Gå til innhold

Er det aldersgrense på sovetabletter?


Gjest Zzz

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid slitt med søvnproblemer. Maste og maste om det til legen min som ikke tror på meg helt til han gav meg Melatonintabletter, 2mg hver, fordi "sterke sovetabletter gis ikke til attenåringer". Fikk det for en uke siden, og tok en hver kveld i tre dager, funket ikke. To tabletter to netter funket heller ikke. Fire tabletter fikk meg bare til å føle meg rar. På tre døgn har jeg sovet fire timer til sammen, til og med med jobb og trening. Er det aldersgrense på sovetabletter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei i utgangspunktet er det ikke det.

Å gi sovetabletter/innsovningstabletter er leger skeptiske til og det med god grunn for det utsetter gjerne problemene.

Har du prøvd å ha god søvnhygiene?

Legge deg til samme tid

Stå opp til samme tid

Ha et kjølig soverom

Bruke soverommet kun til å sove i

Ikke lese, se på tv eller data i en time før leggetid

Hjelper det ikke så må du snakke med legen igjen og ikke gi deg før du blir hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg rundt 11-12, våkner klokka sju, som oftest. Soverommet må være kaldt, ellers får jeg absolutt ikke sove. Jeg ser på TV før jeg legger meg, og etter det setter jeg på en film på veldig lavt volum og skrur av skjermen, for jeg klarer ikke å ha det helt stille.

Ei venninne av meg har klart å lyve seg til sovetabletter. Hun legger seg i 3-4-tiden på natten og våkner halv sju, legger seg med en gang hun kommer hjem fra jobb i 2-3 tiden og sover til klokka er over 7 på kvelden. Sånn har hun holdt på i flere år og løy til legen sin om at hun legger seg supertidlig og ikke får sove fordi "hun tenker på for mye". Eeeh, nei, du får ikke sove fordi du våkna klokka sju på kvelden!!! Sånt gjør meg litt sint.

Er bare så frustrerende og slitsomt å ikke få til å sove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid slitt med søvnproblemer. Maste og maste om det til legen min som ikke tror på meg helt til han gav meg Melatonintabletter, 2mg hver, fordi "sterke sovetabletter gis ikke til attenåringer". Fikk det for en uke siden, og tok en hver kveld i tre dager, funket ikke. To tabletter to netter funket heller ikke. Fire tabletter fikk meg bare til å føle meg rar. På tre døgn har jeg sovet fire timer til sammen, til og med med jobb og trening. Er det aldersgrense på sovetabletter?

Vanskeligt..

Du er 18 År og frisk regner jeg med

Er dine søvnproblemer i perioder?

Lange eller korte i såfall?

Mer på høst en sommer fks?

Stiller deg masse spørsmål her merker jeg, men om du ikke vil svare bare ignorerer du en tulling som meg :)

Du må ikke men bare for å kunne gi et vettug svar :)

Har du/Har du hatt problemer med magesår, nyre prob eller leververdier før?

Har/har hatt problem med søvn hvor du kan "slutte" puste over lengre perioder? altså langt mellom pr interval..

Bruk/registrert med missbruk av noe form for rus?

Om du stiller med nei på alt dette er det ingenting som tilsier at du ikke kan få sovetabbeletter.

Men du har fått et noe "dårlig" preperat syntes jeg.. Er vel ikke noe sovemiddel som er mindre sikkert og mer ustabil effekt på en det du nå har. Prøv Valergan, de fungerer helt greit til innsovning :)

Jeg har insomnia og kan gå 4 døgn uten så mye som en høneblund før kroppen skrur av selv..

Lykke til å gå til legen å so at det ikke funker og si HVA du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnproblemene er i perioder, ja. Disse periodene varer i noen dager og er ganske ofte.

Jeg er ikke frisk, har en medfødt sykdom som gjør at jeg bruker tre ganger så mye energi som friske mennesker (altså, jeg BURDE få til å sove, og dette er i tillegg til jobb).

Nei, det er ikke etter sesonger, har slitt med dette i over et år nå. Aldri hatt problemer med magesår, nyre eller leveren heller, og jeg vet ikke om jeg slutter å puste. Det eneste jeg vet jeg gjør i søvne er å skjære tenner noe helt sinnssykt! Har aldri brukt rusmidler bortsett fra alkohol, og jeg drikker ikke mye.

Jeg skal se om jeg får tak i Valergan, tusen takk for svar! Har prøvd flere sånne naturmedisiner fra helsekostbutikker, men de funket ikke, de heller.

Etter det første innlegget mitt, da jeg hadde sovet fire timer på tre dager, sovna jeg og sov i fjorten timer (4 på dagen til 6 på morran). Etter det igjen var jeg dødstrøtt, men fikk ikke sovna før 5 og sov i to timer før jeg måtte stå opp på grunn av jobb, og da grein jeg fordi jeg var så frustrert. Jeg må bare krangle med legen min, da. Veit ikke om hun kanskje frykter at jeg kommer til å selge dem videre, men herregud, når jeg sliter så mye med søvn...

Tusen takk for svar iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS

Da vi ikke vet hvilke kompetanse som ligger til grunn for svarene du får, er det ikke lov å diskutere medisindoseringer her. Tråden stenges og jeg anbefaler deg å ta spørmålet videre til fastlegen din.

Lykke til

Kosemose, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...