Gå til innhold

Å kjøpe bolig


Knirke

Anbefalte innlegg

Man skal ta hensyn til naboene. Jeg bor i en borettslagleilighet og man kan bli tvunget til å selge hvis det kommer mange klager. Heldigvis er det stille og rolig her. Jeg har bodd i rekkehus fra femtitallet og det var lytt. Husker vi fikk klager når vi spilte høy musikk, men vi forsøkte å ta hensyn og ha et godt forhold til naboene.

Jeg er klar over det, men det skal faktisk mye til. Jeg har en kamerat, han bor i en blokkleilighet i Oslo, hvor det er litt lytt. Ved siden av han bor det en alkoholiker, som kan holde på til alle tider av døgnet, hun bråker ekstremt, men vet du hva,hun bor der fortsatt, og ifølge min kamerat så har hun bodd der i over 5 år. Så bevisbyrden skal være ganske høy, og

det at det er dårlig isolert og lytt er faktisk ikke eier sin skyld, så det skal ekstreme forhold til for tvangssalg. Broren min bor også i et borettslag, og han fikk bestandig klager fra en under hver gang han gikk, men er ekstremt å klage på, men det var ikke bare broren min som fikk klager, det var mange over hele bygget. Til slutt fikk de tak i en som skulle måle desibel, for å sjekke hvor godt det var isolert. Resultat: Enten så fikk de isolere bedre, eller så fikk folk finne seg i det som var.

Så broren min peiser på når han føler for å se en god film, eller evt. høre på god musikk, fordi de fikk beskjed om at å klage på støy ikke kom til å hjelpe, når det var såppas dårlig isolert. Jeg ville nok gjort det samme her, vedkommende over meg er ikke noe problem, lyden går ikke så mye opp her jeg bor, det går mer i veggen, min stue ligger vegg i vegg med stuen til nabodamen, og hun tåler knapt bass. Men jeg hadde gitt litt mer f i det, hvis vedkommende ikke kunne klaget, pga. dårlig isolasjon. Broren min anbefalte meg når jeg flyttet inn å ta kontakt med styreformann, slik de hadde gjort, og fått det papiret at det dårlig isolert, så folk ikke kunne klaget uansett hva det gjaldt.

Det betyr selvfølgelig ikke at jeg hadde kjørt på fullt på hele tiden, men da måtte hun ha regnet med å tåle litt mer bass enn det hun gjør nå.

Men som sagt, du skal sitte der med kraftig bevis, som min kamerat sa, med tanke på hun som har holdt på i over 5 år, så sier det litt. Men det beste er selvsagt rekkehus, hvor man ender opp på kanten (hvis det er i borettslag, er det selveier er det et fett), eller enebolig. Drømmen er det for meg, og så fort jeg får spart opp litt ekstra så er det adios amigos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...