Gå til innhold

SKal til banken for første gang i mårra å høre ang førstehjemslån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, da er det min tur til å høre om jeg kan få lån. Briste eller bære... Funnet en super leilighet, men trengs litt oppussing, og nesten alt av møbler, så burde kanskje låne 900 000. Har lite i egenkapital og 50% fast nattstilling + med et fast vikariat på 20% og ekstravakter... Ufff.. Gruer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til. Det går sikkert fint :) Men var det nå virkelig nødvendig å lage tre innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du ikke får låne mer enn 90% av boligens verdi. Resten må du ha i egenkapital. Evt. kan det kausjoneres for resten, hvis du har noen som kan stille som kausjonist. Husk også på at hvis det er fellesgjeld så regnes det inn i hva du kan få i lån (f.eks. koster leiligheten 800 000+300 000 i fellesgjeld= du må kunne få lån på 1,1 mill).

Men banken er ikke noe skummel, det verste som kan skje er at du får nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. Det går sikkert fint :) Men var det nå virkelig nødvendig å lage tre innlegg?

KG var litt klikk her nettopp ihvertfall, så det er sikkert derfor det kom flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gikk vell ikke sånn kjempe bra :/ Ringte Dnb Nor og forklarte situasjonen min(vil ha lån på 900 000), da sier de at jeg må ha egenkap på 270 000 eller kausjonist for dette, mens sist gang jeg ringte for 1 mnd tid siden, så sier de at å få lån i min situasjon ikke er noe problem, selv uten mye i egenkap/kausjonist. Skjønner meg ikke på det systemet her jeg :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Hvis du har betjeningsevne for en viss lånesum, men mangler egenkapital eller kausjonist, kan du søke kommunen om startlån fra Husbanken. Denne summen kan benyttes som egenkapital.

Men i og med at banken sa du trengte 270.000 i egenkapital, regner jeg med at de ikke ønsker å låne deg mer enn 630.000 (på bakgrunn av inntekten din?). I så tilfelle er vel vegen litt lang fram til målet, med mindre du får større stillingsprosent eller en bedre betalt jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har tenkt litt på lån fra kommunen. Men jeg arbeider som sykepleier, har bare 50% fast natt - men får lønn som om jeg hadde hatt 80% stilling (dette sammen med ekstravakter). Kan godt jobbe 100%... syns bare det er merkelig at de sier to vidt forskjellige ting, alt etter hvilken person i banken jeg prater med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...