Gå til innhold

Barn på skolen- oppfølging


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat vite, da nabogutten kom og ringte på for at de skulle gå sammen til skolen,

at begge mine to og nabogutten og lillesøstra hadde vært på undervisningsinspektørens kontor i går og fått kjeft fordi mine to hadde slåss mot de to andre. De bedyret at de var venner igjen, og at det bare hadde vært bagateller, men allikevel...

Jeg trodde foreldrene fikk beskjed jeg, når det er såpass alvorlig at de blir kalt inn på kontoret? Prøvde å ringe skolen nå, men hun har selvsagt fri idag...

Hvordan i all verden skal foreldre kunne følge opp barna sine hvis de ikke får vite om sånne ting?

For to uker siden falt min datter ned fra ribbeveggen i gymsalen, i siste gymtime fredag ettermiddag. Jeg fikk ikke vite noe før hun kom hjem og klaget over ryggproblemer. Hun fikk ikke sove pga smerter, og hadde vondt i flere dager. Vikaren de hadde hatt i gym hadde hverken rapportert, eller skrevet skademelding, så jeg måtte trekke i alle snorer for å få det til. Er det blitt slik at skolesystemet ikke tar seg av barna lengre? Burde ikke jeg fått beskjed i dette tilfellet også? Eller er jeg "for ivrig" etter å delta i barnas skolehverdag?

Synspunkter?

Klippet ut fra egen dagbok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg her, Tex! :enig:

Har selv opplevd å hente lillegutt med en nese stor som....

Han lignet på "Masken", filmen med Cher, hvis noen husker... :o

Da hadde han falt på isen med nesa først... Vi dro rett til legevakten som reagerte på at bhg ikke hadde kommet flere timer tidligere... :o :( (...ikke særlig betryggende... :forvirra: )

Det bør være et krav å kontakte foreldrene hvis det er noe, mener jeg! Barna skal også vite at skolen og foreldrene kommuniserer, dette bør gjelde både ved skade og ved slike hendelser du nevner!

Man skal kunne stole på at barna er trygge når en ikke selv kan være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror begynte skulke på barneskolen, foreldrene mine lagde avtale med skolen om at de skulle ringe når det skjedde slik at de kunne hente ham (pleide å dra til visse steder).

Ofte ringte de ikke. :evil:

Hvordan skal da foreldre hindre at barna kommer ut og kjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville neppe reagert om ungen hadde måttet ta en liten "prat" på kontoret i forbindelse med en eller annen ugagn som krevde tilsnakk. Da forutsatt at det kun dreide seg om tilsnakk, og at det ikke fikk videre negative følger, spesiell merknad i papirer eller noe slikt. Mao at når praten er over, er saken mer eller mindre "ute av verden".

Småskader som skrubbsår og lignende ville jeg heller ikke forventet å bli kontaktet for.

Når det blir mer alvorlig enn dette, så må foreldre selvsagt underrettes. Man skal ikke få barn hjem som er nærmest "uføre" av en skade, uten at en voksen kan fortelle hva som er skjedd (barnets versjon kan være farget av div ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tid på skolen var en prat på kontoret noe "skummelt" og alvorlig. Slik oppfatter jeg det ikke lenger, elever kjenner gjerne rektor/inspektør bedre. Jeg tror kanskjke også det er forskjellig på ulike skoler hvor "alvorlig" det skal være før rektor/inspektør veksler noen ord med eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk opplevd at dressen til vår 1. klassing ble stjålet (innbrudd på natta). Dette fikk vi vite når gutten kom hjem fra SFO. Da jeg tok opp dette med klasseforstanderen neste dag virket hun overrasket over at vi ikke visste det.. Jeg spurte bare "hvem skulle ha gitt oss beskjed når ikke du ringte til pappa'n"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk opplevd at dressen til vår 1. klassing ble stjålet (innbrudd på natta). Dette fikk vi vite når gutten kom hjem fra SFO. Da jeg tok opp dette med klasseforstanderen neste dag virket hun overrasket over at vi ikke visste det.. Jeg spurte bare "hvem skulle ha gitt oss beskjed når ikke du ringte til pappa'n"?

Forstår ikke at det er noe stort problem om dressen ble stjålet og dere ikke fikk telefon om det med en gang, dere fikk jo vite det. Kanskje personalet hadde noe viktigere etter innbruddet enn å sjekke hva klær som manglet og ringe foreldrene. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikek helt forstår hva dere forventer av skolen jeg.

Da jeg gikk på skolen ødela vi klærne våre, kom hjem med blekkøyer akkurat som da vi ellers var ute å lekte. Med mindre vi ble alvorlig skadet eller fikk parade fikk foreldrene ikke noe melding om det - unntatt kanskje på foreldremøter, eller dersom vi var ekstra vanskelige generelt. I dag er det slik at foreldre saksøker skolen dersom barnet demmes har ødelagt buksedressen sin på en spiker i friminuttet. Vet dere, jeg syns det var bedre og mer normalt før jeg. Sorry. Barn detter, slår seg, skitner ut klærne sine, forlegger klærne sine, mister ting og får sår og de blør og noen ganger brekker de tilogmed noe - det er helt normalt. faktisk er det ganske sunt.

Men det er nå min mening, jeg er fullt klar over at dagens barn ofte blir oppdratt i et mye mer beskyttet miljø - det er ganske mye snakk om det om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke problemer med hverken ødelagte klær eller blåmerker, men jeg syns at når noen blir kalt inn på kontoret, eller slår seg helseløs og må ha smertestillende i flere dager bør foreldrene informeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ikke snakke for alle, men jeg vil hvertfall ha beskjed om Ida kommer på rektors kontor eller slår seg hardt i gymtimen. Barn er rampete, JA, men jeg tror det er viktig og ta slike ting med en gang de begynner, slik at man ikke får ett barn uten kontroll og styring noen år etter. Ang. gymtimen synes jeg at foreldre bør få vite om ting som har skjedd som ikke har gått over i løpet av timen. Altså, vrikker barnet foten "retter det seg" ganske fort. Ett fall/slag kan sitte i lenger, og noen ganger trenger det å undersøkes. Om det trenger undersøkelse er det greit og vite hva som faktisk skjedde, for barns historier glemmer og legger til ting har jeg opplevd.....

:blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det er litt viktig at barna mine vet at skoler og foreldre har kontakt. Slik at ikke skolen blir et fristed for regler og meninger hjemme og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn selv så jeg bør vel ikke uttale meg, men...

Dere virker bekymret over at ikke skolene gir beskjed om ting og tang.. Er det ikke mer bekymringsfullt at ikke barna deres forteller om alvorlige ting som har skjedd?? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...