ini Skrevet 5. oktober 2011 #1 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg er 25 år, relativt fersk student, og ender opp med å bli liggende syk etter -en- forelesning. Dette var for en drøy måned siden, og jeg ble satt på antibiotika uten at det hadde noen effekt. Nok en antibiotikakur ble igangsatt, denne gangen ble jeg frisk etter 5 dager, men ble syk igjen to dager senere. En tredje antibiotikakur ble igangsatt, men dette ble så sterk at jeg måtte slutte på den, så fikk en svakere kur. Det ble samtidig bestilt blodprøver (studerer utenlands, og det er ikke vanlig å sjekke blodbildet før man gir antibiotika). Fullførte antibiotikakuren, og fikk prøvesvarene dagen etter fullført kur. Hadde da utslag på Epstein Barr-virus (385, negativ er under 20) og Cytomegalovirus (120,40, negativ skal være under 6). Siden jeg glimter til og får sykdommer det helst er meningen at man skal ha når man er noen år yngre enn jeg er, er det vel naturlig at jeg skal slite litt mer enn gjennomsnittet med å bli frisk igjen. Problemet nå er at jeg sliter noe helt ekstremt med å få i meg væske, da halsen er så sår (på venstre side) at det tilogmed gjør vondt å puste og svelge spytt. Har ikke feber, men har temperatur ca en grad over hva jeg normalt har (er visst litt kaldblodig av meg). Var syk tidligere i år (lungebetennelse), og gikk ned endel kilo på den tiden, og hadde -nesten- klart å komme meg opp til normalvekt før jeg ble syk igjen. Har nå gått ned mine syv kilo og ser ut som jeg er omtrent ni år igjen. Har ikke vært i kontakt med lege siden fredag, og har blitt verre siden da. Fikk beskjed om å bare være tålmodig og vente, for de kunne ikke gjøre noe. Ingen trening, ingen slag-mot-magen-situasjoner, ingen alkohol, ikke noe stress, ingen forelesninger, ingen praksis, bare masse hvile og soving og andre kjedelige ting. Hvis du har hatt kyssesyken eller CMV (cytomegalovirus), hvor lang tid tok det før du ble bedre? Jeg vet at slitenperioden kan vare opptil et år, men jeg tenker mest på sånne konkrete "sykheter". Halstrøbbel, mandler, hovne lymfeknuter osv. Noen tips som kan funke på teit hals? Jeg er så lei. Er det vanlig å sjekke lever osv når man har kyssesyken? Det er ikke blitt gjort, og jeg syns jeg har fått lite informasjon om CMV. Fikk bare beskjed om at "sånn er det", men jeg vet jo egentlig ikke hva det er. Kan all antibiotikaen ha gjort vondt verre? Jeg klarer heller ikke å bruke linsene mine, da jeg har fått en infeksjon i det venstre øyet. Tok meg også 4-5 timer fra jeg våknet i dag til jeg klarte å ha øyet oppe. Tips og info taes i mot med takk. Vil helst bli frisk forrige torsdag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 5. oktober 2011 #2 Del Skrevet 5. oktober 2011 Både EBV og CMV gir nogenlunde likt sykdomsforløb. Det kan variere veldig fra person til person hvor dårlig man bliver. Noen får et veldig mildt forløb med moderate plager, mens andre behøver indleggelse på sykehus. Akuttfasen av sykdommen kan variere noe i tid, men de fleste opplever at symptomene forsvinder efter ca. 2 uker. Udmattelsen kan vare betydelig lenger. Hvor lenge har du vært syk? Og hvor lenge har denne akutte fasen vart? Har du ikke hatt feber i det hele tatt? Hvis du har vanskelig for å få i deg væske, bør du følge nøye med på kroppen din. Dersom du bliver dehydrert, vil det gjøre deg slappere og dårligere, og ved alvorlig dehydrering kan det blive veldig farlig. Hvis du virkelig ikke klarer å få i deg væske, må du ta kontakt med lege. En liden test du kan gjøre, er å knibe en hudfold på oversiden av hånden din, og holde et par sekunder før du slipper. Hvis hudfolden bliver stående, betyder det at du er temmelig dehydrert, og du bør søke hjelp. Drikk heller cola, saft eller fruktdrikker end vand, da disse inneholder en del salter som hjelper til med å opprettholde væskebalansen. Dette er særlig viktig hvis du ikke klarer å spise. Hvis du ikke vurderes som i behov av indleggelse, kan undersøkelse av leveren godt vente til efter akuttfasen, men det bør kontrolleres da. Restitusjonsperioden kan være veldig lang, men normalt har