AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #81 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det er ikke alle som har råd til privat behandling eller familie som har økonomi til å stille opp. Hvis kjæresten din kan få jobb i landet ditt og kjenner til det før, kan det kanskje være at hun flytter dit på sikt? Men kanskje du bør få den hjelpen du trenger før du venter at hun skal flytte etter deg? Eller en løsning kan være at du flytter tilbake til Norge når du føler deg sterkere. Lykke til, ts. Jeg forstår deg på mange måter og med tankene dine er du egentlig inne i en sprekk. Som jeg har lært begynner aldri en sprekk med en dose eller en drink, men med tankene i forkant. Kontakt stedet du var innlagt, du har rett på ettervern men jeg vet ikke om det fungerer i praksis. Noen steder er de flinke på det, andre steder er det ikke-eksisterende. Ring Na eller Aa? Eller ring Retretten? www.retretten.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ts Skrevet 10. oktober 2011 #82 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det er ikke alle som har råd til privat behandling eller familie som har økonomi til å stille opp. Hvis kjæresten din kan få jobb i landet ditt og kjenner til det før, kan det kanskje være at hun flytter dit på sikt? Men kanskje du bør få den hjelpen du trenger før du venter at hun skal flytte etter deg? Eller en løsning kan være at du flytter tilbake til Norge når du føler deg sterkere. Lykke til, ts. Jeg forstår deg på mange måter og med tankene dine er du egentlig inne i en sprekk. Som jeg har lært begynner aldri en sprekk med en dose eller en drink, men med tankene i forkant. Kontakt stedet du var innlagt, du har rett på ettervern men jeg vet ikke om det fungerer i praksis. Noen steder er de flinke på det, andre steder er det ikke-eksisterende. Ring Na eller Aa? Eller ring Retretten? www.retretten.no Jeg er norsk, og nei, jeg var aldri innlagt noe sted. Jeg slutta med dedt selv for 8 år siden. Jeg har aldri vært i noen rusbehandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ts Skrevet 10. oktober 2011 #83 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hvorfor er du bitter og sint på m e g?? Utgangspunktet ditt er at du vil flytte fra Norge, be med kjæresten (som jeg husker du har skrevet om før og som jeg IKKE tror vil rykke opp alt sitt for ditt) og få den rette hjelp i ett land du ikke helt vet om. Jeg har gitt deg det j e g ja, håper er en løsning, for meg, og kansje for deg, her i Norge. Jeg gråt av lettelse den dagen noen fant Psykia/Ressursklinikken for meg. Du blir bare irritert og spør meg sinna-spørsmål tilbake om hvordan j e g tror du skal ha råd til det her, men svarer ikke på mitt spm hvordan du skal ha råd til flytting og behandling i utlandet. Jeg kunne sikkert vært moren din og du skulle hatt en ørefik med hjelpen! Jeg ser du har ringt dem i dag og jeg kan ikke annet enn bare håpe at de gir deg ett lysglimt av håp til faktisk hjelp. Jeg er ikke bitter på deg. Det jeg er er bitter på alle som sier: gå dit og så får du hjelp. Siden det er jo løgn. Jeg prøvde å si det tilø deg., at det er en drøm og en fantasi - og noe spesielt itavlgte får oppleve bare de har rett symptom. Jeg gikk dit jeg, sog snakka med de.Jeg brukte peneger på det. De var hyggelig, men avslo og sa at det de kan er å send brev til legen min om hav som var sagt. Jeg rinte legen og der sa de at de har avslått før, men de skal lese brevet. Det er nemlig ikke sånn o Norge at man får hjelp uansett . Jeg prøvde i kveld å hoppe ned fra et høyt sted, men så kom damen å fant meg. Så nå er jeg her. Hjelp? Hun ringte om det og da sa legen det var demonstrasjon, så bare slå seg til ro med det. Hun har venner som sier de selv ble innlagt, og kjenner en sykepleier som ikke har hørt at det er lov å si det til folk. Vel det gjelder ikke meg. Så hvis du tenker jeg skal være happy go lucky og dra dit og få alt mulig hjel, så er det kanskje du som trenger å våkne til at sånn er inne sannheten, og min bitterhet handler ikke om deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ts Skrevet 10. oktober 2011 #84 Del Skrevet 10. oktober 2011 masse lykke til. selv om du selv syns det norske helsevesenet er noe drit, så tror jeg alikevel du skal være glad for at du bor i norge. det er slett ikke så bra i andre land. selv jobber jeg i psykiatrien,og det er tull når du sier at man forskjellsbehandler. alle blir behandlet likt,men selvsagt forskjellig ut ifra hvert sitt ståsted. lykke til å¨ferden Det var jo en selvmotsigelse. Når noen prøver å dø, så trekker legen på skuldrene, mens andre kommer på sykehus. Det kaller du at man behandles likt? Det der gidder jeg ikke en gang kommentere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #85 Del Skrevet 10. oktober 2011 TS: Har ikke lest hele tråden, så beklager om jeg kommer med dårlige råd her, men: 1. Har du prøvd psykiater? (De er utdannet lege, og har litt mer peiling på medisinske årsaker til at du sliter.) 2.Kan du ha en ADHD problematikk? Les her om ADHD. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ts Skrevet 10. oktober 2011 #86 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det kan også være at trollet sprekker litt når du deler hemmeligheten din med kjæresten. Jag har ingen hemligheter.Hun er informert om alt hvordan situasjonen er.Hun har vært det lenge. Det som jeg ikke ville si til hun nå var at de seks timene til terapien som jeg var på, og den familieterapeuten som sa at alt er fint og dere trenger jo ikke oss, det var ikke til neon hjelp med mitt problem.Men at det ville ikke jeg forstyrre og komme trekkendes med nå:men nå har jeg jo ødlagt for henne uansett,da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ts Skrevet 10. oktober 2011 #87 Del Skrevet 10. oktober 2011 TS: Har ikke lest hele tråden, så beklager om jeg kommer med dårlige råd her, men: 1. Har du prøvd psykiater? (De er utdannet lege, og har litt mer peiling på medisinske årsaker til at du sliter.) 2.Kan du ha en ADHD problematikk? Les her om ADHD. De vil jo ikke ta meg inn igjen siden de har utredet det og jeg skal ikke ha noen tabeltter sier de og nei, jeg har ikke ADHD. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 11. oktober 2011 #88 Del Skrevet 11. oktober 2011 Til de som sa privatpraktiserende psykiater med driftstilskudd: Dette eksisterer ikke. Jeg nevnte det. Og jo det eksisterer. Jeg går faktisk til det selv. Og gikk til en annen for noen år siden også (ville aldri satt min fot hos denne personen igjen) Privatpraktiserende psykolog/psykiater eksisterer. Jeg går til en som er psykiater som jobber på en psykiatrisk avdeling og som har privat praksis ettermiddager. Og her i regionen jeg bor så finnes det kanskje 20-30 stk. som har refusjonsordning. Jeg er enig med deg at det er MYE forskjellsbehandling innen psykiatri og psykisk helse i kommunene. Desverre. Det er nedlatende holdninger, det forventes at man selv skal vite hvordan man skal bli bedre.... (da hadde man vel vært bra for lenge siden?) Noen bryr seg ikke, utrolig nok ser endel behandlere på psykiske lidelser som tull.... Utrolig nok, får man høre mye dritt og nedlatende holdninger fra de som faktisk skal hjelpe deg og de som bør vite bedre rett og slett. En ting du skal vite at selv om man har diagnose har man rett på behandling når man er dårlig. Flere jeg vet om har måtte dratt på legevakten, ikke fått hjelp, bare tilbud om valium/sobril osv og dra hjem og hvile litt.... akkurat som det hovedsaklig er hvile og piller man blir frisk av. De har rett og slett måttet si rett ut at dersom dere ikke gjør noe nå, legger meg inn akutt så tar ikke jeg lenger ansvar for mitt eget liv. Jeg har ikke forutsetniger for å ta vare på meg selv nå. Jeg tar ikke ansvaret for mine handlinger fra jeg går ut av døren her, hva som skjer med meg nå vil være ditt(legens) ansvar. Akkurat det har fått fart på endel. Ikke minst i behandling og utredning så har man lovfestet rett til brukermedvirkning. Bruk det aktivt! Mange prøver å sno seg unna det, og skremmende mange er faktisk ikke klar over dette. Det er desverre mange som aldri burde hattt yrker der de skal omgås mennesker i det hele tatt og hvertfall ikke innen psykisk helse. En utdanning betyr desverre ikke at man blir dyktig. Men det er befriende når man endelig møter på noe som faktisk har en slik jobb fordi de er interessert i å hjelpe og bedre mennesker. Som det sies, man må være frisk for å være syk her i Norge! Det er en fulltidsjobb til tider. IKKE GI OPP, KJEMP VIDERE! Og undersøk grundig ang privatpraktiserende med refusjonsordning. De finnes.(ingen urban legend... ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #89 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jeg er ikke bitter på deg. Det jeg er er bitter på alle som sier: gå dit og så får du hjelp. Siden det er jo løgn. Jeg prøvde å si det tilø deg., at det er en drøm og en fantasi - og noe spesielt itavlgte får oppleve bare de har rett symptom. Jeg gikk dit jeg, sog snakka med de.Jeg brukte peneger på det. De var hyggelig, men avslo og sa at det de kan er å send brev til legen min om hav som var sagt. Jeg rinte legen og der sa de at de har avslått før, men de skal lese brevet. Det er nemlig ikke sånn o Norge at man får hjelp uansett . Jeg prøvde i kveld å hoppe ned fra et høyt sted, men så kom damen å fant meg. Så nå er jeg her. Hjelp? Hun ringte om det og da sa legen det var demonstrasjon, så bare slå seg til ro med det. Hun har venner som sier de selv ble innlagt, og kjenner en sykepleier som ikke har hørt at det er lov å si det til folk. Vel det gjelder ikke meg. Så hvis du tenker jeg skal være happy go lucky og dra dit og få alt mulig hjel, så er det kanskje du som trenger å våkne til at sånn er inne sannheten, og min bitterhet handler ikke om deg. Har ikke svart det på noen dager for jeg var opptatt med mitt eget og jeg ville vite selv om Psykia/Ressurssenteret (startet av de samme mennesker) var en "drøm". Det var det, verdens mest fantastiske. Over 10 års psykisk kamp er over for meg. Det tok to timer og kostet 3200,-. Jeg skal ha en oppfølgingstime for å sjekke medisinering om 7 uker. Det vil koste 1600. Uten at jeg utbroderte om min økonomiske situasjon som er kritisk sa Thor Kvakkestad at han ville gjøre dette så rimelig for meg som mulig. Rundt 5 000 kroner for å få slutt på feilbehandling, bli hørt, få rett diagnose, medisiner og oppfølgning var totalt verdt det for meg. Jeg har nå 5 000 i gjeld, men det skal løse seg når jeg nå kommer meg på bena. Psykia og Thor Kvakkestad har gitt meg livet tilbake, de har gitt meg livet faktisk, jeg var ferdig, dette var min siste sjanse, jeg klarte straks ikke mer. Tilbake til du; Jeg forstår ikke hva det er du skriver her faktisk. Du skriver at du betalte penger og at de var hyggelige og at de skulle sende brev til legen din. That makes no sense! Jeg må bare konkludere med at mitt råd ikke hjalp for deg og at jeg ikke har mer å gi deg. Du får ha lykke til videre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå