver over til barnet. Før uke 5 er det "yolksacken" som har hovedansvaret for næring. Så, dersom du drakk før du visste om graviditeten så skal det ha gått bra. Hvertfal ifølge denne boken da. Men fosteret er jo celler i mors kropp, og så vit jeg vet er det ingen membran som hindrer overgang fra mor til foster..
Charlie28 Skrevet 10. oktober 2011 #19 Skrevet 10. oktober 2011 Men fosteret er jo celler i mors kropp, og så vit jeg vet er det ingen membran som hindrer overgang fra mor til foster.. Når egget og sædcellen smelter sammen lages det både "morkakeceller" og "fosterceller". Når egget klekkes, bores celleklumpene inn i livmoren, MEN morkakens blodårer begynner ikke å grave nedi livmoren etter blod fra moren før det har gått noen dager, og selve overførslen av næring fra mor til barn skal ikke begynne før i uke 5. Fosteret har med seg en "nistepakke" frem til det får næring av moren, en så kalt "yolksack". Så frem til uke 5 skal det gå fint, men etterpå er det ikke noe bra. Ikke at en skal drikke frem til uke 5 dersom en vet om graviditet, men dersom det er gjordt, så skal det i teorien ikke være farlig. 1
Athene Skrevet 10. oktober 2011 #20 Skrevet 10. oktober 2011 Så frem til uke 5 skal det gå fint, men etterpå er det ikke noe bra. Ikke at en skal drikke frem til uke 5 dersom en vet om graviditet, men dersom det er gjordt, så skal det i teorien ikke være farlig. De legene jeg har spurt sier noe annet. Alkohol påvirker alle cellene i mors kropp, og alkohol kan derfor være skadelig fra dag 1. Basert på det ulike gynekologer har fortalt meg de siste to-tre årene med prøving, utredning og feiling velger jeg fortsatt, etter år med prøving, å være avholds mellom EL og mens. Hvorfor risikere noe dersom man vet at det er en sannsynlighet for at man er gravid? En ting er alle som sier at de har fått friske, raske barn, til tross for alkoholkonsum. Men langtidseffektene vet man fortsatt ingenting om. Blant annet har flere undersøkelser vist en klar sammenheng mellom alkoholkonsum hos mor og lav sædkvalitet hos sønn, selv om han ikke har andre alkoholrelaterte plager. Men når det gjelder spørsmålet TS stiller er det helt riktig som mange her sier, dette har nok sannsynligvis gått helt fint. Det er mange som har klart dette før deg, og de fleste har heldigvis flaks. Det er nok mer skadelig for fosteret om du stresser og bekymrer deg over dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå