Gå til innhold

Dere som snakker om B 12

Gjest Liv

Anbefalte innlegg

Fikk prøveresultater i dag, med beskjed om at jeg må få sprøyter med B12. En gang i uka i 4 uker, så en gang hver tredje måned. Verdien på B 12 var 173. Dette sier meg ingen ting... Takknemlig hvis noen kan opplyse meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skal ligge mellom 170 og 650 pmol/l.

Det vil si at du ligger helt i bunden av referanseverdiene. Sandsynligvis vil dette stabilisere seg greit med den behandlingen du får. Hvis det ikke gjør det, bør det udredes nærmere hvorfor du har lave verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at du ligger helt i bunden av referanseverdiene. Sandsynligvis vil dette stabilisere seg greit med den behandlingen du får. Hvis det ikke gjør det, bør det udredes nærmere hvorfor du har lave verdier.

Ok, takk for svar! Kan jeg forvente at jeg får merkbart mer overskudd av sprøytene, eller stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe mange opplever, men ikke alle. Effekten kommer som oftest temmelig fort. Jeg tror du kan regne med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det oftest ikke merkes før etter to- tre sprøyter? Men er det sånn at du får sprøyta, så "PLING", så kjenner man effekt? Eller går det noen dager? Unnskyld dumt spørsmål, men jeg vet virkelig ingen ting om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når verdiene dine ikke er lavere end de er, vil jeg tro at du kan begynde å merke effekten dagen efter første injeksjon, men det er ikke helt sikkert, for alle reagerer lidt forskjellig. Det er ikke slik at det kommer sekunder efter at sprøyten er satt, mem de fleste kjender effekten i løbet av én til to dager. Men det er som sagt lidt individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var helt nederst i referanseverdien, men tok Triobe istedet for sproyte. Jeg hadde veldig sterke symptomer paa mangel, og merket veldig fort bedring i lopet av faa dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I japan, tror jeg det er, setter de B12 om verdiene er under 650.. Syns det er rart at man ikke gjør noe før det synker til nærmere 170 i norge ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I japan, tror jeg det er, setter de B12 om verdiene er under 650.. Syns det er rart at man ikke gjør noe før det synker til nærmere 170 i norge ...

Jeg er ikke sikker på hvorfor japanerne setter denne referansevedien så høyt, men det kan kanskje være på grund av en del tilstander som har høyere prevalens blandt asiater end europeere. Dette er jeg ganske usikker på.

Jeg henviser forøvrig til en svensk undersøkelse fra 2001. Se særlig tabellen på side 509, og tilhørende diskusjon:

http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FPHN%2FPHN5_03%2FS1368980002000708a.pdf&code=278afdd6691e718100062d1042e9273c#xml=http://journals.cambridge.org/data/userPdf/

Referanseverdier kan fluktuere både over landegrenser og mellom ulike laboratorier. F. eks. operere Fürst-laboratoriene med 170 - 650 pmol/L, mens Unilabs setter 160 - 470 pmol/L som referanse. Hva kan vi lære av dette? Jeg tenker i hvert fald at det betyder at man bør ha grundleggende solide kundskaber om hvorledes B12 omsettes og virker i kroppen, samt hvilke parametre som påvirker både serumniveau og eventuelle symptomgivende tilstander for å kunde udtale seg bastant om dette. Det er snakk om ganske komplekse mekanismer.

Dette med Japan er forøvrig interessant. Jeg skal se om jeg kan finde ud mere om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner heftige symptomer når jeg ligger under 4-500. (Og siden det er nevnt her, jeg er hvit i flere generasjoner)

Referanseverdier er ikke alltid like nyttige. og i enkelte tilfeller direkte skadelige. Når jeg byttet lege pga flytting tok det meg 2 fastlegebytter til, etterfulgt av å ende opp hos privatlege, for å finne en som faktisk hørte på hva jeg hadde å si. Da var jeg nede på 200, og mer eller mindre sengeliggende konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner heftige symptomer når jeg ligger under 4-500. (Og siden det er nevnt her, jeg er hvit i flere generasjoner)

Referanseverdier er ikke alltid like nyttige. og i enkelte tilfeller direkte skadelige. Når jeg byttet lege pga flytting tok det meg 2 fastlegebytter til, etterfulgt av å ende opp hos privatlege, for å finne en som faktisk hørte på hva jeg hadde å si. Da var jeg nede på 200, og mer eller mindre sengeliggende konstant.

Referanseverdier kan ha begrendset nytteverdi ved comorbiditet (andre tilstander/sykdommer). Det skal jeg give deg rett i. Men å si at referanseverdier i seg selv er skadelige er ikke riktig. Imidlertid må de alltid tolkes i forhold til et helhedsbillede av pasientens helse, og da kan slike aspekter du nevner være relevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanseverdier kan ha begrendset nytteverdi ved comorbiditet (andre tilstander/sykdommer). Det skal jeg give deg rett i. Men å si at referanseverdier i seg selv er skadelige er ikke riktig. Imidlertid må de alltid tolkes i forhold til et helhedsbillede av pasientens helse, og da kan slike aspekter du nevner være relevante.

Ordla meg noe dumt der ja, men den "makten" de har fått er til en viss grad skadelige pga at svært mange leger henger seg fast i de.

Virker som mange glemmer forskjellen mellom normalen for befolkningen, og normalen for enkeltindivider.

Jeg er forøvrig frisk ellers, så det er ikke noe annet som ligger til grunn for at min normal er høyere enn snittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min siste prøve var på 42 :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar dette har noe med slankeoperasjonen din aa gjore?

Tar B12 hver 3 mnd etter denne op.

Er bare 5 uker siden siste stikket å allerede så lavt!!

Best fylle på ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...