Rayanne Skrevet 5. oktober 2011 #21 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg tror nok jeg hadde sagt til fyren at jeg desverre ikke kan se for meg at jeg vil holde ut å tilbringe noe videre tid med familien hans. Hadde ikke det vært greit hadde det nok vært kroken på døra. Og selv om dere er tidlig i datingen bør du nok ikke vente for lenge med å ta opp med han hva han ser for seg i forhold til ekteskap, barneoppdragelse osv, bare for å sjekke at dere ikke sitter på hver deres planet. Har forøvrig kjæreste som er oppvokst i en kristen menighet, men det går greit siden han har tatt avstand fra religionen, og ikke ville hatt noe med dem å gjøre, dersom de ikke hadde godtatt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady in blue Skrevet 5. oktober 2011 #22 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg vet ikke om jeg har misforstått noe her, men jeg synes det er rart at kjæresten din ikke hadde fortalt familien sin om deg før han tok deg med på besøk dit. Han burde jo fortalt dem lenge før de møtte deg at han var kjæreste med ei jente som ikke var kristen og som hadde ei datter utenfor ekteskapet, sånn at de var forberedt. I tillegg burde han fortalt deg om hvor konservative de var. Jeg synes det er rett og slett dårlig gjort av han å ta deg med på besøk til sine strengt konservative foreldre uten å forberede verken deg eller dem på motsetningene her. Ting kunne gått mye smidigere for seg dersom han hadde snakket litt med begge parter på forhånd. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #23 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg kom også inn i en familie der søstre og mor var veldig kristne; det kom til diskusjoner som "vi skal gjenoppstå og komme til himmelen" Jeg spurte da om de virkelig trodde på det fysiske legemets gjenoppstandelse? Ja- vi skulle se likedan ut som vi gjorde på jorden. Neste spørsmål ble da om det virkelig var meningen at vi skulle trekke med oss til himmelen alle fysiske defekter og uskjønnhet...Men da begynte de å bakke litt ut- man skulle visstnok få en form for behandling som gjorde at man ble mer perfekt før man steg inn i salighete4n (botox/plastiske operasjoner i grava?) Etter dette har jeg ikke hatt noen problemer med misjonering fra dem- og den ene søsteren har forlatt sekten- uten at jeg akkurat skal ta æren for det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 5. oktober 2011 #24 Del Skrevet 5. oktober 2011 TS: Kom deg uuuuut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2011 #25 Del Skrevet 6. oktober 2011 Det ble ikke noe bedre under middagen da det kom frem at jeg fikk min 2 år gammle datter da jeg var 19. Trodde alle sammen (spesielt moren) skulle svime av. De satt der med hakeslep hele gjengen. "Velkommen til verden!" hadde jeg sagt da.. "Ikke alle andre lever helt amish i en sekt, slik som dere!" Men da hadde jeg vel blitt bannet for alltid fra det hjemmet. TS, forbered deg på at du vil bli misjonert til og at de aldri vil kunne godta en som ikke blir "omvendt" til "den rette tro". Alt henger på hvordan din mann takler det. Er han en vott,som familien lett kan manipulere ved å gi han skyldfølelser, så sliter du. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2011 #26 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg synes det er rett og slett dårlig gjort av han å ta deg med på besøk til sine strengt konservative foreldre uten å forberede verken deg eller dem på motsetningene her. Ting kunne gått mye smidigere for seg dersom han hadde snakket litt med begge parter på forhånd. Jepp... Så det lover ikke godt. Hilsen Gjest over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sinna som fy Skrevet 6. oktober 2011 #27 Del Skrevet 6. oktober 2011 jeg skjønner hva du føler(omtrent), eller kansje hvordan gutten din føler. jeg har nemlig superkristne forelsdre selv. jeg synes at de burde få ha jesus og religion som hovedtema i sitt eget hjem. sannsynligvis er det det eneste de bryr seg om og i eget hjem burde de selv få sette standaren. du burde jo ikke finne deg i hva som helst, hvis de sier noe for å såre deg eller føle deg ubekvem bør du si høflig fra. men de sier sikkert ting mer i frykt/sorg, mine foreldre tror jeg havner i helvete hvis jeg har en kjæreste som ikke kommer hjennom dems nåløye. for dem er dette mye verre enn om jeg eks hadde blitt lam. dette tror de i kjærlighet og ønske om å beskytte den de elsker høyest. du er på en måte "billetten til det verste som kunne skje sønnen dems" for de er sannsynligvis helvete en