Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Både jeg, moren min og mormor er VELDIG laktoseintolerante, det renner jo nedover familien som bare juling her. Nå driver vi og prøver etterhvert å planlegge en baby her, og i denne fasen tenker jeg over alle ting jeg måtte ha spørsmål om, og så slår dette med laktoseintoleranse meg. Jeg ble laktoseintolerant fra jeg var veldig liten baby, men det skjønte ikke moren min som ikke ble det før hun var ganske langt uti livet selv, så jeg ble foret med melk og melkeprodukter for det om. Helt til jeg rundt 1-1,5 år ble tatt med til lege (omsider) og fra da av har jeg ikke fått i meg mat med melk i som regel.

Hva om jeg føder en laktoseintolerant baby, hva skal jeg gi babyen min som ikke vil tåle melk? Den vil vel heller ikke tåle min morsmelk, eller erstatning?

Tankefull her jeg sitter..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den vil vel tåle det hvis du holder deg unna laktosen?

Skrevet

Hei. Dette kan jeg lite om, men når babyen er født vil dere jo kunne teste den for laktoseintoleranse, og om det blir påvist så finnes det morsmelkerstatning uten laktose - på apoteket. Til en ublu pris, men mon tro om ikke det kan dekkes, hvis leger kan påvise at babyen blir syk av laktose og derfor MÅ ha den spesifikke erstatningen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Laktoseintolerante babyar toler morsmjølk. Det finst også eigne typar erstatning som er laktosefrie.

Skrevet

Den vil vel tåle det hvis du holder deg unna laktosen?

Er det ikke laktose i min melk, da?

Gullhjerte: Visste ikke at det var erstatning uten laktose, takk for info :)

Skrevet

Laktoseintolerante babyar toler morsmjølk. Det finst også eigne typar erstatning som er laktosefrie.

Aha, takk for svar til deg også :)

Skrevet

Det finnes laktosefrie MME som fåes på blå resept. For de er grisedyre!

• Liker 1
Skrevet

Det finnes laktosefrie MME som fåes på blå resept. For de er grisedyre!

Så bra de er på resept i såfall!

Skrevet

Det er mer laktose i morsmelk enn i morsmelkerstatning. Babyer kan være laktoseintoleranse, noe som fort blir alvorlig.

Snakk med legen eller helsesøster før babyen blir født. Så kan du ta tegn på alvor med en gang og få hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Det er mer laktose i morsmelk enn i morsmelkerstatning. Babyer kan være laktoseintoleranse, noe som fort blir alvorlig.

Snakk med legen eller helsesøster før babyen blir født. Så kan du ta tegn på alvor med en gang og få hjelp.

så det ER laktose i morsmelk ja :( Takk for svar, skal huske på å ta dette her alvorlig fra start.

Skrevet

I følge lærere min (lege i studiet ernæringsfysiologi) har vi lært at babyer vanligvis ikke blir født laktoseintolerante, men det KAN skje. Da må babyen få en spesiell morsmelkerstatning, da det er laktose i morsmelk også.

Meeen, ikke helt stø på dette (enda) så hør med lege/jordmor eller ferdigutdannet ernæringsfysiolog :)

Gjest frøken am
Skrevet

Hvis du holder deg unna melkeprodukter får ikke ungen i seg det gjennom din melk.

Jeg tåler hverken sukker, gjær eller melk og skal fullamme.

Kommer ikke til å barnet disse tingene når det blir eldre heller, så det er hva man gjør det til :)

Du kan TRYGT gi barnet ditt morsmelk!

Gjest navnelapp
Skrevet

Ja, det er laktose i morsmjølk, men ikkje kumjølklaktose, med mindre mora drikk mjølk.

Dei aller fleste allergikarar reagerer på kumjølklaktose, ikkje alle typer laktose. Mange kan t.d. tåle sauemjølk, geitemjølk eller bøffelmjølk, som alle inneheld laktose.

• Liker 1
Skrevet

her var det litt forskjjellige svar..

Gjest navnelapp
Skrevet

Skiller du mellom kumjølklaktose og andre typer laktose her?

Gjest frøken am
Skrevet

Ingen av oss mennesker har egentlig tarmsystem som tåler kumelk (til nød geitemelk), så det lureste er å unngå melkeprodukter mens man er gravid OG mens man ammer.

Sparer ungen en god del, mener nå jeg.

Men...dette er det ikke mange som vil være enig med meg i.

Skrevet

Ingen av oss mennesker har egentlig tarmsystem som tåler kumelk (til nød geitemelk), så det lureste er å unngå melkeprodukter mens man er gravid OG mens man ammer.

Jeg er helt enig med deg, ligger unna alt av melkeprodukter, og har det veldig bra helsemessig. Laktose or not..

Gjest navnelapp
Skrevet

Dette varierer med etnisitet. Enzymet som spaltar mjølkesukker (laktose) i tarmen er meir utbreidd i Europa, Afrika og vest-asia. Både i Afrika og i India/bangladesh hadde det vore mange fleire svoltne viss ein skulle unngå mjølk. I aust-asia, Kina, Vietnam, Japan og Indonesia, til dømes, manglar mange fleire dette enzymet, og er dermed intolerante til mjølkesukker. Det speglar seg også i kostholdet og dyrehaldet.

Skrevet (endret)

Babyer KAN være født laktoseintolerante, men det er veldig sjelden. Det skyldes en genfeil som gjør at man ikke har det enzymet som spalter laktose (melkesukker). De fleste utvikler først laktoseintoleranse etter noen år (ikke vanlig før 5 års alder hos europeere). Laktosen i morsmelk er helt lik den i kumelk, og er babyen laktoseintolerant vil den ikke tåle noen av delene.

Melkeproteiner, derimot, går over fra mors kost til morsmelk. Er barnet allergisk mot melk (dvs. allergisk mot melkeproteiner), vil det tåle morsmelk så lenge mor ikke drikker melk eller spiser melkeprodukter.

Endret av Klematis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...