Gå til innhold

Mystery Shopper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er arbeidsledig for tiden og nysgjerrig på enkle småjobber som jeg kan fortsette å ha også når jeg har fått heltidsjobb. Har snust litt på Mystery Shopper. Er det noen her som er det? Dele noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er det. Det er ofte mye arbeid for rundt 100 kroner i lønn. Har du mye tid og orker å sette deg inn i alt du må evaluere, så er det helt greit. Ikke noe du vil bli veldig rik av, men noen kroner kan du jo tjene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er det, og synes det er greit betalt i forhold til tiden man bruker på det, når man har kommet inn i rutinen. Så er det litt morsomt, og noen ganger er det jo nyttige varer man blir bedt om å kjøpe, og da sitter man igjen med ltt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir man "Mystery Shopper"? Jeg har aldri sett det vært utlyst en slik stilling før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redstar

Jeg har fått tildelt 4 oppdrag på et år... Og alltid har noen vært før meg så jeg har ikke "tjent" noe på denne jobben for å si det sånn... Er ikke noe man kan kalle ekstrainntenkt egentlig... Er gøy og kritisere/kommentere butikker osv, men er ikke ofte du får "jobb/oppdrag"...

Daymaker.no - Bli Mystery shopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Vær litt obs på at ikke alle betaler varene for deg om du er mystery shopper. F.eks. de som jobber for vinmonopolet må betale varen de kjøper av egen lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært det, men gidder ikke å ta oppdrag lengre. Jeg synes ikke det er verdt bryet. Nå snakker jeg om mitt tilfelle, det er ikke sikkert det er sånn hos andre. Men jeg synes ikke jeg tjener nok til at det er verdt det. Får som oftest en viss sum jeg skal kjøpe for, om noe i det hele tatt, og så må man observere og gjøre selvese jobben, og så skal du gi rappport om det du har funnet ut. Får ikke mange oppdrag heller.

Det er jo sikkert greit hvis du synes det er interessant, og ikke er så nøye på betalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du burde satse på det om du er ute etter ekstrainntekten. Er ganske lite betalt hvis du tenker på telefonutgifter, reiseutgifter, eventuelle kjøp (men de dekkes gjerne om du må kjøpe noe, eller du beholder det du kjøper). Om du kun tenker på tiden du bruker til forbereding, gjennomføring og evaluering (etter litt trening), så er det greit betalt.

Mystery shopping er mer noe jeg gjør på gøy. Jeg har selv jobbet i kundeservice, og mener det er viktig at bedriftene får tilbakemelding på hvordan de oppleves av kundene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske lite betalt hvis du tenker på telefonutgifter, reiseutgifter, eventuelle kjøp (men de dekkes gjerne om du må kjøpe noe, eller du beholder det du kjøper).

De jeg jobber for dekker dette, kjøp man ber om er alltid dekket, man får betalt for reiseutgifter til og fra oppdrag, og dersom det er et telefonoppdrag er det inkludert i lønna for oppdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg jobber for dekker dette, kjøp man ber om er alltid dekket, man får betalt for reiseutgifter til og fra oppdrag, og dersom det er et telefonoppdrag er det inkludert i lønna for oppdraget.

Inkludert i lønnen ja. Så når du tjener 100 kr før skatt på en telefonsamtale til et femsifret nummer fra mobil, som gjerne tar 20-minutter til en halv time, og må gjøre for- og etterarbeid i tillegg. Da er det ikke så godt betalt, er det vel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkludert i lønnen ja. Så når du tjener 100 kr før skatt på en telefonsamtale til et femsifret nummer fra mobil, som gjerne tar 20-minutter til en halv time, og må gjøre for- og etterarbeid i tillegg. Da er det ikke så godt betalt, er det vel?

Må bare føye til; de jeg jobber hos dekker heller ikke reiseutgifter. Men de spesifiserer gjerne at de ikke dekker kostnadene av kjøpet om du velger å kjøpe noe, slik at du ikke er tvunget til å gå ut av butikken i minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Jeg er Mystery shopper. Begynte med det siste året på vgs. Har du frikort er det en helt grei jobb hvor du får noen kroner ekstra, men som andre har sagt: du må nesten sitte på siden hele tiden for å få oppdragene. De går fort unna!

Siden du er arbeidsledig foreslår jeg at du prøver deg på kundestrømsanalyse, evt exit-intervju da disse gjerne gjøres sammen. Det er mer arbeid, men også mye bedre lønn!

Edit: Kjøpskostnader blir dekket. Og reiseutgifter når jeg holdt på med kundestrøm.

Endret av ThatWoodcut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mysteri-shopper. Denne uken tjener jeg 1200 for å prøvekjøre en bil. Reiseutgifter blit alltid dekket, også varer jeg blir bedt om å kjøpe (ikke inkludert i lønnen, det blir etterbetalt).

Det er nok store variasjoner fra selskap til selskap. Jeg jobber for seeyou. Jeg får stadig tilbud om oppdrag, og jeg synes de er forholdsvis godt betalt i forhold til arbeidsmengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest shirelle

jeg tjente rundt 1700 for 5 timers jobb en dag (mest kjøring, ca 15-20 min i hver butikk). Synes det er ganske greit. Jobben gikk ut på å kjøpe pølse på bensinstasjon og vurdere hvordan kiosken så ut, reklamer, ansatte osv. Men det er ikke favorittjobben min akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør man med skatt her? Lønn er jo greit, da leverer man skattekort som vanlig. Men hva om man handler varer og får beholde dem, hvordan skattlegges det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir man "Mystery Shopper"? Jeg har aldri sett det vært utlyst en slik stilling før?

Jeg tok kontakt med SeeYou som driver med mystery-shopping, for ca fire år siden. Da fikk jeg beskjed om å gjøre en "prøve-observasjon", hvor jeg gikk inn i en selvvalgt butikk (jeg valgte gullsmed) og spilte en rolle hvor jeg var på utkikk etter en dåpsgave og testet ut kundeservicen jeg fikk. Etterppå dro jeg hjem og fylte ut et skjema for dette, og noen dager senere ble jeg oppringt fra SeeYou hvoir vi gikk igjennom prøveobservasjonen min sammen. Så ble jeg ansatt! Jeg har vel aldri sett på dette som noen inntektskilde, men mer som en slags morsom hobby! Noen ganger er man heldig og får godt betalte oppdrag, som f.eks prøvekjøring av biler, men somregel er det mest "koseoppdrag" som å handle en flaske vin, kjøpe en blomsterbukett eller pølse på bensinstasjon. Man legger ut for varene og får dette etterbetalt ved neste lønning. Og man får selvsagt beholde dem! En gang hadde jeg som oppdrag å ta en synsundersøkelse! Det var ganske morsomt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En gang hadde jeg som oppdrag å ta en synsundersøkelse! Det var ganske morsomt! :D

Oi, hvordan løste du det egentlig? En optiker vil jo vanligvis spørre en del om hvorfor du vil teste synet, og da må man jo dikte opp veldig hvis man ikke tilfeldigvis har synsproblemer.

Man må jo forsåvidt lyve litt ellers også, som å si at man skal ha en dåpsgave mens man egentlig ikke kjenner noen som skal døpes. Men jeg føler av en eller annen grunn at det blir mer personlig og rart hos optiker. Er jeg bare rar eller? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkludert i lønnen ja. Så når du tjener 100 kr før skatt på en telefonsamtale til et femsifret nummer fra mobil, som gjerne tar 20-minutter til en halv time, og må gjøre for- og etterarbeid i tillegg. Da er det ikke så godt betalt, er det vel?

Oppdraget prises deretter, så den hypotetiske situasjonen du beskriver ville ikke oppstått hos de jeg jobber for. Oppdrag som forutsetter en slik samtale prises i utgangspunktet 50-100 kroner høyere enn det ville gjort uten samtalen. Og man tar selvsagt bare oppdrag hvor man ser at man lønnes rimelig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mysteri-shopper. Denne uken tjener jeg 1200 for å prøvekjøre en bil. Reiseutgifter blit alltid dekket, også varer jeg blir bedt om å kjøpe (ikke inkludert i lønnen, det blir etterbetalt).

Det er nok store variasjoner fra selskap til selskap. Jeg jobber for seeyou. Jeg får stadig tilbud om oppdrag, og jeg synes de er forholdsvis godt betalt i forhold til arbeidsmengde.

Jeg har også jobbet for seeyou, og der fikk jeg lønn for oppdraget, pluss 2 eller 3 kr pr kjørte kilometer i forbindelse med oppdraget. Når jeg skulle kjøpe varer fikk jeg pengene tilbake og fikk beholde varene. Helt grei ekstrajobb for å tjene litt ekstra, men ingen godt betalt jobb. Fikk også lite/sjeldne oppdrag på slutten fordi det alltid var noen andre som hadde takket ja før meg (jeg tror man ofte må sitte klistret til mailen for å få oppdrag).

Jeg prøvde meg for et par andre mysteryshopper-bedrifter, men fikk adskillig dårligere inntrykk av dem. Dårligere betalt, evalueringen gikk mer på person (de ba om navn og/eller utseende på den man ble ekspedert av) og ene gangen påsto de at jeg hadde sjekket feil butikk og mente oppdraget var ugyldig. Forklarte dem at det var to butikker i samme lokale og at jeg hadde gjort riktig, så fikk nå heldigvis pengene mine. Seeyou gikk ikke på person og ville ikke en gang vite om selgeren var mann eller dame. Der var det kun fokus på service, vareutvalg, renhold/ryddighet og helhetsinntrykket av stedet man besøkte.

Det var veldig gøy å jobbe som mystery shopper, og jeg ble sittende med en del apotekvarer på lager. Bl.a. magemedisin, slimløsende hostesaft og best av alt; seks pakker angrepiller (kjøpt fra seks forskjellige apotek)! :fnise: Angrepillene ble forøvrig donert bort til trengende :) Man tjener altså ikke mye på en sånn jobb, og man får ikke alltid kjøpe ting man faktisk har bruk for, men artig nok som ekstrainntekt hvis man liker å "spionere" og leke skuespiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

der jeg jobba, så måtte jeg presentere meg til de som jobber i butikken og si at jeg var mysteryshopper osv. Må dere det og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...