AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #1 Del Skrevet 8. oktober 2011 Såret stoppet å væske etter litt over et døgn. Det strammer litt rundt hodet av og til, og er litt vondt i hodet, det stråler litt ut fra det brente området. Det er ikke et voldsomt stort område, på størrelse med en femmer, kanskje litt større. Hevelsen har gått ned. Det ser ut som en andregradsforbrenning av mild grad. En sa til meg at jeg må sette på en våtbandasje og rense det annenhver dag for å unngå arr? Jeg kontaktet ikke noen før i dag, da jeg trodde at det vil gå over uten arr, men vet jo ikke om det blir arr. Burde jeg bandasjere, er redd jeg skal komme til skade for å klø til natten. Jeg har ikke clorhexidin, det jeg har er saltvannsdråper, pyricept, icegel, ibuxgel og det er det hele. Jeg har også en aloveara plante, men har fått tips om å ikke gjøre noe. Mens andre sier at jeg bør komme meg på apoteket, helst til legen. Det svir, og er ikke leget, men overflaten er grodd med en tynn hinne. Hva kan jeg gjøre? Jeg har ingen erfaring med brannskader uten å brenne meg litt på fingeren og få en blemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 8. oktober 2011 #2 Del Skrevet 8. oktober 2011 Hvorfor dro du ikke til legen med det? Brannsår er veldig alvorlig, spesielt i ansikt og skal alltid følges opp av en lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 8. oktober 2011 #3 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Mener du å si at brannsåret ikke er noen blemme, men et åpent sår? Isåfall så er det ikke noen 2.grads forbrenning, men en 3.grads forbrenning og det må behandles av lege. Når fikk du brannsåret? Dersom det ikke er så lenge siden så ville jeg faktisk tatt en tur til legen (legevakta) med det slik at du får renset det skikkelig og får på riktig type bandasje. Brannsår skal ha en spesiell type bandasje som ikke setter seg fast i såret. Endret 8. oktober 2011 av SmallTalk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2011 #4 Del Skrevet 8. oktober 2011 Jeg har ikke mer erfaring med brannsår enn når jeg fikk kokende vann over meg. Kom meg i dusjen RASKT, og smurte aloe på utover hele dagen. Dagen etter var det faktisk borte, bare litt rødt. Uansett. Lørdag er en forbasket dag å få skader på. Har du et apotek eller en rimelig fredelig legevakt i nærheten så ville jeg prøvd å fått de til å sett på det. Men hvor er det i ansiktet? Jeg tror ikke jeg hadde satt en bandasje på det, men holdt det tørt, og eventuelt sprayet med lavendel eller teatre olje for å holde det rent. (Du får sannsynligvis arr, men slike arr pleier bli "flate", og forholdsvis lette å sminke bort.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 8. oktober 2011 #5 Del Skrevet 8. oktober 2011 Det eneste man eventuelt skal smøre på et brannsår som væsker er vaselin for å unngå at bandasjen fester seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 8. oktober 2011 #6 Del Skrevet 8. oktober 2011 Du bør få en lege til å se på såret. Hvis det ikke er mulig bør du kjøpe vaselinkompress på apoteket. Og ikke bruk noe annet i såret enn pyrisept (evt en mild såpe og vann). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #7 Del Skrevet 8. oktober 2011 Takk for svar. Jeg har ikke tetrjeolje eller annet i hus nå. Kun pyrisept og aleoe vera, men har ikke lyst å smøre noe på og skade skorpen. det ser ut som det gror innenfra og som arrene kommer til å bli hvite når det leges. Har fått problemer med magen og må fly på wx flere ganger i timen så kan ikke dra på legevakta. Såret væsker ikke og jeg tør ikke vaske det med såpevann. Det sitter på høyre side litt over tinningen, men er ikke like stor skade overalt, det ser ut som varmen kun har vætset et område på en cm i omkrets og par andre steder, men jeg tør ikke røre der det er skadet så det er vanskelig å få et overblikk. Men det ser bra ut, er en grønngul flekk på stedet som er mest brent, men den er dekket med en hinne og rundt er det rødt og en skorpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå