Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2003 #42 Skrevet 9. desember 2003 Jeg er ikke så sikker på om Reina har rett i utsagnet "kan man norsk' date=' kan man bokmål". Det er helt klart lettere for nynorskbrukere å lære bokmål enn omvendt, men jeg tror mange nynorskbrukere innbiller seg at de er flinke i bokmål uten egentlig å være det.[/quote'] ...men ser man på eksamenskaraterer i norsk på videregårende, foreksempel, ser man at av de med nynorsk som hovedmål, er det svært mange som får svært gode karakterer også i sidemål, mens det samme dessverre ikke er tilfelle motsatt vei...
Musemor Skrevet 9. desember 2003 #43 Skrevet 9. desember 2003 Jeg skjønner ærlig talt ikke at det er behov for to språk i et så lite land som Norge, og synes vi bør kvitte oss med nynorsken. Jeg har flyttet til et sted hvor elevene har nynorsk som hovedmål, og jeg gruer meg nesten til jeg får barn, for jeg er vant til bokmål. Håper det er valgfritt hvilket språk man vil ha som hovedmål da!
Lilleba Skrevet 10. desember 2003 #44 Skrevet 10. desember 2003 Kjære Musemor! Vær positivt innstilt til stedets språk, så vil dine barn bli riktig flinke i både hovedmålet sitt (nynorsk) og sidemålet (bokmål). Faktisk taper de INGENTING i forhold til barn som har bokmål som hovedmål. De blir minst like flinke i bokmål som dem, og muligens også flinkere...samtidig som de lærer seg nynorsk. Hvis du derimot har en negativ holdning til at dine barn må ha nynorsk som hovedmål, vil de sannsynligvis få samme negative holdning selv, og det kan gå utover den samlede kunnskap i norsk.
Cawarra Skrevet 10. desember 2003 #45 Skrevet 10. desember 2003 Ja, for å få en viss forståelse for hvorfor man har to skriftspråk i Norge og for å kunne forstå sine landsmenn. Men å lære bøyingsregler osv for å beherske det skriftlig synes jeg er tull.
Lilleba Skrevet 10. desember 2003 #46 Skrevet 10. desember 2003 Akk, det er mye man kan synes er tull i dette landet (eller verden forøvrig), men andre er også med og bestemmer. Dermed blir mange ting helt annerledes enn vi selv vil..... (Det kalles, blant annet, demokrati og respekt for minoriteter)
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #47 Skrevet 10. desember 2003 En liten digresjon bare, men jeg synes å huske en artikkel om nynorskklasser i Bergen (kanskje du vet dette, Bergenspiken?), der elever med høyt utdannede foreldre absolutt ville at barna deres skulle ha nynorsk som hovedmål. Ikke på grunn av språktilhørighet, men nettopp for å skape et skille mellom "skoleflinke" elever med ressurssterke foreldre og andre elever (Ikke at jeg nødvendigvis ser sammenhengen da, men..). Kanskje det er slik det ender opp, at nynorsken bare blir med på å skape et slags sosialt skille mellom elevene i store byer?
Gjest Vega Skrevet 10. desember 2003 #48 Skrevet 10. desember 2003 Sidemål burde likestilles med vanlig dialekt - det er nøyaktig det det er. (Jeg kan gjerne lese nynorsk, på lik linje med dialekt) Tenk på hvor mye Norge må pøse ut av penger for å trykke opp og oversette alle dokumenter til nynorsk. Dustete, molboaktig. I tillegg okkuperer faget deler av undervisningen - det finnes viktigere ting å lære på skolen, i tillegg til at de som har språkproblemer/lese- og skrivevansker skal forvirres enda mer. Kanskje er det meninga? Vi kan godt ha sidemål i skolen, men ikke flere timer enn vi bruker på gammelnorsk. Vi lever i 2003, det begynner å bli en del år siden vi lå under Danmark og kjempet for vårt eget språk - vi "tapte", det får vi bare innse.
Gjest lekebøll Skrevet 10. desember 2003 #49 Skrevet 10. desember 2003 Sidemål burde likestilles med vanlig dialekt - det er nøyaktig det det er. (Jeg kan gjerne lese nynorsk, på lik linje med dialekt) Tenk på hvor mye Norge må pøse ut av penger for å trykke opp og oversette alle dokumenter til nynorsk. Dustete, molboaktig. I tillegg okkuperer faget deler av undervisningen - det finnes viktigere ting å lære på skolen, i tillegg til at de som har språkproblemer/lese- og skrivevansker skal forvirres enda mer. Kanskje er det meninga? Vi kan godt ha sidemål i skolen, men ikke flere timer enn vi bruker på gammelnorsk. Vi lever i 2003, det begynner å bli en del år siden vi lå under Danmark og kjempet for vårt eget språk - vi "tapte", det får vi bare innse. Sidemål er da både bokmål og nynorsk.
Gjest Vega Skrevet 10. desember 2003 #50 Skrevet 10. desember 2003 Fjern sidemålet fra undervisninga, og fjern det fra alle offentlige skjemaer, teksting på Nrk ol.lignende. Har Norge råd til å trykke opp alle offentlige dokumenter - pga en dialekt, en foreldet skrivemåte - hvorfor ikke da heller gammelnorsk, mye tøffere det, om man må velge... Det finnes dialekter som er vanskeligere å forstå her i landet, enn vestlandsk. Og en liten del av folks uttale på Vestlandet, trenger man jo egen ordbok for å forstå, sidemål eller ikke sidemål...
Gjest Vega Skrevet 10. desember 2003 #51 Skrevet 10. desember 2003 Sidemål er da både bokmål og nynorsk. Ok. Sett fra deler av Vestlandet. Men sidemål er nynorsk, i følge alle andre.
Gjest Gjesta Skrevet 10. desember 2003 #52 Skrevet 10. desember 2003 Selv synes jeg det er tull å trykke opp diverse papirer på nynorsk og bokmål..og for å ikke nevne å produsere data-program på nynorsk itillegg til bokmål... Men jeg mener det er idiotisk å komme med uttalelser om å bli kvitt det ene eller det andre! Noen som har tenkt over at nynorsk og bokmål blir likere og likere hele tiden? Om noen generasjoner så har vi antageligvis 1 skriftskråk, en blanding av nynorsk+bokmål... Clea
Gjest lekebøll Skrevet 10. desember 2003 #53 Skrevet 10. desember 2003 Ok. Sett fra deler av Vestlandet. Men sidemål er nynorsk, i følge alle andre. Tull.
Crazee Skrevet 10. desember 2003 #54 Skrevet 10. desember 2003 Ok. Sett fra deler av Vestlandet. Men sidemål er nynorsk, i følge alle andre. Så vidt eg har fått med meg, så er det ein stor del av dei som bur i Oslo som brukar nynorsk - og mange plassar elles på austlandet. Hugsar ikkje kor nynorskbrukarane fordelte seg prosentmessig i landet, men eg hugsar at mange av dei argumenta me høyrer støtt og stadig om sidemål (og då helst dei som går mot nynorsk) ikkje hadde det store grunnlaget...
Gjest Vega Skrevet 10. desember 2003 #55 Skrevet 10. desember 2003 Så vidt eg har fått med meg, så er det ein stor del av dei som bur i Oslo som brukar nynorsk - og mange plassar elles på austlandet. Hugsar ikkje kor nynorskbrukarane fordelte seg prosentmessig i landet, men eg hugsar at mange av dei argumenta me høyrer støtt og stadig om sidemål (og då helst dei som går mot nynorsk) ikkje hadde det store grunnlaget... Ok - sidemål ER begge deler per i dag, avhengig av hvor man bor. Men ang. at mange på Østlandet har nynorsk som hovedmål - så er det vel innflyttere det gjelder. Nynorsk er et fint skriftspråk, i dikt, noveller osv. - men mange dialekter her i landet er pene. Hvorfor ikke gjøre det enkelt, og ha ett hovedspråk her i landet, og innførsel i grunnskolen rundt ulike dialekter og ord og uttrykk. De som VIL skrive nynorsk, bør få lov til det. Mye av nyhetsopplesningen som foregår på nynorsk - blir praktisert ved at nyhetsoppleseren sitter og leser opp teksten fra en skjerm, langt fra de fleste snakker nynorsk når de går av lufta. Nynorsk er ren luksus. Mener nå jeg. Og jeg vet at det er en brannfakkel, men hei; vi er forlengst inne i år 2003. Vet jo at vestlendinger er sta, så jeg skal ikke si noe mer.