man ikke så mange plager. Men trening og alkohol bør man være forsiktig med, eller avholdende fra i indtil seks måneder. Her kan du lese om cytomegalovirus: http://www.merckmanuals.com/home/infections/viral_infections/cytomegalovirus_cmv_infection.html Og her er lidt om Epstein Barr: http://www.merckmanuals.com/home/infections/viral_infections/epstein-barr_virus_ebv_infection.html?qt=epstein%20barr&alt=sh Når det gjelder øyet ditt, synes jeg du skal be legen ta en kikk på det. Det kan være relatert til CMV-infeksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg ble syk for 5 uker siden. Har hatt noe feber, men ikke noe særlig over 38,5. Skal ringe legen i morgen, og høre om de kan ta en titt på øyet mitt. Det frisker ikke så ekstremt mye å bli blind egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2011 #4 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg er 25 år, relativt fersk student, og ender opp med å bli liggende syk etter -en- forelesning. Dette var for en drøy måned siden, og jeg ble satt på antibiotika uten at det hadde noen effekt. Nok en antibiotikakur ble igangsatt, denne gangen ble jeg frisk etter 5 dager, men ble syk igjen to dager senere. En tredje antibiotikakur ble igangsatt, men dette ble så sterk at jeg måtte slutte på den, så fikk en svakere kur. Det ble samtidig bestilt blodprøver (studerer utenlands, og det er ikke vanlig å sjekke blodbildet før man gir antibiotika). Fullførte antibiotikakuren, og fikk prøvesvarene dagen etter fullført kur. Hadde da utslag på Epstein Barr-virus (385, negativ er under 20) og Cytomegalovirus (120,40, negativ skal være under 6). Siden jeg glimter til og får sykdommer det helst er meningen at man skal ha når man er noen år yngre enn jeg er, er det vel naturlig at jeg skal slite litt mer enn gjennomsnittet med å bli frisk igjen. Problemet nå er at jeg sliter noe helt ekstremt med å få i meg væske, da halsen er så sår (på venstre side) at det tilogmed gjør vondt å puste og svelge spytt. Har ikke feber, men har temperatur ca en grad over hva jeg normalt har (er visst litt kaldblodig av meg). Var syk tidligere i år (lungebetennelse), og gikk ned endel kilo på den tiden, og hadde -nesten- klart å komme meg opp til normalvekt før jeg ble syk igjen. Har nå gått ned mine syv kilo og ser ut som jeg er omtrent ni år igjen. Har ikke vært i kontakt med lege siden fredag, og har blitt verre siden da. Fikk beskjed om å bare være tålmodig og vente, for de kunne ikke gjøre noe. Ingen trening, ingen slag-mot-magen-situasjoner, ingen alkohol, ikke noe stress, ingen forelesninger, ingen praksis, bare masse hvile og soving og andre kjedelige ting. Hvis du har hatt kyssesyken eller CMV (cytomegalovirus), hvor lang tid tok det før du ble bedre? Jeg vet at slitenperioden kan vare opptil et år, men jeg tenker mest på sånne konkrete "sykheter". Halstrøbbel, mandler, hovne lymfeknuter osv. Noen tips som kan funke på teit hals? Jeg er så lei. Er det vanlig å sjekke lever osv når man har kyssesyken? Det er ikke blitt gjort, og jeg syns jeg har fått lite informasjon om CMV. Fikk bare beskjed om at "sånn er det", men jeg vet jo egentlig ikke hva det er. Kan all antibiotikaen ha gjort vondt verre? Jeg klarer heller ikke å bruke linsene mine, da jeg har fått en infeksjon i det venstre øyet. Tok meg også 4-5 timer fra jeg våknet i dag til jeg klarte å ha øyet oppe. Tips og info taes i mot med takk. Vil helst bli frisk forrige torsdag... Tips: Test deg for HIV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 6. oktober 2011 Tips: Test deg for HIV. Æh... takk for tips, men jeg er blodgiver, og blir testet hver gang jeg gir blod. Sist gang var i juni. Har ikke hatt noe form for partnerbytte etter det, så akkurat DET er jeg svært lite bekymret for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 6. oktober 2011 #6 Del Skrevet 6. oktober 2011 Tips: Test deg for HIV. Jaha? Hvis du antyder at immunforsvaret hos TS kan være svekket, findes det mange andre årsaker end dette. En HIV-test er aldrig dumt, men jeg ser ikke helt den konkrete relevansen her. CMV hos HIV-positive kommer gjerne sent i forløbet efter udviklet AIDS, og manifesterer seg gjerne som encephalitt (hjernebetendelse) og retinitt (betendelse i netthinden, altså bakerst i øyet). Hvis det var snakk om AIDS, vilde man nok gjerne ha sett en hel del andre symptomer før dette kom. Jeg tror TS vilde ha visst dette for lenge siden, i så fald. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 6. oktober 2011 #7 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Jeg ble syk for 5 uker siden. Har hatt noe feber, men ikke noe særlig over 38,5. Skal ringe legen i morgen, og høre om de kan ta en titt på øyet mitt. Det frisker ikke så ekstremt mye å bli blind egentlig. Sandsynligvis er dette ikke relatert til CMV, men kan være det. Det du beskriver er ikke betendelse i netthinden, som er den klassiske CMV-komplikasjonen. Jeg skrev at du burde chekke det fordi jeg er usikker på om det kan være relatert til infeksjonen. Så du blir nok ikke blind. Det er greit å undersøke, men det var ikke meningen å skremme deg. edit: Det er uansett ikke så dumt å få undersøkt øyet, for du kan slippe en del ubehag. En del keratitter har en tendens til å dukke opp sammen med, eller efter virusinfeksjoner, og du kan få den behandlet med øyedråber. Endret 6. oktober 2011 av Giacomo_P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 6. oktober 2011 Sandsynligvis er dette ikke relatert til CMV, men kan være det. Det du beskriver er ikke betendelse i netthinden, som er den klassiske CMV-komplikasjonen. Jeg skrev at du burde chekke det fordi jeg er usikker på om det kan være relatert til infeksjonen. Så du blir nok ikke blind. Det er greit å undersøke, men det var ikke meningen å skremme deg. edit: Det er uansett ikke så dumt å få undersøkt øyet, for du kan slippe en del ubehag. En del keratitter har en tendens til å dukke opp sammen med, eller efter virusinfeksjoner, og du kan få den behandlet med øyedråber. Som du sier, ikke dumt å få sjekket det, TILFELLE det er det. Har prøvd å dryppe med saltvannsdråper (bruker det for å unngå tørre øyne når jeg har på linser, men de har jeg selvsagt tatt ut og kastet nå), og det lindrer litt i ti sekunder, men bortsett fra det har det ikke hjulpet. btw... er du lege, siden du kan så sinnsykt mye om dette? Og ja, jeg har dårlig immunforsvar, obviously. Akkurat hvorfor vet jeg ikke, men det kommer neppe av HIV. Da tror jeg kanskje blodbanken ville påpekt det i løpet av de siste fire årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 6. oktober 2011 #9 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Nei, jeg er ikke lege. Jeg skulde blive lege en gang i tiden, men det er en lang og komplisert historie. Kort sagt valgte jeg det bort til fordel for noe andet. Hvis du har dårlig immunforsvar bør du udredes for det, slik at du kan indrette tilværelsen på bedste mulige måde. Det er mange forskjellige tilstander som svekker immunforsvaret, og mange grader av nedsatt immunforsvar. Har du hatt det sånn hele livet, eller er det kommet efter hvert? Har du ofte infeksjoner i øvre luftveier, eller hyppige UVI'er? Endret 6. oktober 2011 av Giacomo_P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 6. oktober 2011 Nei, jeg er ikke lege. Jeg jobber i en anden tybe stilling ved OUS (jeg vil gjerne være anonym her inde, så jeg vil ikke være mere specifikk). Jeg skulde blive lege en gang i tiden, men det er en lang og komplisert historie. Kort sagt valgte jeg det bort til fordel for noe andet. Hvis du har dårlig immunforsvar bør du udredes for det, slik at du kan indrette tilværelsen på bedste mulige måde. Det er mange forskjellige tilstander som svekker immunforsvaret, og mange grader av nedsatt immunforsvar. Har du hatt det sånn hele livet, eller er det kommet efter hvert? Har du ofte infeksjoner i øvre luftveier, eller hyppige UVI'er? Jeg hadde vesicoureteral reflux som barn, men dette ble korrigert kirurgisk i løpet av de første årene på barneskolen. Før dette hadde jeg -konstant- UVI, men frem til operasjon gikk jeg i omtrent 2 år på lavdoser med antibiotika. Har nedsatt nyrefunksjon, ca 40% på venstre, og 80% på den høyre. Legene tok ikke problemene så veldig seriøst før pappa truet med å saksøke dem til han eide hvert minste hårstrå på hodene deres hvis ikke de tok dette seriøst. Dette var i USA, så det fungerte rimelig bra, men jeg fikk ganske store skader på nyrene før dette. Men etter dette har jeg kanskje hatt en hvert tredje år, og da gjerne fordi jeg har vært dum nok til å bli kald. De siste 10 årene (sånn ca) har jeg hatt relativt hyppige øvre luftveisinfeksjoner, ca halvparten har vært virusinfeksjoner, resten har vært bakterielt. Stort sett har dette vært relativt enkelt å bli kvitt, enten ved hjelp av antibiotika eller bare ved å få nok søvn og hvile. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 6. oktober 2011 #11 Del Skrevet 6. oktober 2011 Men ingen har undersøkt hvorfor disse tilstandene kom igjen og igjen? Nå blev jeg lidt chokert! Det er nok en del som kan tyde på et nedsatt immunforsvar her, uden at jeg kan si det helt sikkert, men dette burde absoludt vært grundig udredet. Nå er vel første prioritet den pågående tilstanden, men dette bør du følge opp så fort du kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 6. oktober 2011 #12 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg hadde kyssesyken fra 2008 og tydeligvis enda ut i 2010. Er ikke 100% sikker på om selve kyssesyken er over, men har ihvertfall fått den slitenheten som noen får. Konstant utmattet. Når jeg hadde kyssesyken hovnet den ene lymfen sykt pga jeg spydde mye og sånt, men utenom det var ikke halsen spesielt ille utover 1-2 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 6. oktober 2011 Men ingen har undersøkt hvorfor disse tilstandene kom igjen og igjen? Nå blev jeg lidt chokert! Det er nok en del som kan tyde på et nedsatt immunforsvar her, uden at jeg kan si det helt sikkert, men dette burde absoludt vært grundig udredet. Nå er vel første prioritet den pågående tilstanden, men dette bør du følge opp så fort du kan. Nei, hvorfor skulle de det? Når jeg har bestilt time for å snakke med min tidligere fastlege om dette har hun bare avfeid det hele med "men du er jo frisk nå, så det er helt unødvendig!". Av hensyn til andre pasienter har jeg valgt å ikke bruke tid på dette når jeg har fått hastetimer, og heller bestilt ordinær dobbeltime for å kunne sette seg ned og fortelle hva problemet er. Byttet dog fastlege 1.mai. Jeg fikk bronkitt/lungebetennelse i slutten av april, og dro på legevakten 30.april. De avfeide det med en forkjølelse fordi CRP ikke hadde steget over 70 (lettere inkompetent legevaktlege som mente at det proteinet kom fra nyrene, ikke leveren, og at bronkitt var en bakterieinfeksjon og ikke et virus...). 2. mai dro jeg til den nye fastlegen min, som bekreftet mistankene mine om bronkitt og lungebetennelse (mycoplasma). CRP lå da like under 200 hvis jeg husker rett. Det skal sies at min nye fastlege imponerte meg. Hun brukte ikke "ring hvis du ikke blir bedre" en eneste gang gjennom hele perioden jeg var syk. Avtalte nye oppfølgingstimer fra gang til gang. F.eks var første konsultasjon på en mandag, og da ville hun ha meg tilbake på torsdagen samme uke for å se hvordan det gikk. Jeg vet ikke om dette er vanlig, men jeg satte i alle fall veldig pris på det. Veldig ofte når jeg har vært hos min forrige fastlege har det virket som om de bare syns jeg er "tøysesyk", uansett hvor dårlig jeg er. (Ok, så betaler man et par hundre for hver gang man er hos legen, men det er samtidig en viss trygghet i å bli fulgt opp ordentlig.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg hadde kyssesyken fra 2008 og tydeligvis enda ut i 2010. Er ikke 100% sikker på om selve kyssesyken er over, men har ihvertfall fått den slitenheten som noen får. Konstant utmattet. Når jeg hadde kyssesyken hovnet den ene lymfen sykt pga jeg spydde mye og sånt, men utenom det var ikke halsen spesielt ille utover 1-2 uker. Jeg har heldigvis sluppet unna oppkast og sånt, men ble veldig kvalm av den ene typen antibiotika jeg fikk. Men det kommer nok mest av at det ble for mye antibiotika for kroppen min. Var en annen lege som fulgte meg opp når jeg ikke var blitt noe bedre og fikk da lavere doser av den. Som han sa, "We need to give you antibiotics, but we don't have to kill you with it." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 6. oktober 2011 #15 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Ini, jeg vil anbefale deg at du, når du har overskudd til det, setter deg ned og laver en så detaljert oversikt som mulig over sykehistorien din, og presenterer denne for fastlegen. Du kan jo sikkert gjerne sende den i forkant av en konsultasjon, og give beskjed om at du ønsker deg en vurdering av om du bør udredes for tilstander som medfører nedsatt immunsvikt. Jeg kan ikke give bastante konklusjoner ud fra den lille informasjonen jeg har, men jeg synes i alle tilfelde at det burde være grund til dette, og kan allerede her tenke meg et par ting som kunde ligge til grund for dette (men nå vil jeg ikke spekulere her inne, bare så det er sagt). Og forumet findes, så det er bare å poste, hvis noen her inde kan hjelpe til med noe. edit: Jeg mener selvsagt nedsatt immunforsvar - ikke nedsatt immunsvikt. Endret 6. oktober 2011 av Giacomo_P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 6. oktober 2011 #16 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg har heldigvis sluppet unna oppkast og sånt, men ble veldig kvalm av den ene typen antibiotika jeg fikk. Men det kommer nok mest av at det ble for mye antibiotika for kroppen min. Var en annen lege som fulgte meg opp når jeg ikke var blitt noe bedre og fikk da lavere doser av den. Som han sa, "We need to give you antibiotics, but we don't have to kill you with it." Samme problemet hadde jeg, fikk for mye i meg så kom det opp igjen. Rart å se noen andre med samme problem! God bedring til deg ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #17 Del Skrevet 6. oktober 2011 Ini, jeg vil anbefale deg at du, når du har overskudd til det, setter deg ned og laver en så detaljert oversikt som mulig over sykehistorien din, og presenterer denne for fastlegen. Du kan jo sikkert gjerne sende den i forkant av en konsultasjon, og give beskjed om at du ønsker deg en vurdering av om du bør udredes for tilstander som medfører nedsatt immunsvikt. Jeg kan ikke give bastante konklusjoner ud fra den lille informasjonen jeg har, men jeg synes i alle tilfelde at det burde være grund til dette, og kan allerede her tenke meg et par ting som kunde ligge til grund for dette (men nå vil jeg ikke spekulere her inne, bare så det er sagt). Og forumet findes, så det er bare å poste, hvis noen her inde kan hjelpe til med noe. Vel, planen var i grunnen bare å se om det hjalp å ikke være i Norge, med tanke på at jeg håndterer kulde -ekstremt- dårlig. Jeg planla ikke akkurat å få kyssesyken midt oppi det hele. Hvis ikke bare får jeg sendt over journalen min fra forrige fastlege, så får jeg heller prøve å finne ut av det derfra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #18 Del Skrevet 6. oktober 2011 Når jeg er på trivselsvekten min veier jeg 51 kg. Nå som jeg er syk veier jeg for lite, og ble i tillegg prakket på usannsynlig store mengder antibiotika. Det er ikke så rart at kroppen sier "kutt ut, vil ikke ha mer!" etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 6. oktober 2011 #19 Del Skrevet 6. oktober 2011 Det er nok lurt å få tilsendt journalen. Og kanskje å få den oversatt (avhengig av hvilket land du er i selvsagt, men jeg formoder at du ikke er i skandinavia, siden du flykter fra klimaet)? Jeg ønsker deg i hvert fald god bedring, og håber du får undersøkt helsen din skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #20 Del Skrevet 7. oktober 2011 Takk for svar! Øyet ble bedre i går, snakket med legen på tlf som sa at jeg bare skulle se hvordan det gikk i løpet av helgen. Antakeligvis var det bare en rift på øyet. Skulle droppe å bruke linser i akuttperioden, eller minimum tre uker, alt ettersom hva som varer lengst. Trodde dog at halsen var litt bedre i går, (klarte å få i meg væske) men våknet i dag med hevelse på andre siden igjen, og sliter med å svelge igjen. SÅÅÅ LEI!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå