Gå til innhold

Personskadeerstatning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg haaper jeg kan faa litt input fra noen som har kunnskap og objektive meninger rundt situasjonen jeg befinner meg.

For droyt 3 aar siden leide jeg en leilighet som skulle vise seg aa vaere stappfull av muggsopp. Fagkyndige kom og tok analyser og uttalte i rapport at de fantes flere aggressive arter med rikelig vekst, og hele kjokkenet maatte blant annet saneres og utbedres av fagkyndige, og innredningen burde rives. Det var i tillegg mangelfull ventilasjon, slik at det ble paalagt aa ordne dette.

I mellomtiden saa ble jeg syk av aa bo der. Jeg ble faktisk saa syk at jeg klarte knapt staa oppreist paa 3 aar. Det endte etter noen aar med diagnosen ME, noe helsepersonell har satt i klar sammenheng med eksponeringen for mugg. Jeg var ved normalt god helse foer dette skjedde, men jeg hadde da saa klart mine runder med influensa og forkjolelser som alle andre.

Huseier var et mareritt aa ha med aa gjore, hun mente at jeg umulig kunne ha blitt syk av aa bo der, til tross for hva rapporten fra ekspertene sa. Jeg fikk etterhvert hevet kontrakten, og fant ut ved tilfeldighet at hun hadde lagt ut leiligheten for utleie med en gang. Det er veldig tydelig at hun ikke har gjort de tiltak det ble anbefalt aa gjore.

Naa er jeg da i den situasjon at jeg har fatt varige men som etter aa ha bodd i leiligheten, og vurderer naa personskade erstatning. Jeg har allerede vaert i kontakt med advokat som har forklart meg gangen i dette. Jeg kan dokumentere funnene av muggsopp gjort av eksperter paa omraadet, jeg kan dokumentere at hun har leid ut leiligheten videre uten aa ha fulgt instruksene 100% (hun hadde satt inn lufteventil, men ikke sanert kjokken), og jeg kan dokumentere at muggsoppen er skyld i diagnosen. Men saa kommer det som er tricky; skyldsporsmaalet til utleier. Har hun visst om muggsopen foer hun leid ut, og hvordan i all verden skal man kunne bevise dette. Har hun opptrett uforsvarlig, osv.

Jeg har faatt livet mitt odelagt pga dette. En ting er tapt inntekt og okte utgifter (som begynner aa tikke mot 1 million kr), en desto viktigere ting er tapt livskvalitet. Forsikring mot uforhet tenker du? Jada, dette har jeg, og hadde det ikke vaert for at NAV fjernet midlertidig ufor rett for jeg fikk diagnosen, saa hadde situasjonen min vaert ganske anderledes. Man faar ikke forsikringspenger for noe annet, og ME kvalifiserer ikke til varig ufor.

Saa hva skal jeg gjoere, skal jeg ta penger jeg ikke har, og gaa til sak og kjempe for situasjonen min og anta at det gaar bra, eller blir det for vanskelig dette med skyldssporsmaalet?

Haaper paa konstruktive tilbakemeldinger, jeg maa uansett sende saken til forliksraad umiddelbart i forste omgang for aa stanse forelding, etter dette vil det evnt da gaa rettens vei hvis jeg bestemmer meg for det. Jeg har forsikring, men maa da ut med 4000 egenandel + 20 %, samt da utlegg til den anklagede hvis jeg taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den beste til å vurdere din sjanse til å vinne frem, er jo advokaten din. Han eller hun sitter med alle papirer, det fulle faktum (i alle fall din side av det) og forhåpentligvis relevant rettspraksis. Det er umulig for noen her å gi deg mer enn en kvasikvalifisert gjetning.

Når det er sagt er vel denne typen saker vanskelig å vinne frem med. Både faktum og ikke minst utleiers subjektive kunnskap samt årssakssammenheng er vanskelig å dokumentere. Enda verre er det jo med typisk diffuse symptomer uten en tradisjonell fysisk diagnose. Men for all del - mener du at urett har blitt gjort og du i tillegg har lidt et stort økonomisk tap som følge av det, bør du kanskje bare kjøre på. Men du må også ha råd til å tape saken.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste til å vurdere din sjanse til å vinne frem, er jo advokaten din. Han eller hun sitter med alle papirer, det fulle faktum (i alle fall din side av det) og forhåpentligvis relevant rettspraksis. Det er umulig for noen her å gi deg mer enn en kvasikvalifisert gjetning.

Når det er sagt er vel denne typen saker vanskelig å vinne frem med. Både faktum og ikke minst utleiers subjektive kunnskap samt årssakssammenheng er vanskelig å dokumentere. Enda verre er det jo med typisk diffuse symptomer uten en tradisjonell fysisk diagnose. Men for all del - mener du at urett har blitt gjort og du i tillegg har lidt et stort økonomisk tap som følge av det, bør du kanskje bare kjøre på. Men du må også ha råd til å tape saken.

Lykke til! :)

Aarsakssammenhengen kan dokumenteres som sagt, det er mer dette med skyldsporsmaalet. Alle ventiler som fantes i leiligheten var igjen, og vinduene hadde blitt byttet tidligere slik at disse var veldig tette. Paa kjokkenet manglet det tilstrekkelig ventilasjon.

Det finnes ogsaa dokumentasjon paa at det er klar link mellom muggsopp eksponering og ME, men som sagt er det skyldsporsmaalet som ville blitt utfordringen, om utleier har opptraatt uansvarlig og ikke holdt boligen i forsvarlig stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic kanskje, men ble nysgjerrig... Er det virkelig en klar sammenheng mellom eksponering for muggsopp og ME? Da har man jo funnet en av årsakene til utviklingen av ME. Har du noen link til studier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic kanskje, men ble nysgjerrig... Er det virkelig en klar sammenheng mellom eksponering for muggsopp og ME? Da har man jo funnet en av årsakene til utviklingen av ME. Har du noen link til studier?

Det er gjort studier som viser at muggsopp kan foere til ME, allergier, astma, kreft.

Jeg har ikke linken til den siden paa pc jeg sitter paa naa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...