Gå til innhold

Julen er kommet i butikkene!


^KinderMaxi^

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg i dette. Jeg venter med å kjøpe julmat og juledrikker til desember, men gaver kan jeg kjøpe året rundt pga økonomien. Det betyr ikke at jeg kjøper gavene på salg. Det gjør jeg ikke. Men for økonomien sin del så er det best å spre det utover flere måneder. Så overlever lommeboka desember måned.

Jepp :) Må fordele utgiftene litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Englene fra Steninge slott er på plass hos Christiania Glasmagasin i Trondheim nå. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg håper ikke du går rundt og mener at det virkelig er slik. Det er jo så totalt feil som det kan bli! Livet kan du feire hver dag om du vil det. Det er LENGE siden Jesus ble født. Det er LENGE siden man fant ut at man skulle feire jul for å feire hans fødselsdag. Det er jo over hodet ikke en nymotens ting. Du tar så feil som man kan ta.

Nå har en feiret jul siden lenge før denne oppskrytte personen fra historien beslagela det som er en flott og deilig hedensk skikk. Det er vel det som ødelegger julestemningen litt, at den er overtatt av religioner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "uenig" ?

Det er ikke noe å være uenig i. Han er det.

Det er som å være uenig i at mennesker puster....

[/quote

Det var en temmelig bastant uttalelse....

Gi meg en link eller noe annet som kan bevise det. Så vidt jeg vet, så er det kun noen forskere som tror det, men intet bevist som er lagt fram.

Å dra inn at det er som å være uenig i at mennesker puster må være den dårligste sammenligningen jeg har sett på lenge. At mennesker puster har vi jo trossalt tydelige bevis på hele tiden.

Jesus er vel bevisst at eksisterer, det er bare ikke bevist at han var hellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett pepperkakedeig? :sjenert:

Nei :(

MorAase - Det kommer helt an på troen til mennesker også. Du kan ikke mene at alle skal være enig med deg. akkurat som jeg blir kritisert av deg :) sånn er det bare.

Julen stammer jo fra kristen tro, hvorfor folk feirer i dag er jo opp til hver enkel (jeg er kristen, men går sjeldent til kirken, jeg ber ikke til Gud eller Jesus). Men i bunn og grunn er det jul èn gang i året og sånn syns jeg ikke man skal tulle med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer jo ikke, da.

:skratte:

Fikk med meg det :sjenert: Men det er derfor mange feirer nå til dags. Hehe..

Sorry, feil fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Fikk med meg det :sjenert: Men det er derfor mange feirer nå til dags. Hehe..

Sorry, feil fra min side.

:fnise: det går bra!

Jeg tror det finnes millionvis av grunner til at folk feirer jul. Jeg f.eks. er ikke religiøs i det hele tatt, men feirer jul likevel på grunn av alle følelsene og minnene jeg har knyttet til det. Hos oss har alltid julen alltid vært en tid for å kose seg i hverandres selskap, og for å være ekstra snill, rundhåndet og hjertelig. Tenker fint lite på julegudstjeneste og juleevangeliet må jeg innrømme!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: det går bra!

Jeg tror det finnes millionvis av grunner til at folk feirer jul. Jeg f.eks. er ikke religiøs i det hele tatt, men feirer jul likevel på grunn av alle følelsene og minnene jeg har knyttet til det. Hos oss har alltid julen alltid vært en tid for å kose seg i hverandres selskap, og for å være ekstra snill, rundhåndet og hjertelig. Tenker fint lite på julegudstjeneste og juleevangeliet må jeg innrømme!

Er enig med deg der. Men si for 100år siden da våre forfedre, tror du ikke de feiret jul av relgiøse grunner?

Jeg tror det var fler kristne troende før enn det det er nå. Og det er jo på en måte de vi har fått tradisjoner av. Uansett om de er litt endret eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg der. Men si for 100år siden da våre forfedre, tror du ikke de feiret jul av relgiøse grunner?

Jeg tror det var fler kristne troende før enn det det er nå. Og det er jo på en måte de vi har fått tradisjoner av. Uansett om de er litt endret eller ikke.

Jo selvfølgelig, og de igjen fikk tradisjoner fra sine forfedre. Så det endres hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en temmelig bastant uttalelse....

Gi meg en link eller noe annet som kan bevise det. Så vidt jeg vet, så er det kun noen forskere som tror det, men intet bevist som er lagt fram.

Å dra inn at det er som å være uenig i at mennesker puster må være den dårligste sammenligningen jeg har sett på lenge. At mennesker puster har vi jo trossalt tydelige bevis på hele tiden.

Jesus er vel bevisst at eksisterer, det er bare ikke bevist at han var hellig.

Så hissig da. At jesus eksiterte er en ting, greit nok. Ingenting beviser på at han var hellig. Svære deler av historien hans OG spesielt datoer har Jesus fått etter Mithras. Se på youtube videoen som jeg linket til på side 2. Og det er bare deler av det.

Om du gidder lese litt selv så finner du mer. Men selvfølgelig, det gidder man jo ikke så lenge man er bastant satt på at man har rett.

Dette er om Mithras, itilfellet folk skulle bli forvirret:

Was born of a virgin on December 25th, in a cave, attended by shepherds

Was considered a great traveling teacher and master

Had 12 companions or disciples

Promised his followers immortality

Performed miracles

Sacrificed himself for world peace

Was buried in a tomb and after three days rose again

Was celebrated each year at the time of His resurrection (later to become Easter)

Was called "the Good Shepherd"

Was identified with both the Lamb and the Lion

Was considered to be the "Way, the Truth and the Light," and the "Logos," "Redeemer," "Savior" and "Messiah."

Celebrated Sunday as His sacred day (also known as the "Lord's Day,")

Celebrated a Eucharist or "Lord's Supper"

Endret av Regza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Var på europris i sted for å kjøpe plaster, MEEEN jeg fikk øye på gavepapir, bånd, lapper, marsipanstenger, polkagris kroker osv.

Jeg ble sååå glad :danse::danser:

:nissevink:

Jeg syns nå det var litt vel tidlig jeg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som påstår at dere feirer jul pga Jesu fødsel - hvorfor feirer dere i desember? Jesus ble jo født på en helt annen tid av året.

Jeg er født i august, og ville synes det var litt spesielt om folk feira bursdagen min i januar, liksom... Men for all del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Dere som påstår at dere feirer jul pga Jesu fødsel - hvorfor feirer dere i desember? Jesus ble jo født på en helt annen tid av året.

Jeg er født i august, og ville synes det var litt spesielt om folk feira bursdagen min i januar, liksom... Men for all del.

Det er fordi en egentlig feirer solsnu, og da landet ble kristnet så bare forandra de litt på feiringa. De fikk ikke folk til å slutte å ha feiring på denne tiden av året så da bare flytta de like godt bursdagen til jesus og sa at da feirer vi jesu fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er fordi en egentlig feirer solsnu, og da landet ble kristnet så bare forandra de litt på feiringa. De fikk ikke folk til å slutte å ha feiring på denne tiden av året så da bare flytta de like godt bursdagen til jesus og sa at da feirer vi jesu fødsel.

Jeg er klar over alt dette. Tror bare ikke alle andre er det. ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg er klar over alt dette. Tror bare ikke alle andre er det. ;-)

Egentlig så spiller det ingen rolle hva man feirer. Jula er koselig uansett. Og jeg liker alle julesanger. Inkludert de om jesus, selv om jeg ikke er kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen jula har jo ikke begynt enda. Ja, det er tidlig at juletingene er i butikkene allerede nå, men der er ikke verre enn å la være å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Aaaah juleting :rodmer:

Eeeeelsker jula!! Syns dere som ikke liker jula kan finne et annet underforum :nisseblunk:

Jeg liker jula veldig godt, og er tradisjonsbunden som få. Men jeg synes det er sprøtt at butikkene skal starte jula tre måneder før. Det dreier seg om en kveld hvor alt skal skje, og materialismen har tatt helt overhånd. Det er virkelig totalt unødvendig å starte jula så tidlig. Den som trenger en påminnelse om å begynne å kjøpe gaver, kan jo begynne å følge med på kalenderen. Juleaften er på samme dag hvert år ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...