Gjest lekebøll Skrevet 11. desember 2003 #56 Skrevet 11. desember 2003 Vega. Vi har to skriftspråk. Det ene er nynorsk, det andre er bokmål. Der jeg kommer fra, var det for de aller fleste (sett bort i fra meg) naturlig å velge bokmål som sidemål. At du tror nynorsk er så "utdatert" som du gjør, overrasker meg. Slik er det over hodet ikke i mine øyne. Klart, ser man Oslo som verdens utgangspunkt, så kan det sikkert sees slik du gjør. Jeg er ikke enig. Hvorfor ikke gjøre det enkelt, og ha ett hovedspråk her i landet, og innførsel i grunnskolen rundt ulike dialekter og ord og uttrykk. De som VIL skrive nynorsk, bør få lov til det. Hvorfor gjøre det så fordømt enkelt hele tida? Og hvem sier at bokmål skal være det ene hovedspråket? Innførsel av ulike dialekter - hvordan i alle dager hadde du tenkt å praktisere det? Hva med innflyttere - skulle de få egen opplæring på sin dialekt? Da ser kanskje ikke nynorsk + bokmål så veldig komplisert ut lengre - i forhold... Mye av nyhetsopplesningen som foregår på nynorsk - blir praktisert ved at nyhetsoppleseren sitter og leser opp teksten fra en skjerm, langt fra de fleste snakker nynorsk når de går av lufta. De fleste snakker ikke konservativt bokmål heller. Skulle det bli bedre av at de som snakker dialekt skulle snakke kunstig bokmål, da? Det hadde jo hørtes utrolig mye bedre ut... Nynorsk er ren luksus. Mener nå jeg. Og jeg vet at det er en brannfakkel, men hei; vi er forlengst inne i år 2003. Vet jo at vestlendinger er sta, så jeg skal ikke si noe mer. Vil ikke kalle det brannfakkel. Synes det virker mer... uvitende å påstå det du gjør her. Som om Oslo er verdens navle. Det er ikke det.
Gjest Vestlendingen Skrevet 11. desember 2003 #57 Skrevet 11. desember 2003 Veg, no kjenner eg at eg blir sint. Sint på at du er så sneversynt og sjølvsentrert. Ja, kanskje vi burde ha berre eitt skriftspråk i Norge, men kvifor er det så sjølvsagt at det skal vere bokmål? Austlandet er ikkje den einaste regionen her i landet, og austlendigar kan ikkje korkje representere eller bestemme over folk i andre regionar av landet. Du skriv at alle som vil skrive nynorsk, bør få lov til det. Men kva med oss som også vil lese nynorsk? Høyra nynorsk? Få undervisninga på nynorsk? Skal vi ikkje kunne velge det da? Og korleis skal vi kunne velge om vi vil skrive nynorsk, om vi ikkje har lært det først? Eg ville vere ein av dei som ville velge å skrive på nynorsk, lese på nynorsk, bruke nynorsk aktivt i livet mitt. Ergo må folka rundt meg tilpasse seg det, og er jo pent nødt til å lese det eg skriv... Nynorsk er ikkje noko forelda skrivemåte. Eg er 25 år og eit moderne, urbant menneske, ver snill å ikkje kall meg forelda. Hvorfor ikke gjøre det enkelt, og ha ett hovedspråk her i landet, og innførsel i grunnskolen rundt ulike dialekter og ord og uttrykk. Ja, la oss gjere det enkelt, med eitt skriftspråk. La oss ta nynorsk, og så kan jo berre dagens bokmålsbrukerar gå over til nynorsk. Det blir så enkelt, atte. Og så kan vi lære om austlandsdialektene, og om dansk, om korleis dei skreiv "mig" og "dig" før, og "aften" og "håbe". Da slepp vi jo alle å lære meir enn eitt skriftspråk her til lands, og det var jo det du ville, ikkje sant Vega? Ja, kanskje opptrykking av alle dokument på to målføre er vekk-kasta pengar, la oss starte med å berre nytte eitt målføre, Vega, kvifor ikkje velge nynorsk? Om det dokumenta blit trykt i 50000 eksemplar på nynorsk eller 50000 eks på bokmål, kostar då like mykje pengar. Og for dei som meiner at dei ikkje treng nynorskundervisning fordi dei skjønar språket likevel, har jo ikkje noko problem med å skjøne desse dokumenta uansett, så det vil jo ikkje by på mange problem. Når det gjeld nyhende-oppleserar på tv som les den nynorske teksta frå ein skjerm: akkurat det same gjeld dei som snakkar bokmål, akkurat same skjermen, Vega..... Og om du meinar at nyhende-oppleserane ikkje snakkar nynorsk på "ekte" bør du prøve å få med deg når Håkon Teigene (er det ikkje det han heiter) pratar, han snakkar tilnærma normert nynorsk privat også. Eg meiner at diskusjonen om dette er to-delt. For det første kan det diskuterast om ein treng/ønsker to målføre i Norge. For det andre, om svaret på det første er ja, om ein ønsker at alle skal kunne lese og skrive begge målføra. Eg trur ikkje det hadde vore gjennomførbart at ein skal behalde begge målføra, men ikkje undervise i begge. Eg er i allefall ikkje interessert i å gje slepp på språket mitt, på lik linje med dei fleste bokmålsfolk regnar eg med. Dette er MEG, dette er ein del av min identitet, spåket mitt er ein del av det som definerar meg sjølv. Det er mitt, og eg gir ikkje slepp på det. Eg trur at nynorskbrukarar generelt sett er sterkare knytt til målføret sitt enn bokmålsfolk, det er i allefall mitt inntrykk. Mange bokmålsfolk har eit negativt syn på nynorsk og til ein viss grad har fordommar mot oss som har valgt å bruke det til dagleg. Eg trur at nynorsk-folk har ei litt anna haldning til bokmålsfolk...: "dei kan gjere akkurat det dei vil, så lenge dei ikkje køddar med spåket mitt" Helsing Vestlendingen, som er stolt av språket sitt. Resten kan no gjere pokker kva dei vil.
