Gå til innhold

Kronisk sykdom - stønad?

Gjest Ingrid

Anbefalte innlegg

Hei!

Om litt under et år fyller jeg 18 år, og moren og faren min kommer til å slutte å betale klær og andre ting for meg. Jeg har en kronisk sykdom og har prøvd å finne ut om jeg kan få pengestøtte fra NAV eller Lånekassen, men jeg finner ingenting.

På grunn av denne kroniske sykdommen er jeg avhengig av klær for å kunne holde leddene mine varme, spesielt om vinteren. Har tidligere prøvd å jobbe ved siden av skolen, men har ikke fått lov av mamma eller pappa fordi jeg da blir for sliten til både lekser og venner. Derfor kommer jeg til å ha problemer til å skaffe meg nødvendig ''utstyr'' når jeg skal flytte for meg selv. I tillegg til strømregningen som kommer til å bli skyhøy fordi jeg må ha det ekstra varmt.

Jeg har funnet masse om pengestøtte til foreldre med barn med kroniske sykdommer o.l, men ikke til enkeltpersoner som faktisk lever med sykdommen...

Er det noen som vet om man kan få pengestøtte fra NAV eller Lånekassen dersom man har en kronisk sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes du burde sjekke ut om du har mulighet til å få grunnstønad som skal være med å dekke slike utgifter som du beskriver. Du må ha en legeerklæring som påpeker dine behov. Ta deg en tur til nærmeste Nav kontor og få skjemaet, der kan du også få hjelp til utfylling av papirer. Håper det går bra for deg!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har foreldrene dine sagt at de kommer til å slutte å kjøpe klær til deg>?

Ja, de må det fordi jeg har to eldre søsken. De har gjort det samme med dem, og jeg skjønner jo at de ikke kan drive med forskjellsbehandling. Selvfølgelig kommer de til å kjøpe noen klesplagg til meg, men ikke like mye som de har gjort siden jeg fikk diagnosen. (Før jeg fikk diagnosen måtte jeg arve utslitte klær av søsteren, og til og med broren min, så sykdommen har noen få positive sider...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du burde sjekke ut om du har mulighet til å få grunnstønad som skal være med å dekke slike utgifter som du beskriver. Du må ha en legeerklæring som påpeker dine behov. Ta deg en tur til nærmeste Nav kontor og få skjemaet, der kan du også få hjelp til utfylling av papirer. Håper det går bra for deg!

:klemmer:

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...