Gå til innhold

Jeg spiser for mye!


power pus

Anbefalte innlegg

De 4 siste årene har jeg gått fra å være 54-55 kg, til 61 kg..

Det er ikke all verdens vet jeg, men føler det er ikke meg lenger...

Kan legge til at jeg er 21 år og ca 155 cm høy.

Magen er helt oppblåst, ansiktet er blitt rundere og jeg kjenner meg ikke igjen på bilder, blir rett og slett lei meg.

Hovedproblemet er definitivt matvanene mine! Jeg er en godterispiser uten like, og bor midt i sentrum, så jeg har butikken som nærmeste nabo, som gjør det så enkelt å rusle bort å kjøpe seg masse digg..

Problemet er også maten, det er ikke det at det er så utrolig usunt, jeg er f.eks ikke særlig glad i junk food som burgere og kebab, men det er at porsjonene er enorme når jeg spiser! Jeg føler jeg alene spiser for to andre også, jeg har plass til så mye, og jeg spiser til jeg er helt fullstendig stappmett. Håret blir tørt og rart og føler meg til tider deprimert og lat, rett og slett lite motivert til dagligdagse ting.

Ang mosjon, så går jeg til jobb om morgenen, turen tar ca 40 min, i tilegg at jeg går turer med bikkja før og etter jobb. Jeg får nok ikke forbrent nok selv om jeg går mye, pga porsjonene er så enormt store. Uff!

Noen som har tips til hvordan jeg kan få bort søtsuget, og hvordan jeg kan minske porsjonene med mat? Setter veldig stor pris på det :)

Er i allefall med i godteristreiken her, er motiverende når man er flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Survival

Når det gjelder porsjonsstørrelsene kan du jo prøvde den 3-delers regelen. At du deler middagsfatet opp i 3 deler. Det gir jo to små deler og en stor. På den ene lille delen har du kjøtt eller fisk, på den andre delen har du ris, pasta eller poteter og på den siste, store halvdelen har du bare grønnsaker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mindre. Det er egentlig så enkelt. :gjeiper: Du må innarbeide vane med å ikke spise deg stappmett, og det krever en periode med styrke og litt sultfølelse. Drikk masse vann, et glass før måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Kjenner meg litt igjen her. Spiser lite godter og junkfood, men er glad i mat og spiser ofte litt for mye til middag, f.eks. Det jeg har funnet ut som hjelper best når det gjelder middagen, er å ikke lage mer enn jeg skal spise. F.eks. 1 fiskefilet, 1 liten potet og 1 porsjon grønnsaker - som da gjerne skal dekke halve tallerkenen. Da er det ikke mer mat å forsyne seg med, enkelt og greit. Ellers hjelper det å foreta seg noe som får tankene bort fra mat, en hobby, gjøre husarbeid etc. Når du får lyst til å gå på butikken for å kjøpe godter, vent i 10 minutter, drikk et glass vann og kjenn om du fortsatt har like lyst på godter, kanskje finner du ut at du egentlig ikke har det. Prøv å begrens godterispisingen gradvis til du klarer å holde deg til 1 dag i uka. Du må nok finne deg i å være litt søtsugen og litt sulten en periode, men det går over og du kommer garantert til å føle deg bedre etterpå. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...