Gå til innhold

Nav tvinger oss til barnehage/dagmamma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er vi i en virkelig vanskelig situasjon med NAV. Jeg er foreløpig på avklaringspenger. Min lege og alle andre jeg har vært til behandling hos mener jeg bør være ufør. Jeg velger å ikke forklare tilstanden min her, for det er ganske uvanlig og vil nok føre til at jeg blir gjenkjent hvis noen jeg kjenner leser dette.

Jeg er helt enig i at jeg ikke kan gå på avklaringspenger over lengre tid. Jeg har vært igjennom utprøvings systemet til NAV to ganger tidligere med like resultater. Denne runden har jeg altså et barn som går hjemme med meg. Og de vil ha meg på et avklaringskurs som går over flere uker så snart som mulig.

Jeg spurte saksbehandleren min om hva som var mulighetene mine med barnet mitt, og da svarte hun hånlig at det var mitt problem. De dekket en symbolsk sum som skulle hjelpe med barnepass, men ikke mer.

Jeg er helt fortvilet. Vi har rett og slett ikke råd til barnehage siden vi da mister kontantstøtte og barnehage prisen. Pluss at å få barnehageplass på denne tiden av året ikke er mulig. Dagmamma har jeg ikke klart å finne.

Er det noen som vet mer om NAV og dette greiene som kan komme med forslag? Jeg er rett og slett fortvilet. Mannen min har ikke krav på permisjon eller fri til slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jegt ville bedt om å få en ny saksbehandler, for du kan jo ikke starte på noe slikt uten å ha tilsyn til barnet ditt. Såpass bør personen forstå. Når personen ikke forstår det dilemmaet ville jeg bedt om ny saksbehandler, og tatt det opp med denne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går på arbeidsavklaringspenger er du pliktig å være tilgjengelig for de tiltak NAV finner til deg, det gjelder også å ha barnepass. Du kan ikke seriøst mene at du skal få betalt for å gå hjemme og passe ungen din noe mer enn oss andre? Om du ikke vil ha ungen din i barnehage/dagmamma får du si fra deg aap og leve på kontantstøtte.

Om du ikke har råd til å dekke de daglige utgiftene dine til tross for at nøkternt forbruk, har vi sosialhjelp i dette landet. Og mener du at du skulle hatt varig ufør, søker du om det, evt. anker avslaget du allerede har fått.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går på arbeidsavklaringspenger er du pliktig å være tilgjengelig for de tiltak NAV finner til deg, det gjelder også å ha barnepass. Du kan ikke seriøst mene at du skal få betalt for å gå hjemme og passe ungen din noe mer enn oss andre? Om du ikke vil ha ungen din i barnehage/dagmamma får du si fra deg aap og leve på kontantstøtte.

Om du ikke har råd til å dekke de daglige utgiftene dine til tross for at nøkternt forbruk, har vi sosialhjelp i dette landet. Og mener du at du skulle hatt varig ufør, søker du om det, evt. anker avslaget du allerede har fått.

Arbeidsavklaringspenger er en samlet betegnelse. Man kan være sengeliggende/pleietrengende i flere år på rad uten å være kvalifisert til å bli varig ufør. Før hadde de stønaden "midlertidig ufør", men denne ble nylig fjernet. TS er ikke hjemme og "passer barnet sitt". Hun er hjemme fordi hun er syk, det er en vesentlig forskjell.

Man skal selvsagt samarbeide med NAV og gjøre de tiltak som er reellt mulig. Det kan være at TS har krav på støtte uten at den saksbehandleren hun har er klar over det. Det er utrolig forskjell på kunnskap om hva man har krav på hos de enkelte saksbehandlerne, så jeg foreslår at TS får seg ny saksbehandler, eller undersøker litt selv hva hun faktisk har krav på.

Det sier seg selv at barnet ikke kan være alene hjemme. Det finnes dog byråer som har dagmamma-tjenester, kanskje du kan kontakte noe sånt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går på arbeidsavklaringspenger er du pliktig å være tilgjengelig for de tiltak NAV finner til deg, det gjelder også å ha barnepass. Du kan ikke seriøst mene at du skal få betalt for å gå hjemme og passe ungen din noe mer enn oss andre? Om du ikke vil ha ungen din i barnehage/dagmamma får du si fra deg aap og leve på kontantstøtte.

Om du ikke har råd til å dekke de daglige utgiftene dine til tross for at nøkternt forbruk, har vi sosialhjelp i dette landet. Og mener du at du skulle hatt varig ufør, søker du om det, evt. anker avslaget du allerede har fått.

Tror du virkelig at jeg vil sitte hjemme dag ut og dag inn? Jeg vil jo ha en jobb, men klarer ikke. Smertene er rett og slett så ille at en handletur på kiwi slår meg ut resten av dagen.

