Crazee Skrevet 5. desember 2003 #21 Skrevet 5. desember 2003 Nynorsk er berre eit skriftspråk på same måte som både bokmål og engelsk berre er skriftspråk; du kan fint forstå begge delar sjølv om du ikkje har lært grammatikken. Men ein kan ikkje ha alt for stor tiltru til at "dataen" fiksar overgangen mellom språka, sjølv om det berre er mellom nynorsk og bokmål - då har ein større tiltru til programma enn dei som lagar programma har. Joda, eg er klar over at det finst grammatikksjekkarar i tillegg til stavekontrollar, men det er stadig berre eit hjelpemiddel som må kontrollerast. Ei god setning på nynorsk kan ofte ikkje oversetjast ord for ord til bokmål, og omvendt, og kor stor tiltru skal du ha til ein grammatikksjekkar som har ein del grunnreglar å gå ut i frå? (Programmet går gjerne ut i frå at du KAN språket du skriv.) Når det gjeld diskusjonar om ein treng sidemål eller ikkje, er det artig å sjå korleis argumenta endrar seg frå situasjon til situasjon: For å overbevisa andre om at ein ikkje treng sidemål, så går argumenta på at ein forstår kvarandre likevel. I andre situasjonar kan me høyra dei same personane klaga over at dei ikkje forstår, og i enno andre kan dei skryta av at dei ikkje forstår. Eg har vore ute for alt. Då kan ein stilla seg spørsmålet: I kva tilfelle snakkar dei sant? Når dei prøver å unngå å læra seg enno meir på skulen, eller i situasjonar der dei faktisk skulle ha kunna det? Dessutan, som tidlegare diskusjonar om same temaet har vore inne på nokre gongar: Å læra begge målføre er faktisk ein fordel, òg innan andre fagområde. (Ein del undersøkingar har vist det.) Det som nok kan endrast i ein del tilfelle, er innstillinga frå læraren, og/eller innstillinga til elevane. Eg har eit inntrykk av at det er "opplest og vedteke" at ein "skal" vera negativt innstilt til sidemål (les: nynorsk) sjølv om ein ikkje heilt veit kvifor - og med den innstillinga så blir undervisninga eit ork. Ein sjølvoppfyllande profeti, i mange tilfelle - og å har ein berre seg sjølv å takka.
tuji Skrevet 5. desember 2003 #22 Skrevet 5. desember 2003 Lærere som underviser i sidemål kan jo begge målformene! Nei, det gjør de dessverre ikke! Det har jeg sett gjentatte eksempler på.
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2003 #23 Skrevet 5. desember 2003 Ser en som mener at de som ikke behersker har store lese/skrivevansker. For noe tull. Veldig mange elever får dårlige karakterer i skolen når det gjelde sidemål. Dette er elever som ellers er veldig flinke i andre fag. Har aldri fått bruk for sidemål. Slet #### av meg på skolen. Den gang var det nesten så jeg "dumpet" pga. det. Kjenner ingen som "kan" det og har bruk for det. Hadde det vert frivillig, så hadde det blitt få som hade giddet. Lei av disse "Ivar Åsen folken" som kjemper for at alle skal kunne det. Gikk et år på skole i min barndom hvor det kun var nynorsk. Jeg ble betegnet som dum. Jeg skjønte det rett og slett ikke. Da jeg kom tilbake til min gamleskole skjønte ingen hvorfor jeg hadde karakterer som sto til " tilbakestående."
tuji Skrevet 5. desember 2003 #24 Skrevet 5. desember 2003 Jeg har i alle fall fått god bruk for sidemålet!
Reina Skrevet 8. desember 2003 Forfatter #25 Skrevet 8. desember 2003 Okey, nå har jeg fått litt av hvert å bruke
manji Skrevet 8. desember 2003 #26 Skrevet 8. desember 2003 Tuji, i hvilke sammenhenger har du bruk for nynorsk?
tuji Skrevet 8. desember 2003 #27 Skrevet 8. desember 2003 Sa jeg at nynorsk er mitt sidemål? Nope. Jeg hadde nynorsk som hovedmål på skolen, men i jobben min skriver jeg bokmål, fordi alle jeg kommuniserer skriftlig med er bokmålsbrukere. Det har blitt til at jeg skriver bokmål også på KG (fordi jeg ofte er på jobb når jeg er her, og dermed i bokmålsmodus :oops: ). Privat bruker jeg nynorsk.
manji Skrevet 8. desember 2003 #28 Skrevet 8. desember 2003 Sa jeg at det ikke var det? Men hvis nynorsk uansett er hovedmålet ditt, så er det ikke så rart at du har bruk for det. Eller i hvert fall føler at du har bruk for det. Jeg for eksempel, har ikke. Jeg har bruk for min evne til å lese det ... men det fikk jeg igjennom bokmålet mitt.
tuji Skrevet 8. desember 2003 #29 Skrevet 8. desember 2003 Når jeg sa at jeg hadde hatt god bruk for sidemålet mitt, mente jeg altså bokmål. Og det har jeg hatt god bruk for, blant annet i jobben jeg har nå. Jeg ville ikke kunnet skrive det like godt bare ved å lese bøker på bokmål og se på tv.
Reina Skrevet 8. desember 2003 Forfatter #31 Skrevet 8. desember 2003 Jeg hadde nynorsk som hovedmål på grunnskolen, og lærte ingenting jeg ikke visste fra før, i sidemålstimene. Dermed ble det bortkastet tid for meg. Kan du norsk, kan du bokmål! Bokmålsbrukere har vanskeligere for å lære nynorsk, det er sant, men trenger de egentlig nynorsk? Mitt poeng er ikke å ta bort nynorsken, men å få folk til å velge hvilket av skriftspråkene de vil bruke. Skriver du nynorsk, trenger du ikke øve på å skrive perfekt bokmål, for å si det sånn :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2003 #32 Skrevet 8. desember 2003 DEt der skrev jeg om over, det fikser dataen for deg. Nåja, det skal du ikke være for sikker på. Dette utsagnet er et glimrende eksempel på at nynorskundervisningen skolen burde styrkes. Nynorsk er veldig mye mer enn bokmål med "jeg" byttet ut med "eg" og "ikke" med "ikkje"... Ja, jeg er klar over at du sikkert ikke mente det akkurat sånn, men jeg setter det på spissen. Nynorsk er mye mer enn bare noen ord som er litt annerledes. Det er en hel måte å formulere seg på, en slags filosofi, nærmest. Bokmålsbrukere har veldig mye å lære av nynorskfolket når det gjelder hvordan man bygger opp setninger for at de skal bli enkle å forstå. Blant annet har god nynorsk langt større andel verb enn det bokmål, som gjerne angripes av passivsyken og substantivsyken, har. Om sidemålsundervisningen i den norske skolen er hensiktsmessig slik den er i dag, er en helt annen sak. Det at veldig mange ikke har skjønt de tingene jeg nevner over, er et tegn på at noe nok burde gjøres i retning av større forståelse og interesse snarere enn terping på grammatikk. Jeg kan for øvrig anbefale et ironisk essay av Kjartan Fløgstad om nettopp sidemålsdebatten - hadde jeg nå bare husket hva det heter... (Forresten, hvem stoler blindt på stavekontrollen på dataen - uansett målform? Ikke jeg!) :blunke: ....... Pepita .......
Reina Skrevet 8. desember 2003 Forfatter #33 Skrevet 8. desember 2003 Men hvis du får deg en jobb en gang' date=' der du må svare på brev som er skrevet på nynorsk, vil du da klare å skrive tilbake på nynorsk uten problemer?[/color'] Jeg har visst oversett spørsmålet. Ja, det ville jeg klart. Men om jeg ikke kunne nynorsk, så ville jeg svart på bokmål. Jeg tror ikke mottakeren ville sett på det som et problem.
tuji Skrevet 8. desember 2003 #34 Skrevet 8. desember 2003 Jeg er ikke så sikker på om Reina har rett i utsagnet "kan man norsk, kan man bokmål". Det er helt klart lettere for nynorskbrukere å lære bokmål enn omvendt, men jeg tror mange nynorskbrukere innbiller seg at de er flinke i bokmål uten egentlig å være det.
Reina Skrevet 8. desember 2003 Forfatter #35 Skrevet 8. desember 2003 Jeg er ikke så sikker på om Reina har rett i utsagnet "kan man norsk' date=' kan man bokmål". Det er helt klart lettere for nynorskbrukere å lære bokmål enn omvendt, men jeg tror mange nynorskbrukere innbiller seg at de er flinke i bokmål uten egentlig å være det.[/quote'] Det er sant, men jeg spør igjen; trenger de egentlig begge skriftspråkene? Eventuelt i hvilken sammenheng??
tuji Skrevet 8. desember 2003 #36 Skrevet 8. desember 2003 Alle gjør sikkert ikke det, men jeg har fått god bruk for både nynorsk og bokmål.
manji Skrevet 8. desember 2003 #37 Skrevet 8. desember 2003 Spørsmålet blir om de få som trenger det, virkelig trenger det. Og om det skal være grunn nok til å holde sidemålet i skolen.
tuji Skrevet 8. desember 2003 #39 Skrevet 8. desember 2003 Vi vet vel egentlig ikke hvor mange eller få som trenger det, og det kan vi heller ikke måle ut fra hvor godt likt det er blant elever. Det finnes også flere gode argumenter for både det ene og det andre synet, men jeg kjenner at jeg ikke orker å diskutere dette nå :-? ... Er litt lei av denne diskusjonen, egentlig. Skal pelle meg vekk så dere andre kan diskutere i fred.
Reina Skrevet 9. desember 2003 Forfatter #40 Skrevet 9. desember 2003 Vi vet vel egentlig ikke hvor mange eller få som trenger det, og det kan vi heller ikke måle ut fra hvor godt likt det er blant elever. Det finnes også flere gode argumenter for både det ene og det andre synet, men jeg kjenner at jeg ikke orker å diskutere dette nå :-? ... Er litt lei av denne diskusjonen, egentlig. Skal pelle meg vekk så dere andre kan diskutere i fred. Jeg er glad for at noen er uenige. Den personen jeg skal holde foredrag om dette for er nemlig helt sikker i sin tro på at vi trenger sidemål...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå