Gå til innhold

Spiselige gaver

Kanutten

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i å lage julegaver. Spiselige gaver synes jeg er undervurdert.

Slike gaver til noen som ikke liker å være på kjøkkenet selv synes jeg er en super ting.

'Jeg har lagd både konfekt, kaker og kjekser tidligere.

I år har jeg kyst til å prøve noe nytt og foreløpig står eplechutney og Lemoncurd på lista.

Mitt spørsmål er derfor: Finnes det noe i samme gate som er godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanne70

Hva med hjemmelagde krydderoljer og eddiker på fine flasker? Lag f.eks. en dekorativ pepperolje ved å fylle en flaske 1/3 full med en blanding av hel svart-, hvit- og rosèpepper, og fyll opp med en god, litt pepperaktig olivenolje. Ulike hele/ferske krydderurter funker også bra.

Ellers kan du prøve å lage f.eks. bringebær- eller jordbæreddik, det finnes massevis av oppskrifter på nettet.

Syltet chili er godt for de som er glad i sterk mat, en oppskrift finner du her: http://www.havheksa.no/info/sylting-av-paprika-og-chili/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hjemmelaget krydderolje til jul i fjor, veldig fin men ble muggen etter tre uker :0(

selv har jeg gitt bort cubapyramider, baileyskuler og div cookies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Får jeg driste meg til å foreslå syltede sitroner ? :)

- spesielt dersom mottagerene liker marokkansk-inspirert mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Litt sent for dette året, men til senere inspirasjon:

-hjemmelaget syltetøy (plomme, bjørnebær, solbær, eple...)

-tørket skogsopp (men bare fra soppkjennere ;) )

Jeg har fått begge deler, og det er gaver jeg er blitt kjempeglad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spiselig for mennesker, men hjemmelagede meiseboller er en koselig julegave å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glass med ingrediensene til kake lagvis? Så kan du skrive en fin lapp med "tilsettes så og så mange egg, så og så mye smør, så og så mye melk" (etter behov) og fremgangsmåte.

Enklere enn å bake fra bunnen, koseligere enn å kjøpe en pappeske på butikken.

Tenker litt sånn som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvist: Har du oppskrift på urtesalt?

Ikke direkte oppskrift, da jeg ikke er noen måle-og-veie-type, men jeg gjør det slik:

Plukk alt du finner i hagen (eller på butikken, typiske innvandrersjapper pleier å være rimelige) av urter. Jo flere jo bedre, men dropp dill da smaker det fiskete av alt etterpå. Det grønne på rotselleri (eller hel stangselleri) og løpstikke er et must for meg, ellers tar jeg timian, oregano, rosmarin osv osv.

Skyll og tørk av vannet igjen, fjern slappe og gule blader, samt de groveste stilkene på urter som har det..

Grovdel urtene.

Skrell og grovdel løk og hvitløk.

Skrell det gule av en økologisk sitron (eller det oransje av en appelsin)

Ha alt sammen i en stor kjøkkenmaskin (av typen med kniver) og kjør i vei til du får grønn grøt.

Tilsett salt (fint salt fra vanlig butikk)

Kjør maskinen til du har salt grønn grøt så fritt for biter som overhodet mulig.

Hell grøten i langpanna, fordel den utover og sett til tørk i ovnen på 50 grader med døra på gløtt. Rør og vend på urtesaltet underveis i tørkingen og gled deg til et hus som lukter skikkelig urter et par dager.

Når saltet er helt tørt kan du gjerne kjøre enda en runde i kjøkkenmaskinen, for å få knust eventuelle klumper.

Ha på fine glass og bruk (nesten) overalt der du bruker salt.

Jeg tror jeg har ca dobbelt så mye ferske urter som salt ca. (vekt, ikke størrelse...) Men det forholdet justerer du selv etter smak og behag. Jeg synes et urtesalt med masse forskjellig er best, det blir mer som en smaksforsterker enn direkte urtekrydring, men det funker utmerket å ta en eller to typer og lage "spesialsalt" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som elsker sild i alle varianter. Så jeg har lyst til å prøve å lage ulike typer sild og legge på fine glass og gi henne til jul. Men jeg har aldri laget noe som helst med sild, så jeg blir glad om noen har oppskrifter eller tips å dele. :fisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søsteren min og jeg skal lage en kurv med slikt og i til foreldre, svigerforeldre og besteforeldre i år.

Tror det blir tatt godt i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Spiselige julegaver har jo ikke noen andre begrensninger enn fantasien :)

Jeg lager marsipankonfekt, kjeks, brente mandler, hotte snackmandler, cashewnøtter med sesamfrø, thai curry, pesto....og mye mer!

For litt inspirasjon kan dere ta en titt på bloggen min, der deler jeg 24 spiselige julegaver i løpet av desember: http://tasteofslow.com

Kos dere på kjøkkenet før jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...