Tror du virkelig jeg vil bare ha barnet mitt hjemme? Og ikke la h*n få gleden og utbytte av en barnehage?

Jeg har en kronisk lidelse. Derfor er jeg hjemme. Jeg har vært igjennom systemet til NAV flere ganger, men siden det jeg lider av er sjeldent og de fleste har aldri hørt om det er det veldig vanskelig å bli tatt seriøst. Det i tillegg til at jeg er relativt ung gjør NAV til et mareritt for meg.

Jeg trenger barnepass for noen uker mens NAV setter meg igjennom arbeidsutprøving -igjen-. Så er det tilbake til å sitte hjemme med barnet mitt. Jeg er ikke etter noe permanent, jeg har ikke planer om å "snylte" og la staten betale barnehage for meg. Jeg vil bare ha noen tips og råd til hvordan jeg skal klare å få til barnepass for barnet mitt de ukene jeg skal prøves. Familie er utelukket, de som bor relativt nærme er alle i jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Er du hjemme med barnet ditt når en handletur på Kiwi slår deg ut resten av dagen? Ønsker du ikke barnehage når du er så syk som det du tydeligvis er? Du vil sikkert få gå foran i barnehagekøen og dersom familieøkonomien er skikkelig dårlig vil du kunne få lavere pris på barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du hjemme med barnet ditt når en handletur på Kiwi slår deg ut resten av dagen? Ønsker du ikke barnehage når du er så syk som det du tydeligvis er? Du vil sikkert få gå foran i barnehagekøen og dersom familieøkonomien er skikkelig dårlig vil du kunne få lavere pris på barnehagen.

Hun har jo allerede sagt at hun HAR IKKE barnehageplass, og det får hun ikke på magisk vis med noen ukers varsel heller, så trangt det er om plassene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

I mange kommuner er det ledige bhg plasser og dersom du har et spes behov så får du ganske kjapt. Det virket som om hun ikke har prøvd en gang for hun ønsker jo ikke å ha barnet i bhg.

Hvis det ikke ordner seg med bhgplass må de finne på noe annet, i verste fall må mannen ta ferie/avspasere/permisjon ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange kommuner er det ledige bhg plasser og dersom du har et spes behov så får du ganske kjapt. Det virket som om hun ikke har prøvd en gang for hun ønsker jo ikke å ha barnet i bhg.

Hvis det ikke ordner seg med bhgplass må de finne på noe annet, i verste fall må mannen ta ferie/avspasere/permisjon ol.

Helt enig med deg. Har TS søkt om barnehageplass siden det er uvanlig situasjon der? Dagmamma og barnepass kan man fort få hvis man vil. Det er mange damer som tilbyr sånne tjenester ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heng opp en lapp, legg ut annonser om at du trenger dagmamma. så har du de inn til 'intervju' :)

hør litt rundt om hva som er vanlig pris for en dagmamma.

er nok mange som gjerne ville tatt på seg den jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsavklaringspenger er en samlet betegnelse. Man kan være sengeliggende/pleietrengende i flere år på rad uten å være kvalifisert til å bli varig ufør.

Selvsagt kan man det, men da er man ikke samtidig frisk nok til å være hjemme alene med ungen sin. Å være hjemme med barn (under skolealder) er mye mer fysisk krevende og slitsomt enn en tur på Kiwi. Dessuten sier HI noe om kontantstøtte, altså er dette barnet under 3 år. Blir man så ødelagt av en tur på Kiwi som HI sier, sliter jeg veldig hardt med å forstå hvordan man kan være hjemme med et så lite barn.

Selv om AAP er en samlet betegnelse, endrer ikke det på det at man er pliktig å være tilgjengelig for NAV, AAP er ikke noe man får for å kunne være hjemmeværende mamma. Er man dessuten i tiltak har man ofte krav på stødnad til barnetilsyn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på stønad til barnetilsyn når du har aap. Likeså har du rett på å få dekket reiseutgifter.

Det er fremtiden din er snakk om her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man deltar på arbeidsrettede tiltak gjennom NAV mens man går på AAP har man rett til å få dekket utgifter til barnetilsyn som er på 2037,- pr mnd. Du har også rett til å få dekket reiseutgifter med 2,10 kr pr km. Eller mndkort på buss eller tog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å være hjemme med et barn om du ikke orker og jobbe? Sist jeg sjekka var det mye mer krevende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig jeg vil bare ha barnet mitt hjemme? Og ikke la h*n få gleden og utbytte av en barnehage?

Er det bare jeg som leser det som TS skriver her? Dere som påstår at hun ikke ønsker barnehageplass, hvor tar dere det fra? Hun skriver jo her at hun ønsker at barnet skal få gleden og utbyttet av en barnehage. Altså vil hun gjerne ha barnehageplass, men det er trangt om plassen og dårlig stilt med økonomien.

Vanskelig situasjon dette, TS. Håper det ordner seg for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...