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2003 #58 Skrevet 12. desember 2003 Heia Vestlendingen! Det er fint å setje ting litt på spissen for å få fram eit poeng... Og så må eg berre få rydde opp i ei misforståing: Noen som har tenkt over at nynorsk og bokmål blir likere og likere hele tiden? Om noen generasjoner så har vi antageligvis 1 skriftskråk, en blanding av nynorsk+bokmål... Clea Dette er ikkje riktig. For nokre tiår sidan gjekk språknormeringa i denne retninga, men no har m.a. Språkrådet sett at denne utviklinga neppe vil føre til noko felles skriftspråk. Dei siste skrivenormalane har tvert imot gått bort frå samnorskretninga.
Gjest Gjesta Skrevet 12. desember 2003 #59 Skrevet 12. desember 2003 Heia Vestlendingen! Det er fint å setje ting litt på spissen for å få fram eit poeng... Og så må eg berre få rydde opp i ei misforståing: Dette er ikkje riktig. For nokre tiår sidan gjekk språknormeringa i denne retninga, men no har m.a. Språkrådet sett at denne utviklinga neppe vil føre til noko felles skriftspråk. Dei siste skrivenormalane har tvert imot gått bort frå samnorskretninga. Bokmål og nynorsk går fortsatt mot ett språk, ett godt eksempel er jo alle de ordene som begynner og bli tillatt på begge skrivemåtene! Det som på nynorsk ender på "-leik" kan mer eller mindre skrives med endingen "-heit" nå....og om ikke lenge, kan vi sikkert skrive "-het" også! Clea
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2003 #60 Skrevet 13. desember 2003 Bokmål og nynorsk går fortsatt mot ett språk, ett godt eksempel er jo alle de ordene som begynner og bli tillatt på begge skrivemåtene! Det som på nynorsk ender på "-leik" kan mer eller mindre skrives med endingen "-heit" nå....og om ikke lenge, kan vi sikkert skrive "-het" også! Kan du gi meg noen gode eksempler på nynorske ord som ender på -leik, og som kan skrives med -heit? Sistnevnte endelse er vanlig i talemålet, men faktisk ikke så vanlig i nynorsk skriftspråk. Jeg kommer bare på godheit i farta, men du har vel rett i at det finnes noen fler. I nevnte tilfelle vil jeg uansett tro at godheit i lengre tid har vært mer vanlig enn godleik. De to endelsene er for øvrig ikke helt synonyme. I så fall hadde vi ikke hatt bruk for begge to. Og hvilket grunnlag har du for å si at vi sikkert snart kan skrive "het"? Det er jo bare sludder. Det er riktig at nynorsken er blitt mer slepphendt med "anbehetelse-ordene", men utover det er nok samnorsktanken lagt død - i alle fall fra myndighetenes side. At tilnærminga mellom bokmål og nynorsk ikke lenger er aktuell språkpolitikk, blir for øvrig klart fastslått både i St.meld. nr. 13 (fra regjeringa Bondevik I, 1997–98) og i St.meld. nr. 9 (fra regjeringa Bondevik II, 2001–02). (Siste avsnitt har jeg fra Språkrådets hjemmesider www.sprakrad.no, der du for øvrig kan lese mer om språknormering - og søke i både bokmåls- og nynorskordboka. Se for eksempel http://www.sprakrad.no/snytt0234.htm#bokm ) (...Men dette er kanskje litt off-topic, utover det at det viser at skikkelig norskundervisning i skolen, i begge målformer, er viktig for å rydde bort slik vankunne...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå