Gå til innhold

Stramme opp kroppen ved hjelp av styrketrening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner det er HARD styrketrening som skal til, men hva innebærer dette? Og er det mulig å gjøre dette hjemme, eller må man på treningsstudio?

Skulle gjerne strammet opp kroppen og har da forstått at styrke er tingen.

Men hvordan øvelser?

Hvor lange økter?

Og hvor ofte?

Nå jogger jeg 5 km ca 3-4 ganger pr uke. Blir styrketreningen i tillegg da? Eller burde jeg bytte ut noen av øktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener hjemme med video. Jillian Michaels 30 day sherd. Der er det både styrke og cardio (kondis). Funker bra! Går både ned i vekt og blir strammere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener hjemme med video. Jillian Michaels 30 day sherd. Der er det både styrke og cardio (kondis). Funker bra! Går både ned i vekt og blir strammere.

Har denne dvd'en. Bare syns den er litt kjedelig ;p

Trener du hver dag?

Hvor tunge vekter bruker du?

Trener du noe annet ved siden av?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, den er jo litt kjedelig. Nå har jeg bare én gang igjen på Level 2, så er litt spent på Level 3. Tenker at det ikke gjør noe om det er kjedelig så lenge det funker! Og jullian er flink til å pushe. Begynner å bli gal av at jeg kan utenat det hu sier, men!

Jeg bruker ikke tunge vekter, 1.5kg. Trener annenhver dag. Prøvde hver dag de første fire dagene, men da ble jeg helt utslitt. Er utbrent, så jeg må tilpasse til formen. Men har klart annenhver dag. Det eneste ved siden av er å gå turer, pluss at jeg har hest, så jeg rir hver dag. Har også en leg magic maskin (jada, tv-shop, hehe), så gjør den innimellom.

Ellers finnes det mange videoer på beachbody.com. Blant annet TurbJam. Den er visst veldig effektfull, men kjenner en som ødela knærne sine med den, så må være litt forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, den er jo litt kjedelig. Nå har jeg bare én gang igjen på Level 2, så er litt spent på Level 3. Tenker at det ikke gjør noe om det er kjedelig så lenge det funker! Og jullian er flink til å pushe. Begynner å bli gal av at jeg kan utenat det hu sier, men!

Jeg bruker ikke tunge vekter, 1.5kg. Trener annenhver dag. Prøvde hver dag de første fire dagene, men da ble jeg helt utslitt. Er utbrent, så jeg må tilpasse til formen. Men har klart annenhver dag. Det eneste ved siden av er å gå turer, pluss at jeg har hest, så jeg rir hver dag. Har også en leg magic maskin (jada, tv-shop, hehe), så gjør den innimellom.

Ellers finnes det mange videoer på beachbody.com. Blant annet TurbJam. Den er visst veldig effektfull, men kjenner en som ødela knærne sine med den, så må være litt forsiktig.

1.5kg vekter har ingenting for seg. Du bør ha mye tyngre enn det! dersom du trener tyngre vekter kan du kutte ned på cardioen og ikke slite deg ut. Ofte feilen mange gjør er å ta seg fullstendig ut en kort periode så ikke orke mer. da er det bedre med moderate og INTENSIVE økter, med tunge vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.5kg vekter har ingenting for seg. Du bør ha mye tyngre enn det! dersom du trener tyngre vekter kan du kutte ned på cardioen og ikke slite deg ut. Ofte feilen mange gjør er å ta seg fullstendig ut en kort periode så ikke orke mer. da er det bedre med moderate og INTENSIVE økter, med tunge vekter.

Altså, så lenge det fungerer for vedkommende må det jo være greit?

Alle er jo forskjellige :)

Jeg har trenet med lette vekter i 3 år nå. Først var det bare for å stramme opp, nå er det for vedlikehold. Fungerer som bare det for meg.

Nå skal det sies at jeg har en veldig aktiv hverdag ellers også, men etter TS' første post å dømme har jo hun det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1.5kg vekter har ingenting for seg. Du bør ha mye tyngre enn det! dersom du trener tyngre vekter kan du kutte ned på cardioen og ikke slite deg ut. Ofte feilen mange gjør er å ta seg fullstendig ut en kort periode så ikke orke mer. da er det bedre med moderate og INTENSIVE økter, med tunge vekter.

Akkurat til denne videoen synes jeg det er nok, for det er så utrolig mange repetisjoner. Når man skal løfte dem i forskjellige styrkeøvelser i ett minutt av gangen blir det ganske tungt etter hvert. Men skjønner at det er for lite hvis det bare er snakk om "vanlig" styrketrening. Dette programmet er veldig intenst, og varer i tjue min til sammen med ett minutts harde økter på hver øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at TS vet det er hard styrketrening som skal til, er vel de klassiske rådene: knebøy, markløft, benkpress, nedtrekk...

Med hjelp av treningsveileder som kan hjelpe til med riktig teknikk, og vekter... fra kanskje 30 kilo i starten, til kjapt 50-60-70 på benøvelsene, kanskje fra 20 opp mot 40 på arm rygg... Det er mange her som kan masse om styrketrening. Fortsett å spørre :)

Dere er sterkere enn dere tror, jenter! Løft noe ordentlig hvis det skal synes :)

Endret av Klips
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er søtt at jenter ikke kan si at de vil øke muskelmassen bittelillegrann. Nei! Her skal det bare strammes opp! :Hehe:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er søtt at jenter ikke kan si at de vil øke muskelmassen bittelillegrann. Nei! Her skal det bare strammes opp! :Hehe:

:skratte:

Endret av MilliVanilli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Nå er jeg langt fra noen treningsekspert, det finnes sikkert mange øvelser hvor man bruker egen kroppsvekt som kan gjøres hjemme uten utstyr, men selv føler jeg det er best å komme seg til treningssenteret for å løfte tungt. Alternativet er jo å kjøpe seg noen vekter å ha hjemme, men da snakker jeg ikke om 1.5 kg manualer.

Jeg har fått råd fra noen eksperter opp gjennom da, så jeg har et lite system som funker for meg. Jeg gjør 2-3 sett med 12 repetisjoner. Sånn ca. Tommelfingerregelen for å velge vekt er å ha det så tungt at jeg sliter med å gjennomføre og må presse meg til det ytterste for å ta det siste løftet. Foretrekker øvelser som går på store muskelgrupper, som de som ble nevnt av Klips over her. Litt mer effektivt enn å dille på 500 maskiner for hver sin lille lårmuskel.

Går fint å jogge og trene styrke samme dag, jeg pleier alltid å jogge (lett) en 15-20 min som oppvarming til styrke. Bare ikke tren styrke på samme muskelgrupper to dager på rad, de trenger hvile.

For min del så gir 2-3 styrkeøkter i uka de resultatene jeg vil ha.

Og med 2-3 så mener jeg som oftest 2.. =)

Det var litt newbie-innføring til styrketrening siden jeg ikke er den som kan mest om det akkurat. Men man trenger ikke gjøre alt så vanvittig komplisert heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...