like stor realitet som at buksa de varmer beinene dine er for deg. men de både skal og bør vise deg respekt! hvis dere møter de andre plasse enn hjemmet dems kan du være mer med å sette standaren for hva som er greit for deg. jeg har det slik at i mitt hjem får ikke foreldrene mine snakke jesus-prat, eller prøve å få meg til å leve mer syndefritt. i mitt hjem bestemmer jeg ALT. når vi møtes ute får de halvparten av tiden å den får de bruke som de vil, så lenge de respekterer valgene mine. i dems hjem - dems regler! Jo, men hele poenget her er at det er ikke deres nåløye en kjæreste skal igjennom. Det er GUDS nåløye. Som er mye større enn noe menneske sitt forvrengte fryktutviklede hysteri. Det er heller ikke DERES regler man skal leve opp til GUDS standard, som var glad i barn, forsvarte ekteskapsbrytere, prostituerte horer og spiste sammen med syndere og "annenrangs folk" .Det var slike folk han liket å omgås med. Han bad også folk om å IKKE DØMME ANDRE. Noe en hel haug med kristne burde ta til seg så fort som svint. For det er faktisk SYNDIG å være så nedlatende og fordømmende som denne familien var mot TS.Det er synd å påføre andre skam og ikke ta imot folk med respekt, når de kommer på besøk. Gud sier helt tydelig at INGEN er bra nok og at han elsker oss ALLE SAMMEN. Og det barnet som ble født da mor var ugift og 19 år. Jesus sa en ting til slike barn (og mødrene deres): La de små barna komme til meg for Himmelriket er deres. Hilsen teologistudent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest teologistudenten Skrevet 6. oktober 2011 #28 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jo, men hele poenget her er at det er ikke deres nåløye en kjæreste skal igjennom. Det er GUDS nåløye. Som er mye større enn noe menneske sitt forvrengte fryktutviklede hysteri. Det er heller ikke DERES regler man skal leve opp til GUDS standard, som var glad i barn, forsvarte ekteskapsbrytere, prostituerte horer og spiste sammen med syndere og "annenrangs folk" .Det var slike folk han liket å omgås med. Han bad også folk om å IKKE DØMME ANDRE. Noe en hel haug med kristne burde ta til seg så fort som svint. For det er faktisk SYNDIG å være så nedlatende og fordømmende som denne familien var mot TS.Det er synd å påføre andre skam og ikke ta imot folk med respekt, når de kommer på besøk. Gud sier helt tydelig at INGEN er bra nok og at han elsker oss ALLE SAMMEN. Og det barnet som ble født da mor var ugift og 19 år. Jesus sa en ting til slike barn (og mødrene deres): La de små barna komme til meg for Himmelriket er deres. Hilsen teologistudent. Unnskyld, jeg ble bare så fryktelig irritert. Den kristne moren i det hjemmet der, har hun fått med seg at slik hun behandlet TS, var slik hun akkurat da, i det øyeblikket behandlet Jesus selv. Siden i hvert medmenneske man møter ser man Kristus.Det er Han som står der når vi møter vår neste, og det er opp til oss hvrodan vi vil behandle Ham. Med respekt, eller uten? Vil hun åpne en dør for TS, eller lukke den? Det er opp til henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2011 #29 Del Skrevet 6. oktober 2011 Hah. Jeg syns du bare skal stå for det jeg. Vis dem at du er deg selv og ikke lar de drive deg bort. Du gjør som du vil, dessverre er ikke alle like kristne som de og det må de nesten bare akseptere. Det er jo så sjeldent folk er så religiøse den dag i dag... Hvis kjæresten din virkelig liker deg for den du er, syns jeg du bare skal drite i hva foreldrene hans syns og sier. Neste gang, hvis de kritiserer deg for noe bare svarer du tilbake at du gjør som du vil og at du beklager du ikke er kristen, men det får de jammen godta. Og at du er veldig glad i sønnen dems og har ikke tenkt å forsvinne med det første. Hadde jeg gjort. :gjeiper: Vel, da starter hun krig... Hilsen teologistudenten sin kjæreste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #30 Del Skrevet 6. oktober 2011 Og nå ble dette en tråd som bør flyttes til Religion og livssyn. Spar oss for misjonering i andre tråder enn det forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #31 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jo, men hele poenget her er at det er ikke deres nåløye en kjæreste skal igjennom. Det er GUDS nåløye. Som er mye større enn noe menneske sitt forvrengte fryktutviklede hysteri. Det er heller ikke DERES regler man skal leve opp til GUDS standard, som var glad i barn, forsvarte ekteskapsbrytere, prostituerte horer og spiste sammen med syndere og "annenrangs folk" .Det var slike folk han liket å omgås med. Han bad også folk om å IKKE DØMME ANDRE. Noe en hel haug med kristne burde ta til seg så fort som svint. For det er faktisk SYNDIG å være så nedlatende og fordømmende som denne familien var mot TS.Det er synd å påføre andre skam og ikke ta imot folk med respekt, når de kommer på besøk. Gud sier helt tydelig at INGEN er bra nok og at han elsker oss ALLE SAMMEN. Og det barnet som ble født da mor var ugift og 19 år. Jesus sa en ting til slike barn (og mødrene deres): La de små barna komme til meg for Himmelriket er deres. Hilsen teologistudent. ab som du siterte her. jeg er fulstendig enig i alt du sier, men slike overreligiøse er det sjeldent mulig å snakke til fornuft. mine overreligiøse foreldre kommer til å være svært miss fornøyd, neste gang jeg får meg en ny kjæreste, men så lenge de kommer til å behandle henne fint å respektfult mør de få lov til å snakke om hva de vil å hvordan de vil i sitt eget hjem, innen for rimlighetens grenser selvfølgelig. i mitt hjem er det derimot ikke lov å nevne ordene synd hedensk velsignet eller jesus, å det klarer foreldrene mine å holde. ts kommer ikke til å klare å forandre dem, eneste hun har muligheter til er å sette lista for hvordan og hvor respektfult de kan snakke til henne, å der bør ho både være klar og hard. om ts trenger å ha en nær svigerfamilie kan dette selvfølgelig vanskelig. jeg er forresten kristen selv, å lesbisk. jeg tror jesus er stor nok til å ta imot meg og alle andre med åpne armer, men jeg må akseptere og respektere at foreldrene mine er veldig uenig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest teologistudenten Skrevet 6. oktober 2011 #32 Del Skrevet 6. oktober 2011 Og nå ble dette en tråd som bør flyttes til Religion og livssyn. Spar oss for misjonering i andre tråder enn det forumet. Jeg kaller det ikke misjon, men en kommentar til den familien der, og noe TS sin kjære burde ta opp med sin familie, om det er bein i nesa på ham.Det kan faktisk TS ta opp med ham,etter min mening. Så kanskej de kal lære seg noe om hva det innebærer å være kristne... Misjon ville det vært om jeg bad samtlige i tråden tro på det jeg sier. Det jeg imidlertid sa var at i følge sin egen religion så dreit den familien der på draget i møte med TS. Alstå var mitt lille utbrudd her et ønske om å støtte TS,og jeg begrunnet det med argumenter far disse folkenes egen tro, noe som jeg syns hører hjemme i denne tråden og ingen andre steder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ' Skrevet 6. oktober 2011 #33 Del Skrevet 6. oktober 2011 Det viktigste for deg TS, er at du respekterer deg selv. Hvis de, ved neste anledning, sier noe som du oppfatter som fornærmende, så ber du bare om en nærmere redegjørelse for hva de egentlig mener med uttalelsen. I tillegg kan du si at selv om du ikke tror på Jesus, så finner du holdningene fine. Det vil si at man skal respektere andre mennesker. Klarer de ikke etter dette å holde fred, så trenger du slett ikke omgåes dem. Vil allikevel si at dette kommer til å bli et tøft forhold etterhvert. Blir akkurat det samme som å bli sammen med en muslim med troende familie. Antakelig vil ikke kjæresten din kunne forsvare deg eller ta igjen med sine foreldre og da kommer du ikke til å gidde etter en stund. Få for all del ikke barn med ham, før det har gått noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinana Skrevet 6. oktober 2011 #34 Del Skrevet 6. oktober 2011 Hvis disse folka har lest bibelen så har de sett at noen blir betegnet som fariseere. Dette er mennesker som ser på seg selv som mye bedre enn andre. Det er jo akkurat slik de opptrer selv! De setter seg på toppen av pyramiden, og ser ned på oss andre fortapte fordi vi ikke har samme livsførsel og livssyn som dem. I mine øyne en forkastelig og uverdig måte å møte verden på. Slikt er noe av det som kan provosere meg aller mest. Jeg hadde hatt store problemer med å takle en slik familie, men samtidig er det en mulighet til å vise dem at de tar så inderlig feil! Dessuten så er det jo følelsene dine for gutten som teller aller mest! :-) Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linda sofie Skrevet 6. oktober 2011 #35 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeeez jeg hadde ikke orket å vært sammen med en som hadde en slik psycko familie. Med mindre jeg likte han kjempe godt og han tok helt avstand fra dette og at jeg slapp å ha noe med de å gjøre. Typisk sånna halleluja folk som skal prøve å omvende alle de kommer i kontakt med. Har selv vært borti de flere ganger, Jeg har heller ikke noe i mot kristne, men ikke dytt deres relgion på meg eller se ned på meg. Synes mange kristne oppfører seg de er så mye bedre enn oss som ikke er kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Siw Skrevet 7. oktober 2011 #36 Del Skrevet 7. oktober 2011 Svigerforeldre blir man ikke kvitt. De kommer alltid til å være der så lenge han har kontakt med de og tenk hvis dere skulle få barn en dag da? Etter hele familien hadde svimt av (hvis dere fikk barn uten å være gift da) så hadde de garantert gjort alt i sin makt for at ungen skal bli oppdratt så kristen som mulig og de kommer til å blande seg inn i oppdragelsen. Det er jeg sikker på. jeg hadde ikke orket sånt mas. Tror ikke jeg vil ha slike svigerforeldre altså. Slike mennesker som skal prøve omvende verden og gud vet hva, har ikke jeg så mye til overs for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2011 #37 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hva skjedde med denne nestekjærligheten og respekten for alle levende mennesker osv, som det står så fint om i bibelen?? Det står vel også et sted at de ikke har lov til å dømme andre, det er det bare Gud som kan. Det sier litt om "svigers" til Ts da. De setter seg på en pidestall. Nå er ikke jeg så veldig religiøs da, men det er nå dette budskapet jeg har fått ang kristendommen. Det har vist de ikke fått med seg. De bør gjerne lese bibelen en gang til og understreke dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solmåne Skrevet 7. oktober 2011 #38 Del Skrevet 7. oktober 2011 Jeg skjønner hvordan du har det, ts! Familien til sambo er også veldig religiøse, og mora sa til han at om jeg ikke søkte hjelp hos kristendommen, så kom hun til å be til gud om at han skulle få seg en ny kjæreste. og når hun er såpass sterkt troende som hun er så føltes det som et slag i magen for meg. Er det noe galt med meg? Har jeg gjort noe galt? Syns det er hjerteløst å si sånt, spesielt når jeg trodde vi kom godt overens. Men du må bare stå for meningene dine, TS og ikke la deg skremme bort av familien hans! Det er han du skal være kjæreste med, ikke familien og om det kan la seg gjøre, så kanskje du kunne tatt det opp med familien at de kanskje kan ta litt mer hensyn til deg, eventuelt kan kjæresten din si det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 7. oktober 2011 #39 Del Skrevet 7. oktober 2011 Jeg skjønner godt dilemmaet ditt, TS. Jeg er selv ateist, eier ikke tvil i min sjel om at det ikke finnes noen Gud eller noe guddommelig. Er veldig sikker på det synspunktet. Så jeg hadde vel blitt uglesett og frosset ut jeg og, slik som du ble. Men jeg kunne muligens klart å holde ut om gutten var fantastisk og jeg var stormforelsket, men kun om han respekterte og var enig i mitt syn på familien hans, slik at vi kunne stå sammen, og slik at han ville ta mitt parti om det noen gang ble en stor konfrontasjon. Jeg hadde ikke taklet å måtte "late som" ovenfor familien hans for å beholde husfreden, eller gå på tå hev hele tiden. Så, hva sier kjæresten din om familien hans? Er han enig med deg i at de er helt høl i huet og at de ødelegger for seg selv og de rundt seg? Hva synes han om måten de behandler søstrene hans på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #40 Del Skrevet 7. oktober 2011 Blir sjokkert over de som råder ts til å droppe typen pga familien. Til TS: Kjæresten din kan nok ikke forandre familien sin, men kanskje han kan bidra til at de respekterer deg, barnet ditt og hans valg av kjæreste. Jeg snakker litt ut fra egen erfaring, for faren min er prest. Han er heldigvis ikke så fryktelig konservativ og vet at jeg ikke er kristen selv, men det er ikke tvil om at han skulle ønske at jeg var det. Mannen min er ateist og vi flyttet sammen etter kort tid og bodde sammen lenge før vi giftet oss. Faren min syntes ikke det var riktig å bo sammen uten å være gift, men aksepterte likevel at vi sov på samme rom når vi var på besøk der. Han sa noe veldig viktig en dag, nemlig at det viktigste er at jeg har en partner som støtter meg og behandler meg bra. Både han og mannen min respekterer hverandre og kommer godt overens. Datteren din fortjener også kjærlighet og støtte, og det kan jo kjæresten din bidra med. Slik synes jeg at han burde legge frem det kristne kjærlighetsbudskapet for sin familie. Jeg tror også jeg skjønner nå hvordan det må ha vært for Mette-Marit i begynnelsen. Tror mange konservative, kristne eller ikke, har forandret mening om henne. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå